Morgengry (reprise)

 

Tassende føtter på plankebordene… inn i ullsokkene, og gummistøvlene… vindjakken lett slengt over skuldrene…..

Skynde seg ut….må tisse… Lett damp ut av den åpne munnen…som små tåkedotter.. små vanndråper i lufta…ikke regn…men vått likevel…rått…

Ikke en lyd…sola på vei opp…

Da ser hun det… Nesten som penselstrøk… Som om Tidemand & Gude hadde vært der på natterstid og malt det hele… Et eventyr.. Litt Trolsk…litt mystisk.. fortryllende…

Hun står helt stille…en fisk vaker i vannet, og små ringer brer seg, en kort stund…så er de borte… Et rådyr kan skimtes, såvidt pustende, halvt i skjul bak et tre..

Hun kjenner en ro… Rører seg ikke, i frykt for å lage endringer i bildet..som er blitt malt… De røde høstbladene, ligger som en skarp kontrast på bakken mot den grå rimete bakken.

Hun tenker på drømmen sin…om sin egen lille øy… med et tårn…hvor hun klarer seg med fiskestangen, der alene, båten har forsvunnet… og hun er alene der på øya…og må klare seg til hun blir funnet…. Hun filosoferer over livet og hvordan det er blitt…. og tenker at livet var enklere…før… da hun var yngre….Hun tenker på Muumitrollet og de gode følelsene DET hadde gitt…den gangen….Nå er alt blitt anderledes…

Så kvepper hun til igjen… våkner av drømmen der hun står…En fugl skriker lavt…som om den skjønte at bildet ville bli endret om den laget for mye uro… ETT kort skrik..så blir det stille..

Sakte trekker hun jakken tettere omkring seg… Det kjennes som om det blir kaldere i luften… Hun hutrer lett.. Ser langt utover vannet… ser igjen store ringer i vannet… Vannet er blitt mørkere… Det er dypt..og ringene brer seg stadig lenger ut… Likner ikke den lille øya litt en veldig stor skilpadde…? Fra en helt annen periode….Hårene reiser seg på armen, og hun trekker jakken enda tettere om seg.. Svake plopp høres i vannet… og hun aner at dette må være en STOR fisk…. om det er en fisk i det hele tatt….   Tåkedottene blir flere…og tettere…. De nærmer seg henne som står der i vindjakken, nattkjolen og de tykke ullsokkene… Vannet er nesten svart nå… Jakken hjelper ingenting… Hun er blitt våt i det lange håret…Det kruser seg rundt ansiktet… fuktig…  Hun blir trukket nedover mot det mørke  vannet..nærmer seg med små skritt… motvillig… som om noen trakk henne… Hun vil ikke lenger være der… ønsker å snu… Noe drar henne likevel framover…Små, sakte steg… som på puseføtter…. det er umulig å høre skrittene hennes…  Øynene ser langt ned i det mørke vannet….  I avgrunnen.?…Er det ikke noe der nede?……noe som beveger seg.?… en grønn skikkelse….? Kunne det være…?

Hun blir stående… som forstenet…kan ikke røre seg….  Håret i store flak nedover ryggen…Lar bare hendene henge slapt ned langs siden…venter på det som skal skje…. Og der helt nede ved kanten av nattkjolen hennes, nede ved anklene hennes…..kan man se den litt buskete enden av halen som stikker ut...

 

 

(Dette er en historie jeg laget  og la ut 30. mars.. Den ble laget på innspill fra leserne mine, små stikkord/assosiasjoner jeg fikk når jeg la ut bildet over og spurte: Hva tenkte du da du så dette bildet?  Så fikk jeg inspirasjon av stikkordene og laget den lille teksten. Jeg har nylig lagt ut et nytt bilde, og fått innspill og stikkord fra mange på det bildet. Og det er i skriveprosessen. Men jeg ville gjerne bare ta en liten reprise på noen av de “novellene” jeg har skrevet tidligere her  inne 🙂 )

 

 

Håper du får en trolsk dag! <3

 

 

 

#stemningstekst #trolsk #assosiasjoner #stikkord #morgengry #eventyr #hulder #nøkken
34 kommentarer
    1. lulltove: Neida 😀 Det var bare du som sa i en kommentar at du skulle komme innom søndag kveld 😀 Og borte varta 😀 Neida, god tid ennå og jeg er ikke vant til at folk er så snart i vendinga. Derfor jeg maser litt 😀 Hi-hi

    2. lulltove: Ja, hva tror du? Det kan man aldri vite…Og hvem tror du det kanskje var i vannet der…? Hi-hi… danser med svansen….;-)
      Og Lulltove: Hvor er bildet ditt- glemte du det bort? Høstutstillingen? 😀 Hi-hi…Ikke fred å få herfra skjønner du..

    3. Grete: Koselig at folk liker å lese den igjen. Jeg har bare vist hver historie en gang, så jeg tenkte en reprise var litt greit. Har jo mange nye lesere…og de har jo ikke lest disse før.. Jeg er jo igang med en ny snart, må bare kommer i GOD-modus 😀 Ja, den skal henge litt….man får ikke helt svaret liksom… Ha en fin kveld Grete <3 klem til deg <3

    4. Tattavkvinnene: Starten har vært helt TEIT. Jeg er litt muggen om dagen, omstilling i jobben min, og jeg bare surrer for tida, MEN…det går seg nok til … KLemmer i massevis <3

    5. cuskima: Jeg kjører på litt noen dager nå ja 😀 Er i et litt surt humør ellers om dagen, og det gidder jeg ikke bruke spalteplass her på 😀 KLemmer <3

    6. Dette bildet liker jeg godt. Litt trollsk morgenstemning. Og jeg husker historien, men det er morsomt å lese den igjen. Det blir liksom som om ordene og stemningen henger litt i luften og det liker jeg. Ha en flott ettermiddag <3

    7. Koselig med noen sånne repriser! De historiene du har laget til nå har vært så fine, så de tåler vi å høre flere ganger 😀 Gleder meg til den nye også, bildet var så fint så jeg er sikker på at du fikk inn mange fine stikkord 😀
      Håper du har hatt en fin start på uken! Klem i fleng <3

    8. Kristin: Bildet er et høstbilde, så det er riktig høstfølelse 😀 Jeg bare skrev det i mars 🙂 Ja, det er en pen årstid altså 🙂 Og ut å ta bilder, og sende til Høstutstillingen min Kristin 😀 Kom igjen 🙂 Hi-hi Klemmer <3

    9. Slike repriser er det bare å fortsette med ja 😀
      Fikk en skikkelig godfølelse for høsten jeg nå faktisk! (selv om dette ble skrevet i mars!) Fint å få litt positive tanker i forhold til kulden som er i vente, og allværsjakka som aldri er langt unna 😮
      Det er jo faktisk en fin årstid dette også <3

    10. ladyaugust: Skulle tro JEG hadde hund også, for det er hvertfall full våknings om dagen her også midt på natta :-/ Men jeg tror jeg må ut å knipse noen bilder etter jobb, da blir jeg glad. Håper DU stiller med høst-tegne-bilde til Høstustillings-konkurransen min <3 🙂 Hvis du har tid 🙂 Klemmer på alle kanter <3

    11. Det er så kos med slike historier og tårnet kan godt hende kom fra meg hehehe Sååå morro at du skriver slike <3 Loke piper heeeele dagen og uler som en ulv om natta, fyskjiten nå håper jeg den løpetiden er slutt snart før jeg blir GAL! Den skal vissnok vare i 21 dager og det kjennes ut som han har pepet i 3 måneder nå grrr. Godt når man våkner av seg selv og er uthvilt, ikke godt når man våkner og bare har lyst til å trekke dyna over hodet og sove mer. Klæmme sidelengs klæmmen <3

    12. cathrinehenriksen: Tusen takk 🙂 Den tålte en liten reprise den 🙂 DU hadde ikke lest den før, ikke sant? 🙂 Ha en fin mandag du også 🙂 Klemmer i vei <3

    13. ladyaugust: Ja, det blir litt fuktig. Jeg tenkte disse historiene trengte en liten reprise, fordi det er mange som ikke har lest dem. Og jeg er fornøyd med dem selv 🙂 Du var jo en av stikkordsyterne til denne historien, og tror nok det tårnet kom fra deg 😀 Hi-hi Og nå skal jeg i gang med en ny snart…når jeg får ånden over meg 🙂 Skjønner det blir litt svett med Loke-gutten og piping om natten. Jeg våkner tidlig selv om dagen, litt svett av MEG SELV 😀 Kos deg med øving da 🙂 Fine søs <3 klemmeraltjegkan <3

    14. Jeg elsker slike historier og måtte nesten hente et pledd for det var så fuktig og vått og kaldt 😀 Og så kom jeg til å tenke på at jeg ville nok hatt en tupla eller to og noen blinkser i det tårnet, kanskje en rømmeskvett og noen fløtegratinerte poteter (til fisken..og en burger og noen pølser og selvfølgelig en cola hvis jeg ble tørst 😀 Ha en fin mandag søs, her holder vi på å klikke for Frøya har løpetid og Loke er temmelig gal og piper på inn og utpust. Klæmmegoodklæmmen, i dag er det øving <3

    15. Min matgale verden: Ja, denne trengte en liten reprise 🙂 Nei, vi er liksom litt ute etter noen farger 🙂 Jeg har fått inn noen, men venter på flere bilder. Du finner nok etter hvert 🙂 Ha en herlig mandag du også min venn <3 klemmer <3

    16. annebe: ÅÅÅåå, tusen takk for gode ord 🙂 Jeg koser meg med å skrive disse innleggene.Og tenkte at denne godt kunne få en liten reprise, vet mange som ikke har lest dem 🙂 God klem til deg <3

    17. Fru Stussli: Ja, jeg tenkte noen av disse kunne få en liten reprise, for jeg liker dem, og de er høstlige noen av dem 🙂 Så passer litt sånn også 🙂 Og mange nye lesere. ÅÅÅåå, jeg er kjempespent på bildet fra deg 🙂 Ikke kommet noe ennå?? Kos deg hos vippe -damen <3 Mange klemmer tilbake <3<3

    18. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, det gjør nok det 🙂 Skrev mye før, og ville bli forfatter, men ble lærer i stedet for. Men jeg kan kose meg her inne da 🙂

    19. Det var den ja, den husker jeg, og det bilde….trolsk, helt klart. Fikk ingen blinkskudd i går jeg, Gubben var med på tur, mulig det var han som forstyrret…hehe Fant ikke de fine fargene jeg ville ha…tror jeg… Skal prøve igjen. Ha en vidunderlig mandag:) klemmer

    20. Husker denne og det var stas å lese den på nytt! Er virkelig en stemning i teksten som står til bildet <3 Dette er du superflink til. Flette sammen alt det vi sier og får det til å bli en nydelig skildring av bildene sin. Gleder meg til neste hva-tenker-du-når-du-ser-dette-oppdrag.
      Ha en finfin dag!
      Her skal jeg til fargevippene-dama (men på veien har jeg et fotostopp til galleriet ditt):-D
      Mange klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg