Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 13- Kom inn, bli med ;-)

“Svart senker natten seg….. i stall og stue….”

Her må du bruke en god porsjon fantasi…Men tenk deg de reneste og klareste stemme i verden…rene gullstrupene…lyde i det fjerne… Vakker, vakker sang… og så kommer dette vakre toget gående….

 

Anført av en veldig andektig Vaniljeogpepper…med lyskrans…Hun fikk sitt livs størst ønske oppfylt…å gå først i Lucia-toget…Selv om hun hverken var lita og nett, ELLER hadde lyst hår…Som alltid har vært de som fikk gå først i toget på skolen da JEG var liten… (hrmf…sa hun med mørkt hår på 178 cm…)

 

Alle pent antrukket i Lucia-drakter…Jeg prøvde meg til Salt at hun ikke trengte drakt, hun ER jo hvit liksom..og kunne fint ha bare en glitterkrans om magen… Men det ville hun ikke høre på… Som hun sa: “Ville DU gått naken i Lucia-tog liksom ?”

Og det ville jeg jo ikke…Så det ble drakt på henne også…

Lysekronen passet Vaniljeogpepper perfekt….og de tre andre gikk HELT opp i rollen som Lucia-terner…Med ansiktet oppover og halsen i strekk, trillet det ut de vakreste Lucia-toner…

 

“Saaaaanta Lusiiiiia, Santa Lusiiiia”…..

 

 Og når du tror at alt er fryd og gammen, og bare vakkert…. lysene er tent og det glitrer pent….

 

…så er det jo alltid EN som ikke kan følge rekken…og denne EN er jo ofte Salt….Og EN må jo alltid prøve å komme seg framover i køen…For om mulig få litt mer oppmerksomhet….og kanskje få rappet til seg lysekronen…. og bli Lucia-jenta….

 

Men sånt liker jo ikke Frodithen…og ingen andre jeg kjenner heller….Så sånne jenter blir flyttet bakerst…og må gå sist…på skammen sin….

 

….men dette er jo ikke akkurat bare å svelge for en temmelig fornærmet Salt…Så hun puffet gutta over ende…. .

 

Men Lucia -jenta…hun er det ingen som hadde noen klager på … Se det engle-blikket da 🙂

 

Men nå er det klart for oppgaver her…Og nå håper jeg det er riktig så mange som er klart for oppgaveløsning, det minker i bunken, mange har fått gaver, og det er færre som gjetter, så sjansene er større for å stikke av meg en gave nå 😉

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de  små oppgavene under her. Jeg øker nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 Ok, da er det klart for dagens oppgaver:

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre,  (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen i kveld.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av trettende kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er 10 hjemmelagede kalendergaver som ligger her og venter på deg….

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å gjette i vei..

Og ha en fin dag så lenge <3 Nå går jeg ut i verden og gjør noe nissete 😉

 

 

 

#adventskalender #julekalender #gaver #oppgaver #julenøtter

#Lucia #luciatog
69 kommentarer
    1. Ja det tror jeg på, jeg synes det er super stas med disse jentene som kommenterer flere ganger daglig og starter en samtale, samtalen kan gå mange mange kommentarer liksom og det synes jeg bare er veldig stas 😀

    2. Marita Willersrud.: Så bra 🙂 Målet med bloggingen for meg er å ha det mest mulig moro, spre litt glede og møte fine folk her inne. Jeg har møtt masse bloggvenner på utsiden også 🙂 Moro 🙂

    3. Therese Bråthen: Hi-hi, da fikk du med deg Lucia-toget 🙂 Herlig <3 Nei hvis man ikke har nett, er det ikke lett 🙂 Jeg fikk nettbrett med 3G av samboeren jeg 😀 Hi-hi og det har vært herlig når jeg er på nettløse steder 🙂 Jeg har hatt bra helg, håper du også 🙂

    4. Så utrolig søtt Lucia tog 🙂 Nydelige var de alle sammen, å de sang nok vakkert tenker jeg 🙂 Gleder meg til luken i morgen, for i morgen er jeg tilbake igjen å er med i konkurranse jeg også, gått glipp av noen dager nå da jeg ikke har hatt nett 🙂 Så det er jo utrolig kjipt, men sånn er det bare innimellom! 🙂 Håper du har hatt en super fin helg frodithen, klemmer <3

    5. Fru Stussli: Ja, ikke sant 😀 Jeg kan se det VIRKELIG for meg med din sønn på to meter nesten, som Lucia-gutt ja 😀 Eller jente 😀 SÅ herlig, det er SÅNN man kan kose seg med drama. Skal han søke teaterskolen tror du? 🙂 Kos deg i dag <3

    6. Haha så herlig!
      Jeg forstår jo at salt var litt sjalu for du verden så nydelig Lucia var <3
      Min sønn var alltid så lei seg for at jentene fikk være lucia og ikke ham, men i fjor fikk han endelig sjansen. På dramalinja ble han endelig valgt og gikk fremst i toget med sitt knallrøde hør på sin 190 høye kropp <3
      Ha en finfin søndag

    7. Tattavkvinnene: Hei-hei 🙂 Ja, var de ikke veldig bedårende kanskje 😀 Hi-hi, mora oss veldig når vi tok bildene skjønner du 😀 Takk for svarene 🙂 Og nå trekker vi snart 🙂 Klemmer <3

    8. For et fint lucia-tog! Vaniljeogpepper gjorde jobben som Luica-jente veldig godt, skikkelig søt var hun <3
      Og så snill du har vært som har lagd lucia-drakter til alle 😀
      Her kommer dagens svar
      1) Bård og Vegard Ylvisåker
      2) Jul i Blåfjell (en av de koseligste <3)
      3) Hjemme alene

    9. Lisbeth Pedersen: Hei, klart du rakk det 🙂 Sååå koselig at du kom,og enda koseligere at du likte Lucia-toget 😀 Ja, vi moret oss når vi laget dette. Fikk litt assistanse og latteranfall sammen med ei venninne 😀 Så koselig med bursdagsfeiring da. Og du har store unger og det er sikkert kos nå 🙂 Takk for svar og ha en fortsatt fin kveld 🙂 Klemmer masse <3

    10. Å det fineste Luciatoget jeg har sett 🙂 flinke og kreative Frodith.
      Så var det julekalenderen da, kanskje jeg rekker den i siste liten. Vi har nemlig akkurat hatt besøk og feiret 21 års dagen til en av mine ungdommer. Nr 1. Ylvis, Vegard og Bård Ylvisåker. 2. Jul i Blåfjell. Som jeg i år har sydd sceneteppe til, altså til scenen i Bergen 🙂 og 3. Alene Hjemme
      Ha en fortsatt fin lørdagskveld 🙂
      Klemmer

    11. Cathrine Henriksen: Ja, ikke sant de er skjønne? Hi-hi 🙂 Du kan tror vi koste oss når vi holdt på å lage til 🙂 I dag har jeg bare hatt med EN utpå 😀 Jeg ser du er på lånt PC, kan se det på skrivemåten på et slags vis 🙂 Takk for svarene Cathrine, koselig du er med <3 Og kos deg med lørdagskvelden 🙂 pippi-lotta <3 Klemmer <3

    12. De er supersøte,men eg visste ikkje at salt var en sånn oppmerksomhetsguri…..fosterbarn? Er vel barn som er det – dyr er jo mer sånn utplassert på for HAHAHAHA
      Fikk ordnet det med laderene….utrolig merkelig funket ikkje hjemme…..men funket etter 30 min i kø på Eplehuset HAHAHAHA
      hodet fønker ikkje desverre….men hadde en koselig middag hos en venninne isted, måtte bare komme meg hjem nå for å slenge innpå noe pinex….
      klememtingene <3<3

    13. For et usedvanlig sjarmerende Luciatog 😀 Ler meg skakk 😀 Og rampejenta Salt prøver å ødelegge alt, jaja sånn kan det gå med visse rotter små hihi:-))) Over til svarene som kommer fra lånt pc idag:
      1. Vegard og Bård Ylvis-Åker
      2. Jul i Blåfjell
      3. Alene Hjemme
      Nå får du ha en herlig lørdagskveld videre, Frodithen <3 Klemmer fra Pippi <3

    14. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, dette må da være en god trøst 😀 Koser det på fjellet vel hvertfall 🙂 Takk for svarene, er så hyggelig at folk blir med og følger rottene og gjetter litt selv om man har vunnet en gang :- )Klem <3

    15. fjellgeitbundingen: Ja, disse rottene gjør jobben sin i advent hvertfall 😀 he-he Og Lucia gjør de veldig fint .-) Takk for svarene :- ) HÅper dagen din er fin 🙂

    16. annebe: uff, så ble du syk altså, på ordentlig. Det var synd, håper det ikke blir langvarig 🙂 Grandiosa er helt greit her i huset. Jeg kjører den ganske ofte jeg 😉 Ikke noe å skjemmes over det 🙂 Ja var de ikke fine? 😀 Stor klem til deg og god bedring <3

    17. natheless: Så koselig at du må le av dette fjaset, det er jo det jeg håper på da, at jeg skal spre litt glede og latter og julestemning Du kan tro jeg har det gøy når jeg holder på. Men det skjønner nok DU som holder på med det samme på egen blogg på en måte 🙂 med nissene dine 🙂 Takk for svarene 🙂

    18. cuskima: Takk for svarene 🙂 Uff er du lader-fri?? Hva synes du om Salt og Pepper da? De er jo liksom fosterbarna fra deg 🙂 Var de ikke fine i toget?? 😀 Håper formen er litt bedre <3 klemmer <3

    19. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Så moro at du ser det hele for deg 😀 De lever liksom sitt eget liv disse , og det er jo litt moro 🙂 Takk for svar og koselig du er med igjen 🙂 Klemmer tilbake fra Lucia-gjengen 🙂 og meg <3

    20. Mariann Sæther Tokle: Så deilig at du ler, og at du virkelig ser det hele for deg 😀 Nei, HELT klokkerent er det kanskje ikke, men så nærme man kan komme med en bunt garn-rotter 😉 Takk for svarene, om du har jukset rett vil vise seg 😀 Hi-hi

    21. Oslopadde: Ja, du vant i går :- )Og i dag er du flink og steker fiskekaker 🙂 Bare å prøve om igjen så klart, man vet aldri, kanskje man vinner igjen 😉 Ja, toget var fantastisk, og de gjorde en god jobb 😀 Selv om det er litt knuffing i toget 😀 Jøss, roser i hagen ?? Hm…noe er feil… Håper du har hatt en flott dag pæds 🙂 Klemmer paddeflatklemmen <3

    22. foreignerat50: ååå, det var bra 🙂 Veldig deilig at noen ler mye av tullet mitt 😀 He-he Ja, de skal liksom få litt liv 🙂 Viktig det 😉 De har så mye liv som vi gir dem 😀 Og med Lucia -tog atmosfæren så se de litt levende ut, synger av full hals 😀 Takk for svarene 🙂 Og klem til deg <3

    23. Hei på deg. Jeg fikk ikke med meg et slikt tog i år desverre. Hadde vært kjekt å se. Så dette ble jo trøsten.
      Ylvis gutta de er herlige. Jeg har opplevde de live. Digger de rett og slett. Bård og Vegar.
      Jeg tenker på Jul i Blåfjell, men det er ikke sikkert det stemmer.
      Så er det alene hjemme, og den har jeg sikkert sett i alle fall 20 ganger.:) Det er jul det.:)

    24. Næææmen så fine de var…<3...1. Ylvis 2. Jul i blåfjell 3. alene hjemme..
      Her er formen ikke noe særlig...feber og vondt i hodet...så av alle ting blir det Pizza Grandiosa i kveld...Klem <3

    25. Ble jo helt rørt her av det fine Luciatoget. Herlighet så flinke, selv om det ble litt kluss da.Du får meg til å le hver gang her! 🙂
      Så var det gjetteleken.
      1 Bård og Vegard Ylvisåker
      2 Jul i Blåfjell
      3 Home Alone eller som vi sier, Hjemme alene

    26. I dag e det Ylvis-gutta – Vegard og Bård Ylvisåker, Jul i blåfjell som er en nydelig serie og Alene hjemme. Får nesten litt julestemning av spørsmåla i dag 🙂

    27. Bård og Vegard Ylvisåker
      Jul i Blåfjell -eg bare tipper her for eg aner ikkje om sånne barnekalendere 😛 handler hvertfall om blånisser for *alle* barn hadde sånn hekseluer i knallblå tovetegreier :D:D
      Home alone….han er så skjønn og er prikk lik min bror som barn :D:D:D
      ha en flott lørdag eg må skaffe meg en lader……..

    28. så flott luciatog da, kan nesten høre dem og jeg da 🙂 fantasien har det aldri skorta på her nemlig, hihi og her er svarene mine i dag 🙂
      1- Bård og Vegard Ylvisåker
      2- jul i Blåfjell (Elise fikk ri på den ene hesten som er med i denne filmen, når vi var på Røros en sommer, stolt som en hane var hun da <3 )
      3- home alone (hjemme alene)
      <3 klemmer til deg og alle fineste luciaene <3 <3

    29. Hahahahaha, tror ikke jeg slutter å le, jeg ser det så for meg, jeg hører dem også, ikke helt klokkerent kanskje,hehe Svarene er Ylvisbrødrene Vegard og Bård, Jul i Blåfjell(jukset litt her, siden jeg ikke har sett noe av det, så håper jeg har jukset riktig:) og hjemme alene(den har jeg sett, både 1 og 2 og 3)

    30. Tjo ho 🙂 Jeg vant i går !!!! 🙂 i dag steker jeg fiskekaker (det tar en stund… De ble litt løse, men neste farse blir litt bedre). Jeg prøver meg på oppgavene igjen – man vet jo aldri 🙂 kanskje jeg vinner en gang til?? Nissene i dag er Bård og Vegard Ylvisåker, og julekalenderen på NRK er ”Jul i Blåfjell”. Filmen er kanskje ”Alene hjemme”? 🙂
      Sååå NYDELIG luciatog! Og Vaniljeogpepper var så flink! Jeg blir helt rørt av å se sånne nydlinger i sin fineste stas, og med blikket fullt av stjerner. Vaniljeogpepper var vel stolt, kan jeg tenke!
      Nå kom gubben inn her med roser fra hagen – ja – du leste riktig: roser fra hagen! 🙂
      God dag, Froditha 🙂 Paddeklem

    31. 1. Vegard og Bård/ Ylvisbrødrene
      2. ”Amalies jul” er vel den første, men svaret du er ute etter tror jeg kanskje er ”Jul i blåfjell” da du viser blånisser.
      3. Hjemme alene. Morsomme filmer som hele familien liker å se i julen.

    32. Du fikk meg til å le så mye i dag Frodith:))) Har lyst å gi b¨åde deg og dine små masse gode klemmer. Jeg begynner å tro at de er levende skapninger og sannelig meg, de er så søte med Lucia drakten:)
      Svarene mine er:
      1. Bård og Vegard Ylvisåker
      2: Jul i Blåfjell
      3: Home alone eller Hjemme alene
      Kyss til dine små:)

    33. ladyaugust: Ja på kafeen her er det ikke hylleblomst-saft, men rabarbra -saft og den var faktisk litt søt 🙂 Ja, må få meg en katt jeg også, for det fikk jeg IKKE av toget.. Hrmf… Kosemose <3

    34. Elin Slåen: Ja, denne gjengen gikk nesten litt til ære for deg altså 😀 For de visste du gledet deg til å se dem 😀 Salt er bare oppmerksomhetssyk,, og da glemmer hun å oppføre seg ;-)Takk for alle svarene og ha en nydelig Lucia -dag, Få deg en lussekatt 🙂 Klemmerlørdagsklemmer <3

    35. Haha herlig 😀 Det er helt sant det med GØY og morro 🙂 Oslo FØR jul OG rabarbrasaft…! Det er nesten så det fortjener et bilde hahaha men takk for invitasjonen søs snille søs <3 Jeg skal enten bake eller jakte på lussekatter for ellers blir hele luciadagen ødelagt og DET kan vi jo ikke ha noe av heller. PS: drikker du rabarbrasaft også? Sånn på ekte? hahahah ja kanskje det <3 😀 Skviiiizeklæm <3

    36. Aww <3 Fine, fine, fine Lucia-toget <3 Litt rart at Salt ville rapmpe på en slik dag, men sånn er det jo noen ganger- når man er spent og giret på en gang kan mye skje, liksom 😉 Jeg syns de var veldig fine og flinke uansett <3
      Ooh, i dag trur jeg jaggu jeg kan alle oppgavene igjen 😀 Wiie!
      1. Ylvis-brødrene. Eller Vegard og Bård Ylvisåker for å være nøye 😉 Jeg er ikke sikker på hvem som er hvem, men jeg trur han mørke er Vegard og han litt lyse er Bård 🙂
      2. Jul i Blåfjell. Jeg trur i alle fall det. Det var vel noe som het Amalies Jul, med noen rødnisser i, trur jeg å huske, men det telles sikkert ikke 😉 he he.
      3. Alene hjemme 🙂 Den første filmen, som jeg syns er den beste 🙂

    37. Min matgale verden: Å jada…hun har stått i bresjen for all cat-fighten nå om dagen 😀 Ja, tenk du har fri, og jeg også 😀 Jeg må få meg en lussekatt jeg også 🙂 Stor klem til deg <3

    38. ladyaugust: Ja, dette var moro 😀 Og fikk litt hjelp av en venninne på jobben etter arb. tid i går 😀 he-he Vi morer oss 🙂 Man får det jo som kjent ikke mer moro enn man lager selv 😀 Kom en tur til oslo da, så kan vi shoppe og drikke rabarbra-saft 😀 Neida, jeg vet at det blir litt langt..men hadde vært koselig…De har god rabarbra -saft på Storo -kafeen 😀 Takk for svar, kanskje du vinner i dag 🙂 Klemmer lørdagsklemmen <3

    39. Ah….ja det var jo HUN som knuffet, sur og sist i køen ja. Jeg kom sånn i tanker på luciatogene i bhg, med tulling og tøys, ofte fra gutta 🙂 Tenk, jeg har FRI 🙂 Og nå sitter jeg her med lunken lussekatt i hånden 🙂

    40. Hahahaha bare gjett at dere koser dere 😀 Luciatog og greier kanskje det blir lussekatter i dag også? Det må jeg få til her altså for Engelen er en rev etter lussekatter 😀 Dere har jo tilogmed fått opp et minitre og greier <3 I dag tipper jeg(selv om hodet går i sirup ennå haha): 1: ylvis-brødrene, 2: Jul i blåfjell og nummer 3: Hjemme alene haha håper det er rett og ha en nydelig dag søs <3 Her skal det...våknes 😀 <3 lørdagsklæmmen <3

    41. margarites: Ja, er de ikke flotte 😀 Hi-hi Så koselig med pinnekjøtt og litt oppladning til jul da 🙂 Her blir det kun julegavehandel og avslapping i dag 🙂 Takk for svar i dag også 🙂 Koselig du er med fremdeles 🙂 Klemmer <3

    42. Karoline Johannesen: Moro at du er med i dag også 🙂 Ja, ingen vil gå naken i Lucia-tog, uansett om man er HVIT liksom… 😉 Jeg ser mye julefilmer 🙂 Koselig med litt tradisjoner 🙂 Håper du får en fin dag og takk for svar 🙂

    43. Min matgale verden: Ja, ikke sant søte. Det var ikke gutta som knuffet sånn egentlig, det var den sure Salt (hun er jente) som ble fornærmet for å bli flyttet sist 😀 Jeg håper å få kjøpt noen gaver jeg…så får pakkingen komme lille julaften ;-D Deilig med helg nå altså, og du har virkelig FRI i dag? 🙂 Stor klem til deg og Lucia-Bonnie 😀 <3

    44. God morgen, og takk for nydelig Luciasang og flott opptog! Her er mine svar på dagens gåter:
      1. Vegard og Bård Ylvisåker
      2. Jeg tror det er “Jul i Blåfjell”
      3. Hjemme alene er et must å se i julen, og den har jeg jammen sett noen ganger også
      Ha en flott dag. Her blir det pinnekjøttkveld hos lillebror med frue 🙂

    45. Må svare, fordi jeg for en gang skyld kan svarene uten problemer 😛 Men ikke ta meg med i trekningen siden jeg allerede har vunnet <3
      1) Ylvis brødrene Vegard og Bård Ylvisåker. 2) Amalies Jul var vel den aller første, men med tanke på at du viser blånisser så tenker du kanskje på Jul i Blåfjell som var den første med blånisser. 3) Må da være «Alene hjemme», en fantastisk film som må sees hver jul her i huset. (helst med de fleste oppfølgerne også.
      Veldig fint luciatog du har fått i stand for dine små venner også og jeg skjønner godt at Salt også ville ha kjole.

    46. Åh, det var da det søteste luciatoget jeg noen gang har sett! Noe så yndig! og så typisk at gutta måtte knuffe og tulle litt…. Med lys og det hele, herlighet så søtt. Og som du står på for dyra dine. Jammen er de heldige! Ellers så jeg ylvisbrødrene, jul i blåfjell, åh, det var en fin julekalender, og alene hjemme, ultimate julefilm. Nå bakes det her, senere håper jeg å pakke inn litt gaver, sånn at jeg ikke sparer det til sist, det er nemlig gøy å pakke EN gave, ikke 12 gaver på en gang 🙂 Nyyyyydelig lørdag til deg, klemmer fra Bonnie og meg

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg