Frodiths Julekalender- åpning av luke nr 19- Kom inn, bli med ;-)

 Det beste med advent og snart jul må være at det er litt snø….

For oppe i lia der jeg jobber, er det litt snø innimellom…og spesielt mot jul…

Og vi KAN gå på ski…. Men hva er vel bedre når dagen er over……og vi er ferdig med det vi må gjøre.. enn å lukke forsiktig opp døra og se disse krabaten pile ut der i alt det hvite…

 

 

Denne stubben er super-populær blant rotter…I fjor var det Vaniljeogpeppe 1! (den forrige rotten min som forsvant…) Og i år var det klart for deler av Krydder-gjengen… Kanelogsukker i spissen….klar for det store, skumle stupet…  De to andre på full fart bak… klare til  utfordirngen….

 

 

“Huuuiiiiii”…..”her kommer jeg!!!” 

SPLASJ!! i bakken… “Kiler i magen!!!! *knise*

Klart for Pepper….  oppe på toppen….

 

 

“Huuuuiiiiii!!!”

“Ha-ha-ha-ha”  *hyle av latter*

“Kanelogsukker….så du meg??? SÅ du meg?!!!. Jeg FLØY!!”

Klart for Salt…..

 

 

Litt for lang venting på Salt……. Ingen har tid til  å vente å se….Løpe fort rundt…. To raske gutter…. Og OPP IGJEN….

Klart for alle 3!!

 

-“Nå Salt….NÅ tør du….Sammen med oss…. 😉

Og en -og to- og TREEEEEEE!!!”

-“Huuuuuuuiiiiiii!!!”

 

 

*Hyle av latter igjen*

*rullle i snøen*

“Ha-ha-ha”

 

Slik går nå dagene blant rotter og likesinnede….

Og innimellom all aktiviteten og kosing i snøen, så lager vi julenøtter… Og de er til DEG…

Så nå kan du få gjette på dagens luke i julekalenderen, og som du har skjønt så er temaet SNØ og lek i snøen 😉 

 

 

For å være med i trekningen av kalender-gave i kveld, må du gjøre noe så enkelt som å løse de  små oppgavene under her. Jeg øker nok på i vanskelighetsgrad etter hvert som jula nærmer seg. Alle som har lyst kan være med på kalender-trekning, så sant de svarer riktig. Har du ikke blogg selv, er det lurt å legge igjen en mail-adresse, så jeg kan nå deg hvis du vinner 🙂

 Ok, da er det klart for dagens oppgaver:

 

 

 

…og har ikke noe med snø og ski å gjøre… 😉

 

Skriv svarene i kommentarfeltet. Det er LOV å kikke på andre,  (jeg er ikke så streng på sånt ;-)….)  men  det er ikke alltid så lurt, for plutselig er det feil 😉 Svaret på nøttene er “inngangsbilletten” til å være med i trekningen i kveld.

Du må svare før kl 22 i kveld, for da skjer trekningen. . Og vinneren av nittende kalendergave annonseres kort tid etterpå 🙂

Det er 5 hjemmelagede kalendergaver som ligger her og venter på deg….

Så-da ønsker jeg alle lykke til! Nå er det bare å gjette i vei..

Og ha en fin dag så lenge <3 Nå går jeg på jobb så lenge 😉

 

 

 

 

#julekalender #kalender #adventskalender #julenøtter #gaver #oppgaver
58 kommentarer
    1. Tattavkvinnene: Ja, og i dag har de bedrevet noe annet i snøen også…Kommer i morgen om det 😀 Jeg føler meg SÅÅÅ lur noen ganger 😀 helt fornøyd med meg selv liksom 😀 ha-ha klemmer <3

    2. Ja, det er så koselig om dagen^^
      Får håpe det ligger til onsdag da, en jul uten snø er litt stusselig 🙂 Ja, det hadde vært noe! Det er heldigvis nok til at småtrollene dine kan base litt da 🙂
      Takk, kos deg masse frem til jul du også <3 Klem

    3. Elin Slåen: Ja, det er jo slektninger dette, så de har mange likheter ;-D Nå har sjefsrotta trukket her, og jeg legger ut om 3 minutter hvem som vant.

    4. Tattavkvinnene: Så deilig du koser deg 🙂 Det er sånn jula skal være 🙂 Ja, er litt snø her…men vet ikke hvor lenge den blir liggende… Men satser på at noe blir oppi lia der jeg jobber hvertfall 🙂 Tenk å base litt i snøen da 🙂 Det skal jeg også, om det blir MYE snø 🙂 Takk for svar og stor klem til deg Sara.Kos deg hos mamsen 🙂

    5. Jeg rakk dessverre ikke innom deg i går, men i dag er jeg på plass igjen 🙂 Her lages det julegodt, handels inn og dras rundt på besøk. Koselig og litt hektisk! Det er full fart hos deg med rotter som baser i snøen også skjønner jeg! Godt det endelig kom litt snø, det hadde vært kjedelig hvis det ikke skulle komme noe til jul 🙂
      Dagens svar:
      1) Petter Northug
      2) Marit Bjørgen
      3) David Bowie

    6. Elin Slåen: Jeg har fortalt noen ganger sånn LITT om VP og HP, men følte det var litt merkelig hele greia, og håpet vel i det lengste at de dukket. opp. Men jeg ga opp hele dama som hadde dem sist…Hun sluttet å svare meg på hva som var skjedd… så jeg orket ikke ha noe rent “begravelsesinnlegg” heller…

    7. Ja, for jeg fortalte jo Trier at han muligens var så heldig og kom til å få passe ekstra godt på søte små som kunne sitte i kløvens hans på tur- men så kom det liksom aldri noen 🙁 Og så så jeg aldri noe “begravelsesinnlegg” heller- men jeg var jo ikke så alt for aktiv en periode så jeg tenkte jeg bare hadde gått glipp av hva det var. Kjedelig :/
      Oi, var du 😀 Så gøy! Jeg hørte historien på radioen tidlig i år, eller om det var i fjor- jeg visste jo fra før at han var blind på det ene øyet, så jeg kan også godt forstå at han blei en smule irritert 😛 Men hva var oddsen for at den skulle sette seg fast liksom :O he he

    8. Elin Slåen: De koser seg FÆLT i snøen…og JEG også.. 😉 Du kan vel se meg holde på der 😀 Hun siste som hadde dem i påsken, SA hun sendte dem videre, men at posten rotet dem bort…for de kom aldri til nestemann.. Jeg ga opp etter å ha mast en del ganger… Men nå har jeg 4 andre, så det får holde 😀 Jeg var på den Bowie-konserten, og skjønner han godt. Han ser jo ikke på det andre øyet…og var redd for ikke å se på noen… 😀

    9. Sally: Så koselig at du kommer innom 🙂 Og å høre at du har lest her før, uten at jeg har visst det 🙂 Det er jo mange innom hver dag, som jeg IKKE vet hvem er, og kos å vite litt om de også 🙂 Jeg koser meg veldig med disse tullehistoriene sånn på julekalenderen : -) Og disse rottene f eks, kommer nok til å dukke opp litt innimellom videre også. Men jeg har også mye annet jeg skriver om, utenom advent, som ikke handler om rotter og jul, he-he..:-) Takk for svar, bare å bli med framover mot julaften 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    10. Så bra at noen kan kose seg med snøen 😉 Jeg liker jo best at det ikke er snø, men akkurat nå kunne jeg i grunn byttet ut det evige regnværet med litt snø i stedet for- det har jo regnet hver dag i hundre år liksom :O He he..
      Og, jeg har jo skjønt at Vaniljeogpepper 1 er borte, men jeg har aldri fått med meg hva som egentlig skjedde :O Borte liksom…
      Ohh i dag kan jeg alle svarene uten å måtte google 😉 Jeg veit altså hvordan man staver alle navn 😛 He he..
      1. Petter Northug. 2. Marit Bjørgen. 3. David Bowie. Han fikk en gang en slikkepinne rett i øyet under en konsert- han blei litt irritert 😛 ha ha

    11. ladyaugust: Hi-hi, ja dette var ikke i din gate helt kanskje 🙂 Men du har jo vunnet,så SSÅ farlig var det ikke 😀 He-he..Og nå er det en annet liten ting i posten til deg, enn kalendergave også 🙂 Håper du blir glad for det 🙂 Håper hodet blir bedre, og er i tipp topp form til i morgen 🙂 Lørdag og greier 🙂 Jeg skal levere julegaver og kjøpe noen.. Og kjøpe noen TULL 😀 klemmer sjokoklemmer <3 Premium karamell....helt ulovlig 😉

    12. margarites: Ja, de hviiiiinte 🙂 og vi skulle ta oss en tur i snøen vi også 🙂 Oi, skal du på hotell? Koselig da 🙂 Ja, da må det vel bli fred…deilig og fredelig hotell-opphold 🙂 Kos deg med det 🙂 Takk for svarene 🙂 Klemmer <3

    13. cathrinehenriksen: Ja, det var nok moro 🙂 OG vi skulle hoppet litt vi også 🙂 takk for svarene, jeg har litt vondt i hodet i dag… 🙁 Stor klem til deg Pippi og kos deg med fredagen <3

    14. Fru Stussli: Ja, det er litt kos med noen rødkledde i den hvite fine snøen 🙂 Du kan hilse Emma og si at det er for kaldt til snømann her, men med LITT snø til kan voksne folk til og med ake litt…Men akkurat nå er det ikke SÅ mye.. så passer best til rotter 😉 Takk for svar og kos dere med fredagskvelden 🙂 Masse klemmer tilbake 🙂

    15. TuridB: Ja, man skal kose seg litt med snø 🙂 Vi burde hoppe i snøen innimellom vi også 🙂 Koselig du er med fremdeles. Konkurranser og nøtter er jo moro uansett 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    16. Hei ! Jeg er stadig innom bloggen din .Jeg synes at du er så flink til å fortelle /formidle :)Du kunne utgitt en bok . Den ville jeg lest for mine barnebarn :):)
      Svarene mine er :
      Petter Northug
      Marit Bjørgen
      David Bowie , og da kan jeg si at han var mitt største Idol når jeg var ung.
      Jeg ønsker deg en god jul og et fantastisk nytt Bloggår :))

    17. hahahaha herlige rotter som koser seg føre jul <3 I dag er oppgavene særdeles vanskelig (mest fordi Engelen ikke er tilgjengelig) de to første tror jeg har noe med sport å gjøre og som du vet er jeg ikke spesielt opptatt av sport liksom, så de ble for vanskelige meeen den siste såklart kan jeg den: David Bowie :DDDD Gooood kveld søs og good førjulsklæm <3

    18. Jeg synes jeg hører hvordan rottene leker og koser seg i snøen! her har det lille hvite som var regnet bort. Så da er det bare å gå løs på dagens oppgaver.
      1. Petter Northug 2. Marit Bjørgen 3. David Bowie
      Nå blir det middag og litt rydding før helgefreden senker seg ( om den rekker å gjøre det denne helgen da, for jeg drar jo på hotell i morgen ). klemmer <3

    19. Haha , så herlig at krydder gjengen liker snøen så godt , koser seg helt VILT jo 😀 Hoppe sånn , ser moro ut , men for min del litte grann kaldt , haha ;-D Fløy ja , hahaha …..<33
      Svarene er :
      1 . Petter Northug
      2 . Marit Bjørgen
      3 David Bowie ?
      Klemmer og super fin fredags kveld til super Frodithen <33

    20. Herlige vinterbilder. Her er det hvitt, men snøen virker ikke i følge frøken stussli. Den er ikke byggbar 🙁 Jeg er bare fornøyd så lenge vi får en hvit jul, men frøkna hat høyere krav til snøen…
      Hun lurer på om snøen virker i Oslo? Kan du bygge snømann med den?
      Her kommer stusslisvarene
      1) Petter Northug
      2) Marit Bjørgen
      3) David Bowie
      Mange klemmer fra stusslifolket som ønsker deg en strålende fredagskveld

    21. Hei igjen 🙂 Så morsomt du har det med denne kryddergjengen. Dei koser seg virkelig i snøen.
      Svarer i dag og eg, veldig gøy med konkurranser – spesielt denne
      1. Petter Northug
      2. Marit Bjørgen
      3. David Bowie
      Kos deg videre i snøen, den er heldigvis vekke her. gikk over til slaps og sludd – ikkje noke greit 🙁

    22. Anita Berge blogglisten_b4f2d2: Hyggelig du er med i dag også 🙂 Ja, snø er gøy, vi skulle hoppet litt mer i snøen vi også 🙂 Men du gjør jo du da 🙂 Ha en fin dag da 🙂 klemmer <3

    23. Therese Bråthen: Ja, her er det hopp og sprett og basing i snøen 😀 Nei syke rotter før jul skal vi ikke ha 😀 Håper dagen din blir fin også 🙂 Takk for svar 🙂 Klemmer <3

    24. natheless: He-he, ja de truet med snøballer i går 😀 Og det vil jeg ikke ha noe av. Må fram med lærer-pekefingeren og ute-stemmen min da 😀 Takker for svar. Nå skal jeg ut og kjøpe julegaver snart 🙂

    25. Hobbystua: Hei 🙂 Så koselig du kom da 🙂 Jeg har sett navnet ditt rundtomkring 🙂 Bare å være med hver dag her om du vil 🙂 Jeg har ca 5 gaver igjen jeg 🙂 Takker for svar og håper du får en fin dag 🙂

    26. 1) Petter Northug
      2) Marit Bjørgen
      3) David Bowie 🙂
      Så herlig da at de aker og koser seg i snøen, men de må passe på så de ikke blir syke da 🙂 Orker ikke syke rotter føre jul 🙂 Ha en herlig Fredag videre , klemmer <3

    27. Først vil jeg bare si at det er artig med denne kryddergjengen du har og guriland så morsomt dem har det med litt snø og en gammel trestamme. Men hadde også vært gøy og prøvd meg på dagens oppgave her hos deg. Det er Petter Northug og Marit Bjørgen og til sist David Bowie. En jeg hørte mye på i min ungdom:-) En fortsatt fin dag:-)

    28. annebe: Ja, å base i snøen er moro 🙂 Og det burde vi gjøre litt alle sammen innimellom 🙂 Så koselig med kaffebesøk i morgen da. Jeg skal på kafe med en venninne i dag, det blir også koselig 🙂 Og å få sendt kalender -gaver og julegaver 🙂 Håper du har en strålende dag <3 Stor klem og takk for svar <3

    29. Oslopadde: Jeg har gjort litt fornuftig, og LITT tull og vas i pausene 🙂 Som nå.Jeg skal nok få vasket og gjort noe fornuftig hjemme etter hvert også. Men i dag skal jeg først på kafe med deg, og ordne noe julegavsending, og litt fremkalling av bilder 🙂 Takk for svarene 🙂 Og sees snart Klemmer paddeflat <3

    30. Artig med lek i snøen..og fint at alt fikk litt hjelp og mestra det til slutt 🙂
      1.Petter Northug 2.Marit Bjørgen 3.David Bowie..
      Nå skal jeg en tur i butikken snart…ellers en stille og rolig helg…får kaffe beøk av ei venninne på ettermiddagen i morgen regner jeg med :)…Kos deg og klem fra meg<3

    31. God formiddag 🙂 Jeg har ferie, og er i gang med å skifte på senga, bake kaker, ordne med elektriker, vaske klær…. PUH. Slitsomt å ha ferie, skal jeg si deg 🙂 Og deilig med alt jeg får gjort.
      Og nå tar jeg en kaffekopp, og tenkte jeg skulle prøve meg på dagens nøtter hos deg 🙂
      1. Petter Northug
      2. Marit Bjørgen
      3. David Bowie
      …er mine svarforslag i dag 🙂 Håper du ikke jobber for mye, og at vi ses om noen timer.
      Paddeklem fra meg.

    32. helge: Oi, så deilig å ha fri da. Vi skal jobbe i romjula også noen dager vi.. Men det er greit. Blir jo mye fri også:-) Ja, litt tynnkledde er det jo, men de er varmblodige, og holder “koken” de 😀 Og får vi til, så skal de nok på en skitur også 😀 Jeg er ikke streng på skrivemåtene her inne 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    33. Nå er det jul for min del, disse så veldig tynnkledde ut. Håper de fikk i seg noe varmt når leken var over. Tipper svara er 1 petter nortug 2 marit bjørgen 3 Dawid Bowie(rett skrevet?). Ha en fin dag.

    34. foreignerat50: Ja, ikke sant, det ser veldig moro ut å være liten rotte 😀 Hi-hi. Jeg har flere planer for dem i dag 🙂 Ha en fin dag du også Joy <3 klem <3

    35. Marita Willersrud.: He-he, folk får jukse så mye de vil for meg 😀 Man vet aldri om juksen er rett eller ei 😀 Og JEG sier jo ingenting 😀 hi-hi Ha en fin dag 🙂

    36. Svarene for dagens luke er Skikongen Petter Northug, Skidronning Marit Bjørgen og må helt ærlig innrømme at jeg jukser på tredje svaret med David Bowie, for jeg har ingen peiling på hvem det er, så derfor “tittet” jeg på svaret til Marianne. :p

    37. Mariann Sæther Tokle: Hvis jeg får det som jeg vil i dag, så skal de ut på ski også før advent er over… 😉 Må bare se litt an dagen 😀 Hi-hi Ja, for meg også er det ganske så levende 🙂 Takk for svarene 🙂

    38. hehe, de blir kanskje litt for levende for meg, for jeg tenkte at jeg har et par ski, du husker før i tiden hadde vi sånne figurer med ski på beina som vi sendte nedover bakkene? Jeg tenkte at de hadde nok ønsket seg sånn,hehe
      Svarene er petter Northug, Marit Bjørgen og David Bowie:)

    39. Gleder meg veldig til at guttungen er frisk, så han også kan herje i snøen som dette. Håper bare snøen ikke rekker å forsvinne.
      Håper både du og de små får en fantastisk dag med spennende hverdagseventyr.

    40. Hei.
      Det er herlig med snø. Skal opp til fjellet nå ganske snart, og ser frem til masse snø og kos der oppe.:)
      Nortug?. Fy han fylle kjørte.
      Så er det Marit Bjørgen? Hun er et forbilde for mange. Flott og sterk dame.
      Han siste er en berømt sanger, men jeg kommer søren meg ikke på navnet hans nå? Fy og fy..
      Nei nå må jeg pakke i bilen. Kos deg masse i helgen.::)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg