Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 9- Kom inn, bli med ;-)

I går tok jeg litt “rotta på” disse to under  her…. 😉

Som du vet er jeg bittelitt redd for rotter…Altså…. sånne som bor ute under broene ved Akerselva i Oslo….på størrelse med katter omtrent….. Og LITT redd de som KANSKJE befinner seg i søppelhuset her ute…. Men som du vet… da jeg i helga fortalte om min rottefrykt til de 4 rottene jeg bor sammen med, så fnøs de bare av meg… kalte meg pingle…og mente at rotter var da slett ikke noe å være redd…..Det kan DE si det…de som er rotter selv liksom…..

Så i går på jobb….bestemte jeg meg for å gi de en liten lærepenge……..Så jeg listet  meg inn på dem….bittelitt  utkledd kanskje….som ja….akkurat som en ROTTE ja… Lusket meg innpå dem , mens de sto der på kontorgulvet mitt og ante fred og ingen fare…….bykset fram,  og lot de se meg.!!..

 

 

” Vææææ!!”! skrek jeg….med dette ansiktet…

 

Og ikke hadde jeg ant at dette skulle se SÅ skummelt ut…Men det er mulig at en ROTTE på 178 cm kan være LITT mer skummelt enn de skarve små-rottene ved Akerselva…

 

….for hvertfall var det to som besvimte av skrekk over det store rotte-monsteret som sto der…. Jeg måtte RISTE liv i dem etterpå….

Og etterpå har jeg ikke hørt et ord om at jeg er noen pingle, fordi jeg er redd rotter liksom…. Så det så!!…

 

Siden jeg var litt i skumleste laget i går, og de var bittelitt fornærmet på meg fikk jeg NULL hjelp med oppgavene…Så dagens oppgaver er kun min fortjeneste…

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de  små oppgavene under her. Jeg øker nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 Ok, da er det klart for dagens oppgaver:

 

 

 

 

 

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre,  (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen i kveld.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av niende kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er 15 hjemmelagede kalendergaver som ligger her og venter på deg….

Så-da ønsker jeg alle lykke til!

Og ha en fin dag så lenge <3

 

 

#kalender #julekalender #adventskalender #nøtter #oppgaver #rebuser #gaver
64 kommentarer
    1. SaraK: Nei, du var ikke innom i går 😉 Sånn kan det gå 😀 skjer jo meg også, selv om jeg TROR jeg er innom alle innlegg…misser noen likevel.. Den siste var Obama ja .-D Og likte du den STORE rotta? 😀 He-he…skremte dem skikkelig 😉

    2. HÆ?! Disse oppgavene har jo ikke jeg løst! Var jeg seriøst ikke innom i går? 🙁 Æsj, jeg som ikke skulle misse noen flere luker. Jaja, sånn kan det gå.
      Vrang som jeg er vil jeg løse i vei uansett ^^
      1) Dronning Sonja
      2) Tante pose
      3) Jul i Skomakergata
      4) Den her klarer jeg faktisk ikke å se hvem er xD Kommer sikkert til å slå meg i pannen når jeg leser fasiten! 🙂

    3. Ja da, jeg skal da være med videre, for veske hadde jo vært toppers det også! Nå er det natta for meg, så takk for i dag og sov godt når du kryper under din dyne! 🙂

    4. natheless: He-he, ja det blir noen svar i løpet av dagen, veldig koselig det 🙂 Ja, ikke sant, NÅ ble det tyst på dem nå 😀 Ikke noe mer mobbing av at jeg er reddhare og greier 😀 Nå er det DE som er det 😉 Neida, du kan ikke rekke alt, og lue har du jo 🙂 Mangler bare en veske nå 😉 Veldig bra du ble glad for lua 🙂

    5. Oy sann, her var det mange kommentarer og svar! Jeg måtte le av den herlige rotta på 178!!! Nå ble det stilt på de bittesmå rottene ja. Herlighet, du er festlig altså. Jeg rekker ikke med alt om dagen, men sånn er det, så svarfristen gikk brått ut. Men det gjør ingenting, for jeg har vunnet en gang allerede. Lue!!!!!!!!!!!!!!!!! Kjempefinfin lue! Nemlig! 🙂 Tuuuuuuuuuuuuuuuuuuusen hjertelig!

    6. Kristin: Så spennende med rekkehuset da, det blir veldig moro framover, ikke sant 🙂 Heldiggris 😀 Blir godt å komme i orden sikkert 🙂 Takk for svar, og klemmer til deg <3

    7. Ho-ho, god kveld 🙂
      Bedre sent enn aldri, og her kommer mine svar:
      1) Dronning Sonja
      2) Tante Pose
      3) Jul i Skomakergata
      4) Barack Obama
      Ikke helt sikker på den siste, men har ikke så mange andre alternativer heller 😮 I dag har jeg stresset hele dagen, for i morgen får vi nøklene til rekkehuset 😮
      God kveld videre <3
      Klemmer

    8. Syns antrekket ditt var skikkelig artig jeg altså, nå tok du “rotta” på de 🙂 hehe Ja håper formen snart blir bedre nå, for dette orker jeg ikke lenger 🙂 Lever på paracet og varm drikke 🙂 hehe Klart jeg må komme innom å ta en titt 🙂 klem <3

    9. MOONBEAMSCORNER: Ja, kanskje jeg skulle bruke legen din du 😀 Den legen hørtes jo skikkelig kos ut, så mulig jeg sender rottene dit 😀 Men de er i ganske god shape igjen nå altså 😀 Og jeg har stelt litt med dem i dag 😉 Takk for svar og vi krysser fingrene for alle som er med 🙂 Klemmer <3

    10. Sjefsrotta Frodith ruler 🙂 Første gang jeg har hørt om tobent rotte, og som attpå til for to firbente rotter til å svime av. Hint hint, du må bare bruke legen min, om det har tatt skade mener jeg 🙂
      Dronning Sonja
      Tante pose
      Jul i skomakergata (skomaker Andersen)
      Obama , Mr presdinet of USA
      Ha en fin kveld videre, med eller uten rotter 🙂 <3 Klem

    11. Engla: Det har jo blitt tradisjon dette her 😀 Og MÅ liksom , det er jo supergøy, og jeg har jo folk til å hjelpe meg litt innimellom også 😀 Og i helga var vi jo til og med og traff Ladyen. Moro dette 🙂 Så om noen andre ler og koser seg litt, eller blir bittelitt skremt av denne STORE rotten, så er det topp 🙂 Da er jeg blir i julestria 🙂 Jeg styrer ikke med så mye annet til jul jeg da, bare gaver og kalender. Ikke kaker eller full husvask her… 😉 Takk for svar <3 og stor klem til deg min venn <3

    12. Mariann Sæther Tokle: He-he, litt gal skal man være, selvhøytidelig er jeg hvertfall ikke ;-D Hi-hi Håper du har en fin kveld <3 og takk for svar 🙂

    13. lulltove: Ja, ikke sant det kan skremme hvem som helst 😉 DU hadde nok ligget besvimt akkurat som dem, med beina i været 😀 Takk for svar, som var Piece of cake i dag ;-D He-he Klemmer skummel rotteklem <3

    14. Min matgale verden: Ja, ikke sant jeg så ekte ut, tenk å møte en rotte på 178 cm du!! 😀 Da kan hvem som helst bli redd… og endelig fikk jeg bevist for de to der at JO, alle er litt redd rotter.. Jeg har hatt forsoning i dag, og nå er jeg tilgitt 😉 Driver denne venninnen din fremdeles og tuller altså?? Hm… Du får true med å anskaffe annen igjen 😉 Hun gir seg da… Kos deg med kjøttfri blogging 😀 Takk for lette svar 😀 Og klemmer masse <3

    15. Hei vennen min <3
      Først av alt må jeg bare si at jeg beundrer deg som er så flink til å skrive og lage istand så mye her midt i julestria 🙂
      Utrolig koselig er det <3
      Her kommer mine svar (må innrømme at det hjalp å se alle de andre svarene, hihi)
      1)Dronning Sonja
      2)Tante Pose
      3)Jul i skomakergata
      4) Barack Obama
      Ønsker deg en fortsatt fin kveld <3
      Stooooor go`klem fra Engla

    16. Sonja, Tante Pose, Jul i skomakergata, og så må jeg svare Obama, for det har alle andre gjort……
      Du ser kjempeskummel ut som rotte. Hadde nok besvimt av skrekk om jeg hadde møtt deg i det utstyret :))

    17. Heeei. I dag var jeg sen gitt. Scooter-venninnen tullet seg og måtte til Gubben og nabo-kameraten og bli sveiset. Nå har jeg fått henne hjem, i et forfryktelig blåse-regne-vær, trodde nesten jeg skulle blåse av veien. Men jeg kunne fremdeles se at Dronninng Sonja var nissen, og at Tante Pose er verdens morsomste julefilm, og at Skomakergaten er den beste julekalender ever….asså ever! Og så var det Barac Obama, det så jeg med EN gang…ehrm….hrmrrmm…ja!
      Men du altså! Skremme de stakkars små på den måten, du så jo ut som en ekte rotte, og sånne gigant-rotter er jo ALLE redd for. Stakkars! Håper de har kommet seg, hadde du kanskje litt luktesalt å gi dem? Det hadde de alltid når tante Pose besvimte…. Nei, nå får jeg blogge gårsdagens kjøttfrie…puh. klemmer

    18. ladyaugust: Nei, jeg tenker du ble redd jeg nå 😀 Jeg er ikke veldig nøye på hvordan jeg ser ut ALLTID hvertfall, innimellom er det greit å se litt gal ut…Når det er med vilje liksom…ikke som med deg og meg 😀 Nei, nå er det slutt på pingle-erting, for jeg har bevis på hvem som er MEST redd her i gårn…De besvimte faktisk ;-D Kose deg masse på øving, og så får vi se i kveld hvem som vant 😀 Klemmersåflatatte <3

    19. Lisbeth Pedersen: Håper jeg kan få folk til å le innimellom, det er meningen det 😀 Og jeg morer meg jo stort når jeg holder på SELV da 😀 Takk for svarene, kanskje du er heldig i dag 🙂 Ha en kjempefin kveld selv <3 Stor klem til deg <3

    20. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Ja, det skal jeg love deg…etter dette er jeg ikke pinglen her i huset mer 😉 Og i dag har jeg vært grei med dem altså 😀 Takk for svar 🙂 Sees senere 😀 Klemmer <3

    21. Therese Bråthen: Håper du blir snart frisk da, ikke noe moro å være syk 🙁 Men moro at du kommer til meg og ser på de gale rottene 😀 Likte du out-fiten min ;-D He-he klem <3

    22. annebe: Ja, jeg tror nok du hadde blitt LITT redd for meg i mørket altså 😀 Ha-ha Hvertfall hvis jeg var SÅÅÅ mye større enn deg 😉 Ha en kjempefin kveld du også 🙂 klemklem <3<3

    23. Elin Slåen: Ja, det fortjente det litt, og i dag har jeg vært ganske grei, som plaster på såret 😉 Men moro å skremme dem SKIKKELIG 😀 Ja, jeg regnet med oppgaven ble litt vanskelige i dag, men det MÅ de bli av og til ;-)Google er IKKE juks 😀 Takk for svar fine Elin, og kos deg i kveld.Vi sees senere 😉

    24. Nemi Rebella: Ja, du likte den STORE rotten best ikke sant 😀 Håper du har en fin dag, rottefri, men i det deilige vannet i stedet for 😉 Takk for svar <3 Så får vi se i kveld <3

    25. hahahaha det er nesten ikke LOV å se sååå skummel ut altså :DDDDD Tipper de fikk skrekken og du blir nok aldri å høre noe pingleord igjen *fliiir 🙂 Her kommer svarene mine såklart: 1: Sonja såklart, nummer 2: Tante Pose, nummer 3: Jul i skomakergata og nummer 4: Oi den måtte jeg tyvtitte litt rundt om på for første jeg tenkte var høkkelbærryfinn eller noe men jeg tipper såklart : Obama 😀 Ha en fiin kveld søs, her skal det jammen øves <3 klæmme 🙂

    26. Haha du er bare helt hærlig og til å bli godt humør av 🙂
      Får prøve meg på dagens julekalender da.
      1. Dronning Sonja, 2. Tante Pose, hehe den husker jeg godt. 3. Jul i Skomakergata, som jeg syntes var veldig koselig. 4. Barack Obama, her måtte jeg ha hjelp av ungdommene mine 🙂
      Ha en superfin kveld
      Klemmer

    27. 1) Dronning sonja
      2) Tante pose
      3) Jul i skomakergata
      4) Obama 🙂
      Nå er jeg tilbake igjen, sykdommen holder meg litt tilbake om dagen merker jeg. Men sånn er det bare innimellom 🙂 Ha en fin dag videre Frodith, klem <3

    28. Haha..jeg liker ikke virkelige rotter ..men du og gjengen din blir liksom ikke skummle ..uansett…
      men artig kostyme…og hadde du kommet bomms på meg i mørket hadde jeg kaskje besvimt jeg også 🙂
      1. Dronning Sonja 2. Tante pose 3.Jul i skomakergata 4. Obama..
      Ha en hyggelig kveld …Klem<3

    29. HeiHei, Håper dei små søte kjem til hektene igjen 🙂
      Her er dagens svar. Igår var eg så opptatt at eg glømte det
      1)Dronning Sonja
      2)Tante Pose
      3)Jul i skomakergata
      4) President Obama

    30. Ha ha ha… Stakkars rotter- men de fortjente det jo, sånn bittelitt 🙂 Rotter kan nemlig være skumle, selv for meg som i utgangspunktet ikke er redd de- de kan jo bli store som hus! Spesielt i Sverige, hvis man skal tru på alt som blir sagt og skrevet i media :O
      Åhh, i dag var det flere supervanskelige oppgaver :O Men siden jeg var så god å gjette i går, skal jeg prøve meg i dag også (jeg har jukset med google på den ene) 🙂
      1. Dronning Sonja (denne kunne jeg, faktisk).
      2. Tante Pose (her måtte jeg jukse med google- det var ikke bare lett, men den er visst godt kjent? Jeg har aldri sett den).
      3. Jul i skomakergata (liker ikke denne!) 😛
      4. Her tipper jeg på Obama- det liger litt liksom 🙂

    31. Dronning Sonja, tante Pose, Jul i skomakergata, og Obama… Selv om han streng tatt ikke er amrikansk (?) Er ikke duden fra Hawaii eller en annen øy? Hehe, minnebrikken min er litt på bærtur om dagen 😛
      Dessuten var jo du en nusselig rotte <3

    32. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg godtet meg med hevnen 😀 Hi-hi, gikk rett i bakken de to da 😀 Takk for svar, kos deg med juleforberedelser. God klem på vei <3

    33. Åse Helen: Godt du fikk deg en latter, det er meningen det 😀 Nei, jeg var nok litt fryktinngytende der jeg sto 😀 Hi-hi Ja, ikke sant en god HEVN 😀 Takk for svar, kos deg med D-vitaminene og her er en kjempe-klem i retur <3

    34. Det hørtes ut som en grei hevn du::)
      Dronning Sonja
      Tante Pose. Og hjelpe meg for en herlig film dette er.:) Digger den
      Jul i skomakergaten. Bringer mange gode minner frem uten tvil. Det var julens høydepunkt.
      Jeg tror det er den Amerikanske presidenten Barak Obama::)
      Kos deg videre med jule forberedelsene dine::) Det gjør jeg::)

    35. Ha ha som jeg lo nå ?:-) du er så morsom og det er jo ikke så rart de ble redde av en sånn svær rotte. Men de fikk nå en lærepenge da 🙂
      Her kommer mine svar i dag:
      1. Dronning Sonja
      2. Tante pose
      3. Jul i skomakergata
      4. Barack Obama
      Jeg har sittet ute i sola i lunsjpausen nå, så da er jeg full av D-vitaminer 😀
      Fortsatt fin dag til deg 🙂 og en klem er på vei

    36. vaniljeogpepper: Ha-ha…jeg drømte jo om å bli både skuespiller og forfatter jeg.. Gikk på Romerike Folkehøyskole på teaterlinjen. Der kom jeg ned på jorda igjen…Var så mye flinke folk der…Og de BLE skuespillere.. Men ja, NÅ kunne jeg kanskje blitt det , nå er jeg mye flinkere vil jeg påstå selv 😀 Ha-ha Takk for svarene <3 Og en godklem på slutten <3

    37. Oslopadde: Ja, her kan du tro jeg hadde det moro med å skremme dem SKIKKELIG, de gikk rett i dørken 😀 Ja, mulig jeg må gjøre det godt igjen med en liten kafe-tur eller noe etterpå…;-) Takk for svarene,og nå blir det spennende i kveld og se hvem som blir trukket 😉 Klemmerpaddeflat <3

    38. Frøken Frodith ,dette kledde deg godt ,som vanlig ;)) Hvorfor du ikke har havnet på ‘norske teater’ er et mysterium..men det er selvsagt ikke for sent !
      1.Dronning Sonja.
      2.Tante Pose.
      3.Jul i Skomakergata.
      4.Barack Obama..

    39. Riktig god morgen, og takk for besøket! 🙂 Den kjemperotta der hadde jeg blitt skikkelig redd for – jeg syns nesten litt synd på Pepper og Salt, som ikke har kjent deg så lenge som de to andre, når du skremmer dem sånn! Du må gjøre det godt igjen 🙂
      Men nå til dagens oppgaver: jeg tror nissen i dag er Dronning Sonja, og at filmen som går i julen er Tante Pose. Den filmen som IKKE går lenger (dessverre), er julekalenderen fra NRK, Jul i Skomakergata. Nå er den visst lagt på nettet, men den går ikke på vanlig kanal. Synd… Den siste oppgaven tror jeg er Obama – det kan i alle fall ligne litt 🙂 Altså Barak, ikke Michelle 🙂
      Sånn – da var oppgavene gjort for i dag 🙂 og jeg bør fortsette å jobbe litt. Kjenner at jeg må jobbe litt med motivasjonen i dag…
      Kaffe. Det hjelper alltid. 🙂
      Hilsen fra Padda 🙂

    40. cathrinehenriksen: Ja, ikke sant, skremte dem skikkelig der.. Så nå kan de bare se hvor skumle rotter KAN være 😀 Takk for svar <3 og kos deg på gymmen 🙂 Store klemmer <3

    41. Hahaha , ja der tok du rotta på dem , hahaha ;-D Herlig det bildet av deg også Salt og Pepper da som besvimte , haha …..Mye moro man skal se her altså 😀 <33 Men bra du får tilbake respekten da ;)) Hihi...
      Svarene tror jeg er :
      1 . Dronning Sonja
      2 . Tante pose
      3 . Jul i Skomakergata
      4 . Obama ?
      Og nå ønsker jeg deg og krydder gjengen en SUPER tirsdag , og klemmer kommer med nisse sleden fra Pippien på vei til gymmet men fyker forbi deg først ;)) <33

    42. Fru Stussli: Ja, av og til må Herrene inn for å løse litt også , og det er jo bare moro 🙂 Vaske pent da .og takk for svar 🙂 Stor godklem på vei til deg <3

    43. foreignerat50: Det var jammen godt at du ler litt 🙂 Er meninga det 😀 Du får prøve deg på svar en annen dag igjen 🙂 Det blir nok din tur en gang også 🙂 Klemmer <3

    44. margarites: Ja, det er ikke rart de skvatt litt kanskje 😀 Hi-hi DEN svære rotta 😀 Takk for svar, og god tur, gå forsiktig. Kose dere med baking 🙂 Ha en fin dag 🙂 Klemmer <3

    45. Tittei 🙂
      Her kommer svaret fra Stusslifolket i dag måtte vi Hr Stussli stå for de vanskelige svarene.
      1)Dronning Sonja
      2)Tante Pose
      3)Jul i skomakergata
      4) Obama
      Nå skal det vaskes her!!
      Mange klemmer med grønnsåpelukt 😀

    46. Du og du Frodith. Du fikk meg til å le så mye på morgenen. Du så jo skummelt ut, men søt. Hi hi
      Stakkars de små:)
      Men ellers, vet jeg svaret bare på nr. en. Og det er Dronning Sonja:)

    47. Stakkers rotter så redde de ble. Men de hadde litt godt av det da. Så nå kommer de ikke til å si noe om rotteskrekk til deg mer. Tror de har lært…
      Her er mine svar på dagens gåter: 1. Dronning Sonja 2. Tante Pose 3. Jul i Skomakergaten 4. Obama. I dag tenkte jeg å gå til jobben, men saltebilen har vært her og saltet veiene så da betyr vel det at det er glatt ute i dag. Lurer på om noen har tatt seg av fortau og gangveier også? Kan liksom ikke ta på brodder på bar asfalt heller. Jeg får gå forsiktig. I dag skal det bakes pepperkaker på jobben – det betyr at det meste av deigen blir smakt på. Glad jeg ikke tenkte på dette når mine barn var små og bakte kaker ute. For her hjemme fikk de ikke smake på deigen før etter at de hadde laget kaker. Ha en flott desemberdag. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg