Vilt vakkert og ikke det minste vått- del 2 <3

Når det gjensto ca 7-8 kim igjen av turen (hele turen fra Østerbø til Vassbygdi var på 18 km…) kom vi til et sted hvor vi først skulle masse ned….så masse opp…for å komme til Sinjarheim. Sinjarheim er en nedlagt gård, som faktisk har blitt åpnet noen uker hver sommer for drift.

Siden 1992 har det vært elever ved Sogn Jord-og Hagebruksskule som hver sommer holder til der oppe for å lære stølsdrift.  

Vi gledet oss veldig til å komme opp dit, selv om beina nå hadde begynt å bli rimelig mugne.. Med litt sjokolade, nistepakke med bacon på og masse vann var vi igjen klare for siste økt…

 

1 ) Hvis du ser langt oppi lia der, den lille prikken som jeg knapt ser selv… litt til venstre…DER er Sinjarheim og dit skulle vi 😉

 

 


2) Heftig natur 

 


3) Brusende fosser…

 

4) Ser en smule redd ut…er ikke det…bare veldig veldig sliten 😀

 

5) Området rundt Sinjarheim gård..

 


6) 

 

7) Og så var vi på vei igjen…

 


8) Langs steile vakre fjellvegger…

 


9) Forbi vakre brusende fosser som stuper nedover <3

 


10) Og forbi  rare hus klemt innunder stein og fjell…

 

 
11) Flere fosser med blå-grønne kulper som hvile-sone…

 


12) Og gjennom grønne frodige områder etter en evigvarende nedklatring fra Sinjarheim…..

 


13) …kom vi til Vassbygdi..en rar liten bygd som ligger der rett under stupbratte fjell… 

 

En fantastisk tur var over, og igjen ved bussholdeplassen i Vassbygdi  lå en gjeng med skjelvende turgåere strødd utover i bare sokkelesten  😉

Anbefaler denne turen på det sterkeste, om du bare er LITT interessert i å gå tur til og med…  For etter denne turen er du BITT!

(Om du vil se flere bilder fra turen, del 1, finner du de HER, eller litt lenger ned om du skroller…)

 

 

 Har du NÅ fått lyst til å dra til Aurlandsdalen? 😉

 


 

 

#fjell #fosser #vann #elver #bekker #stup #grønt #stølsdrift #Sinjarheim #Aurlandsdalen #dal #tur #reise #påfyll #glede
52 kommentarer
    1. Engla: Ja, bare si i fra om du får barnevakt, jeg er med 🙂 Ikke akkurat nå, pga menisken 😉 Men om en stund er jeg klar igjen 🙂 Men vi kunne jo begynt med en liten tur i marka HER også 🙂 Om du hadde fått barnevakt. Dra på Kikutstua 🙂 Men Aurlandsdalen altså, jeg er med når som helst 😀 klemmer til deg min venn <3

    2. Audhild Mamma til lille Willi:Ja, jeg liker også å ta bilder av fosser men også stille vann, for der er speilinger så fint 🙂 Ja, det var rett og slett herlig natur 🙂 Anbefaler den turen ja 🙂

    3. Min matgale verden: Hei på deg min venn 🙂 Der var du 🙂 Har hverdagen satt igang for fullt igjen 😮 ? I morgen er det min tur, og huff og huff…Veldig spent egentlig.. Men litt grue-glede- spent 🙂 Ja, ble mye fine bilder av denne turen 🙂 Klemmer <3 Mariann har drømt om deg og meg i natt 😀 Lillasjel altså 😀 Hi-hi

    4. cathrinehenriksen: Åå, takk for det, jeg er litt spent på å starte opp igjen 🙂 Men godt med mange gode minner ja, før høsten setter inn. Men da skal jeg lage NYE minner 🙂 Klemmer på vei med trikken <3

    5. Grete: Ja, det kneet MITT også ber visst om å få gå mest oppover.. Er visst mest pusten som ikke er enig i det 😀 Jeg må nok trene litt mer jeg også 🙂 Gått bare litt smått i byen i dag, og kjente det litt fremdeles.. Men gir seg nok snart 🙂 I morgen er det jobb.. Litt spennende.. Klemmer tilbake <3

    6. Herlig sted , ingen tvil ;-P Jeg vil også ditt ja , har aldri vært der før nei ……Var jo bare kjempestilig med alle steiner og fosser og små hus o.s.v ja ….spennende tur da :o) Bra du fikk denne flotte opplevelsen nå siste helga før jobb ja =) Ha en strålende siste fridag videre nå Frodith <33

    7. Ja, ja, ja. Jeg har virkelig lyst til å gå sånne turer. Må bare trene opp et kne som ikke er så glad i nedoverbakker først. Nå har jeg gått så lenge på flat mark at kneet nok kommer til å trøble seg ved første forsøk på nedoverbakke, men det gir seg etter litt trening. Det ser helt aldeles nydelig ut der dere har vært, så det gir absolutt innspirasjon til at jeg vil gjøre det samme. Klemme i regnet <3

    8. Helge: Så bra da, da kan du jo gå den en annen gang, om du synes den ser fristende ut :- ). Jeg tror nok den er grei å gå en fin høstdag også, men jeg hadde nok likt den best i tørt vær ja. Men mange hadde gått den i regnvær i sommer også.. Men kan tenke meg høstfarger uti der ikke er så dumt heller 🙂 Ha en fin dag 🙂

    9. Tattavkvinnene: Ja, det er jo et stykke, men det gikk på rimelig kort tid. Jeg har jo gått over beseggen også, som er mye brattere opp og ned, og den er bare 13-14 km, men der brukte vi MYE lenger tid på den korte turen første gang. Det er krevende å gå mye opp og ned… Ha en fin tirsdag du også 🙂 Klemmer i massevis <3

    10. Selvsagt har man lyst til og vandre den samme turen som dere etter disse bildene. Men det går mot høst og det blir fort mørkt, kaldere og dårlig vær så det gjør en slik tur neppe lettere. En slik tur er bare mulig sommerstid da det er tørt og pent vær. Flotte bilder av dramatisk flott natur. Men takker for turtipset og fine bilder. Ha en fin dag.

    11. Det har jeg hatt lyst til fra første bildepost! Hehe, men det får nok bli en annne sommer/høst. Enn så lenge kan jeg heldigvis kose meg med bildene dine 🙂
      Dere er noen skikkelig sprekinger, det må jeg bare si! 18 km er jo en ganske lang tur, og i hvert fall i så ulendt terreng! 😀
      Ha en fin tirsdag <3 Klem i fleng

    12. annebe: Det er ikke så mye stup,noen steder var det litt smal sti, som du så, men ikke sånn at man må gå utpå der, mer at jeg VIL det, sitte der hvertfall. Men det var god plass å gå i massevis. Jeg kommer nok til å dra dit igjen :- )Med en eller annen 🙂 For det var vakrerre enn jeg hadde forestilt meg 🙂 klemmer <3

    13. Veldig lyst til å gå en slik tur en gang…elsker å se fosser å flott natur, men ikke så veldig glad i bratte stup…Aurlandsdalen ser sååååå vakker ut…Klem <3

    14. Fru Stussli: Ja, LITT sprekefant da, på noen områder…Men som du vet, på andre områder er jeg ikke noe sprek i hele tatt 😀 Jeg pingler i vei med hester, rotter, edderkopper og en del annet: -D Men føler meg mest sprek fordi at jeg klarer å gjennomføre det, selv om jeg puster som en hval og går som ei ku 😀 Ha-ha Mange tusen teddybjørn-nattaklemmer<3 😉

    15. da min far flyttet til Bergen på 40 tallet så var dette en fylling og MANGE digre gårder og dyr overalt og beitemarker
      Nå er det en av Bergens største forsteder

    16. Wow!! Det var litt av en tur 😀 Du ER en sprekfant <3
      Jeg har kjempelyst til å gå der, men ikke der det er stup 😀
      Jeg er en pingle!!!
      Mange nattaklemmer fra pingleguri

    17. Leste på FB til dateren min at de som er fødd på 60 tallet gikk på skole i kjelleren i noen av blokkene i området her fordi det ikkje fantes skole her. Dette er 7 min fra Bergen sentrum hahahaha

    18. Ja det er store forskjeller.
      Er artig igrunn. Hvor forskjellige plasser alle er fra igrunn. Facinerende. Ja vi måtte til sentrum når vi begynte på ung.skole.. da vart vi 21 eller noe i klassen.. haha
      Men da ble alle grendaskolene samlet:)
      Nå er alle nedlagt hahaha!!
      Ja det er stooor forskjell!:)

    19. Elisabeth: Nei, og man trenger ikke alltid dra langt heller Jeg er fornøyd med en tur rundt Sognsvann i Oslo her også jeg innimellom, spørs hva man gjør utav det liksom 🙂

    20. Jeg har veldig lyst, bare jeg hadde slept alle de høydene, så hadde jeg dratt med en gang 😀 hehe Men det var utrolig vakker natur, så det er et sted jeg vil til for å si det sånn 🙂

    21. Moving On: Takk for at jeg fikk vite det 🙂 Det var spennende å høre <3 jeg er jo vokst opp på en liten plass selv, på landet, men vi var likevel 3 paralellklasser 6 klasse, med ca 20 elever i hver klasse...Tenk DEN forskjellen...Og det kaltes også en liten plass 😀

    22. he he ja hadde jeg kunnet så skulle jeg gjerne reist med en gang!!! så ordentlig flott ut der!!! viktig å gjøre ting man vet man smiler av 🙂 jeg skulle vært flinkere til å legge ut på tur sånn som dere… men aldri for sent 🙂

    23. Hahaha..
      Ja hat vokst opp sånn.
      Jeg var eneste i min klasse.
      Vi var 8elever på hele skolen.. hvorav 1 vsr gutt.
      1-3 var undervist sammen og 4-6 var sammen.. så hadde vi alle gym sammen. Svømming foregikk i vannet 20min gange inn i skogen på sommeertider. Haha
      Butikken var 1time u na da de ikke var vei.. så da måtte vi ta først sykkel eller gå, så båt får å komme til bil.
      Husker vi skulle i bryllup en gang og ankom kirken i båt sammen med flere andre!:p
      Når vi endelig fikk vei, fikk vi søsken endelig lov til å bli med på aktiviteter samen med maaange andre, noe som var shiiit skummelt.. mem vi måtte da også sykle 8km en vei for å komme til trening, får så tilbake.
      Sa vi var 8kids i bygda-fjellsiden som var sammen.
      Hahah å vips fikk du sannelig høre om live ” der ingen skulle tru at noko kunne bu” som vi var med på en gang også! Hahah

    24. cuskima: Hi-hi, ja det hørtes digert ut, ingen liten stugu i fjellsida der nei 😀 Deilig å ha godt med plass da 🙂 Da kan man ha besøk. Ja, plutselig står jeg der 😀

    25. Elisabeth: Jeg er nok stort sett ganske blid og glad jeg, i grunnstemning 🙂 Og da blir sånne fine opplevelser hvertfall noe å smile av 🙂 Viktig å legge ut på ting og gjøre ting som man vet man blir glad av også 🙂 Livet blir mye det jeg gjør det til, mener jeg 🙂 Ja, du vil dit også, så klart 🙂 Og du burde dra dit så fort som rå er 😀 Helst neste helg, for det er så fint der nå 🙂 Høsten er sikkert fin der også. Men vet ikke hvor lenge man kan gå der..?

    26. dere må komme på besøk til meg i Hardanger så får du masse fjell foss og fjord……men vi har ingen hytte -6 soverom, 2 bad og et gjestetoalett,diger spisestue med en syyyyyyk utsikt plass til 25 ved bordet, stor kjøkken emd plass til 8 i tillegg,så stabler an oss i høyden kan være være MANGE!!!

    27. Moving On: Tenk at du er fra en så liten plass da. Vi snakket om det mye på turen, dette at noen bor SÅNN også. folk bor så forskjellig liksom, noen midt i asfaltjungelen, og noen langt oppi en fjellskrent.. Jeg hadde nok blitt veldig rastløs av å bo så alene… 😉

    28. cuskima: Ja, man må jo ha jobb, og noe å gjøre. Vi skal jo kjøpe hus, vi hadde sikkert fått et fint hus i Vassbygdi 😉 Ja, en skikkelig fin opplevelse <3

    29. Engla: Ååå, vil duEngla, si i fra NÅR 😀 Jeg blir med når som helst;-D Beinet er nesten bra igjen, og sånn er det hver gang. VELDIG vondt på tur ned, og dagen etter…så blir det bedre. Jeg synes det er greit på tur i skog og mark, og asfalt innimellom også, men det er noe spesielt med fjellet altså 🙂 Og her var det SÅÅÅ fint <3 Håper du har hatt en fin dag snupps <3 Stor god Frodithklem, og en fra "hun andre" 😀

    30. JA jeg vil dit!!!! så utroig vakker og fin natur, ååh Norge ass.. så mange fine skjulte skatter jeg ikke vet om!! Syns du er innmari sporty Frodith :))) og ser ut som du alltid er glad og fornøyd ute på tur både høyt og lavt!!

    31. Ja, er enig med deg.
      Ja er utrolig mange slike steder som er fraflyttet.
      Hvor jeg er fra som er en liten plass midt i en fjellside, der er det 7hus, hvor det bor noen i 3. Alle flytter forståelig nokntil større plasser.

    32. desverre flytter de pga mangel på arbeid :/
      Samme skjer der vi har hus i Hardanger.
      Der får du millionvillaer kastet etter deg og gjerne med egen strand….hjelper ikkje -folk MÅ jobbe:/
      fantastisk natur -en opplevelse 🙂
      <3

    33. Wow, nydelig <3 Ja jeg VIL !!!
      Det ser helt fantastisk ut. Helt noe annet en mine asfaltturer 🙂
      Savner fjellet og den ville naturen når jeg ser bilder som dette 🙂
      Håper det går bedre meg kneet ditt vennen.
      Ønsker deg en fortsatt fin kveld og en riktig god natt <3
      Englaklem på vei

    34. Moving On: Ja, FIIIINE plassen, hele veien fra Østerbø til Vassbygdi <3 Og Vassbygdi heter jo med -i til slutt kan ikke skrive -a da vel 😀 FYYY på dem som gjør det! Det var en bitteliten og kos plass, men ser ut som mange av husene er fraflyttet..? Ikke gardiner, og litt slitene hus. Synd. Men det er vel sånn at mange unge flytter fra sånne steder , hvertfall. Så bare to karer på hele stedet. Begge i rutete skjorte, litt eldre menn..

    35. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Veldig glad for at du koser deg med bildene jeg da 🙂 Jeg skjønner jo hvordan det er, blir som hvis noen skulle friste veldig med heste-ridning f eks… Jeg er jo redd hester, og virker ikke fristende overhode 😀 Men jeg SKAL prøve det også. Har lyst til å ta noen sånne: Frodith gjør ting hun ikke tør!! 😀 Ridning står øverst på den listen…og jeg har ikke så mange andre ting på den 😀 Hi-hi. Moro å få tatt mye fine bilder i helga også, og mange som har kost seg med dem har jeg fått inntrykk av 🙂 klemmer <3

    36. fantastisk natur, knallfine bilder og sikkert en opplevelse, men alikevel ikke det minste fristet, men kondis som en hvalross (astma) og så høydeskrekk at jeg sliter med små gardintrapper eller en stol, så tror jeg at jeg er tryggest nede på landejorda, men misunnelig på den turen dere har hatt, Ja definitivt 🙂 men koser meg med de flotte bildene dine jeg 🙂 Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg