En helt annen verden…

Det er rart, men når bilder kommer i svart -hvitt, så blir det en helt annen stemning. Det er ikke sånn at alt som man GJØR OM til svart -hvitt-bilder blir den SAMME stemningen..Neida,, langt i fra…Men hvert og et bilde får en egen stemning, som det slett ikke har når fargene er der.

Ofte synes jeg noen av svart-hvitt- bildene blir litt melankolske,  men som sagt det kommer helt an på motivet også.

Noen ganger får jeg bare følelsen av en svunnen tid…

Bildet jeg tok i helgen, den kalde musikanten, bare VISSTE jeg på forhånd at skulle bli i svarthvitt. Jeg har begynt å se svarthvitt-motiver når jeg er ute på foto-safari. Selv om jeg endrer de til svart -hvitt i redigeringen etterpå, så vet jeg på forhånd at DETTE bør bli svart-hvitt. Det var noe med tonene som trillet ut av saksofonen der i kulda…som bare hylte svart-hvitt…noe med oppgittheten hans når han hvilte…noe med kulda…noe med ensomheten…

1) 

 

Under følger flere av de svart-hvitt -bildene jeg har tatt.. Synes det var fint å samle dem litt til en visning..

 2)

 

 3)

 

 4)

 

 5)

 


6)

 

7)

 

Hvilket liker du best?

Og hvorfor akkurat det? 🙂

 


#foto #svarthvitt #stemninger #svunnenetider
47 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg har alt i farger også, for jeg lager de svarthvitt etterpå i redigering. Men jeg har begynt å se meg ut hva som kan bli fint i svarthvitt og det er litt gøy 🙂 Ha en fin dag <3

    2. Kristin: Takk for det 🙂 Ja, jeg likte også den i svarthvitt, og bestemte meg FØR jeg tok bildet at dette MÅTTE bli svarthvitt. Han satt nesten der i svarthvitt, hvis du skjønner hva jeg mener 🙂

    3. Mange fine bilder!
      Jeg synes svart/hvitt-bilder er utrolig stilig 🙂
      Likte spesielt godt det av han musikanten jeg – det passet utrolig bra i svart-hvitt 🙂
      Og bygninger synes jeg ofte blir veldig kule og spesielle i svart/hvitt 🙂

    4. Flotte bilder 🙂
      Må nesten velge to bilder. Nr 3 fordi motivet får meg til å fantasere litt; og perspektiv og lys er utrolig flott, nr 4 fordi det fikk meg til å le – han gardisten hadde neppe klødd seg i rompa om han hadde visst at det sto en fotograf og lurte i nærheten 😉

    5. karidansen: Jeg har ikke laget kategorier før i november eller noe sånt, så mange av tingene mine er ikke i kategorier heller. Men akkurat novellene har jeg fått inn i kategorier.Og litt av konkurransene mine og julekalenderen etc 🙂

    6. Ja, da skal jeg jammen lese! Skal begynne i kveld. Spennende å se hvordan du skriver. Jeg har også skrevet noen. En av dem er inne på bloggen min. Den heter “En ny start….?” Så har du lyst til å lese den en gang, synes jeg det er hyggelig! Har ikke sortert i kategorier ennå, men må vel kanskje “rydde” litt etter hvert. 🙂

    7. ingerslilleverden.blogg.no: Takk 🙂 Mange ting tenker jeg MÅ ha farger, blomster og sånt…Men mange bilder av mennesker, stemninger etc som jeg prøver å vise på blogg, kan fint være i svarthvitt 🙂 Skjønner problemet. Jeg tar mange bilder til og fra jobb jeg. Og i helgene. Og tar bilder av ALT, utenom mat.. Det synes jeg er veldig kjedelig 😀

    8. Veronica S: Jeg finner stadig nye motiver jeg synes blir fine med svarthvitt 🙂 Tar du mye bilder du også? Jeg har jo sett noen, men er du som meg som går med linse-øyne hele tiden liksom…? 😀

    9. Helge: Jeg tror nr 6 og alle stikkordene var i en periode jeg har vært veldig sliten, for det har helt blitt glemt rett og slett…Jeg har noen perioder jeg ikke orker å skrive så mye, og jeg må ha inspirasjon og energi for å klare å skrive de. Så det hadde jeg nok ikke… Ja, det har vært deilige dager nå 🙂 Sol hver dag 🙂 Skikkelig vårsteming 🙂 Ha en fin kveld!

    10. karidansen: Jeg synes også det kommer an på motivet. Men mange som blir fine med svarthvitt. Nr 6 tok jeg med “snike-kamera” som du skjønner 🙂 Og jeg liker det godt selv. De var litt gamle, og jeg lurte på det samme som deg 🙂 Om de var nyforelsket eller var flinke til å holde på kjærligheten bare 🙂 Veldig rørende og fint. Jeg har skrevet mange noveller her inne, på inspirasjon fra bilder jeg har lagt ut, og bedt om kommentarer fra leserne. Og dette var et sånt, jeg fikk mange stikkord, men tror det var i en litt sliten periode for jeg har helt glemt å gjøre den ferdig 😮 Du kan se noen av de andre novellene mine, som jeg har skrevet på den måten under kategorien noveller…. hvis du får lyst å se en gang 🙂 Håper du har hatt en flott dag <3

    11. Kjersti Sandnes: Ja, det er det første bildet jeg også har TENKT/følt i forkant at det MÅ være svarthvitt 🙂 Klemmer fra sjokoladekroken 😀 HI-hi<3

    12. Eva: Jeg liker godt å prøve meg fram med svarthvitt 🙂 OG det er gøy å se forskjeller. Jeg kan sikkert legge ut noen farger og svarthvitt på disse senere 🙂 Men jeg synes det er gøy at jeg har begynt å gå å TENKE: “Hm…det blir et bra svarthvitt-bilde…det MÅ det bli..” At jeg får en følelse i forkant 🙂 Moro synes jeg 🙂 Jeg så faktisk ikke at han klødde seg der, men mange andre som har sett det 😀 Og jeg bare knipset i all hast, med spy-cam`et mitt 😀 Gøy å ta litt snikebilder :-)Håper dagen din har vært bra så langt <3 Klemmer i massevis <3

    13. Kjempefine bilder 😀
      Jeg er helt enig, farge eller sort/hvitt kan nesten formidle to forskjellige historier. Jeg liker begge deler. Det er moro med foto- skulle nske jeg hadde litt mer tid til å prøve meg mer. Men dagene flyr jammen til både to-og fireinte her… Men en dag 😉

    14. ladyaugust: Ja, det er noe med håpet på utsiden, mørke og lyset. Veldig spennende med svarthvitt. Eller foto i det store og hele 🙂 Har du en bra dag søs? <3 I morgen skal jeg og storesøs på landet. Godklemmer <3

    15. Jeg er veldig glad i sort hvitt bilder.. egentlig mest fordi stemningen et slikt bilde gir er til å ta og føle på. Jo, det er flott med farger, men potretter og bilder med mennesker synes jeg ofte er finest med sort hvitt.

    16. Hvert bilde forteller sin historie. Så det er vanskelig men du har lagt ut noen av disse bildene før. Men du la ut bilde nr 4 og 6 før så de liker jeg kanskje best uten at jeg veit helt hvorfor. Bilde nr 6 la du ut i et eget innlegg hvor vi skulle sende inn stikkord så du kunne skrive en novelle ut av det. Men hva det ble til aner jeg ikke. Ute skinner sola og potetene er klare, så nå blir det snart mat her. Ha en fin kveld.

    17. Jeg liker nr. 6 best. Litt voksne hender som holder. Jeg undrer…… Er det et par som har holdt sammen lenge og har bevart en hengivenhet for hverandre, eller er det to som har funnet kjærligheten på sine godt voksne dager?? Skinnjakker på begge…. Har de handlet sammen???? Dette bildet kunne fort ha inspirert meg til å skrive et dikt eller en liten novelle. Det er dette som setter fantasien mest i sving hos meg. Jeg liker også godt nr. tre. Silhuettene som beveger seg ut i lyset! Har for øvrig veldig sans for svart/hvitt bilder. Det blir renere og tydeligere når man ikke har farger å forholde seg til. (Men alt til sitt bruk!) 😀

    18. Alle var veldig fine, på hver sin måte 🙂
      Nummer 3 er det som peker seg ut. For det er så utrolig fin dybdevirkning i det bildet. Det bildet kunne ikke gitt samme virkning i farger. Det som hadde vært artig, hadde vært å se alle bildene både sort/hvitt og farge, side om side. Og så kunne man sett hvilke følelser som da ville satt seg i sving 🙂
      Artig også med Gardisten som måtte klø seg en viss plass 😉 Hehehe…. Jada, de er jo bare mennesker de også. Men han ante nok ikke at det lå en liten Frodith på lur bak buskene, med kamera parat. Det er da jeg får en sånn paparazzi følelse…hehehe 😀
      Ha en superfin dag i dag, med eller uten spion kamera på lur 🙂 Klemmer til deg på din vei <3

    19. Moornigns søs 🙂 Jeg liker det siste bildet for man vet liksom ikke helt hva man møter utenfor 😀 Nå er jeg på fargern altså for nå er det vår og nå kommer alle fargene tilbake, herlige dagen <3 gooodklæmme 🙂

    20. psst,, glemte jaggu å skrive det jeg egentlig skulle. Kjøpte meg et Canon 500D da jeg ble pensjonist, men den bruksanvisninga har sett hånlig på meg hver gang jeg har tatt i den.. men NÅ har jeg meldt meg på fotokurs ,, tre dagers i slutten av denne måneden.. så nåååå 😀

    21. dedicat: Bilde nummer 6 er så klart tatt med “spy-cam” som jeg kaller det 😀 Snik-tatt. Men har jo gjort de anonyme. Det var et par som satt så fint der og holdt hender, og det var kanskje i 70-årene 🙂 Det var så koselig 🙂 Og det passet perfekt i svarthvitt 🙂 Så koselig at du likte bildene 🙂 Ha en fin dag 🙂

    22. Kjempefine bilder og er så sant, sort hvitt gir en egen ro i bildene og det og fargebilder kan vel sammenlignes med det som har skjedd generelt i samfunnet med ”inntrykk”. Info strømmen er jo sååå mye større nå enn før. Av bildene dine liker jeg bestemte nr 6 best. Og hvorfor? Fordi det viser meg så utrolig mye,, trygghet, kjærlighet, harmoni og tid og evne til å nyte den tiden du har akkurat nå. Vakkert 🙂

    23. Fruemmel: Takk for det 🙂 Morsomt at folk liker litt forskjellig 🙂 Det betyr at jeg har truffet noe med de forskjellige bildene 🙂 Jeg liker også begge deler, og det kommer an på motivene om jeg vil ha de i svarthvitt. Jeg knipser alt i farger, og redigerer til svarthvitt etterpå jeg 🙂 Liker det sånn. Og noe får IKKE bli svarthvitt. Ha en flotters dag Mona <3

    24. rundtomkringtrorjeg: Ja, start gjerne en konkurranse med svart-hvitt 🙂 Jeg er med,. Men orker ikke lage noe selv akkurat nå, har hatt så mye på bloggen i det siste. Foto-Challenger, karneval. Og om ikke lenge er det påske-nøtter 😀 må hvile litt :-Dha-ha God tur hjem da 🙂 Det er så fint her også nå atte 🙂

    25. Fru Stussli: Ja, det er noe med sånn dybdevirkning og sånt i svarthvitt også 🙂 Så koselig å lage innbydelse, bare DET er jo halve moroa med sånn fest 🙂 Og så skal du til KLIPPE-damen i tillegg 🙂 Heldiggrisen. Dette blir en bra dag <3 Kose deg masse min venn <3 Klemmer <3

    26. natheless: Kommer helt klart til å fortsette med å se meg ut svarthvitt -motiver og lage sånne bilder 🙂 Nå kommer det jo mye fram i våren som MÅ være i farger også. Men jammen skal jeg nok få til litt svarthvitt også 🙂 Ha en fin dag i våren du også 🙂

    27. Mamman til storguttSupermann: Ja, jeg skjønner godt den med nr 5 hvertfall 😀 Ha-ha. Han er min nyeste “tante-unge” og den skjønneste helt klart 🙂 Ja, herligste av alle <3 Og ble fint i svarthvitt 🙂 Ha en flotters dag Mammaen til Storegutt Supermann <3 Klemmer min venn <3

    28. Det nederste bildet er helt fantastisk!! Jeg liker best svart/hvitt bilder hvis jeg skal ha de på veggen. Men i album osv vil jeg ha de i farger. Så egentlig ja takk til begge deler 😉

    29. Flotte bilder, liker stilen din.
      Hender jeg tar bilder i svart -hvitt, gir et annet liv i bildene. Må bli flinkere selv på dette. Kan redigere dem i svart -hvitt men liker helst og knipse rene bilder uten formye redigering.
      Kansje vi skal starte en konkuranse in svart -hvitt 🙂
      Nå kaffe og frokost før avreise…Vill ikke men må, sukk og dobbel sukk 🙂

    30. God morgen 🙂
      Jeg velger nr 3 som min favoritt. Alle var veldig fine og jeg er så glad i sort/hvite bilder.
      Nr 3 ble valgt fordi det har utrolig fint lys. Måten det kryper mot folkene i enden av tunellen <3
      Nå skal jeg lage innbydelse til påskefest her, før jeg skal tusle til byen og klippedamen 😀
      Mange klemmer
      Ha en fortryllende dag

    31. Så fiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiine alle sammen. Skulle jeg velge ble det nummer tre. Det fasinerte meg med dybden og følelsen av å gå innover. Nydelig! Fortsett med dette, for det er spennende med det svarte og hvite. Ha en fin dag i våren!

    32. Å, så fine bilder 🙂 Det blir ikke samme stemning i svarthvitt, men det blir ofte utrolig flott og en helt annen stemning. Jeg liker bilde nr 1 best. Det er noe med mannen, posituren, saksofonen.. Uttrykket i ansiktet.. Bare.. Alt.. Liksom 🙂 Og så liker jeg selvfølgelig bilde nr 5 VELDIG godt 😀 Min store, fine supermanngutt i fritt trav. Herligste gutten <3 Og fineste fotografen, ganske herlig hun også 🙂 Ha en fin dag. Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg