Så ligger jeg her da… ;-)

Ja, det er nemlig ikke bare -bare å være en “40-åring” med sommerferie-krampetrekninger…Altså, når man haler og drar i denne sommerferien…for å få den til å vare lengst mulig.. Og man rett før jobbstart reiser til fjells…Ikke for å gjøre seg fet, men tvert om tenker man kanskje skal kvitte seg med et par uønskede kilo, og i tillegg se Norges kanskje fineste natur..

For når man er i 40-åra, og har brukt hele sommeren på å drive dank og bare gå å rusle i småsko og løse kjoler…med hånda rundt is nummer 2 eller 3 for dagen…..ja..da er det faktisk en stor overgang å skulle prøve seg på fjell og dype daler, iført fjellsko og turbukse… En liten joggetur dagen før jeg dro gjorde IKKE saken bedre…. 

Jeg startet ut lørdagen med friskt mot….for i starten og oppover går det faktisk ikke så verst….selv om svetten hagler og jeg høres LITT tungpustet ut…

 


Etter en stund er jeg BITTELITT sliten, og det blir bare brattere og brattere, oppover ura..

 

Til slutt er man ganske så gåen, og tunga henger ut, og man høres ut som man sliter med astma, selv om man IKKE har astma… Og man tenker først at en saftig nedoverbakke skal bli veldig så deilig..

 

Og for deg som kjenner meg og vet at jeg jo er “Dronningen av Nedoverbakke-jogging”…så tror du kanskje at dette er rene drømmen…og i starten tror jeg det selv også…Inntil man har gått en times tid…bare NED…og NED…og NED…Og jeg har en menisk som ikke er så veldig grei… Men ned fra fjellet må jeg jo….Nedover dalen, steg for steg…

 


Og brattere og brattere blir det nedover også…og man vurderer å snu rumpa til å gå baklengs…Men det er jo helt umulig, uten øynene i nakken… Så jeg fortsette rframlengs  til jeg er nede dalen…og menisken hyler om nåde…. 

Så nå ligger jeg her da….med beinet på en pute, og undrer meg på om litt is ville hjulpet..  enten på kneet….eller kanskje i munnen… 😉

Det er ikke bare-bare når utrente “40-åringer” skal til fjells sånn i hyrten og styrten 😉

 

(Bare så det er sagt: Jeg hadde verdens mest fantastiske opplevelse, og turen var bare herlig, ville ikke vært den foruten for alt i verden. Beina går seg til igjen de, så litt slitne menisker får sove i natt og holde kjeft ;-D. Bilder finner du HER, og HER  , og det  kommer mer i morgen.)

 

Liker du best å gå i fjellet, eller i skogen?

Liker du beste oppover eller nedoverbakker?

 

 

 

#tur #fjell #natur #iopplevelse #menisk #knær #andpusten #Aurlandsdalen #tegninger #nedoverbakker
42 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Hi-hi…ja du ser meg liksom for deg … her med beinet opp og en is i munnnen og en liggende på kneet 😀 Så gøy at du får de bildene i hodet 😀 Meninga det;-) Ja, menisken er nesten bra igjen, så det er liksom helt greit 🙂 Man får tåle LITT liksom 😉

    2. Morsomt innlegg! Jeg ler alltid godt av disse innleggene her, for du har så gode illustrasjoner at man liksom ser deg HELT klart for seg x) Godt å høre at slitet og den vonde minisken var verdt det! Av det jeg har sett på bildene dine skjønner jeg at dette må ha vært litt av en tur ^^

    3. cuskima: Jeg skal sjekke linkene 🙂 Ja, Hellas også er fint 🙂 Vært litt der jeg også 🙂 Spennende med rebusen da 🙂 klemmer <3

    4. er noe helt annet som ahr med rebusen å gjøre D:D
      her ar eg jobbet -Eidfjord. Tok med meg en gresk fotograf opp hit til kjeåsen og han begynte å grine -han sa det avr helt magisk og at de ikkje hadde noe lignende hjemme. Personlig elsker eg hellas sine små øyer og natur,men er i grunnen ganske enig med ham
      https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=kje%C3%A5sen
      ellers er dette også noe av det vakreste stedet i verden Sedona i Arizona USA
      https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=sedona

    5. Kristin: Når det gjelder vei er jeg enig, for jeg er jo en puster-peser…men akkurat i fjellet så er det så tøft for knær og lår, at jeg får problemer hvertfall. Men merker ikke DET oppover… Men på veien foretrekker jeg nedover helt klart…spesielt når jeg løper 😀 He-he Jeg begynner ikke før onsdag 😀 Deilig

    6. cuskima: På onsdag?? Det er torsdag som er dagen?? Det har du sagt til meg hvertfall 😀 MEEEN, det er kanskje helt noe annet du sikter til 😀 Klemmer <3

    7. Hihi, tenker det ble slitsomt ja! Det tar på å gå oppover og nedover i lang tid 😀
      Og det er jo faktisk litsomt å gå bratt nedover også, på knær, lår og legger. Og så skal man jeg koordinere bevegelsene sine litt også, så man ikke går på trynet 😉
      Sånn generelt sett liker jeg bedre å gå nedover enn oppover, men på fjellet er jeg neimen ikke sikker 😉
      Håper du har hatt en fin start på jobb igjen i dag! <3

    8. bra det da -vil helst ha deg firskesen og ikkje haltende på jobb på onsdag :D:D
      da skjer det noe gøy for meg også :D:D
      klemmeting <3

    9. cathrinehenriksen: Jada, det går heldigvis over 🙂 Og i dag bedre allerede. Og turen var uforglemmelig 🙂 <3 Nedoverbakker er greit en stund...men etter mange timer går det utover knærne mine, for dårlig muskler eller noe.. Takk takk 🙂 Ha en nydelig dag Pippi <3 Klemmer på vei <3

    10. Huff a stakkars Frodithen da 😮 Men det er sikkert bra for kropp og sjel å slite seg sånn ut en gang i blant , og da hører det gjerne med at man får litt vondt ja :-p Men det går jo over da , heldigvis ;-P Og du har mange herlige minner fra turen da , det er jo viktig ;-P Nedoverbakker er best og tror det er mest moro med fjell jeg ;-D Hehe… God bedrings klemmer til den skadede Frodithen <33

    11. Grete: Kjennes litt bedre ut allerede, men holder meg i ro til jobben starter. Hvis man har vonde knær, så er det kanskje lurt å gå oppover…men tungt det også for pusten 😛 Og det er jo litt nedover i perioder der også…Jeg må også finne en måte å trene knærne mine på 🙂 Ha en fin dag på jobben 🙂 Onsdag begynner jeg 🙂 Klemmer <3

    12. Helge: Jada, går over det. Og i skogen synes jeg det er greit. Mer kupert på normal måte. På fjellet er det mye opp-opp-opp…i timesvis, og så ned-ned-ned..i timesvis..

    13. Lithanna: Ja, jeg kommer meg jo fram til slutt, men er et problem det med kneet. Pusten er til å overleve. Men kneet er ikke godt… Likevel, turen var verdt det 🙂 VEEELDIG, og kneet blir bra igjen 🙂

    14. Therese Bråthen: Uffda, kjedelig med ryggen. Ja, prøv når du er frisk, men helst før det er vinter, for det er en sommer-småby 🙂 Kose dere masse på Finnskogen da 🙂

    15. Å sånne trøblete knær er ikke noe kjekt. Men godt at det går over, selv om det er vondt nå. Min søster snakket om at det var lurt å gå opp, og så ta buss ned igjen…Jeg har ikke vært der så jeg vet ikke helt om det er rett. Men jeg kjenner til det der med vonde knær i nedoverbakke. Før jeg kan prøve meg på noe sånt, vet jeg at jeg må gå en del opp og ned først, for å “herde” knærne. Det er jo litt lettere å gå nedover enn å pese seg oppover. Men naturopplevelse n blir nok den samme, og det er enda godt. Nyt dagen med bedre knær (håper jeg). Klem <3

    16. I skogen er det sjelden helt flatt så det blir en vanesak og gå i kuppert terreng, men det kjennes. En god og fin opplevelse for deg denne turen. Støl har du blitt men det går over. Ha en fin dag.

    17. He he he, jeg er også en som starter med godt mot, og blir fort sliten. Men, jeg har astma daaa…:3
      Men, det er aldri forgjeves- Jeg elsker fjellturer 😀
      Du er no sprek da!

    18. Ja, skal få prøvd å få tatt meg en tur en dag ! 🙂 Sliter så fælt med ryggen om dagen, den datt litt ut i går , så har ikke hatt det så greit frem til nå da så nå går det litt bedre 🙂 men skal få prøvd en dag å få tatt meg en tur til Langesund 🙂 Også skal vi jo på farten igjen til helgen, da skal vi jo til finnskogen igjen 🙂

    19. Therese Bråthen: Nei, det har vært skikkelig flott altså, bare litt vondt i kneet, men det er over i morgen 🙂 Nei, akkurat det i går var steder som var litt spenstig for høydeskrekk-rammede, men jeg har heldigvis ikke det 🙂 Dette er en tur å anbefale likevel, mye nydelig natur, jeg kommer med mer bilder i morgen 🙂 Men først må du til Langesund 😉

    20. annebe: Det GÅR seg til helt klart 😀 I morgen kanskje til og med. Ja, passe småkupert er best. Og jeg har BARE fine opplevelser, det kneet er jeg vant med etter fjellturer, eller i løpet av 😉

    21. Fru Stussli: Ha-ha, jeg synes det er så herlig navn, sprekefanten! Ja, det vil jeg være 😀 Jada, snart er kneet bra igjen, pleier å gi seg 🙂 Og etter litt mer trening en EN gang, så pleier jeg å klare å hvertfall jogge bortover også..he-he Japp, tror faktisk jeg pratet litt til og med, den forrige runden hvor jeg spreket meg opp til sprekefant 😀 For et par år siden kanskje…Her spiser jeg tørket mango UTEN tilsatt sukker (ganske sur) , økoligsik, og er VELDIG så sunn akkurat nå 😀 Tusenvis av klemmer til deg min venn <3

    22. Engla: Nei, veldig vondt å gå mye nedover, altså sånn i 3-4 timer, mest nedover..Men det går over, jeg kjenner dette fra tidligere fjellturer 🙂 Og absolutt verdt litt smerte, for det var SÅÅÅ fint der 🙂 Klemmer masse god natt-klemmer <3<3

    23. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Ja, det var så mye fint å se, jeg legger ut mer bilder i morgen, nettet var dritt der oppe så klart, og jeg kunne ikke laste så mye ned… Høres spennende ut det sløyfeløpet da. Da må du ha lykke til masse 🙂 Spennende.HÅper vi får høre fra det da,etterpå 🙂

    24. ladyaugust: Nei, vond bein, men herlig hode :- ) For det er godt for sjela i sånne naturomgivelser 🙂 Helt herlig <3 Verdt hver pip i beinet 😉 Klemmerkosemoseklemmen flat <3

    25. Jeg elsker skogen 🙂 Å jeg elsker oppoverbakker, det er da jeg kjenner at jeg bruker kroppen 🙂 hehe Har så høyde skrekk så hadde aldri klart å gå opp på et fjell 🙂 hehe
      Syns du er skikkelig sprek jeg , å du har jo som du sier hatt en fantastisk opplevelse 🙂 Så det er jo ikke noe å legge skjul på da at du har hatt en fantastisk tur 🙂

    26. Nå syntes jeg litt synd på deg..men det GÅR seg til..hehe..
      Jeg liker best sånn passelig,småkupert terreng..
      Bra du uansett sitter igjen med fine opplevelser <3

    27. SPREKFANTEN <3 Så flink du er! Snart er kneet på topp og du jogger oppoverbakker og snakker på en gang (jeg har sett folk gjøre det så det er mulig)
      Nå får du bare stelle pent med deg selv. En is til munnen og en til kneet skulle passe bra 😀
      Mange tusen klemmer

    28. Flink du er da, som virkelig setter igang 🙂
      Artige bilder har du også, men ikke så gøy at beinet streiker.
      Håper du våkner frisk og opplagt om enn litt støl i morgen <3
      Ønsker deg en riktig god natt min venn <3
      Nattaklem fra Engla

    29. uff, høres ikke noe særlig ut egentlig, men trøsten er jo at det går over etter hvert,både stølheten og forhåpentligvis menisken, men for en natur opplevelse du har hatt da gitt, er skikkelig misunnelig på den kjenner jeg, men jeg har astma, og hadde garantert dødd på meg i de fjella der, både oppover og nedover, for det er ikke noe bedre faktisk å gå nedover, syns jeg i alle fall 🙂 skal snart gå noe som heter sløyfeløpet her jeg da, det er ett løp som er til inntekt for brystkreft rammede og som går her i Halden hvert år, og jeg gruer meg litt til det kan du si, for den løypa er like hard og bratt hvert år, har du vært i Halden, så vet du hvor høyt festningen ligger, og at det er nesten opp og ned, festningen-byen ett par ganger, så har du løypa, men hva gjør man ikke for å støtte rosa sløyfe, hehe

    30. hahaha herlige tegninger og ikke sååå herlig med den menisken din eller hva den heter. Goood bedring og IS hjelper mot det meste <3 kozeklemme 🙂

    31. tujanka: Ja, kanskje vi får gå motsatt neste gang…men jeg puster jo så fælt også 😀 Vet ikke hva som er verst…Vi gikk “nede” … Det holdt i massevis 😉 Jeg må bare trene litt mer, så blir det nok ikke så vondt.. Jeg begynner onsdag, og det holder nok. Pleier å gå over. Og det var så verdt det, turen var nydelig uansett 🙂

    32. Auda, kranglete knær er ikke moro… Neste gang får du ta dalen OPP:) Gikk dere bjørnestien, forresten? Eller langs elven?
      Håper det går over til arbeidsåret begynner:)

    33. cuskima: Ja, herlig, de beina kommer seg på et vips, selv om det er litt vondt i dag 😀 Og det var så verdt det. Masse fine bilder fikk jeg tatt 🙂 Mest glad i fjellet jeg også 🙂 Klemmer <3

    34. Moving On: JA, det hadde vært noe 😀 En is her og der…Ja, jeg vet om disse knærne mine som sliter i fjell-nedover-bakker…Og de overlever…Men vondt akkurat nå 😛 Og støl resten av kroppen… Men verdt det så absolutt 🙂

    35. Hahaha.
      Å du kommer til å ha tidenes stiv og stølhet i kroppen i morgen da!
      Husker selv den feelingrn fra ene fjellturen jeg var på i sommer.. oppover heeletiden i trappetrinn, så gledet meg til nedover men den angret jeg meg på når de ble 4timer baare nedover! Haha
      Meen det er en opplevelse da!:)
      Så hva med en is på knær og en i munnen!:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg