Ja, da var det tid for dette synet igjen….

Og du vet hva det betyr går jeg utifra…?

Helt rett…Det er tid for tannlegen..For dagen da jeg svett og klam skal åle meg ned i tannlegestolen igjen…Ikke fordi jeg har så himla lyst akkurat….Og dette synet er ikke akkurat noe jeg gleder meg til…Ligge der i “timevis” å stirre inn i en fremmed nese…. Og bare vente på at hun skal gjøre deg noe så vondt at du får lyst til å SLÅ!!

Jeg krever bedøvelse om jeg bare skal PUSSE hos tannlegen jeg.. Den grufulle opplevelsen hvor jeg måtte rotfylle HELT FERDIG en tann, uten at bedøvelsen virket… har gjort at jeg er svett i hendene bare jeg står opp om morgenen den dagen jeg skal til tannlegen..

 

Så når jeg kommer til tannlegen og det bare er så mye som snev av noe som LIKNER et bor som skal i nærheten av min munn…så krever jeg bedøvelse… Tannlegen min kjente til ALT i min munn pga mange år hos henne. Så den nesen var velkjent for å si det sånn….

Men i dag er det en NY nese som venter…for min tannlege er langtids-sykmeldt… Ååå huffameg!!

Å nå er spørsmålet bare om jeg kommer SÅNN:

 

 

Eller SÅNN:

 

..utfra tannlegekontoret i dag 😉

 

Satser på det siste…

 

Er du redd tannleger?

Spiser du for mye godterier?

Har du rotfylt uten bedøvelse?

 


#tannlegen #tannlegeskrekk #bedøvelse #redd
74 kommentarer
    1. Miss Imperfektum: Uff, det høres helt grusomt ut. Jeg tror at de hadde noen sånne der jeg vokste opp også, som gjorde helt rare ting :-/ Men så flott at du har funnet noe som hjelper på når du må så mye rart hos tannlegen. Hypnose ja, så bra det funker med teknikkene du fant 🙂

    2. margarites: Nei, her skal det ikke noen tenner bort noen gang, aldri liksom 😀 Vil ikke mer sånt 😀 Uff hørtes litt fælt ut den opplevelsen din der også 😛 Klemmer tirsdagsklemmer <3

    3. Huff… Nå har jeg ikke rukket å lese alle kommentarene over her, men jeg håper det gikk greit med deg i går.
      Selv har jeg hatt tannlegeskrekk siden jeg var barn – har faktisk hørt i ettertid at tannlegene der jeg vokste opp fylte tenner som slett ikke behøvde det, vi var full av fyllinger i munnen alle som en. I voksen alder har jeg i tillegg vært så uheldig å utvikle periodontitt, en ekkel sykdom som man aldri blir helt kvitt igjen og som holdes i sjakk med grundig rens hos tannlegen og også en del skjæring med skalpell… en kjempekombo når man er så redd at man nesten ikke får sove om natta. I fjor var jeg faktisk hos en dame og ble hypnotisert, var jo nødt til å gjøre noe siden jeg jo kommer til å ha et livslangt forhold til periospesialisten min, lærte og noen teknikker som jeg kan bruke når redselen tar overhånd. Det virker faktisk .)

    4. Ja det var sånn plystrelyd som gjorde at tannlegen oppdaget det. Hun holdt meg for nesen og sa blås…og da var det ikke helt som det skulle. Det verste var nesten at jeg måtte være så utrolig forsiktig den første uken, sånn at det fikk gro opp til bihulene igjen. jeg måtte for all del ikke prøve å holde igjen en nys for eksempel, og når det er noe man IKKE skal, så skal jeg love deg at jeg ble veldig bevisst på akkurat de tingene. Men det gikk jo heldigvis greit da, og blåveisen var borte før det ble jul. Men jeg anbefaler ingen å ta bort tenner sånn like før jul, selv om det ser ukomplisert ut. Klemmer <3

    5. HAH, da går jeg der i fra med tannverk… Narkose or nothing, vet de gjør det, men tror kanskje du må bestille på forhånd.
      Tannlegeskrekk er ikke noe en skal ta lett på, det er ganske kjipt faktisk- tenk.
      Fysj, det høres ut som et mareritt. Håper jeg slipper!!

    6. Lithanna: På en måte var det for sent. De begynte jo vanlig, og de regnet med det ville virke med bedøvelsen. Og så var tannen så betent, og da tar den ikke bedøvelsen, og de bare MÅTTE fortsette… Og å begynne med narkose plutselig tror jeg ikke de gjør… Så da måtte jeg gjøre ferdig og kjente alt… Ja, LITT tøff var jeg da, selv om jeg hylte og grein hele tida 😀

    7. Veronica S: Ja, DET var grusomt dyrt. Jeg har fått noen “falske” tenner også jeg…Kroner som det heter ….og jeg skal love det kostet kroner også 😀

    8. Veronica S: Ja, jeg fikk merke det. 890 kr. Men betaler gjerne det når jeg ikke må noe mer dit.:-D Lykkelig gikk jeg ut derfra med DEN regningen 😀 Hi-hi

    9. Min matgale verden: He-he 😀 Ja, jeg ser for meg deg i så mange situasjoner, ting vi har pratet om, eller jeg har lest hos deg 🙂 OG som vi har vært like på 😀 Kniser for meg selv 🙂 Gleder meg til besvimelse-innlegg 😀

    10. Min matgale verden: Hi-hi, synes jeg ser deg 😀 Det VAR vi to, som snakket om det med å nesten besvime og nesten unnskylde oss for det :-D?? Det var oss det?

    11. margarites: Jøss, du kunne jammen ha grunn til å være litt redd du også. Fikk du sånn plystrelyd etterpå? I nesa…Det fikk svogeren min. Jeg har ingen sånne opplevelser, den verste min er den med rotfyllingen som var helt sinnsykt vond!! Den nye tannlegen min var superkoselig, så skal nok trives med henne 🙂 Og det betyr en del ja, at de er koselige personer 🙂 Klemmer til deg med flatt kinn 😉

    12. Min matgale verden: Jeg husker vi pratet om dette med å unnskylde seg for å besvime og sånt…Bare segne om og være litt flau for å lage mye brydderi…Og hos tannlegen da Kjersti…Med bedøvelsen…han FIKK vel lov å trekke den før bedøvelsen forsvant? 😀 Hun nye var kjempekoselig og ikke det minste farlig, kunne sikkert blitt skoletannlege for de minste 😀 Klemmer <3

    13. Jeg er ikke redd for tannlegen, men om det skal bores så MÅ jeg ha bedøvelse. Noe annet kommer ikke på tale! Har operert bort to visdomstenner og trukket ut to som satt ukomplisert til. Dvs den siste skulle også være ukomplisert i følge røntgenbildet. Den tok jeg ca to uker før jul for et par år siden. Når tannen kom ut ble det hull opp til bihulene! Tannlegen sa at det var første gang hun hadde opplevd dette på de 23 årene hun hadde vært tannlege. Hun viste det kunne skje og derfor tar de alltid en “blåsetest” etter at tannen er ute. Hos meg endte det altså med noen fine “Hardangersømsting”, penicelinkur og en solid blåveis fra haken og bort på kinnet! Det så rett og slett ut som noen hadde slått meg skikkelig. Tannlegen ringte hjem til meg etter noen dager for å høre hvordan det gikk. Jeg skulle nemlig på julebord etter tre dager med jobben til mannen…han ble nesten mobbet for “konemishandling”. Følte meg ikke veldig lur på jobb heller med det blå kinnet, så den uken unnlot jeg å møte foreldrene i gangen om morgenen 🙂
      Det hjelper heldigvis at tannlegen er hyggelig og bryr seg om pasientene sine. Ha en fin kveld <3

    14. Åååååå, de der tannlegene altså! Alltid like skummelt! Håper du klarte deg uten bedøvelse og hull.,.. Jeg er jo mer redd bedøvelsen enn borren jeg, så jeg nekter å bedøve om det ikke er HELT nødvendig. For jeg besvimte en gang av bedøvelsen, og våknet at at vinduet sto åpent, og tannlegen spurte om det var greit han dro ut den visdomstannen nå, før bedøvelsen var over….jeg var helt ute. Fysjom! Da tåler jeg heller litt borresmerte. Sist bedøvet de forresten på en annen måte…og da besvimte jeg ikke. Det gode er å ha tannleger som vet alt om deg ja, håper du får godt forhold til din nye da 🙂 Og at du gliser med null hull i sofaen nå 🙂 klemmer

    15. Helge: Jeg har alltid likt tannlegen min som person, men jeg må innrømme jeg hadde lyst å slå noe hardt i hodet på henne da jeg måtte rotfylle uten at bedøvelsen virket. Det var det vondeste jeg har vært med på. Nesten som om noen kappet av meg armen eller noe…uten bedøvelse.. I dag fikk jeg ny tannlege,. hun var skikkelig hyggelig og blir nok min nå. Hun andre er 70, og skulle pensjoneres nå uansett 🙂 Ha en fin kveld du også 🙂

    16. Var hos tannlegen i dag og skal ditt neste mandag og da blir det undersøkelse. Det er mye opp tilc deg selv hvor godt du liker tanbnlegen din, men det er forskjell på de som på vanlige leger. Men min tannlege AB har jeg hatt i over 20 år og vi kan prate om alt nesten. Hun gir av seg selv innimellom. Et besøk ditt må til av og til. Rotfylle har jeg vært med på med med bedøvelse, litt guffent med maske. Men det er bare for en liten stund. Det svir i visakort når man skal betale.
      Ha en fin kveld.

    17. cathrinehenriksen: Det gikk fint 🙂 Du må gå til tannlegen snart du også 🙂 Om så i narkose 🙂 Kos deg med besøk, og store vårklemmer til deg <3

    18. Nei og nei er også livredd tannleger , mer enn deg tror jeg faktisk …For skal jeg til tannlegen skal jeg ha narkose faktisk …Har nemlig ikke turt å gått ditt på minst ti år 😮 Ja har også rotfylt men har dårlig erfaring selv med bedøvelser 🙁
      Godterier spiser jeg ikke så mye av da , men får veldig lett hull likevel tror jeg :-/
      Håper du kommer ut med null hull da , her er det besøk nå så litt travel jeg <33
      Bare innom å klemmer og ønsker Frodithen en finfin uke uten slemme tannleger 🙂 <33

    19. Åse Helen: Ååå, så du er ute og reiser, så spennende 🙂 Kose deg masse 🙂 Det gikk bra i dag 🙂 Og nye tannlegen var snill. Vårklemmer i haugevis <3

    20. dedicat: Ja, overlever…og MÅ Jo dit av og til…Men FY så vondt det har vært innimellom… Og andre ganger helt greit. MEn nervene sitter i håndflatene den dagen jeg skal dit… 😛

    21. ingerslilleverden.blogg.no: Ja, vært mye styr med mine også, og rotfyllinger i fleng. Men bare EN som tok knekken på meg :-/ Men i dag gikk det fint 🙂 Heldigvis <3 og ingen rotfylling i dag altså 🙂

    22. cuskima: Jeg tror 90 % her inne i dag har vært livredd og hatt fæle tannlegeopplevelser.. Huff. Enten er det bare de som kommenterer mest, eller så er det mye FÆLE tannleger ute og går 😀 Det gikk fint som bare det og jeg fikk vaselin på leppene til og med 😀 Klemmer i haugevis <3

    23. ladyaugust: Ja, du har jo vært med på det samme som meg du, med betent tann som skulle rotfylles… Og det er sikkert en familie-svakhet…:-D tror du ikke…Og den snop-greia vår…Er jo pga at pappa hadde godteri-butikk da vi vokste opp 😀 Ha-ha.. Men i dag gikk det fint, ny snill,ung og grei jente. Og hun synes jeg var flink også, rett før jeg fikk premie 😀 GOdklemmer til bestesøs <3

    24. Fruemmel: Så utrolig deilig å ikke ha hatt hull på så lenge. Ja da har du fine tenner. Jeg har ikke ofte hull lenger jeg heller, men gruer meg veldig hver gang likevel…i tilfelle…og hvis jeg da må bore….og hvis, hvis , hvis… 😀 Men det gikk bra i dag da 🙂

    25. Eva: Jeg tror veldig mange har sendt positive og gode tanker i dag, for det gikk veldig fint 🙂 Jeg har ikke så ofte hull lenger jeg heller, men gruer meg like mye hver gang uansett.Pga den ene ekle episoden…Jeg er liksom redd at alt skal kjennes like vondt..Håper du slipper rotfylle. Jeg har gjort det flere ganger, og de andre var ikke sånn, ikke SÅ vonde… Klemmer masse tilbake 🙂 <3

    26. Margrethe: Ja, ikke sant. Godteri er også en nødvendighet 😀 Og tannleger ikke greie, men hun er nye var veldig snill altså 🙂 Heldigvis 🙂

    27. marita.: Uff, så dumt at du har fått tannskrekk nå i siste tiden.. Det er ikke gøy, og ikke lett å bli kvitt igjen.. Jeg slapp noen vondter i dag heldigvis 🙂 Så dette var en god opplevelse, og ny tannlege var snill og grei. Men gruer meg nok like mye neste gang likevel 😀 klemmer tilbake 🙂

    28. Silje: Det gikk veldig fint i dag, heldigvis 🙂 Snill og grei og ung jente 🙂 Den gamle min var 70 og skal pensjoneres snart. Og ingen bedøvelse ELLER rotfylling i dag 😀 Håper du har hatt en fin dag <3

    29. Fru Stussli: Ja, jeg har også hatt min fæle i voksen alder. Jeg var tøffere enn toget når jeg var liten, men etter den rotfyllingen uten bedøvelse så har det blitt skrekken.. Jeg hadde en fin opplevelse i dag, men kommer sikkert til grue meg like mye neste gang… Takk for alle beroligende tanker, de hjalp 🙂 KLemmer masse tilbake 🙂 <3

    30. Siv Svanem: Ja, alle tannlegene jeg har hatt er greie som personer, også hun som rotfylte uten bedøvelse, for det er henne jeg har hatt fram til nå. Men hun er 70 år, og blir pensjonert snart. Men i dag fikk jeg ny og ung 😀 Men hjelper ikke at de er greie, jeg er like redd neste gang 😛

    31. Uff, rotfylt uten bedøvelse. …det er jo terrorisme. Jeg har aldri rotfylt men borra mye hull uten bedøvelse og det var vondt nok. De siste årene har jeg ikke hatt hull 🙂
      Håper virkelig du hadde null hull i dag 🙂
      Jeg er ute og reiser så derfor lite på nett for tiden. Ha en strålende uke Frodith og klemmer vår klemmer 🙂

    32. natheless: Helt enig…jeg har også likt min godt. Men hatet jobben hennes… Nå er hun snart pensjonist, og jeg tror jeg møtte min fremtidige tannlege nå 🙂 Snill og grei og ung. Ja, bedre med tannleger enn IKKE..for å ha tannverk er pyton det også 😮

    33. Lithanna: Jeg har hatt mye ekle trekkinger og vonde bedøvelser også i mitt liv, men den verste var den rotfyllinga uten bedøvelse, verste jeg har opplevd noen sinne. Tårene rant i en time, og jeg sto i bro 😛 Men i dag gikk det fint 🙂 Fin, snill og ung tannlege jeg har fått nå 🙂

    34. rundtomkringtrorjeg: Det er TO som har svart at de sovner i stolen, men resten har skikkelig skrekken, så vi er en gjeng 😀 Det gikk fint. Oppdatering senere 😀

    35. Moving On: Ååå, takk skal du ha 🙂 Det gikk fint, jeg må gi en liten oppdatering senere i dag .-) For jeg gikk ut med en ny erfaring 🙂 Så hun drepte meg ikke i hele tatt og jeg slo ikke 😀

    36. Tonje: Ja, det er jo sånt man helst ikke vil bli minnet på kanskje men… 😀 He-he..Men godt å få det gjort…så kan det gå litt tid til neste gang 🙂 Den nye tannlegen var kjempesnill og det var en fin opplevelse 🙂 Puh!! 🙂

    37. Snakk om perfekt timing 🙂 Jeg hadde akkurat begynt å lese ditt innlegg så ringte tannlegen. Jeg var nemlig så heldig å miste en fylling forrige uke og ny time var ikke tilgjengelig før den 19 mars, men så hadde de fått en avbestilling. Jeg er antagelig for dum til å være redd tannlegen. Har til og med prestert å sovne i den stolen når det blir litt venting. Men det har jo hendt jeg har hatt lyst til å klaske til den nærmeste, alternativt gå i spagaten i tannlegestolen og DET er ikke enkelt, ler.. men man overlever, både de med og de uten frykt 🙂

    38. Jeg hadde tannlegeskrekk i mange år takket være en elendig barnetannlege….
      Siste årene har jeg hatt så mye styr med tennene at det var rett før jeg rev dem alle ut…!
      Dyrt er det også. Fysj….
      Masse lykke til, håper på null hull og ingen ødelagte fyllinger 😀

    39. pissredd tannlegen……og de vikkje ha meg med mindre eg er neddopet……helt..som i under…..eg brekker meg og føler eg drukner og får panikk…..pga en tannlege da eg var 4 som borret meg i leppen og nedover munnviken og mot haken….:/
      uff håper det ble null hull!!!
      klemmerier <3<3

    40. Åååååå fyttiskjiiiten! Håper du er ferdig og at tannlegen var supergrei og at det var null hull. Jeg kommer meg aldri til tannlegen for kroppen vil liksom ikke, så jeg må avbestille maaange ganger føre jeg er der.Jeg hadde en supergod venn….og etter lannng tid fant jeg ut at han var tannlege ! Slå den du. Enten så var han bare grei venn eller så var han grei venn og tannlege ikke vet jeg for jeg har jo ikke snakka med han siden..eller dvs jeg fikk han inn på facebook nå etter maaange år, men nå jobber han ikke som tannlege mer. Tanlegen min derimot sier jeg er flink og spiser nesten ikke snop, bare gjett gitaristen fikk tunga fast i halsen eller da han sa det hahahaha Jeg har rotfylla en gang og bedøvelsen virka ikke fordi jeg var betent i tanna og DET var ikkeno gøy. Goooodklæmme flinke søstra mi <3

    41. Hooof ikke noen god opplevelse du har hatt 🙁 Jeg er verdens heldigste. Jeg har ikke hatt hull i tennene på 33 år. Og jeg spiser godteri 😉 Jeg har veldig sterke tenner, heldigvis, for med 5 svangerskap med ekstrem svangerskapskvalme kunne jeg fort ha hatt en annen historie 🙂

    42. Åh stakkars deg :/ Jeg skal virkelig sende alle positive tanker jeg kan.
      Jeg er selv livredd for å gå til tannlegen, selv om jeg sjelden har hull. Og har jeg hull, ender jeg garantert med å besvime. Og bare tanken på det gjør meg helt klam og skjelven.
      Jeg er utrolig takknemlig for utviklingen når det gjelder tannkremer og tannpleie man gjør selv. Tror det holder Karius og Baktus rimelig greit unna.
      Rotfylling har jeg aldri behøvd enda. Bank i bordet!
      Masse lykke til klemmer til deg <3 <3 <3

    43. Håper det gikk bra hos tannlegen…jeg har ikke tannlegeskrekk og sovner nesten i den stolen… men jeg har heller ikke opplevd noen skrekkscener heller da…
      Jeg er ikke en godtemons… men noen ganger syns jeg det er godt med søtsaker :))

    44. Jeg har alltid hatt friske og sunne tenner men så var jeg på kontroll for en måned siden og jeg hadde så masse de måtte gjøre inni der, fjerne tannstein, trekke en visdomstann, borre og ja litt av hvert første timen begynte han med å fjerne tannstein uten bedøvelse og jeg ville bite han i fingeren for det var så inni h******* vondt og ubehagelig!! Etter den dagen fikk jeg tannlegeskrekk og må nå ha masse masse bedøvelse når jeg skal dit :-s
      Lykke til i dag, klemmer på vei til deg <3

    45. Oj. Ikke bare bare med ny tannlege.
      Jeg er ofte til tannlegen. Holder på å fikse flere tenner.
      Hadde flere års opphold pga tannlegeskrekken.
      Jeg har aldri rotfylt uten bedøvelse, men har båret uten. Det er noen tenner bedøvelsen ikke virker helt på hos meg. Det er ikke noe godt! Har rotfylt en gang å det kan jeg tenke meg er vondt uten bedøvelse, for jeg kjente det litt å måtte få mer bedøvelse den gangen.
      Masse masse lykke til!
      Du får sitte å telle nesehår så har du noe annet å konsentrere deg om ; p

    46. Jeg liker ikke tannleger. En skikkelig dårlig opplevelse i voksen alder har gjort at jeg gruer meg til slike timer.
      Jeg skal sende smertestillende tanker til deg i dag 😀 Så hvis du føler deg litt trøtt så er det bare for mange smertestillende og beroligende tanker fra Kongsvinger 😀
      Stoooooooooor klem

    47. Uff, jeg føler meg deg. Jeg liker tannlegen min, men ikke jobben hans, den gjør alltid vondt synes jeg. Selv de bedøvelsesprøytene som jeg også bare MÅ ha, er vonde. Jeg er gele bare ved tanken, og det er snart min tur også. Ja da, jeg har gjort litt av hvert der bedøvelsen slett ikke har virket. At det ikke kan gå an å finne på noe så det blir smertefritt? Ikke er det gratis heller, så etterpå svir det jo i lommeboka en lang stund. Men jeg må jo si at å ikke kunne gå til tannlegen når man har vondt, måtte jo være fryktelig. Lykke til med null hull. Tenker på deg! 🙂

    48. Føler med deg!
      Jeg liker IKKE tannleger, men er glad for at de finnes.
      Hadde min tur her forleden- NULL HULL <3 <3 Åh lykke. Dvs: Jeg har noen påbegynte hull og hatt de i noen år.
      Men de gjorde ikke annet enn å ta litt tannsten og pusse. Det går fint.
      Jeg er småparanoid så bruker alltid munnskull og tanntråd i tillegg til pussen,. Det virker ^_^
      Ellers er min verste opplevelse med tannlege da jeg skulle trekke mine siste melketenner ( som 17åring) med bedøvelse i GANEN... ( som er forbudt nå... guess why)
      DET var ikke særlig behagelig det, ikke virka det heller.

    49. LYKKE LYKKE LYKKE TIL!!
      jeg deler dine tanke om desse ” kreka” ja..
      missliker de tanngribbene der sterkt.. haha gikk ikke til tannlegen på nesten 10 år pga av frykt! haha
      så du kan tro det var MYE og ta igjen når jeg da først kom meg inn der=/ noen tenner hadde knekt og 1 måtte rotfylles osv.. kom meg ikke til tannlegen før jeg ikke klarte og spse på noen av sidene!! tragisk, men sant.. MEN det er det bedring på når =D
      Har en tannlege som er super, og utrolig flink.. så er nå inne 2 ganger i året, da også får å å prøve og komme over den værste knekken på at ” tannlegene prøver og drepe meg” innstillingen min!! hahah
      LYKKE TIL!! skal krysse fingrenene og tenke på deg i dag!!!

    50. Kremt…. Du minte meg akkurat på at det kanskje er på tide med et besøk til min egen tannlege…. Livredd, jeg! Men rotfylle uten bedøvelse???? Huffameg!!!
      Lykke til :-))

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg