Naturens eget fyrverkeri :-)

Etter flere år på rad med  noen særdeles mislykkete forsøk på å fotografere nyttårsraketter, har jeg til slutt gitt opp…Eller i det minste innsett at jeg trenger å vite mer om foto…jeg trenger et bedre kamera….jeg trenger å planlegge mer… For dette med lukkertid og lukkeråpning har alt å si har jeg skjønt…Både når det gjelder raketter og andre ting som beveger seg… Det er en grunn til at jeg BARE klarer å ta bilder av “trege” dyr, som gjess og svaner….men mislykkes fullstendig med små-spurv og humler…. Man må planlegge, ha stødighet og ha mulighet for å ha linsen åpen i lenger tid av gangen fordi disse dyra er så snare i bevegelsene…. Eller i det minste er det sånn jeg TROR det henger sammen…

Men når man ikke kan nok om disse tekniske tingene, så får man fotografere de tingene man kan litt bedre i det minste, og de tingene som beveger seg sakte nok til at Frodith klarer å henge med…sånn noenlunde… Eller at motivene ikke beveger seg i det hele tatt… HELST 😉

Så når det smal som verst rundt ørene dine på nyttårsaften, og når DU fanget rakettene på linsen din, med eller uten klart fokus…VEL…da lusket jeg ut i snøen og kulda på landet….hvor jeg var på nyttårsaften.. Og knipset i stedet naturens eget fyrverkeri… For rimfrost og månelyst beveger seg ikke mer enn at jeg klarer  “å fange det” med mine begrensede kunnskaper om foto. Og når alt kommer til alt er naturens eget fyrverkeri kanskje det vakreste

 

Vil ikke påstå at disse bildene ble de klareste heller…men LANGT bedre enn bildene av det kunstige fyrverkeriet skal jeg love deg 😀

 

 

Og tidligere på kvelden så det sånn ut, i byen…før jeg dro ut på landet…

 

Hva liker du best: kjøpt eller naturlig fyrverkeri? 😉

 

 

#foto #innstillinger #lys #fyrverkeri #vær
50 kommentarer
    1. Jeg så du lurte på instiller og sånt på innlegget mitt med raketter, skal i gang med å svare på kommentarer så fort jeg har lest et par blogginnlegg som ligger å venter på meg 🙂 Men jeg kan jo svare på det her! Det eneste jeg gjorde var å sette opp lukkertiden veldig, når man tar bilde av noe som “beveger seg” så fort som raketter må kameraet bruke kort tid på å fange motivet og da må lukkertiden ned. Husker ikke helt hva jeg hadde den på, men den sto ganske høyt. Da gikk det veldig fort å ta ett bilde slik at jeg kunne ta fler etter hverandre. Det blir noen bilder som bare kan kastes når man gjør det på den måten, men man får noen blinkskudd 🙂 Det er ikke sikkert min måte er den beste for å ta slike bilder, aller helst burde man kanskje bruke stativ? Ikke vet jeg, men det fungerte i hvert fall ok sånn som jeg gjorde det ^^
      Jeg synes “fyrverkeriet” ditt ble veldig fint og jeg! Den nederste himmelen der var i hvert fall ikke vond å se på! Utrolig fine farger 🙂

    2. Så, med andre ord er jo du mye bedre enn meg 😀 Jeg mener, jeg burde jo ha vært SÅ mye flinke enn det jeg er når jeg har så mye gratishjelp i kameraet liksom 😛 he he

    3. Tviler- jeg er bare litt mer heldig med kameraet mitt enn deg 😛 Jeg har jo et passe fancy speilrefleks liksom og de gjør jo en god jobb selv med auto-innstillinger 😛

    4. Jeg bruker ikke så ofte den vanlige aotoknappen. Men på noen andre innstillinger der jeg eventuelt kan endre på iso, men at lukkertiden er automatisk, eller omvendt liksom- likevel er det supervanskelig :O

    5. margarites: Så lur du er med den Venezia-turen. Da må dere kose dere masse hvertfall 🙂 Du må prøve deg på NOEN bilder,, men nyte mest, og ikke tenke lukkertider og blenderåpninger 😀 Joda, helt ok med litt kjøpefyrverkeri også, hadde det bare vært litt mer samarbeidsvillig på foto-fronten 😀 Så vi liker de best STILLE…motivene ja 😀

    6. Elin Slåen: Jeg bruker også auto -knappen. Og det er mest flaks om de blir veldig fine 😀 Motiver er jeg rå på vil jeg påstå 😀 Men altså det andre…mest flaks…

    7. Naturens eget fyrverkeri er nok flottest til hverdags. Men ved noen spesielle anledninger er det fantastisk med “kjøpefyrverkeri” også. Så som nyttårsaften eller 3.lørdag i juli i Venezia. Ikke helt tilfeldig at det er den helgen jeg skal dit nemlig. Men det blir for å nyte, og ikke for å fotografere, eller kanskje jeg prøver meg på noen bilder. Jeg skjønner heller ikke dette med lukker, og blender og iso osv. Tvillingene mine prøver å forklare men når jeg kun gjør det en gang i ny og ne, så glemmer jeg det der. Og så liker jeg ikke at det tar lang tid å stille inn kamera, for da er jo motivet borte når jeg endelig har klart å skru, trykke og vri på rette hjul. Så derfor er stillestående motiv absolutt å foretrekke. <3

    8. Det er tross alt mere liv i det fyrverkeriet man kjøper men naturens eget fyrverkeri er der hele året. Det kan nytes hele året på ymse vis, det smeller ikke og blir heller ikke noe søppel ut av det. Så jeg nyter naturens fyrverkeri hele året men det er ok med litt anderledes fyrverkeri bare den ene gangen i året. Ha en fin dag.

    9. Fine bilder
      Fyrverkeri er ikke enkelt å ta bilder av. Av alle bildene jeg tok på nyttårsaften ble kun ett presentabelt 😉 men til neste nyttårsaften, da får vi det til 😉

    10. Naturlig er absolutt finest :)…og dine her var nydelige ..
      Men jeg hadde bare et vanlig kompaktkamera og knipsa i vei av rakettene uten noen spesielle innstillinger ..og noen ble jo ok..men jeg knipsa sikkert 40 bilder og de fleste ble IKKE bra..hehe..
      Nattaklem<3

    11. Månen (og gatelys for den saks skyld) kan uten tvil gjøre fantastiske ting med naturen og på bilder 😀
      Ja, herlighet, det bildet er bare rått. Og så er det så fjernt å tenke på at det er i Mandal- hvis man ikke studerer bildet ser det nemlig ut som en storby i utlandet liksom 😀 He he.. Jeg trudde jo de to kranene var to bruer først liksom 😛 ha ha.. Utrolig stilig i alle fall 😉
      Men, nei- jeg kan ikke alt dette :/ Jeg har jo et mer enn godt nok kamera til det, men jeg får det liksom ikke til 😛 Nå har jeg ikke prøvd meg på fyrverkerier da, siden jeg ikke har stativ og jeg ikke lar hundene være inne aleine og heller ikke tar de med ut. Men jeg har prøvd meg på å “fryse” rennende vann liksom, men det er jaggu vanskelig det også 🙂 Skal visst være lettere med stativ, men jeg veit jo om “amatører” som får det til uten, så da vil jeg også! He he.. Men i år skal jeg LÆRE mye nytt med kameraet mitt 😉

    12. Elin Slåen: Det var mamma som så den fine rimfrosten, og gatelyset som fikk det til å liksom gnistre litt. Og i tillegg månen bak.. Men jeg så inn på hennes bilder ja, på linken. HELT herlig. Og da må jeg lære meg litt, helt klart, for det er alt dette med lukker-tid og blenderåpning osv som jeg ikke kan en dritt om.. 😀 Kan du sånt? Jeg har for dårlig kamera også vil jeg påstå 😀

    13. natheless: Jeg tror jeg MÅ ha litt bedre kamera også, men kan sikkert stille inn NOE mer på det jeg har også. Men auto går ikke her altså, da melder blitsen seg på og DET blir ingenting… SÅ jeg må lære litt mer et sted, og ha et litt annet kamera. 😉

    14. Therese Bråthen: He-he, ja, det var så fint der ute i rimfrosten, før plutselig alt forvant her i går…Men disse bildene er heller ikke klare, men jeg må lære mer om innstillingene… Tror kanskje et lite mål er å gå på fotokurs i år 😀 Klemmer <3

    15. Jeg syns naturens eget fyrverkeri helt klart var mye finere enn vanlig fyrverkeri 😀 Stilig liksom 😀
      Iselinnandersen.blogg.no er helt rå på foto, og hu la ut et innlegg på nyttårsaften om hvordan å ta fine bilder av raketter- jeg syns de bildene hu tok i fjor er så fantastisk fine at jeg veit ikke hva 😀 Legger ut link så du kommer til innlegget hennes, så kan du se 😀
      http://iselinnandersen.blogg.no/

    16. Jeg liker naturens ege,t og jeg drømmer om en gang å stå under nordlyset i nord. Har sett nordlys her også da, men det blir ikke så svært her! Men jeg liker å se på andres kjøpte raketter for en liten stund også, og knipse. Jeg bruker autosport og da går det av seg selv liksom.:) Neste år fikser du det. Det er mye verre å fotografere lyn!!!!!

    17. Kjempe fine bilder, liker dine bilder veldig godt jeg 🙂 Så jeg går for naturlig, ikke bråker det og ikke er det farlig 🙂 haha Er litt redd for raketter jeg 😮 hehe klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg