Når stort og stygt “vinner”…

Det er synd…at i noen sammenhenger så holder ikke lite og nusselig…Lite og idyllisk… 

I noen sammenhenger kommer stor, stygg og praktisk og slår LITEN og nusselig i hodet med et brak… 

Ta f eks små fine og idylliske byer, eller småsteder. De har i mange år jobbet seg opp, skaffet seg fine gater, fine hager, små fine butikker og restauranter. Akkurat passe nok til at lokalbefolkningen koser livet av seg, og turistene begynner å komme i busslass for å hygge seg  de også .. Turistene formerer seg…blir flere og flere, fra år til år…De fyller opp gatene, det kryr og yrer …rundt kafeene…rundt kunsthåndverk-butikkene… rundt galleriene…. Latter og brune barneføtter på brosteiner høres overalt…

Men PLUTSELIG…på ett eller annet tidspunkt…er det en eller annen GJØK som får det for seg at STORT er bedre, PRAKTISK er bedre…Og så bygger de et stygt shopping-senter litt på utsiden av sentrum…Som kan serve lokalbefolkningen på vinterstid… Med klær, apotek og kjedekafeer…  Og JA… det er sikkert hyggelig for dem det…DE, som faktisk var såre fornøyd fra før egentlig…..Og nede i den lille byen, det lille tett-stedet.. har vinduene blitt tomme…dørene lukket… og det som før var en yrende liten by, med folk på hvert gatehjørne, har nå blitt et mer sovende lite tettsted…Fremdeles sjarmerende…javisst…men NOE ble borte av stemningen…da det store shopping-senteret overtok “makten” i byen…

Men- det var fremdeles et par butikker gående nede i byen, i Langesund…..Med såpass spesielle ting at de ikke fikk konkurranse fra kjedene…

Her fra butikken Josefine, som solgte kjoler fra 50-60 tallet. En herlig fargerik butikk, artig interiør og malerier på veggene, og kjoler med de fineste snitt og mønster…Det var rett før en sommerfugl-kjole havnet i posen min 😉

 Mammaen til Lille Supermann var også klar for en ny kjole…men vi fant ikke det HELT rette…Men butikken anbefales om du kjører innom Langesund <3

 

 Jeg liker butikker som ikke ser ut som butikker..

Bare å slå seg ned..og ta en prat..

 Eieren av butikkens venninne malte  til butikken hennes..

En Ari Behn look-alike? 😀

 Masse artige detaljer 🙂 

På vinterstid skulle hun selge kåper og diverse. Gleder meg til å se om butikken er der til neste år. Håper det <3

Jeg synes det er viktig at vi tar vare på de små, idylliske plassene…

Slik at ikke ALT skal bli NYTT, STORT og PRAKTISK…

 

 

Hvordan type butikker liker du best? Kjedebutikker? Klesbutikker? Interiør?

Liker du best å ha alle butikkene samlet på et sted? Eller å ha de litt spredd rundt i en bykjerne?



#klær #butikker #mote #interiør #småsteder #idyllisk #praktisk #nedlegging
39 kommentarer
    1. Trist når så mange små nisjebutikker må legge ned ja. Her i Trondheim blir det bare færre og færre fine butikker i sentrum, og det blir bare mer og mer av de samme kjedebutikkene. Jeg liker best de små perlene, og prøver å holde meg unna de store kjedene – så godt det lar seg gjøre.
      Jeg liker å ha ting samlet, men ideelt sett samlet i en bykjerne, og ikke på et senter. Jeg synes det er veldig slitsomt med store kjøpesenter 😉

    2. Tattavkvinnene: Jeg tror ikke tanken er å legge ned de små fine i de trange gatene…men det bare skjer..når alle vil opp på senteret i stedet for…De glemmer å bruke den lille byen i tillegg 😮 Og jeg skjønne at det blir sånn, og hvorfor, men synes bare det er litt trist likevel…

    3. Herlig! Sånne butikker er så morsomme å gå i! Jeg finner sjelden noe å kjøpe da, og ender som regel opp med å handle fra de samme kjedelige kjedebutikkene. Men sjarmerende det er de! 🙂
      Det er synd at alt skal samles inne på et stort kjøpesenter, det finnes jo ikke noe koseligere enn å i trange gater å titte innom lokale butikker 🙂 men jeg er glad vi har noen sentere med kjedebutikker også, det er godt med det som er kjent av og til ^^

    4. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, en tid er visst forbi… Men jeg håper noenting endrer seg litt likevel..Tenk på alle som ikke får oppleve det liksom..

    5. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg syns det er litt trist at noen steder blir sånne spøkelses-byer nesten. Ødelegger litt…Langesund var forandret, selv om jeg koste meg VELDIG..men noe var borte 🙁

    6. Ja eg er så enig med deg ! Dei har gjort det samme i mi heimbygd no og det står ein stor klump av eit senter i eine enden av sentrum og resten av sentrum ser ut som ei fraflytta spøkelsesbygd 🙁

    7. og eg er helt enig, men det er kundene som styrer ofte.
      Kunne vært mer unike butikker i kjøpesenterene syns eg. spesielt her der det er kjøpesentre overalt -veldig kjedelig 😛

    8. I dag er det beintøft å drive butikk, mye tøffere enn de fleste forstår. Tenk hvor mye man må selge hver dag for å få inntekt. Varer skal betales, forsikringer, husleie, strøm, lønn, osv. Nå handles det jo på internett alt mulig, både klær og sko og alt annet. Vi handler jo også fra andre land ved hjelp av pcen. Da er det tøft å overleve som liten butikk. Det er veldig synd, men sånn er det. Skal man klare seg, må man inn i et kjøpesenter sammen med flere for å få nok kunder.

    9. Det der er noe jeg har sett i hjembyen min.
      Gatene var fulle av liv. Det var små oaser med alt mulig..
      Så kom senteret, og de fleste butikkene tømtes. Det ble mørkt i vinduene, og det er ikke det samme å gå i gatene.
      Det jeg likte aller best med butikkene var jo åpningstidene. Det var muligheter for litt fri. De stengte kl 17 utenom torsdagene. Lørdagene kunne familien kose seg etter jobb.
      Hvordan er det i dag? Jo da jobber man til 21, og til 18 på lørdagene. det er ikke mye tid ilag med familien da.:)
      Jeg savner faktisk de små jeg også.:)

    10. Engla: Ja, der skulle du vært Engla, sammen med oss 🙂 Vi har kost oss max, er tilbake igjen nå. Tok 2 netter 🙂 En herlig liten by altså,og hadde max moro <3 Stor klem til deg min venn <3

    11. cuskima: Ja, jeg vet jo hvordan ting fungerer 🙂 Men før i denne lille byen hadde de butikker av alle slag, også ting folk trengte, vanlige ting, som mange ville ha. Men når det kom et senter er det lettere å dra dit fordi da kan man trave runde på runde også på vinteren…Og sånn konkurranse kan ikke småtbutikker ta.. Og jeg SKJØNNER at det folk kanskje vil ha det sånn…på vinteren… Og at det er praktisk og sånt.. Men jeg synes det er synd, at småbyene forsvinner, idyllen forsvinner…likevel :-/

    12. Herlig <3 Jeg elsker sånne butikker <3
      Det ville jeg så absolutt ha tatt en titt 🙂 Helst sammen med dere 🙂
      Håper dere koser dere max!
      Klem fra meg <3

    13. ja eg skjønner det, men eg det er faktisk kundene som bestemmer og styrer markedet. Når vi har varer som vi selger mye av, blir de i hyllene, om de er gode eller ei. Er de gode og igen forstår dem eller ikkje selger så godt på landsbasis så fjernes de.
      :/
      Sånn er det med butikkene og utvalget også -de små søte med unike ting klarer seg ikkje fordi folk vil ha rett i koppen og det folk ser i reklamene, de sier de er individer,men individuelle butikker viser oss desverre at vi liker best det enkleste

    14. cuskima: Brum-brum…:-D Ha-ha..Men når den store stygge ulven, slår den lille søte bjørnen, så blir det ikke noe mer igjen av han skjønner du 😀 Hvis du tok det bildet der ;-D Hi-hi

    15. Interiør butikker er min favoritt og små nisjebutikker som selger ting ikkje andre har.
      Elsker antikke butikker og ja eg er både og alt og ja og nei hahaha elsker små butikker som er unike, store, digre med alt og kjøpesentre hahaha
      Ole brum <3

    16. Annebe: Så koselig du er der igjen 🙂 Ja, det er sånne småsteder jeg tenker på som forsvinner HELT om det blir for mye sentere…Som SON, Drøbak, Langesund osv.. Men det kommer vel litt an på hva de satser på kanskje. I drøbak har det ganske mye forskjellige butikker, selv om det er åpent på Senter rett i nærheten 🙂 Men var litt trasig å se hvor stille det var blitt i Langesund 😮 Jeg handler også klart mest på sentere, men er litt MOT dem likevel 😀 Kos deg masse da 🙂 Stor klem til deg <3

    17. Vi er på en overnatting i Åsgårdstrand igjen nå, og her er det stille og rolig, er ikke mange butikker her 🙂 men det passer meg godt …er jo en koselig kafé her:)
      Liker godt slike små koselige butikker,men handler mest klær på kjøpesenter.
      Gøyale, fargerike bilder fra den butikken dere var i…Klem fra Åsgårdstrand:)

    18. ssilje89: Ja, jeg liker sånne fine butikker jeg også, og skulle ønske at sånne butikker kunne få bestå på sånne småsteder som Langesund som jeg var på. Denne her og en til var igjen i den lille byen, men ALT annet av kunsthåndverk, klær osv var borte vekk. Forrige gang jeg var der, for tre-fire år siden, var det fullt der. Nå var det mest restauranter og to frisører…Lite folk i byen på dagtid… Men det er jo pent der uansett.. Det er veldig lett at disse sentrene suger folk vekk fra de små koselige..

    19. cathrinehenriksen: Ja, alle sånne småsteder burde få være små og uskyldige 😀 Det finnes mange sånne steder utover langs fjorden, Son, Drøbak, osv.. 🙂 Fiine 🙂 Klemmer mest .-D ha-ha

    20. Likte bildene, slike butikker liker jeg også. Selvfølgelig er det greit med store kjøpesentere med alt under ett tak, men er myyyye mer koselig med slike små butikker.
      Skule bare vært lov med kjøpesenter og blokker osv i storbyer, så kunne det ellers bare være smått og søtt 😉

    21. cathrinehenriksen: Jeg er veldig enig med deg 🙂 Små sære og rare butikker med spesielle ting <3 Jess 🙂 Synd det bare var DENNE og en butikk til igjen nede i Langesund by, det var liksom forsvunnet det idylliske som var der før... Håper det snur igjen jeg, selv om senteret er der... De kunne jo satse på andre ting nede i byen, som rare kjolebutikker av flere slag 😀 Stor god klem fra meg <3

    22. lulltove: Ja, denne var litt spesiell, men hun hadde solgt MYE, masse kjoler. Flere i slengen og sånn 🙂 Og hun kjempet ikke med senteret, for der var bae HM og sånt 🙂 Og det var rart å se at nesten hele Langesund by var litt BORTE, bare åpent på og “våkent” på kvelden, da restaurantene var åpne. Ellers var det ganske dødt 😮 Trist: men skog og sjø og svaberg var det jo der da, og de fine husene. Men noe var endret fra for et par år siden…

    23. Doodles: Jeg skjønner poenget med det praktiske og jeg liker det jo jeg også, på vinterstid..Men å se en liten by nesten blir BORTE pga et stygt senter… det er trist… Alle de små søte butikkene…kan ikke sloss med det store og praktiske…og idyllen har blitt litt borte :-/ Men en hadde klart seg nå 🙂 Og den var veldig søt 🙂 som du ser 🙂

    24. Så gøy med en koselig tur til Langesund med moren til lille supermann , er godt å se at du har kost deg og var en veldig fin butikk der ja <33 Ja jeg er av typen som ELSKER alle butikker som ikke er kjede butikker og som skiller seg litt ut . Da kan jeg handle klær hvor nesten ingen andre handler nøyaktig det samme :)) Og det liker jeg best =)
      Greit at butikkene er samlet når man har dårlig tid kanskje , men de beste ligger som regel spredt ....så for min del er det EGENTLIG ikke så nøye :-p Ja og jeg liker vel kanskje klesbutikker eller andre spennende butikker som de har litt sjeldne ting som krystaller og drømmefangere b.l.a :)) Ønsker deg en fin kveld videre =) Klemmer på vei <33

    25. Nå bor jeg selv utenfor byen, så det er jo mer praktisk for meg å ha alle sentrene i gangavstand (særlig byggvare og interiør), meeeeen jeg er veldig stor fan av å tusle innom de mer eksklusive, unike butikkene i sentrum også.

    26. Moving On: Ja, jeg blir litt lei meg når jeg ser at de store sentrene gjør at de små i den lille sjarmerende byen må GI SEG…Det var litt mer trist der nå enn for noen år siden, alt var flyttet, eller kan ikke konkurrere med sentrene. Jeg liker best de små egentlig, men liker det samlet på vinteren 😀 He–he

    27. Liker igrunn begge deler jeg.
      Er ganske greit når det er samlet.
      Men når jeg er på ferie, så liker jeg at gå gater og den slags.
      Da får en se mer!!:)
      Er så koslig og personlih den slags!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg