Dere fanger meg aldri… ;-)

Det er noen ganske underlige treff dette jeg har hatt  med ulke selgere som står på gater eller på butikksentre rundtomkring…

Lurer på HVA det er som trigger pågåenheten deres…?

Jeg ville i utgangspunktet trodd at det var lysten til å SELGE…men jeg er mer og mer usikker på om DET er tilfelle… For når de ser en person som febrilsk ser en annen vei, og har ganske bevisste “SNIKE eller RØMME-skritt”…men allikevel prøver å fange deg….Ja..da tror jeg mer det er lysten til å ” danse” som er størst…

De stirrer på meg…tar sats…og styrer beina med bevisste tangoskritt i min retning….Jeg ser i taket, i himmelen…everywhere…unngår ALL øyenkontakt…og sender beina i helt motsatt retning av der det ser ut for at de skal prøve å angripe… Men det hjelper ikke det spøtt!!  De klarer NESTEN å “ringe meg inn” (selv om det er bare EN), slik jegere gjør med byttet sitt, ved å foreta denne dansen…med lureskritt hit…og lureskritt dit… Et stakkars VILT blir jo helt forvirret og må til slutt ta i bruk den lille farten det klarer å oppdrive..

 

Av og til prøver jeg å stå så stille som en mus….å gjøre meg usynlig…gå i ett med omgivelsene nærmest…for at de ikke skal se meg…

…men det er helt fåfengt deg også…Det er akkurat som om de kan lukte meg… Hvor jeg står…og så setter de farten i min retning…

Det eneste disse “jegerne” tydeligvis IKKE kan lukte…er at jeg er HELT uinteressert  i å snakke med dem og LANGT mindre kjøpe noe… for da kunne de umulig ha giddet å bruke tid på meg….??  Eller er det slik at de IKKE er ute etter salg, men kun er ute etter denne latterlige “dansen” og “makt-kampen” som foregår mellom jeger og offer….mellom SELGER og offer? 😉

En ting er hvertfall sikkert: DERE FANGER MEG ALDRI!! ;-D

 

 Hvordan lurer du deg unna selgere du ikke vil snakke med? Noen tips?

 


 

 

 

#selgere #salgsteknikk #salg #tegninger
47 kommentarer
    1. Audhild Mamma til lille Willi: Akkurat den hjelper ikke om jeg bare går uten å gjøre noe, de flyr etter meg.. Men med mobilen, det skal jeg prøve:-)

    2. ååhhhh så bra å høre at du er sulten :D;D;D nå synger hjertet mitt.
      Vi skal lage middag nå da datteren min kommer med kjæresten 😀
      gleder meg til fiskemiddag
      klememtingene<3

    3. cuskima: Ja, jeg også oppsøker selv det jeg vil ha. Men tror jeg må ha en magnet på meg, for de suger seg på 😀 Nå skal jeg forsøke meg på litt mer mat, sulten som et lass med ulver 😉 klemmer <3

    4. å være selger betyr at nei er et kanskje….de læres jo opp med å omtrent kaste seg over deg.
      Spesielt de som selger de dødehavsproduktene…premier eller noe. Som oftest fornærmer de deg…..om du sier nei. Slenger dritt om poser under øynene dine eller stygge negler osv
      Om eg VIL ha det de selger går eg bare rett bort og kjøper eller får prøve etc
      ( Helge)
      Tiggere er en annen ting, eg gir til Norske tiggere eg vet hvem er…men de som er organisert som vi sliter mye med her i Bergen gir eg ingenting til. Eg har skrevet en kommentar på en annen blogg ang dem. De bor utenfor sentrum og har biler -fine biler.
      Han ene som er møkkete og sitter i rullestol og med bare en fot ble sremt av noen jenter som gjorde det med vilje…da reiste hans eg og LØP på sine helt egne perfekt fungerer ben. Har også hørt at de kan tjene inntil 5-7000 pr dag ved å tigge….en eg kjenner sin skolekamerat testet ut som et prosjekt. Hun gjorde ingenting. ikkje musikk eller noe..bare satt med en kopp foran seg. Har også sett tiggere med laptop utenfor handlesenter..eg mener sorry…..

    5. Helge: Nei, ikke tiggere. Sånne selgere som er inne på sentrene, , strømleverandør-ververe, sminke-selgere, folk som vil selge deg telefoner. osv. Frykte er litt å stoppe i det store og hele, for når man har senket farten og har øyenkontakt med dem, da er det liksom enda mer gira. Og gir seg IKKE, når det gjelder meg … Så jeg må komme meg helt UNNA 😀 Men strever som du skjønner 😉 Ha en fin kveld du også 🙂

    6. foreignerat50: Ja, det går kanskje an, men ikke for meg, da prater de i vei videre liksom…følger etter og prøver å overbevise.. Ha en fin dag du også 🙂

    7. cuskima: He-he, jeg synes jeg ser deg vifte med hånden, litt sånn dronning-aktig 😀 Det var et lurt trekk .-D Det skal jeg prøve neste gang 😉 Men så rart at de så gjerne vil løpe etter folk som IKKE ser ut til å ville kjøpe noe. Må jo være mer interessant med folk som VIL ha noe?? .-D

    8. natheless: He-he, ja greit å slippe NOEN selgere 😀 Og det er kanskje derfor vi er gått bytte for sånne strøm og telefon-folk, for DET må vi ha mye av liksom 😀 Vi i vår alder 😀 ha-ha..

    9. Åse Helen: Ja, det er nok det hyggeligste. Men gir jeg dem øyenkontakt og et smil, kommer de hvertfall etter meg. Jeg tror det er noe med MEG 😀 Ha-ha Som en magnet 😉 SÅ koselig at mamma og din sønn hadde bursdag samtidig da 🙂 Ja, da feiret dere nok litt ja. Jeg har vært hos legen i dag. Og har en virusinfeksjon. Sykmeldt til og med fredag. Hvis jeg blir frisk som en fisk, går jeg på jobb.. Håper du har hatt en fin dag 🙂 Jeg skal vise innlegget og alle kommentarene til mamma når jeg ser henne neste gang 🙂 Klemmer på vei <3

    10. Her snakkes det om selgere ikke om tiggere, en viss forskjell. Man kan gå fort forbi og late som du ikke ser de. Ellers så kan du stoppe og si at du har akkurat kjøpt det produkte som selgeren vil selge. Hvis ikke det går så ber jeg som regel om nettside jeg kan sjekke eller si, Har dårlig tid men jeg vil gjerne ha en litt info om en nettadr eller noe reklame for det der. Da blir selgeren glad og gir deg det du ba om. Så sier du ha det bra og glemmer hele greia. Har prøvd metodene og de virker stort sett bra. Ha en fin kveld.

    11. Dette skjer med dem som ikkje VIL og når du styrer med å være usynlig så vet de at du HAR sett dem og DET er veien inn.
      Eg derimot ser ut som den største bitchen løfter hodet og ser på dem som lufte og bare holder håden litt sånn op når de forsiktig prøver seg og enten sier eg neitakk, eg er forsen til avtale, eller eg er på vein på jobb….noen ganger sier eg ingenting bare går forbi som dronningen av Saba og eg vil si at 99.99 % av gangene gidder de ikkje engang hahaha

    12. Haha, kanskje det er det de vil ja! De er i hvert fall ikke flinke til å plukke opp signaler hos de som går forbi. Jeg gjør alltid som deg ser en helt annen vei og prøver å blende inn med de andre som går forbi, men på magisk vis ser de meg alltid!
      Neste gang får du ta tak i armene deres og ta en liten svingom så blir de nok lange i maska xD hehe

    13. Uff, jeg hater sånne pågående typer. Men her om dagen fant jeg ut at det å bli eldre var visst fint. Elexia hadde stand med noen “hippe” ungdommer i lekkert treningstøy. Men sånne bestemødre som meg, ble ikke stoppet? Og det er kanskje vi som hadde trengt det bedre enn ungdommen???Merkelig.

    14. Jeg bare smiler til dem og går videre uten å si noe. Da er jeg jo både høflig og hyggelig mener jeg 😉
      Så nydelig bursdagsinnlegg du hadde om mammaen din i går 🙂 Jeg fikk ikke tid til å være her inne, for først jobbet jeg også var det bursdagsfeiring igjen her også. Han ble 11 år på samme dagen som din mamma, så da feiret vi med nye gjester.
      Klem og ønske om en fin dag <3

    15. fjellgeitbundingen: Jeg møter de overalt 😛 I går var jeg en bitteliten tur på matbutikken, og det er et bittelite senter der…men der var en og han sperret inngangen til alle butikkene… 😀

    16. Maren Kvalvaag: Det er der problemet er skjønner du, fordi denne BUEN funker ikke for meg…de kommer andre veien liksom, som for å fange meg… Og det blir helt latterlig. De kan jo ikke ville selge noe…de må jo skjønne at jeg ikke er så VEEELDIG interessert når jeg løper sånn… ? 😉

    17. Nemi Rebella: Ja, det må vel litt tunge våpen til skjønner jeg, en finger eller noe…for jeg er som en magnet tydeligvis. Selv om jeg stirrer i bakken 😀 Litt latterlig oppførsel, og de kan jo ikke TRO at jeg har lyst å kjøpe noe da?? Hvorfor plager de oss da? Hrmf…

    18. fjellgeitbundingen: Jeg gir heller ikke til tiggere, der sier jeg bare nei. Kan godt støtte andre ting som er godt organisert som innsamlinger til fattige, gaver til frelsesarmeen og sånt, hvis noen organiserer litt. Nei, de jeg snakker om over her er de som er på sentrene, skal selge Strømabbonnementer, mobiler, aviser, eller hva som helst annet på sentre og på gaten. Og IKEK skjønner hintet med å SE I BAKKEN liksom… De kommer LIKEVEL etter meg mange…Som jeg skulle ha en magnet på meg 😀

    19. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg rekker nesten ikke å se på hva de skal selge en gang, om det er Strøm eller sminke liksom…før de kaster seg mot meg… Og da VIL jeg bare ikke!! Jeg oppsøker ting jeg vil kjøpe selv, og ikke på angreps-metoden… Jeg skal begynne å ta fram tøffe-Frodith i disse situasjonene, se hardt på dem og si NEI!!

    20. Fru Stussli: Jeg orker nesten ikke SE hva de har tenkt å prøve å selge en gang, sånn som de ANGRIPER…Ja, jeg bør kanskje ta fram okse-Frodith i denne situasjonen også, si HARDT og SINT i fra at de trenger ikke prøve seg en gang 😉 Prøver meg som regel med snike-metoden først, og så løper jeg…Men bør nok tøffe meg opp litt her ja.. Jeg tror jeg er bedre igjen, men det trodde jeg jo i går også… Får se litt utpå dagen, og skal spise bare brød foreløpig tror jeg.. Og legen sier vel sitt 🙂 GIGA-klem på vei <3

    21. En gang så latet jeg som at jeg ikke snakket norsk. Da begynte de å snakke til meg på dårlig engelsk haha. Andre ganger så går jeg forbi kjempefort så de får ikke tid til å si noe.

    22. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Ja, som regel prøver jeg meg på den. Men det er akkurat som de liksom SKAL ta meg… Jeg skjener avgårde…og de henger på… Jeg snakker ikke med dem, svarer ikke tilbake… Noen ganger sier jeg HARDT nei også, men prøver først snike-metoden… 😉 Dette er gjerne folk som står inne på sentre også dette, for å selge abonnementer, strøm, aviser, sminke …hva som helst… Klemmer onsdagsklemmen <3

    23. Liker ikke sånne innpåslite duster jeg… Pleier og si “nei takk” mens jeg går videre, og hvis de fortsetter og gnåle sier jeg bare “føkk off” og rekker fingeren :3 Det er begrensa for hvor mange ganger jeg har tolmodighet med slike… :/

    24. Å unngå dem gjør jeg også. Litt raskere skritt forbi, se en annen vei. Det fungerer oftest bra. Går jeg like forbi en gatemusikant f.eks smiler jeg og sier “Hei”. Trenger jo egentlig ikke å kjøpe noe eller gi selv om man er vennlig 🙂 Hvis noen spør direkte om penger. Så sier jeg “Beklager, men jeg gir ikke penger sånn”. Så må man kanskje spørre seg selv. Hvorfor vil jeg ikke gi penger til dem? Eller har man kanskje dårlig samvittighet for at man ikke gjør det? I Europa er det vanlig å låne et fint barn, gjerne handikappet, kle det i lurvete klær og tigge penger. Jeg gir ikke der heller. Men jeg kan godt
      hjelpe,støtte i andre sammenhenger, men tigging, gatemusikanter og telefonselgere har nok lite å
      hente
      hos meg. Prinsipp, tror jeg. Synes det de gjør er ubehagelig, og kunne aldri gjort noe sånt selv. Må
      finnes annet de kan gjøre for å få penger til livets opphold?Er nok ikke i mot veledighet, men synes det kan bli kvalmende mye av den. Folk med vanlige inntekter kan ikke støtte alt. Må først sørge for seg og sine. Men kanskje har vi mer enn vi trenger, og kan gi bort brukte barneklær, mat, middag og gaver til folk som trenger det. Pleier å støtte arbeidet om utdeling av mat, gaver m.m før jul, også støtter man jo fritidsaktivitetene barna deltar på, barna til kollegaene deltar på og skolen.

    25. Kjenner meg så igjen!!!
      Jeg orker ikke slike selgere! Da vil jeg i allefall ikke kjøpe noe.
      Jeg pleier å se dem i øya og si nei med streng/sinna-stemmen min. Jeg sier ifra hvisl jeg vil ha hjelp eller vil handle noe!
      Er du bedre i dag??
      Stoooor klem

    26. Hahaha
      Jeg får alltid høre at jeg ser ut som om jeg er en 17åring.
      Så blir jegbstoppet sier spørr jeg bare pent “nååå kan jeg gjlre de også, selv om jeg ikke er 18”? Da får jeg lov til og gå vidre med en gang. Hahahhaa

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg