Tenk hvis lyset ikke fantes…

Tenk hvis lyset ikke fantes…. i det hele tatt…. Da ville ikke denne solsikken skint som en sol… når blitsen traff den i kveldsmørket i går…

 

Hvis lyset ikke fantes, men verden alltid var mørk, ville livet føltes ganske så trist..og fattig.. Hvis lyset ikke fantes, ville kanskje solsikken på sitt heldigste sett sånn ut…..

 

 

…eller faktisk bare SLIK… Hvis lyset ikke fantes…ville tårene vært mange, verden ganske uoversiktlig og livet ganske så tungt…

 

MEEEEN…

Da jeg våknet i dag var lyset fremdeles her…Verden så ut som den bruker å gjøre, der solen skinte inn på det støvbelagte bordet….og minte meg på at vi MÅTTE vaske litt i helgen.. Solen hadde valgt å stå opp i dag også….eller var det VI som hadde valgt å stå opp…? Fordi lyset fremdeles var der og skinte så fint? 

Hvertfall var det SLIK solsikken så ut, da den møtte meg i dagslyset 

Blid og fornøyd sto den der og nikket med det store hodet  mot solen….:-)

 

Tenk hvis lyset ikke fantes…

 

 

 

 

 

#lys #mørke #solsikke #livsgivende #verden #hverdagen #livet
30 kommentarer
    1. SaraK: Nei, tenk hvor trist uten lys, og tenk alt lyset gjør. Det er jo det som lager alle fargene også, som vi er så avhengig av 🙂 I dag regner det, men det er fremdeles lys 🙂 PUH 😀

    2. Huff ja, da hadde det ikke vært lett å leve 🙂 Man glemmer bort å sette pris på sånne ting som liksom bare er der. Men jeg er veldig glad for at vi har lys, ellers hadde det ikke vært noe særlig å se til solsikkene ^^ hehe <3

    3. jepp,lys trenger lys for å finnes, hvertfall den type lys man oppfatter med det blotte øyet-mens alle utenfor roggbif eksisterer jo kun om vi ser dem med hjelp av instrumenter.
      Dog de har funnet levende vesener der det finnes NULL lys og som har litt farge,,,,,,,,men det ser man jo bare når kamera lyser på dem :D:D
      så one never know egentlig………men eg tror at fargene hviler seg i mørket, hvordan kunne de elelrs stråle sånn i lyset???? <3<3<3 hhihihi

    4. Siv: Ja, jeg var jo innom og leste på bloggen din om din nye tilværelse 🙂 Det så ut som du koste deg 🙂 Jeg har det bra som bare det jeg 🙂 Livet blir hva man gjør det til vettu: Så bare vi har lyset, så er det meste greit 😉 Jeg har jo også lest både til ex phil og diverse annet etterpå. Elsker tanken om at :TING muligens ikke er der, om du ikke har noe å sanse det med… Altså, er fargene VEKK hvis du ikke har lyset å se dem med? Er tingene i et rom forlot, fremdeles der, når du har gått ut? Hvordan kan du være sikker på at de fremdeles er der? ER det kun sansene våre som gjør at ting finnes?? 😀 He-he. Tror det var Decartes som sa disse greiene 😉 Jeg skal ta meg en tur inn til deg snart, og høre hvordan studenttilværelsen har føket avgårde med deg 😉

    5. Helge: Hvis du har vært på sykkelen i noen time i dag, så er det kanskje lettere å sovne litt også, blir sliten og fått mye luft, da blir det godt å slappe av. Jeg har bare vært inne, vi har vasket, og kost oss her. Håper på litt sol i morgen også 🙂 God natt 🙂

    6. Ja, du, om lyset ikke fantes, ville vi ikke kunne se de materielle tingene i verden – slik lyser det Godes idé opp idéene, slik at vi skal kunne ha viten om dem. Det sier iallfall Platon! (inspirert av Exphil som jeg nettopp leste hehehe!)
      Livet består av studier. Så da blir det blogglesing meget sjeldent. Det er så rart å være i denne situasjonen, altså. Hvordan går det med deg???

    7. cuskima: Ja, sånn rent bioligisk hadde vi vel gått ad undas, uten lyset. Men om det hadde blitt funnet opp noe som gjorde det biologsisk mulig, så hadde vi nok mentalt gått litt “i hundene” uansett … Jeg liker også verden i farger, og uten lys ingen farger. Betyr det da at fargene ikke eksisterer når du slår av lyset og går og legger deg?? 😀 Jeg elsker sånne filosoferinger 😀

    8. Verden hadde vært en mørk tilværelse uten lys. Men da hadde lommelyktene blitt moderne sammen med sterinlysene. Men det er godt det er sol her og jeg håper den kommer frem i morgen også. Tok 2 timers tur på sykkelsete idag og det var bra vær for den slags idag. Ikke lenge til jeg er på vei til drømmeland og jeg håper jeg kan være der noen timer. Sov godt.

    9. ssilje89: Ja den er rimelig høy, høyere enn meg 😀 Men jeg bøyer meg litt ned også, for å få et sånn oppoverbilde 🙂 Lyset er livsviktig ja, litt kunstig lys kan nok gjøre en del også, men om ikke DET heller fantes og alt var bare mørkt ….DA hadde det vært trist da :-/ Men sånn er det jo ikke 🙂 Heldigvis

    10. hadde ikkje lyset fantes hadde vi neppe vært klar over det, enten hadde vi ikkje eksistert eller så hadde vi en art som kan klare seg uten lys.
      relativt tragisk spør du meg :/
      Lys gjør jo at FARGER finns og uten dem lite liv og glede -til tross for at eg elsker sor kvitt bilder så elsker eg Livet i farger <3<3

    11. Takk og lov at det finnes!
      Det hadde blitt veldig mørkt å trist vist ikke.
      Er nok ikke lenge man hadde overlevd da.
      Fine bilder, likte godt det første 😀
      Å stor er den? 😛
      God helg 😀

    12. Therese Bråthen: Nei, som regel går jeg jo rundt og tar disse tingene for GITT, men tenk om det ikke var sånn… Lurt å tenke over noen ganger 🙂 Man blir litt mer glad av det 🙂

    13. Therese Bråthen: Ja, og om DET ikke fantes også…altså ALT lys var vekk, nei vi skal jammen være glade for alle ting som er i livet vårt, for hadde det IKKE vært der, hadde vi helt klart merket det 🙂

    14. Grete: Ja, jeg er så visuell, at jeg er sikker på at for meg hadde det vært helt pyton ikke å se. Jeg ville synes det var veldig trist i mørket, og det hadde helt klart gjort noe med meg.. Kanskje jeg hadde vent meg til å se verden med andre “briller” men nei, jeg er veldig glad lyset finnes <3

    15. Therese Bråthen: Takk for det 🙂 Ja, ikke sant, en rar verden om ikke lyset fantes, men ÅÅåå så glad jeg er for at det finnes, det gjør noe med verden. Også om det IKKE er sol oppe, for lyset er fremdeles der..

    16. cathrinehenriksen: He-he, ja vokser voldsomt nå om dagen:-) Herlig i lyset også 🙂 Og TENK hvor godt det er med lys <3 Jepp, sofa til sofa 🙂 <3

    17. Det hadde vært trist om lyset ikke fantes! Så jammen er jeg glad at det kommer frem hver dag. Solsikker gjør seg absolutt best i lyset, og tenk hvor famlende vi måtte gått om vi skulle føle oss frem….tenker på de blinde som klarer seg så utrolig bra. Andre sanser blir nok helt klart forsterket, men jeg er glad jeg våkner om morgenen og ser lys og mørke, vakker natur og mennesker rundt meg 🙂

    18. Haha ….det orker jeg ikke tenke på , heldigvis har vi lys og jeg er evig takknemlig for det ;-D Men jøss den blomsten hadde vokst helt opp til øverste etasje jo ? Helt utrolig , må være dine magiske fingre som har gjort dette da 😉 Flinke deg , ja super flinke deg ……Er glad det er lyst ute for det meste jeg altså 🙂 Klemmer fra sofa til sofa antar jeg ? <33 Haha .....=)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg