Sommerfugl i vinterland… <3

Jeg tenkte at denne tegnspråktolkede sangen trengte en liten reprise. Den har jeg bare vist en gang før..

Det er samme jenta som tegn-tolker sangen “Mitt Lille Land”, .Lilleidun, som har en helt spesiell tilstedeværelse når hun tolker disse sangene. Hun formidler essensen så vakkert og riktig.

Og sangen Halvdan Sivertsen skrev handler jo om å være “sommerfugl” i et vinterland…om å være fremmed et sted hvor man føler seg anderledes… om å komme ny, være litt på siden…og kanskje ikke vite HELT om man vil bli godtatt, passe inn… Den handler om at omgivelsene kan virke kalde, spesielt for en med litt  forsiktige vinger…

Dette er en sang mange kan kjenne seg igjen i..Vi er vel alle litt “Sommerfugl i Vinterland” innimellom?

 

Kjenner du deg som en sommerfugl i et vinterland innimellom?

Kjenner du noen som antagelig har det sånn?

Har du sett denne tegnspråkvideoen før?

Har du prøvd uten lyd? Hva opplever du da?

 


#tegnspråk #tolket #sang #sommerfuglivinterland #sommerfugl #annerledes #fremmed #utenfor #tilhørighet
46 kommentarer
    1. Ja, noen ganger kjenner man på det å ikke passe helt inn, og det gjør nok de fleste av oss fra tid til annen 🙂
      Sangen er i hvert fall veldig fin, og det er videoen også 🙂 Jeg tror jeg har sett denne før, du har lagt den ut før om jeg ikke tar helt feil. Men en god ting kan ikke vises for ofte ^^

    2. cuskima: Vi skal også ha perfekt seng 😀 Krysser fingrene for HELE deg, og hele helgen og alt 🙂 Klemmer i bøtter og spann tilbake <3

    3. ja og i morgen skal han flytte møblene mine -han er dobbelt så stor som meg såd ermed går det veldig mye kjappere enn når eg skal orden alt selv.
      krysse fingrene for at eg finner en perfekt seng please 😀
      klememtingene i haugevis 😀
      <3

    4. cuskima: Så deilig at du har kommet deg inn i huset. Håper du får sove der i helgen da 🙂 Koselig med gubbexen som spanderte på dere. Blir en grei avslutning liksom 🙂 Stor kosemosklem på vei <3

    5. ja var deilig å vaske seg inn, se på senger og div til hjemmet 🙂 Spiste middag ute med Gubbexen , han spanderte på meg og min fars kone -som hadde hjulpet meg å vaske.
      Endel shopping -tilogmed julegaver fant eg i dag du 😀
      ha en super torsdag almost helg og da kanskje eg sover i egen leilighet med vovvene mine jipppiiiii:D
      <3<3<3

    6. Kristin: Selv om man tolket det ned, og plukket ut det som MÅTTE skrives bare, så var jeg treg 😛 Og det går mye kjappere å bare ta det til tegnspråk 😉

    7. Kristin: Ja, ikke sant. Skrivetolking, DET er vanskelig det. Jeg er jo liksom også utdannet det, for døvblitte (altså i voksen alder) ; men jeg er jo ALT for treg…Men fikk eksamen i det ja,…merkelig nok..

    8. Ja 🙂 Jeg har jo jobbet så vidt litt som skrivetolk også, så jeg er nok litt ekstra interessert i å lære tegnspråk pga det 🙂
      Vakkert er det!

    9. Kristin: Så kos at du likte den også. Her driver jeg og sprer “det gode budskap” 😀 Ha-ha.. Jeg håper jo at folk skal bli litt interessert i tegnspråk da 🙂 og det ser ut som noen har blitt litt hvertfall 😀

    10. For en vakker tolkning <3 Hun er virkelig dyktig!!
      Jeg har ikke sett denne før, men har sett den forrige du la ut "Mitt lille land" flere ganger 🙂
      Blir ekstra sterke tekstene når man får tegnspråktolkninga i tillegg synes jeg 🙂
      Og alle har vi nok følt oss som en sommerfugl i vinterland ja <3

    11. margarites: Nei, egentlig er det på en måte bedre å se det helt løsrevet, for da kan man se det nesten som en film. BARE se liksom…Og ikke tenke ord for ord… Men bilde for bilde 🙂 Men jeg synes det er koselig at folk bare får litt innblikk i denne verdenen, uansett hvordan, får det er en veldig spennende verden nemlig 🙂 Ja, vi har nok godt av å være litt på gyngende grunn innimellom, selv om jeg ikke liker det selv.. Ha en fin kveld du også 🙂 Klemmer <3

    12. Ja denne har jeg sett før, og sangen og tolkingen er nydelig. Jeg synes den andre sangen er lettere å følge med tegn og lyd samtidig, denne er også fin, men her klarer jeg ikke like greit å se sammenhengen med ordene hele tiden. Men det er kanskje ikke nødvendig heller…
      Jeg som har vært i Usa et år kjenner også følelsen av å være annerledes av og til, for der borte var jeg en fremmed. Alt var nytt og uvant, men det ble jo bedre heldigvis. Tror det er nyttig og lærerikt å føle seg litt på gyngende grunn av og til. Ha en fin kveld. Klem <3

    13. Min matgale verden: Du er det slankeste matvraket jeg vet om hvertfall, så det gjør ingenting 😀 Her ble det ferdigrett i dag må jeg innrømme…og du er vel ikke veldig overrasket 😀 Nyt kvelden du også 🙂 Klemmer på vei<3

    14. Helge: Ja, man skjønner litt mer for hver gang, og kanskje får man lyst til å lære seg mer ord. Jeg skal legge ut en lenke/adresse til en side hvor man kan lære seg ord 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    15. ssilje89: Så koselig at du likte det 🙂 Jeg synes det er det vakreste som finnes <3 Og når noen andre liker det litt blir jeg så glad 🙂 Ja, mange som føler seg litt utafor av og til, eller alle gjør det vel,men litt forskjellig hvor ofte ja. Og noen føler det nok oftere enn andre ja. Håper du har hatt en god dag i dag 🙂

    16. annebe: Å være døv i et hørende samfunn, er også litt som lå være i et fremmed land innimellom, man må hele tiden slite for å forstå situasjonen og hva som blir sagt. Jeg skjønner godt at du manglet noe uten lyd, da blir på en måte DU “døv”, om du skjønner hva jeg mener? 🙂 Du hører ikke/skjønner ikke hva hun sier, og man mister noe. I dag har vært en spennende og fin dag .-) Håper din også har vært det 🙂 Klemmer fra meg <3

    17. Hehe, nyter denne dagen ja:) Svinenakken steker fremdeles, den skal bli “pulled pork” og steker da i 8-9 timer. Kunne fint ha stekt mens jeg var på jobb og. Gubben jobber 7-7 i en periode (Mongstad-stans) så da koser vi oss litt i kveld med sen middag. I tillegg til den Guttene og jeg akkurat spiste….ehrm… 😉 Matvrak=meg Nyt onsdagsettermiddagen :)klemmer

    18. Herlig video. Mitt lille land er jo en kortere melodi enn det du har her. Og dermed er det letter og kjenne igjen tegnene. Når jeg prøver uten lyd kjenner jeg igjen ordene i tegnene, når teksten er lang er dette verre. Men som sagt før vil jeg snuse mere på dette. Det du har lagt ut her ligger jo her så jeg kan ta det frem igjen. Man kjenner igjen tegnene og skjønner mere ut av det.

    19. cuskima: Deilig å vaske seg INN på egen hånd uansett? 🙂 Jeg synes mange ganger det 🙂 Flytter liksom mer INN da 🙂 Håper du har en bra dag da 🙂 Klemmer masse <3

    20. Min matgale verden: Å du din snik 😀 Koser deg der hjemme 😀 Hi-hi Det er deg vel unt 😀 Ja, begge versjonene er vakre, og jeg liker faktisk å ha med lyden også, for hun TOLKER jo, og da er det greit med lyd. Noe annet om man prater selv tegnspråk 🙂 Svinenakke ja, den er kanskje ferdig snart eller? 🙂 Klemmer kjempeglade klemmer her også <3

    21. ninaoglivet: Det var da et helt flott svar, her sier man hva man vil 🙂 Og jeg husker han ikke. Tror ikke jeg skjønte at tegnspråk fantes før jeg var langt oppi årene 😀 Du husker ikke hva programmet het? Ja, før var det mye pedagogisk barne-tv, kanskje noen FOR mye også…LEKESTUE 😀 ha-ha.. Ha en flott dag du også 🙂

    22. Mona: Ja, er det ikke bare vakkert!!? 🙂 Fineste språket i verden <3 Man blir rørt, berørt, og dratt inn i en ny verden. Jeg er heldig som får lov å være i dette hver dag 🙂

    23. cathrinehenriksen: Jeg synes hun er supergod til å fremføre sånne tekster. Helt riktig, fredfullt men MED energi 🙂 Ja, jeg tror vi alle er sommerfugler i vinterland innimellom 🙂 Ha en herlig dag du 🙂 Sommerfuglklemmer på vei <3

    24. Fru Stussli: Ja, det hjelper nok litt med lyd til i starten, og noen ganger hvis man får noen stikkord, så kan man kanskje skjønne noe av innholdet, kjenne igjen ting osv. Men det er nok lurt med lyd først, og så se på det etterpå. I starten 😀 Hi-hi.. Jeg har hatt en morsom dag 🙂 Har du 🙂 ? Mange gode klemmer tilbake <3

    25. Så tøft. Fikk frysninger jeg.
      Tror vi alle har følt oss litt slik av og til. Noen dessverre oftere enn andre.
      Har aldri sett en tegnespråk video utenom når det har vært litt små klipp på tv, som nyheter osv på tegnspråk.
      Ha en strålende dag!

    26. Hadde ikke sett den før og syntes den var nydelig. Høres litt rart ut, men jeg har ofte likt sittuasjoner hvor jeg har vært ny og litt usikker….men jeg har jo hatt tryggheten i at jeg har kunnet språket…i et fremmed land hadde jeg nok ikke likt det 🙂
      Uten lyd ble det for meg ..noe som manglet. Klem fra meg <3

    27. Eg liker aller best Halvdan Siversten sin orginale sang, alle ravet over Vinnie da han rappet den opp.
      Vi er alle forskjellig. Denne er også vakker med og uten lyd 🙂
      Nå skal eg ned å vaske ut et kjøkken fra mitt nye hjem fra selger tydeligvis har *glemt* det. Kan ikkje sette noe på plass i kjøkkenskapene og skuffene før det er gjort 😀
      Skal også se om eg finner en seng 🙂
      Klemmeting ha en super dag 🙂

    28. Ja….gjør vel det innimellom…joda….helt sant. Både sangen og tegnspråktolkningen er nydelig. Herlige onsdagen. Her er Brødene på kjøling og en langstekt svinenakke i ovnen 🙂 klemmergladeklemmer

    29. Nå kom jeg på barnetv fra 70 tallet. Husker du han som hadde disse tegnspråk stundene? Tror det var før barnetv eller like etter . En bamsete mann med skjegg. Man anyway…..husker at jeg lærte meg navnet mitt, skog, bjørn, mamma, pappa og slike enkle ord 🙂
      Synes det var mer nyttig barnetv på 70 tallet enn nå 🙂
      Var kanskje ikke det svaret du ville ha, men nå blei det slik 🙂 Ha en flott onsdag!

    30. Vakkert! Det er en helt ny dimensjon til det å fortelle, det der… skjønte ikke alt, men mye. Ble faktisk rørt. Mye følelser i det, ja…

    31. Nydelig tolkning av lille idunn <33 Tegnspråk blir bare vakrere jo mer du studerer det :)) Jeg prøvde å se uten lyd også og det var lett å se at dette var en vakker sang (tolkning av sangen ) , la merke til at det handlet om sommerfugler for hun gjør jo en sånn bevegelse . Så tror man kunne gjettet seg fram til at den var en sommerfugel akkurat den bevegelsen . Også var det fredfullt men likevel mye energi i tegnene :o) Veldig fint<33
      Ja ofte følt meg litt sommerfugel i vinterland jeg , så kjenner i hovedsak meg selv som føler meg litt annerledes . Men på en positiv måte , annerledes er jo bra så :))
      Ønsker Frodihen en strålende onsdag <33 Klemmer på vei med sommerfuglvinger <33

    32. Nydelig sang og nydelig på tegnspråk også <3
      Når jeg først hadde sett den med lyd gikk det jo bra, men er litt usikker på hvordan det ville virket hvis jeg ikke gjorde det. Uten lyd og uten tegnspråkforståelse blir det jo litt vanskelig.
      Kos deg på jobben
      Mange klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg