Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 6- Kom inn, bli med ;-)

“Glaaaaade juuuul , heeeeeelige juuuul….. nissen kjører  på guuuuumi-hjuuul.!!! …… På låven sitter fisen med sin julegrøøøøøt, så god og søt, så god og søt. *fnise*… “

Høye pipende stemmer hørtes fra rommet nede i kjelleren, på skolen i går, da de var med på jobb…..og der rundt et lite juletre fant jeg fire fnisete krydder-rotter… Sangen var SLETT ikke riktig, og teksten var full av tøys…som det gjerne blir når rotter skal synge og gå rundt juletreet samtidig… Det var VILL knising og høye skrikende sopraner om hverandre….

….helt til plutselig Kanelogsukker fikk øye på meg som sto i døren der, med et LITT strengt blikk… Han skottet litt forsiktig bakover og mumlet i munnviken et fresende HYSJ!! til de andre…  Så kledde han på seg den mest uskyldige minen i verden, ga meg et dåreblikk og håpet nok at jeg skulle la dem slippe unna…

Og det gjorde jeg for så vidt også…sånn nesten i hvertfall 😉

Jeg lovet at de skulle få gå på juletrefest, få godtepose, gå i pen-klær og kanskje til og med få “opptre” hvis de kunne lære seg sangene ordentlig, og kunne oppføre seg. Jeg tok på med den litt strenge LÆRER-minen, og linet opp det lille koret for øving.

 

 

Det største problemet var så klart å stå HEEELT stille….

….uten å KNISE så mye som bittelitt en gang…

….og å lære seg RIKTIG tekst, samtidig som de skulle følge dirigentens strenge pekefinger…. Men til sist fikk de det da til…

Opptredenen får du se en annen dag, for julefesten blir FØR jul ja… og nå skal det øves i massevis, syes penklær og terpes…

Og med dette friskt i minne, blir nok dagens oppgaver bare blåbær for deg 😉

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de fire små oppgavene under her. Jeg øker nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 Ok, da kjører vi i gang:

 

 

 

og denne?

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre,  (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen i kveld.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av femte kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er 18 hjemmelagede kalendergaver som ligger her og venter på deg….

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å svare i vei! 😉 og jeg skal ut en tur å kose meg imens 😀

  Lykke til <3

 

 

#adventskalender #julekalender #gaver #rebuser #nøtter #oppgaver #premier
62 kommentarer
    1. Puh, kaster meg inn i siste liten her 😉
      Svarene mine i kveld er:
      1 . Prinsesse Martha Louise
      2 . Tre nøtter til Askepott
      3 . Musevisa
      4 . På låven sitter nissen
      Ha en fin kveld videre <3

    2. fjellgeitbundingen: He-he, takk for det 😀 Ja, mye greier med disse rottene 😀 Og i dag har vi vært på farta hele tida 😀 Og skal i morgen også 🙂 Takk for svar 🙂

    3. Cathrine: Takk for svar Pippi, jeg har vært i full fart i dag 🙂 Og er det nå også 🙂 Men takk for ros og kos kommentar 🙂 Sees senere 😀 Stor klem <

    4. Ha ha, her er det nesten nok å gjette uten skjegg, men i dag ser jeg det er Martha Lovise, Tre nøtter til Askepott, Alf Prøysen sin musevisa og på låven sitter nissen. Ha en fin, fin lørdag. Koselig innlegg om rottene i dag. Må berømme deg for din kreativitet.

    5. Hei på deg Frodithen , håper du har det bra denne lørdagskvelden og koser deg uten for mye styr med julesang og rabalder fra krydder gjengen 😉 Haha , herlig hvordan de sitter så fint rundt omkring her , ja og er jo topp at de fant ut at det var best å høre på lærer Frodithen . Bra det går seg til med syngingen ;)) <33 Elsket selfies bildene på forje innlegget <33 Ubeskrivelig herlig <33
      Så at jeg hadde vist vært HELT bort i natta da jeg svarte sist 😮 For det var jo overhode ikke i nærheten av riktig ..... Nr . 2 altså ;-D Jaja , skylder på han som prøvde " hjelpe " til ;-D Har styra rundt i byen i flere timer i dag så svarene mine kommer først nå i kveld 😮
      1 . Prinsesse Martha Louise
      2 . " Tre nøtter til Askepott "
      3 . " Musevisa "
      4 . " På loven sitter nissen "
      Takk for meg og fortsatt god kveld til deg Frodithen , klemmer med nisse slede <33 Se ut vindu ;))

    6. Hatt en fantastisk lørdag med besøk av tante og onkel + 5 av 6 søskenbarn. Så jeg har fått kose med go’gullene mine på 5mnd, 4 og 6 år, og hatt gode samtaler med go’gullene på 11 og 16 😉

    7. Märtha Louise(så du fine bildet jeg hadde av henne i bloggen min?), tre nøtter til askepott, musevisa og på låven sitter nissen:) Ønsker deg en fin lørdagskveld,håper de oppfører seg resten av kvelden:)

    8. Therese Bråthen: Ja, kanskje jeg skulle spille inn en julevise med dem 😀 Det måtte vel bli en dvd i så tilfelle, uten lyd 😀 Hi-hi Takk for svar 🙂 Sees etterpå 😀

    9. Åse Helen: Hei-hei 🙂 nå har jeg vært utpå og fartet i dag. veldig koselig 🙂 Møtt bloggvenn 🙂 Ja, nå er jeg spent på trekningen jeg også… og om jeg får noen til å trekke i dag…for her har de vært med utpå i dag, så jeg må vel VEKKE dem for trekning 😀 Hi-hi…

    10. TuridB: Så koselig du liker det 🙂 Ja, litt styr er det, og det er VELDIG moro det skjønner du. Og farte rundt med disse 4 😀 Takk for svarene, nå er det klart for litt mat her 🙂

    11. margarites: Ha-ha, synes jeg ser deg på julebord 😀 I rotte-farta 😀 Sånn skal det være 🙂 Takk for svarene 🙂 Håper du har fått bakt ferdig da 🙂 Klemmer masse <3

    12. cuskima: Jeg har ikke vært inne ennå hos deg, bare så det på nettbrettet og ikke fått lest. Jeg så bare det var to ute. KOmmer etterpå jeg 🙂 Takk for dine svar. kos du er med igjen 🙂 Så moro med middagsbesøk da 🙂 Klemmer <3

    13. Linda: Så bra du liker å lese litt om dem. Moro å lage små historier, de får jo liksom litt liv disse da 😀 Og i dag har vi vært ute på mer greier 🙂 Takk for svar, nå krysser vi fingrene for deg 🙂

    14. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Hei, der var du igjen 🙂 Ja, de finner på litt av hvert 😀 Bra du er sterkere tilbake i dag 😀 Takk for svar, nå skal jeg ordne dagens bilder 😀 Hi-hi klem

    15. natheless: Ja, det er noen galninger disse muserottene som du sier. Her skal det synges ordentlig om de skal synge ute blant folk… 😀 Dagen har vært fin og håper din også 🙂 Takk for svar, kos at du er med igjen 🙂

    16. annebe: Ja, det må litt holding i ørene til skal de oppføre seg så 😀 Håper lørdagen har vært fin 🙂 Det har min 🙂 Klemmer og takk for svar <3

    17. 1) Martha Louise
      2) 3 nøtter til askepott
      3) Musevisa
      4) På låven sitter nissen
      Så herlige de er da som vil være med å gå rundt juletre og synge julesanger, hadde vært morsomt om det hadde kommet ut CD av de der de står å synger 🙂 hihi Herlige små vesen 😀 Kos deg masse i dag Frodith <3

    18. Da er jeg klar til å avgi svar 🙂
      1. Martha Louise
      2. Tre nøtter til Askepott
      3. Musevisa
      4. På loven sitter nissen
      Da er det bare å vente spent på trekning 😉

    19. Mine svar blir sånn i dag:
      1) Märtha Louise
      2) Tre nøtter til Askepott
      3) Musevisa
      4) På låven sitter nissen
      det er så gøy med julekalenderen din 🙂 jamen har du litt av en jobb kvar dag 🙂

    20. Heisann. Her er jeg endelig kommet i gang med litt julebakst, og har til og med vært ute og ordnet 3 julegaver. Klapp på skulderen til meg selv! Jeg var på julebord med jobben i går, og da var nok vi litt som rottene dine…vi sang og koste oss og teksten på noen sanger ble nok ikke helt rett. Vers ble byttet om, så riktig rekkefølge der tror jeg er noe vi må øve på. Flere på jobb synger i kor (ikke jeg altså), så det ble sang med flere stemmer, ganske fint til tider. Men her kommer mine svar.
      Nissen er Märha Louise, Julefilmen “Tre nøtter til Askepott” bare MÅ jeg se fortsatt…for ørtende gang, og julesangene er “Musevisa” og “På låven sitter Nissen”. Disse to er de vi synger mest om dagen med de minste barna, for Heisan og Hoppsan kan til og med de små huske.
      Ha en flott dag, her skal det bakes videre. Tenkte å prøve meg på Julebrød (julekake? på østlandsk) til ære for mannen i huset. Klemmer med mel over det hele <3

    21. hahaha nå ler eg av både de små og av oss to -siden vi har valgt samme sang i dag HAHAHAHA av alle hvordan ble det mulig?
      husket du å gjette på luke 6 eller gjettet du bare på luke 7 som er i morgen? tror eg er like tøysete som rottene dine HAHAHAHA
      anyway
      Vakre Martha <3
      beste julefilmen.....Popelku......3 nøtter til Askepott
      Musevisa
      På låven sitter nissen
      ha en strålende dag -eg får middagsbesøk
      klememtingene <3

    22. Utrolig så kreativ du er, kjempe kjet å lese julekalenderen din hver dag. Du er god 🙂
      1. Märtha Louise
      2. Tre nøtter til Askepott (min favoritt, gleder med til julaften)
      3. Musevisa
      4. På låven sitter nissen

    23. Først forsøker jeg på svarene.
      1.Märta Louise.
      2.Tre nøtter til Askepott.
      3.Musevisa
      4. På låven sitter nissen med sin julegrøt!
      Herlighet som de” muserottene” holder på. Jammen godt du holder dem i ørene så sangene blir øvd inn riktig. Gleder meg til å se dem pyntet til fest! Ha en fin dag!

    24. Så søt gjengen er der de står og titter opp på den “strenge”læreren 🙂
      1.Martha Louise 2. Tre nøtter til Askepott…3.Musevisa…og På låven sitter nissen..
      Ha en fin lørdag og klem fra meg<3

    25. Tattavkvinnene: Ja, det blir nok en herlig oppvisning tenker jeg 😀 Nei, JEG tar de ikke med meg noe sted om de skal synge sånne tekster hvertfall ;-D Takk for svar og ha en herlig lørdag Sara 🙂 Klemmer <3

    26. Elin Slåen: Ja, litt tull må det være FØRST, og SÅ må man oppføre seg ;-)Takk for svar.Nå er jeg på vei ut i verden snart 🙂 Ha en flott dag!

    27. Gleder meg til å se opptreden deres, det blir nok veldig bra hvis du lærer dem skikkelig opp 🙂 Sånn tulletekst går det ikke an å synge i juleselskap! 🙂 hehe
      Her kommer dagens svar:
      1) Märtha Louise
      2) Tre nøtter til Askepott
      3) Musevisa
      4) På låven sitter nissen
      Morsomme nøtte i dag også <3 Klem

    28. Jeg trur nok de kommer til å lære seg riktig tekst og oppføre seg aldri så pent- etter masse tull og tøys først 😉 Alle må jo tulle og tøyse litt 😀 Tihi..
      Åhh, i dag trur jeg jaggu jeg kan alle nøttene 😀 TRUR! He he..
      1. Martha Louise. 2. Tre nøtter til Askepott. 3. Musevisa. 4. På loven sitter nissen (veit ikke om det er tittelen på sangen, men) 🙂
      Ohh, spennende 😀

    29. V for Vendetta: Hi-hi, det er jo så moro å holde på med dette tøyset, hvis ikke hadde jeg aldri giddet 😀 Og hvis noen andre kan le litt av dette fjaset, så er min misjon gjort i advent 😀 Og jeg er jo litt sånn at hvis jeg gjør noe, så gjør jeg det SKIKKELIG, eller ikke i hele tatt 😀 Håper du får en strålende dag V 🙂 Stor god klem <3

    30. Så mye jobb du legger ned i kalenderen. Flink er du Frodith! 😀
      1) Märtha Louise
      2) 3 nøtter til Askepott (nesten alle jenter har vært forelsket i han prinsen, hehe)
      3 Musevisa
      4) På låven sitter nissen..

    31. Miragothgirl: Hei-hei Mira 🙂 Ja, i dag skal jeg ha en kjempekoselig dag, håper du også får det 🙂 Takk for svar, koselig at du er med. Stor klem til deg Mira <3

    32. Riktig god morgen Frodith :)) Svarene mine er Martha Louise, Tre Nøtter til Askepott ( som min tsjekkiske venninne syns var så artig at vi så på tv her i norge i julen :)) Og så er det Musevisa og På låven sitter nissen :)) Ha en kjempekoselig lørdag <3

    33. Oslopadde: Hei, takk for kaffen 🙂 Jeg sitter her og hekler og styrer med rebuser. Og nå skal jeg snart kle på meg og spise litt 🙂 og SÅ ut i verden. Og ser ut for at det går i orden med treff nå da 🙂 Takk for nøttesvar, og håper du får en fiiiiin dag padda mi 🙂 Klemmer paddeflat så klart 😀

    34. Vanja: Er du på fjellet nå,, så kos 🙂 Nei, i dag var det kanskje ikke så vanskelig 🙂 Må ha noen dager med LITT mindre utfordringer, har visst vært litt vanskelig noen dager nå 😀 Ha en strålende dag <3

    35. Fru Stussli: Hei min venn <3 Jeg ble misunnelig som en ape, da jeg hørte om rådyrene 😀 Tenk å kunne se rådyr i hagen da 🙂 du må la eplene ligge der hele tiden, og legge ut noen ekstra. Og fram med kameraet 🙂 Takk for svar 🙂 Jeg skal snart ut på kosejuletreff 🙂 og i morgen blir også en sånn dag, med søsters og mamma. En fin helg 🙂 Og ellers i mellom skal jeg gjøre kalenderting 😉 Store digre lørdagsklemmer med sukker på <3

    36. Min matgale verden: Nei, der var du jo 😀 Jeg hadde glemt at du skulle sove FRAMPÅ i dag 😀 Ha-ha… Beskjed overbringt til kanelogsukker, og det måtte skje i VEEELDIG hemmelighet, for du vet VP er jo ganske sår her om dagen..;-) Men hun er jo søt som sukker hun også 😀 Ja, du steker vel til alle døgnets tider du nå, både hjemme og på jobb 😀 Takk for svar, nå skal jeg ut på et lite juletreff snart 😉 Stor lørdagsklem <3

    37. Helge: Ja, de har vært med mange dager de nå 🙂 Og er jo ut på posthuset og i kjøpesentrene 😀 Moro!! Oi, ekte rotter…det er verre, spør du meg.. Jeg skal også kjøpe gaver i dag. Takk for svar og ha en strålende lørdag Helge 🙂

    38. foreignerat50: Der var du og med svar og greier 🙂 Ja, de er noen tøysekopper de 4 der 😀 Ha en flott lørdag du også. Takk for svar 🙂 Klemmer <3

    39. vaniljeogpepper: Hei-hei 🙂 Ja, der kom svarene. Er SÅÅÅ koselig at du er med igjen, og at du ER på blogg igjen i det store og hele. Jeg savnet deg de månedene du var bortevekk 🙂 Takk for at du er her 🙂 Stor lørdagsklem <3

    40. God morgen, god morgen 🙂 Jeg sitter her med kaffen, og tenkte jeg kunne sende en liten cyberkaffe til deg og 🙂 Prøver meg på nøttene i dag: Nissen er vel Märtha Louise, og filmen er 3 nøtter til Askepott? Sangene som er avbildet er ”Musevisa” og ”På låven sitter nissen”. Trur eg … 🙂
      Håper dagen din blir fin, og at du får møtt venninnen din DENNE gangen 🙂 Paddeklem 🙂

    41. God morgen fra fjellet med masse snø.
      Julenissen er Marta louise.
      Askepotts nøtte. Må se den hvert år…
      Når nettene blir lange og kulden setter inn.
      På låven sitter nissen med sin julegrøt.
      Denne var jo ikke vanskelig:)

    42. Julekalendertid <3
      1) Martha Louise
      2) Tre nøtter til Askepott
      3) Musevisa
      4) På låven sitter nissen.
      Svarene er avgitt 😀 og nå gleder jeg meg til mere kalender i morgen.
      Vet du hva som stod i stusslihagen da jeg våknet i dag? 😀 To rådyr <3 De spiste epler fra naboens epletre. De kommer rullende ned i hagen min og jeg skulle plukket dem opp og kastet, men nå slipper jeg 🙂 Flinke rådyrene!!
      Ha en strålende lørdag!
      Mange klemmer til deg

    43. Ånei du, jeg var nok ikke dratt avsted riktig enda, begynner ikke før kl 10, så her stekes julebiscotti og julebrød er på heving, lukter skikkelig jul her nå. Dessuten kunne jeg se at nissen var Martha Louise, og er det noe jeg MÅ se, eller i hvert fall ha på i bakgrunnen, så er det tre nøtter til askepott….lalalalalalalalalalla…ah….da er det jul da! Når nettene blir lange er vel den artigste julesangen vi har, og på låven sitter nissen…..tja…det kan kanskje blir godt å slippe å øve med barna på denne…..rett og slett litt lei av den altså. Men rottekoret ditt er søte som sukker, og kanel og sukker er nok min favoritt, med dåreblikket sitt… du får hilse ham og si det, men ikke så de andre hører, rotter er jo så sjalu…hehe Ha en vidunderlig lørdag, jeg går på jobb og passer på kakene mine jeg 🙂 klemmer

    44. Så du hadde med deg rottene på jobben, ikke alle har det. Sjøl så hadde jeg nærkontakt med 1 en 2 rotter i skogen nylig men det kan jeg heller fortelle om siden. Det er lørdag idag og jeg skal kjøpe gaver til mine søstre deretter i 85-årslag i ettermiddag. Her er min svar. 1. Marta Loise 2.Tre nøtter til Askepott 3. Musevisa og På låven sitter nissen. Ha en fin lørdag.

    45. Åse Helen: Næmmen stakka, ikke fått med at du ble syk ordentlig jeg 😮 Bare merket du forsvant litt. Stakkar. God bedring. Ja, bare kom tilbake når du har sjekket ut 🙂 Jeg har langåpent jeg vettu 🙂 Jeg skal ut på noe kos i dag, etter hvert 🙂 Stor lørdagsklem til deg også 🙂 <3

    46. God morgen frodith 🙂 jeg er usikker på den filmen så må undersøke litt og komme tilbake med svar.
      Herlig disse rottene dine 🙂 god underholdning til både deg og oss lesere. Blir morsomt å høre hvordan det går med dem på juletrefest. Tenker de kommer til å finne på noen sprell da også 😉
      Ha en fin fin dag 🙂 jeg har feber fortsatt så blir nok en rolig dag. Stor lørdagsklem 🙂

    47. God morn Frodith og de fire små som fikk meg til å le med deres julesanger:))
      Svarene mine er:
      1. Martha Louise, 2. Askepott, 3. Musevise, 4. På låven sitter nissen
      Ha en flott lørdag til deg:)

    48. Her kommer svarene selvsagt..
      1.Mærtha Lovise (i hvert fall er det slik det uttales,hehe) Martha Louise !
      2.Aldri en jul uten ..”Tre nøtter til Askepott” (har til og med kjøpt den på dvd tilfelle dem slutter sende på tv)
      3.”Musevisa”
      4.”På låven sitter nissen”
      -Ha en fortsatt fin dag 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg