Den farlige veien… ;-)

Ja…det begynner sånn i det små… Man tror man bare kan ta LITT….

Man liker tanken på at å KOSE seg litt må da være lov…at av og til kan ikke skade……

Men det er en farlig vei å gå…….for LITT blir fort til MYE.. Og så plutselig er man hekta…

Nei….jeg snakker ikke om dop…men på en måte er det nesten det… Som jeg har hørt før også..

Sukker….snop….Det er så absolutt en form for avhengighet…

 

 

Fra den uskyldige starten…. med noen små, stakkars  biter i en skål….

som man synes man fortjener og som slett ikke burde være “farlig”…Man har jo kontroll….?

 

 

…inntil den dagen da man tar seg selv i å stå å “INNHALERE”  sjokolade med begge hender….

 

Den tiden hvor man hadde litt skam i livet og gjemte seg innadørs med  “ulovlighetene” er for lengst passert…

Man har ikke før kommet på utsiden av butikken, før man slipper posene på bakken, river til seg platen…

og STAPPER den i gapet….

 Sannhetens ansikt er ikke vakkert…

Og det er en farlig vei å gå… 😉

 

Har du sukkeravhengighet?

Er du avhengig av noe “ufarlig”? 😉

 


 

 

#avhengighet #sjokolade #addiction
90 kommentarer
    1. fjellgeitbundingen: Ja, eneste grunnen til at jeg i det hele tatt vurderer å slutte egentlig er at jeg kanskje kunne gått ned et par sjokolade-kilo uten å gjøre stort annet enn å droppe DET liksom…Men jeg legger ikke så veldig på meg heller…Passer på LITT underveis, før jeg begir meg inn på den farlige veien igjen 😀

    2. 🙂 Også er det jo en haug med kalorier i uansett sjokolade, og for meg er jo det hovedgrunnen til at jeg ikke spiser så masse. Selv om jeg burde sagt at det er fordi det ikke er bra for tennene og årene, men synes den framtidige helse effekten er litt vanskelig å tenke på.

    3. fjellgeitbundingen: Litt enig når det gjelder vanlig mørk,men du skjønner den med fyll er bare juks og fanteri og egentlig nesten lys 😀 men ren mørk uten fyll er nesten ikke vits…:-D

    4. ja ikkje sant, så chips og sjokolade til de som trenger det så slipper vi så mye øksemording :P:P
      Eg tror du er rimelig safe med den mørke sjokoladen din:D Eg spiser en hel boks med after eight med mintfyll alene….og så ikkje en bit på flere år hahaha 😀 eg er sånn periode ditt og datt likssom:D men altså null behov for øksing

    5. cuskima: Nei, de som blir øksmordere har garantert spist alt for lite chips og sjokolade 😀 Jeg også ikke drikker,ikke røyker, ikke gjør noe særlig forbudt i hele tatt…bortsett fra den sjokoladen…Så det er sikkert greit 😀

    6. Mørk sjokolade er sunt, men karamellfyll er vel litt tvilsomt. Men best er best. Jeg elsker melkesjokolade. Det er den aller, aller beste. Og med kaldt vann, te eller rødvin til. Får vann i munnen.

    7. jaja vi må ha noen uvaner….eg lyger ikkje, drikker nesten ikkje, spiser omtrent null godterier, da må eg få lov å spise chips og ha sukker i teen ellers sprekker vi og blir øksemordere……sånn går det med de som er for strenge mot segselv eller nekter segselv alt.
      Det sier de alltid på TV og i filmene -han som var så snill og grei og stille og aldri gjorde noe feil? Hadde aldri trodd det 😀

    8. cuskima: Liker frukt og bær veldig godt. spesielt bjørnebær, og bringebær og mango…men ENDA bedre liker jeg sjokolade…det er problemet. Så jeg skal OVER på det når jeg bestemmer meg 😀

    9. Kan man ikkje ha bare litt er det bedre uten,men eg tror ikkje på forenktelse…da blir det ofte crazy når man *sprekker*
      uansett avhenginghetsskapende er det
      klemmetingene <3

    10. fjellgeitbundingen: Jeg har heldigvis ikke så lett for å legge på meg, så ligger på det samme hele tiden på vekta. Men det er jo ikke SUNT uansett 😮 Så jeg må slutte med. Jo jeg blir som regel litt mindre søtsugen om jeg har spist …hvertfall noen ganger…Men etter middag, får jeg super-lyst på noen søtt uansett 😀 Nei, det er bestandig som blir mitt problem også :-/

    11. Slik var jeg også før. Men så la jeg på meg litt vel masse, og begynte på et nettkurs hos Grete Roede. Når jeg gikk der så klarte jeg å balansere sjokoladen, men så skled det ut igjen, og jeg la på meg igjen, men poenget er at jeg tror det handler om blodsukker hos meg, og om jeg venter for lenge mellom måltidene så blir det et slikt hunger hos meg. I tillegg virker sjokolade nesten stressdempende hos meg, så i perioder med mye stress faller jeg så lett for fristelsen. Spiser man jevnt og sunt blir blodsukkeret jevnt og stabilt, og så får jeg mindre søtsug. Du har kanskje noen egne erfaringer med dette? Jeg har som mål å klare å gjeninnføre lørdagsgodt i små mengder…
      Innsett at jeg ikke ønsker å leve livet helt uten sjokolade. Det er jo så godt. Så skal prøve med et nytt forsøk nå. Med Grete Roede metoden. Alt er lov, men alt er ikke lov bestandig, så får jeg se..

    12. Heldigvis er jeg ikke så vanskelig på det. De tre siste årene har vi vært sjokoladefrie i alt fra 2-6 mnd så dette kommer til å gå bra denne gangen også. Ja endelig er de borte. Når jeg skadet beinet ble det alt for lite bevegelse, og for mye sjokolade::)

    13. margarites: Jeg også…skjerfpe en annen dag….Tor resten av platen i går….Og naboen/butikken har fullt av samme sjokoen i hyllene sine 😀 Nei, må bestemme seg…Jeg klarte jo å slutte å røyke, må da klare sjokolade et par måneder også. Eller bare spise i helgen eller noe sånt… Men jeg VIL ikke ennå…ser det ut til…

    14. Uff ja. Etter denne julen så har det blitt alt for mye sjokoladespising. Nesten så jeg unnskylder meg med at jeg må spise opp alle “restene” sånn at den ikke er tilgjengelig lenger…. Men butikkene har mer, jeg vet det nok. Men jeg skal skjerpe meg …en annen dag 🙂

    15. cathrinehenriksen: Ja, frukten er også god 🙂 Som mango 😀 Den beste og søteste. Og LITT søtt trenger vi…Men ikke så mye som meg 😀 klemmer med bremmer 😉

    16. Ritamarita: Så moro da 🙂 Ja er meningen dere skal glise litt 🙂 Jeg reagerer også på melk…sluttet å drikke vanlig melk, har laktosefri i kaffen…Men det er akkurat som jeg ikke vil høre på DET øret når det gjelder sjokolade…MERKELIG 😀 He-he Ha en fantastisk dag Rita-mor <3 klemmer <3

    17. Haha ja sant, da er det skummel greier!!
      her ligger heligvis butikken LITT lenger unna en vegg i vegg.. men ikke langt nok til at jeg ikke orker og gå! haha
      Hilsen ei som nå stapper M&M i kjeften!! hahaha

    18. Moving On: Jeg kan la være å kjøpe når jeg går hjemover. MEN når Bunnpris ligger i naborommet nesten….så er det gjort. Jeg løper bare over i pysj om jeg må 😀 He-he

    19. Hahaha , på kjøret du liksom 😀 Men om man spiser ett variert og sunt kosthold med en dag i uka hvor man skeier ut kaaaanskje . Så har jeg funnet ut at det er mer enn nok sukker i f. eks frukten ( ja druesukker heter det vel ) og annen mat som smaker litt søtt . Så må man selvfølgelig ikke hoppe over måltider og da trooor jeg nok det er lettere å holde seg unna det kjøret med sukker , er bare å teste det ut :))
      Klemmer uten blemmer 😀 <33

    20. Fru Stussli: Så flink du er blitt Bente 🙂 Jeg spiser I uka også, og det er ikke bra… Men har planer om å bli flink en gang jeg også .-) Men ikke i dag 😀 Nå skal jeg ut i kjøleskapet 😀 Store og mange klemmer <3

    21. ladyaugust: Ja, det er toppers for magen, og nå er jeg på vei ut i kjøleskapet for å hente dagens dose 😀 Du MÅ har litt sjoko i livet ditt, det fortjener du 🙂 Klemmer søsklemmen <3

    22. Marita Willersrud.: Så bra du har endret vaner etter operasjonen 🙂 Viktig: Så bare stå på. Jeg skal bli litt flinkere snart jeg også 🙂 Frukt er kjempegodt det også, og bær enda bedre 🙂

    23. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, du må jo bare følge opp henne…men stakkar deg 😀 Uff Vanja, det blir vanskelig 😮 Oi, så du har gått ned så mye..Jeg tror jeg har lyst til akkurat det også. Av med sjokoladekiloene 🙂 Men akkurat roper en fra kjøleskapet, så jeg MÅ en tur dit nå 😀 Klemmer <3

    24. Min matgale verden: Vi trenger litt sjokolade, og vi skal nok unne oss det ja 🙂 Jeg er på vei ut i kjøleskapet nå 😀 Håper du har hatt en herlig fridag, med masse sjokolade 😀 Klemmer i bøtter og spann <3

    25. Siv Svanem: Ja, hvis du blir dårlig av sukker er det nok veldig greit å la være. Her er det ikke sånn. Blir bare fornøyd, men har lyst på mer og mer… Ikke kvalm…Men det er jo ikke spesielit sunt akkurat, så jeg får kutte snart 🙂

    26. V for Vendetta: Ååå , du er flink!! Jeg kan ikke slutte 😮 Men må vel kanskje… Bare ikke akkurat ennå 😀 Ja, jeg pleier å gå ned litt sånn uten videre bare med å kutte snop. Men legger ikke PÅ meg veldig mye av litt heller. Men jeg har nok et par sjokoladekilo 😀

    27. rundtomkringtrorjeg: Ja, du har jeg forstått er mer avhengig av trening enn av usunne greier ja 😀 Jeg synes også det hadde vært greit med LITT. Men det er det som er mitt problem.Litt går ikke 😉 Er alt eller ingenting her i gården 😀

    28. Lisbeth Pedersen: Litt usunn skader ikke, og litt kake skader HVERTFALL ikke 😀 he-he.. Så nå kan du kose deg på Jordbærpikene så klart <3 🙂 Jeg klarer å holde meg unna kaker, men sjokolade lar seg ikke gjøre. eller da må jeg HELT uten NOE. Litt går ikke 😀 Jeg er alt eller ingenting 😀 klemmer <3

    29. cuskima: Jeg så innlegget ditt, og det fikk meg til å skive mitt eget her 😀 For jeg er jo så avhengig.Prøver å la være litt en uke, men så er jeg på igjen uka etter. Og jeg tror det er bedre HELT uten… LITT er nemlig umulig 😉 Klemmer <<3

    30. passion4therapy: Mitt problem er at begynner jeg LITT er det gjort. Jeg bør holde meg HELT vekk…. 😀 Får full sukker -dilla. Men enn så lenge har jeg bare tatt EN bit i dag 🙂 Men nå er jeg på vei i kjøleskapet snart 🙂 klemmer <3

    31. Linda: Så flink du er da 🙂 Ikke avhengig av noe? Det er jammen bra 🙂 Jeg røyket før, men sluttet å røyke da jeg var 42. Ikke problem bare jeg hadde bestemt meg. Men sjokoladen hadde jeg strevd mer med å ALDRI skulle spise 😀

    32. Det er ikke sååååå mange sjokoladene jeg liker 😛 Men jeg kan godt spise noen ruter med Stratos, for den er luftig, og ikke så tung og kvalmende som vanlig Freia melkesjokolade liksom 🙂

    33. cathrinehenriksen: Ja, hadde jeg klart LITT så hadde det vært helt greit. Men problemet er å ikke ta LITT. Da er jeg på kjøret med en gang 😀 Ja, du er avhengig av trening, det er sikkert 🙂 Men det er jo ikke så farlig heller 😀 Klemmer i vei <3

    34. haha kan kjenne meg igjen.
      er altfor farlig glad i godteri og søtsaker..
      så prøver og ikke gå på butikken når jeg er sulten, for da blir de ALLTID noe søtt med tilbake som jeg kan spise mens jeg går hjemover + litt godt vedsiden av der igjen.
      farlige greier.. utenom det er jeg avhengig av saft.. får “slag” midt på natta om at NÅ må jeg ha saft, står opp drikker et glass og går i seng og kan sovne med en gang etterpå!! haha

    35. natheless: Jeg er kun avhengig av sjokolade… 😉 Men mye annet jeg liker å gjøre da. Litt små-avhengighet til foto også etter hvert 😀 Og litt til kaffe innimellom…men ikke MYE kaffe, men en kopp MÅ jeg ha hver dag 🙂

    36. Helge: Så flink du er som klarer å la det være da 🙂 Jeg har ikke godt av det jeg heller,hverken tenner eller annet…men jeg GJØR det likevel.. Ja, litt av alt er best. Men er bare så vanskelig med akkurat sjokolade 😀 Litt mer gøy å gå på ski når det er skikkelig med snø ja 🙂 Her i byen er det en del snø faktisk 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    37. fjellgeitbundingen: Ja jeg SKAL ut av spiralen igjen, jeg HAR vært ute før.Og da var jeg skikkelig flink. Men når jeg begynner med sjokolade, så er jeg liksom helt hekta etter EN bit. Så det blir alt eller ingenting for å si det sånn 😀

    38. Fruemmel: Ja, jeg tror min periode har vart noen år for å si det sånn… Jeg legger ikke på meg av det noe særlig, spiser muligens litt mindre mat… men sunt er det ikke…og VIL det ikke…Kuttet ut i forrige uke, men denne uka er jeg PÅN igjen …. gnafler med begge hender 😀 Men snart…er det kroken på døra 😉

    39. Åse Helen: Jeg hadde en sånn forrige uke…Hvor jeg lot være fram til fredag…Men denne uka er jeg på GALEIEN igjen..LITT hver dag… Dvs en halv Premium med karamell…Minst…. Men jule-lageret er borte…Men hjelper lite med Bunnpris vegg i vegg her 😀 Håper du får en strålende kveld også <3Klemmer i bøtter og spann <3

    40. Ikke med godteri, sjokolade og den slags, kun Red Bull, men den begynner jeg snart å få kontroll over, etter 1.5 uker- jeg er såååååå flink 😀 he he..

    41. Ja uff, jeg kjenner meg igjen på den farlige veien der ja. Og det er veldig avhengighet skapende. Men nå har jeg tømt lagrene fra jul, så nå er jeg i gang med kutte forbruket. Har ikke spist sjokolade siden lørdag så nå er jeg på rett vei 🙂 Håper du får en strålende fin kveld og klem fra meg 🙂

    42. Haha, her kjenner jeg meg igjen! Men det går lang tid mellom hver periode. Gudskjelov. Imidlertid varer hver periode så lenge at jeg ser ut som en tenåring med hormonsprett i ansiktet når perioden er ferdig 🙁

    43. Flirer litt av innlegget i dag, selvom det er brennhett aktuelt og egentlig ingenting å flire av. Vi snakket om sukker på jobb i dag senest. På Nrk i går gikk det et program om overvekt i USA i går. Kjenner jeg også har last til å bli avhengig av sukker, og da blir jeg gretten om jeg ikke får. Huff, huff. Vært flink nå. Flink å begrense meg. Håper du kommer ut igjen av spralen. Selvom om man sprekker, er det aldri gor sent å snu..

    44. Mine svake tenner tåler lite sukker har tannlegen fortalt meg flere ganger. Så dermed må jeg passe meg litt, kjøper heller en banan istedenfor søtsaker. Man kan bli avhengig av alt uansett hva der er, så det er viktig med en balansegang. Gikk 4 km på ski mandag kveld, lite snø kun ei såle og gå på. Bør være mere snø før de kjører opp spor. Ha en fin kveld.

    45. Uffda, det hørtes ikke bra ut. Jeg er veeeeeeeeeeeeldig glad i sjokolade, men ikke på den måten. Avhengig? Av trivsel, smil, god søvn og turer i naturen. Slett ingen dum avhengighet! 🙂 Nå hørtes det fryktelig prektig ut, for det hender jammen at jeg også bare MÅ ha det! 🙂

    46. Hahaha , innhalere du liksom 😀 Haha , ja det der er forbuden frukt , hahaha …….Neida , jeg kan faktisk huske at jeg har stått utenfor en butikk å jafset i meg proteinsjokolader og før den tid sikkert vanlige også ;)) Nå er det litt mer moderate mengder derimot , sukkerbehovet melder seg ikke så ofte her 🙂 Mulig mest om det er lett å få tak i , som hvis det ligger hjemme å roper ;-D
      Joda litt er lov , å det å meske seg utenfor butikken en gang i blant gjør vel ikke at du ser sånn ut haha …..det er å ta i syns du ikke ;-D Hihi…….
      Jeg er avhengig av trening litt …… så da ser jeg på det som ufarlig ;))
      God onsdags klem <33

    47. Herlig vinkling på noe som for mange kan være ganske alvorlig. Det er i blant vanskelig å finne hvor gå grensen ved å kose seg litt…vips, så plutselig koser en seg nesten hele tiden…
      Jeg har nok ganske mange litt sånn ufarlige avhengigheter <3 ...og elsker sjokolade også, er så absolutt ganske sukkeravhengig.
      Forsøker å fylle på med andre sunne avhengigheter når det blir for mye <3
      Klem fra Mette

    48. nei eg er ikkje sukkeravhengig, dvs i teen må eg ha så bittelitt klarer eg meg med pr dag faktisk 😀
      Eg hadde innlegg om innhold av sukkermendge i ganske vanlige produkter hjemme hos folk i går og tror en haug fikk sjokk da de ser fysisk hvor mange sukkerbiter de spiser hver dag i form av mat/drikke, tror ikkje du?
      ha en super dag klemmetingene <3

    49. Hmmm her kjenner jeg meg igjen ja 🙂 Men sånn vanlig snop kjøper og spiser jeg kun om lørdagen. Meeeen jeg er verre når jeg er på shopping tur en formiddag, da bare MÅ jeg innom en kafé og kjøpe ostekake. Og nå som Jordbærpikene har åpnet her hos oss, da ble det “farlig” de har alltid ferske og gode kaker 🙂 Så det liker jeg bedre enn snop 🙂 Litt usunn skader vel ikke?
      Ha en strålende dag 🙂
      Klemmer

    50. Jeg har en stooor svakhet for godterier :/ Men vet også at det er relativt enkelt å få kontroll på det, så jeg har innført godtestopp på meg selv fra nyttår.. bonusen så langt er minus 2 kilo 😉

    51. Hehehe ja kjenner meg veldig igjen. Sjokolade er så fantastisk!
      Har bestemt meg for å trappe ned litt nå. Jeg kan spise en halv plate hver dag og det er jo ikke lurt.

    52. Jeg spiser veldig lite med sukker i tenker lite på det. Tåler ikke smågodt i det hele tatt da er jeg syk med en gang så da er det et greit valg for meg.

    53. Å hjelpes meg, ble nesten litt redd jeg, for jeg vil IKKE bli som hun på nederste tegningen! Selv om jeg lignet veeeeeldig på hun på første tegning…. Men jeg er jo ikke avhengig! Jeg er bare semi-avhengig. Jeg er fest-snoper, og jeg fester ofte med meg selv….om kveldene…alene…. Ser ut som jeg kan melde meg på AS ganske med en gang…finnes det anonyme sjokoholikere? Men altså. kroppen min trenger litt sjokolade, det sier den til meg, og man skal jo lytte til kroppen. Du har selvfølgelig fått reklame for et fiitness-blad, og en lekker dame med bar mage ovenfor her, sånn at vi virkelig kan skjemmes vårt sjokoladeforbruk. haha Ha en søtsugen dag da:) klemmer

    54. God morgen til deg.:)
      Jentungen min kom frem til at hun hadde spist for mye sjokolade nå i julen. Så hun bestemte at vi to ikke skal spise sjokolade før i april?.Ja ja tenkte jeg, det er bare å slå følge og støtte opp under henne.
      Samboeren min kjøpte qualitystreet sjokolade til jul. Det er en 3 kg boks? Jeg er egentlig hekta på denne, men har ikke rørt boksen selv for da ryker alt unna på noen dager.
      Så min svakhet er det ingen tvil om gva er, men jeg lar den være. Har jo klart å gå ned 6 kg på disse mnd siden i sommer, og ønsker ikke at de skal på igjen.:)
      Så ja avhengiheten er der, men styrken til å si nei er større for tiden enn suget.:)
      Lykke til og ha en fin fin dag.:)

    55. Jeg var veldig avhengig før, jeg kunne mer enn gjerne erstatte måltider med godterier, men jeg har nok våkna veldig etter slankeoperasjonen, nå kan jeg fint ta litt i en skål og kose meg med den ut hele kvelden og ikke mer enn det, om jeg så skal kose meg i ukedagene bruker jeg frukt, sånn som i går hadde jeg så lyst på noe digg mens jeg så på Grey’s så jeg og søster’n gumla eplebåter 🙂 sukker er farlig altså og man blir HELT klart avhengig! ;-o

    56. Nei heldigvis er jeg ikke det. Kutta ut snop og sukker for mange år siden… DVS, jeg har jo selvfølgelig tatt en sjokladebit i selskap, osv. Men kjøper aldri noe gotteri selv.
      Te må jeg ha, starter alltid dagenmed en diger kopp te. Kollegaene mine sysn jeg har den “minste koppen” det går an å få tak i, hehe (dne er skikkelig STOR)

    57. Hahahaha litt sjokko om dagen er bare bra for magen 🙂 Jeg elsker sjokko og blir lykkelig bare jeg tenker på det, rart hva? 😀 Men sånn er det. Verden uten sjokko er en ulykkelig verden vil jeg tro for de gangene jeg har prøvd har jeg vært den mest ulykkelige Lady August jeg kjenner haha Koos deg med dagen og litt sjokko og alt søs <3 goodklæmme 🙂

    58. Jeg er på sjokolade-avvenning etter jula 😛 Spiser ikke sjokolade i uka og det er skrekkelig vanskelig, jeg merker godt suget etter sjokolade. I dag er det heldigvis onsdag og bare 3 dager til lørdag :-DDDD
      Ha en strålende sukkerfri dag
      Mange klemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg