Vilt og vakkert, og ikke det minste vått <3

Jeg har gått litt i fjellet før, og sett mye storslagen natur, fra Beseggen i Jotunheimen og fra Storronden i Rondane..  og det har vært vakkert…men Aurlandsdalen er alt du kan drømme om! Vilt og vakkert! Skog og fjell…oppover og nedover…Stein og ur….myk-myk mose og fuktige blader… fosser som spruter metervis fra toppene av fjellet… blå-grønne vann som ligger stille og speiler fjelltopper og små hytter..

Og dette skulle vi få oppleve på lørdagen. Vi reiste avgårde fredag morgen, vel vitende om at det var meldt mellom 6- 14 mm regn i løpet av dagen….Og det er MYE!!! Vel, vi forberedte oss på det verste, med regntøy som skulle ta i mot for det verste i sekken, og tenkte at vakkert ville det være uansett. 

Lørdag morgen ville Aurlandsdalen at vi skulle få det beste inntrykket , og viste seg fra sin beste side med å varte opp med strålende sol <3 Regntøyet lå godt i sekken, og ble kun tatt fram for å sitte ved fossen 😉 Var ikke annet våt enn den svetten som silte nedover ryggen 😉

Turen går fra Østerbø Fjellstove hvor vi bodde – til Vassbygdi en liten søt bygd som ligger klistret innunder noen fjell, og hvor bussen tar deg tilbake til Østerbø etter en lang og strevsom dag 🙂


1) Viser skiltet mot Vassbygdi. Man går dit på ca 7 timer, og tar bussen tilbake..

 


2)

 


3) Bare for å vise hvordan man går midt inne i fjellet… høyt over vannet på en tynn stripe….

 


4)….. som her….

 

5) Frodig og grønt

 

6) Søster i dyp konsentrasjon om stien..

 

7) Vilt og høyt

 


8) Vi gikk under mange sånne overheng… Rett og slett stien rett under fjellet….

 


9)

 


10)Fjellet over og rett ned på andre siden….LAAAAANGT ned… 😉

 

 

 

 


11) Et lite stykke Norge…Lyshårede jenter med sjokolade…Men Fruktnøtt…ikke Melkesjokolada :–D

 


12) Godt over halvveis, og fremdeles ganske blide..

  Så gikk det snart bare oppover og oppover til en nedlagt gård,Sinjarhemi,   Bilder derfra, del 2 altså,  kommer senere 🙂

 

Har du gått mye i fjellet før?

Vil du helst gå i fjellet på sommeren eller høsten?

 

 


#fjell #daler #Aurlandsdalen #vilt #vakkert #vær #grønt #fosser #elver #vann #mosekledd #tur #reise
40 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Ja, høsten er veldig pen, og i år skal jeg ta ENDA mer fine bilder 😀 Og har lyst til å dra opp i fjellet da også 🙂

    2. Ja ok, det så bare smalt ut noen steder der 🙂 Godt å høre da 🙂
      Det høres nok fornuftig ut! Matias sier her at da vi var på fjellet (oppe ved Rallarvegen) så var det rundt den tiden her på året. Jeg husket det som midt på sommeren, men det var jo langt i fram steikende sol så jeg burde jo husket det.
      Vi har en veldig fin årstid i møte i hvert fall, enten man er på fjellet eller i byen ^^

    3. Tattavkvinnene: Det var ikke noe ekkelt. Jeg synes det gikk veldgi greit, følte som det var breit nok i massevis jeg. Det var jo så flatt liksom, så man snubler ikke 😀 OG høsten, jeg tror mange steder er helt greit å gå om høsten. Man må bare passe seg på de verste fjellene, at det ikke er kommet snø liksom…eller er fare for snør underveis…SÅ langt på høst er ikke lurt. Men litt i starten må gå bra tror jeg 🙂

    4. Neimen, så bra at dere fikk godt vær likevel! Heldiggriser ^^
      Det er ikke breie stien dere har å gå på da! :O Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg så for meg, men jeg tror jeg hadde vært litt nervøs om jeg skulle gått på en så smal sti x) Pingla! Gikk det greit eller var det litt ekkelt?
      Jeg har ikke gått mye i fjellet, jeg var på en fjelltur til hytta til Matias og familen for et par sommere siden og da gikk vi i 12 timer å fisket. Men det er nok den eneste erfaringen jeg har i fjellet 🙂 Det er sikkert fint å gå om sommeren, men jeg kan tenke meg at det er ganske varmt. Høsten har jo så fine farger så kanskje jeg må si høst.

    5. cuskima: Ha-ha…ja, så galt kan det gå.. Yr er jo kjent for å melde rart hvertfall, så jeg legger det litt inn i hodet mitt når jeg ser på meldingene 😀 kLem <3

    6. hahahaha yr meldte engang litt sol og tendenser til regn og så var det snøstorm så helsehelikopter måtte lande nett utenfor sentrum -de så ikkje landings plattformen til Haukeland sykehus.
      Eg skrev mail til dem og sa det gikk faktisk ikkje an. De forsvarte seg med at været kan snu, men hallo??????
      klemmeting <3

    7. Helge: Ja, jeg var også på Haukeliseter en gang, det var en fin fjellstue, skikkelig luksus. Vi bodde på luksusrom hvertfall og hadde do på rommet…sjelden kost på DNT 😀 VI gikk også til en topp der, men vi gikk oss vill egentlig, så jeg tror vi kom helt feil og ikke den toppen vi skulle… Håper du har hatt en fin dag 🙂

    8. Ikke så veldig mye men Besseggen har jeg vandret og med utgangspunkt i Haukeliseter kom vi til det høyeste punkt i Rogaland mener jeg. Husker ikke navnet det var en flott tur. Fine bilder.

    9. cuskima: De varsler jo feil HELE tida, så man kan jo høre på Yr eller Storm, det spiller ingen rolle, feil blir det uansett. De meldte jo 6-14 mm regn lørdag som var oppi dalen, kom ikke en dråpe i løpet av dagen… Men kvelden ja 😀 Så været vet man ingenting om før man ER i det 😀 Klem<3

    10. Grete: Så bra om jeg kan inspirere noen til å gå i fjellet 🙂 Ja, begynne i det små, og gå noen fjell i nærheten, eller bare gå tur generelt, så du er i form når våren kommer. Da blir turene hvertfall lettere, men man KLARER dem uten å trene så veldig også 🙂 Jeg har jo ikke trent på lenge, men kom meg gjennom. Og det er så fantastisk følelse å gå der under fjell og gjennom fosser. Om du går NÅ ( du kan rekke det 😉 ) eller om du går til våren, så vil du få en fantastisk tur. Jeg skal også, trene mer i løpet av året, så jeg kan gå flere fjelltopper til sommeren 🙂 Klemmer tilbake <3

    11. hahaha aner ikkje hvilket varsel du har hørt Kristin,men vi har jo hatt tidenes sommer -varmeste på 100 år med masse sol tilogmed når det ikkje var sol andre steder. Har vært to ganger litt uggent vær, ene var i helgen og andre var 2 dager for litt siden -hilsen vestlending :))
      Frodith ja nei vi kontrollerer ikkje og styrer ikkje alt :)))
      klemmeting <3<3

    12. Jeg får så lyst til å gå i fjellet når jeg ser bildene dine! Jeg tror jeg skal begynne i det små, med noen av våre lokale fjell, og så vil jeg helt klart ta denne turen her også. Kanskje kondisen og formen bedrer seg godt sånn at jeg kan få prøvd til våren? Det bør gå om jeg bestemmer meg for det. (Tenke…tenke) Nå har jeg tenkt, og dette skal være mitt mål for kommende år! Flere fjellturer! Klemmer som takk for fin inspirasjon <3

    13. Therese Bråthen: Ja, vi storkoste oss 🙂 Det gjelder å lage seg koselige opplevelser her i livet, uansett hvem man gjør det med, men gjøre ting som gjør en glad 🙂 uansett hva det ER :- ) Klem til deg og takk for ros for bildene <3

    14. Audhild Mamma til lille Willi: Ååå, det var koselig å høre Audhild <3 Jeg liker jo å skrive, og liker så klart at andre koser seg med det 🙂 Veldig kos å få så hyggelig ros <3 Det gjør det enda mer morsomt å ta fatt på krumspringene mine 🙂 Ja, det var en stund siden jeg hadde gått også nå, så det kjentes i beina 😀 Stor klem til deg <3

    15. Kristin: Ok skjønner, synd du ikke har tid nå, for det var jammen nydelig 🙂 Og hadde vært noe å ta med seg inn i høsten 😀 Men neste år, hvis du drar dit, da har du jammen noe å glede deg til 🙂 <3 Klemmer <3

    16. Gleder meg alltid til å lese innleggene dine. For enten er det noe morsomt du skriver, eller så er det mange nydelige bilder 🙂 Digger bloggen din Frodith 🙂
      Kjempe fine bilder denne gangen også:) Gleder meg til del.2 🙂 Liker godt å gå i fjellet men er alt for dårlig til det 🙂

    17. Skal se hva vi får til, men tipper det ikke blir før til våren eller sommeren neste år :/ Litt hektisk fremover i høst. Men vi skal absolutt dra dit på et tidspunkt 🙂
      Og været har my å si ja.. Vi skulle jo egentlig kjøre mot Vestlandet nå i sommer, til Voss og mot Hardangervidda osv, men så var det så dårlig værvarsel at vi ombestemte oss 😉

    18. Kristin: Gjør det!! Ring Østerbø Fjellstove og spør om de har ledig noen helger. Man kan komme på fredag kveld, og gå lørdagen, og dra søndag morgen. Det er VIRKELIG en opplevelse!! Og vi fikk så fint vær også, selv om det var meldt bøtter med regn 😀

    19. cuskima: Ja, og jeg LIKER den følelsen egentlig, at det er ikke vi som bestemmer alt…Og når jeg har fått lov å traske meg gjennom et sånt landskap og KLART det… ja da er jeg stolt og glad 🙂 <3<3

    20. Høres overkommelig ut da, faktisk! 😀
      Kanskje jeg skal ta med meg min kjære dit og gå på tur. Vi har snakket om Aurlandsdalen leeenge, men kommer oss aldri avgårde 😉

    21. Kristin: Nei, jeg synes ikke det var mange sånne steder. man kunne gå trygt inntil veggen der og bare se rett fram…Men liker man å titte litt ned, så var det bare kos synes jeg. Noen juv som er akkurat passe sug 😀 Ha-ha Turen er 18 km, og vi brukte ca 6,5 time tror jeg 🙂 Ha en fin dag du også 🙂 KLemmer <3

    22. cuskima: Ja, ikke sant det er det 🙂 Vi følte vi var plassert midt i et eventyr liksom.. Man blir så bitteliten, og alt rundt så stort 🙂 <3<3

    23. Wow, så fine bilder, og så spreke dere er! 😀
      Er det mange steder hvor man får et ubehagelig høydesug i magen, eller er det sånn ok å gå der, sånn høydemessig sett? 🙂
      Jeg er jo litt skeptisk til høyder, men liker samtidig godt å gå på tur – gjerne der det er litt høyt 😉
      Og hvor langt er det?
      Genialt med den “så tar man bussen tilbake” 😀
      Ha en fin dag! Klemmer <3

    24. Dette er supervakkert 🙂
      Lykke, litt sånn hellig følelse at disse fjellene og fossene har vært her før oss og blir her etter oss-veldig spesielt
      <3<3

    25. Fru Stussli: Du er jo jamme meg sprekefanten du også da 🙂 Å løpe MÅ man gjøre sakte 😀 Hvertfall for å klare 30 minutter. Du så jo skilpadde-flodhesten min, etter min løpetur 😀 saaaaakte… da klarer jeg litt lenger… Jeg er heldigvis ikke så redd høyder, vi hadde alle våre TING oppi fjellet der, jeg puster som en hval og sliter med dårlig muskler (for lite trening…) , og andre lå klistret inntil veggen der.. Kose deg masse med venninne-date 🙂 Det er alltid koselig <3 Jeg skal helt klart gå mer i fjellet igjen, og gjerne denne turen igjen, for det var nydelig. Beina er på bedring, menn orker ingen krumspring...eller flatmarksgåing for den saks skyld. Jeg holder meg til klesvask og sløving i dag. Snart jobb igjen.. kjenner de kiler litt i magen..Nesten som første skole dag 😉 Mange tusen gode klemmer på vei <3

    26. Herlige bilder av flott natur og sprekfanten selv med sprekfantsøster 😀 Så fantastisk det må ha vært å gå under de fjellhenga med stup på andre siden. Jeg som har høydeskrekk måtte ha klamret seg til fjellveggen. Hahaha, men jeg elsker bildene og tanken, er bare ikke så supertøff når det kommer til høyder 😀
      Nå har jeg løpt (saaakte) i 30 minutter her, så er det dusj før lunsj med venninne 😀
      Mange tusen klemmer!
      PS håper beina dine er greie med deg i dag!!

    27. Lithanna: Ha-ha…ja, da får du ta EGNE fjell først 😉 Men det er ikke langt unna til Aurlandsdalen hvertfall, hvis du får lyst på en tur med ALT i 🙂

    28. cathrinehenriksen: Ja, man må litt ut av byen før det dukker opp noen fjell. Men det går jo busser over alt, og har man litt mer enn en helg, en langhelg, så er dette lett å gjennomføre 🙂 Ja, ikke akkurat selv gåingen da….den tar LITT krefter 😀 Ha-ha. Ja, nå er jeg litt sprekere, selv om jeg akkurat i dag fremdeles ligger på sofaen med beinet rett ut 😉 Men er bedre, og skal gjøre huslige ting i dag 🙂 Forberede meg til jobb onsdag.. Klemmer mandagsklemmen tilbake <3

    29. outofoffice: Jeg har vært på noen fjellturer, men det var en stund siden 🙂 Og det var jammen kos å igjen komme seg på sånn tur, med DNT og fine naturopplevelser 🙂 Siste lille ferien før jobben begynner på onsdag 🙂 Hvis du vil gå en natur-opplevelsestur som har ALT, så er dette tingen 🙂

    30. Lithanna: Ja den var UFORGLEMMELIG 😀 Ikke caps 😉 Nemlig kjempefin, og anbefaler på det sterkeste. Er jo ikke langt fra deg da. Det tar du på en liten dagstur med kanskje EN overnatting 🙂

    31. Gud så fantastisk herlig natur og elsker fjellet når det former seg slik da , det der så ut som en veldig moro og spennende løype da ;-P Jeg vil dit om sommeren jeg , hehe….det hadde nok vært en magisk opplevelse med alle krokete stier opp under fjellet og slik :)) Jeg gikk masse i fjellet som barn , elsket det ….Men ja her er det ingen fjell å gå i , som jeg vet om uten at jeg må leite langt om lenge før jeg finner de :-p Men jammen var det mange flotte bilder :o) Det må ha vært en super tur og nå er du til og med blitt en skikkelig spreking :)) Ja for det vil jeg si når man begir seg ut på så lange ferder i fjellet 😛 Klemmer mandagsklemmen <33

    32. dET SER UT SOM EN HELT UFORGLEMMELIG…( caps ) … vakker tur 🙂
      Nydelig sted, farger, damer og natur!
      Åh, jeg vil og gå på nye steder 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg