Pfff…..er vel ikke redd duppeditter jeg vel…. ;-)

 Ganske rart at jeg har blitt så tøff som jeg har….på duppeditt-fronten…

Jeg er antagelig, som den eneste jeg vet, født med en innebygget frykt for alt av tekniske ting… Vet ikke helt om jeg skal kalle teknisk…Men alt som har knapper og lys da…for å si det på en annen måte…

Det startet lenge før ting fikk knapper og lys til og med…Jeg var en av de få, som til og med en lang periode nektet å ta “MASKINSKRIVING valgfag”….fordi det innebar ledninger og lys…Og jeg var hellig overbevist, i en alder av 14 år, at disse hersens datamaskinene (!) …ville ta over verden…

 

Så når de andre tok maskinskriving valgfag….de moderne barna…så tok jeg tysk og drama…. 😉 Og ingen skulle for sitt bare liv, få slept meg inn til de monstrene der inne…

Hjemme hos meg fikk vi heller ikke telefon i huset før jeg var 17 år…Tenk det da…Jeg er ikke SÅ gammel liksom…Men pappa hadde tilgang på telefon i butikken han eide, så var det kris så kjørte vi dit…ELLER naboen hadde….Så når vi kom i alderen at vi var litt ute og slang, jeg og søskenene mine, og det så ut til at vi ble forsinket med tog eller noe…så ringte vi naboen og sa i fra….Så svinset de opp og informerte mamma og pappa…Så jeg er jo ikke akkurat VANT med ting med lyd, lys og ledninger… 😉

Min første datamaskin fikk jeg først i hus, etter å ha blitt samboer med en datamann. Og mobil fikk jeg i 2001, leeeenge etter alle andre… En rød, DORO-liknende Nokia-sak… tung og fæl…

Så at jeg i dag er så tøff med alt av tekniske duppeditter….er nesten en gåte..For jeg er livredd dem …EGENTLIG…

Jeg har mobil med touch-skjerm…Fysj!! Jeg har nettbrett med 3G for blogging på landet…

Og i dag har jeg jammen meg vært og kjøpt meg tastatur med Bluetooth, sånn at de kan kobles mot nettbrettet…Så trenger ikke blogging på nettbrettet være noe man gjør med EN finger 😉

Og ja…de små “dyrene” er på vei til å ta over verden….er de ikke? 😉

 

Er du en duppe-ditt-freak, eller er du som meg EGENTLIG litt redd dem…?

 


#duppeditter #teknisk #data #mobiler
47 kommentarer
    1. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Jeg er jo litt tøffere jeg også, spesielt ETTER jeg har lært en stund 🙂 og da vil jeg ikke over på nyere modeller osv…

    2. Eva: Så deilig å ha det sånn 🙂 Ja, det har nok hatt noe å si med pappaen din 🙂 Man blir påvirket 🙂 Håper du har hatt koselig helg 🙂 klemmer masse <3

    3. Jeg elsker duppeditter av forskjellig slag. Og spesielt de som er tekniske, som man kan oppleve “magiske” ting med 😉 Jeg er ikke spesielt glad i telefon, for jeg hater å prate i telefonen. Og så liker jeg ikke å være så tilgjengelig hele tiden heller. Men alt med internett og data muligheter elsker jeg.
      Vi var forresten blant de første som fikk alt mulig av duppeditter da jeg vokste opp, fordi min pappa (er sikkert hans gener jeg har arvet) elsket alt av magiske nyvinninger. Vi var blant de første til å få telefon og mobiltelefon. Første til å få TV, og farge TV. Blant de første til å få VHS spiller, og senere DVD 😉 Ja, i grunnen ganske tidlig ute med det aller meste.
      Jeg hadde også drama og tysk i valgfag 😉 Og det aller meste jeg kan på data, har jeg lært meg selv. Men nå kjenner jeg at det er godt å ha barn som har greie på ting jeg selv ikke har nådd å finne ut av enda 😉
      Nei, har ikke angst for sånne ting. Tar gledelig imot det meste 🙂

    4. Inger: Jeg skriver med touch-metoden på tastatur, sånn skrivemaskins-metode du vet, og det går jo ikke på touch-skjerm…Så flott med dette tastaturet. Funker som bare det 🙂

    5. cathrinehenriksen: Jeg skriver touch på vanlig tastatur og da går det i en fei, men på touchskjerm, kan man ikke bruke touch-skrivemaskins-hurtigmetoden. Men med ekstra tastatur som går på blue-tooth så kan jeg det 🙂 Nå er jeg på landet og bruker det løse tastaturet 🙂 Klemmer fra landet <3

    6. Jeg er livredd duppeditter jeg også ….og har som du mine historier fra fortiden når det gjelder disse 😀 Haha ….Tok lang tid før jeg skjønte meg på mail og først måtte jeg lære å skru på en maskin ….Tok sin tid det å . Ikke rart jeg nesten strøyk i data første året på videre gående 😀 Andre fag hadde man jo greie karakterer i …..
      Men ja her kjenner meg igjen , også ett mysterium at jeg har blogg nå f.eks ;-D
      Ja du har kjøpt tastatur til det nettbrettet , men det tror jeg er smart . Er det ikke veldig lett å bomme på bokstaver eller dette ut av den sia man er på om man må bruke den touch skjermen ? Fant jeg ut da jeg testa typen sitt nett brett så 😮
      Uansett kose deg med nye duppeditten ;)) Og goood søndag med klemmer på sleng <33

    7. natheless: Ja, jeg har jo en datamann som samboer jeg da, så han hjelper jo stadig vekk. Og jeg lærer noe nytt hele tida 🙂 Håper du får en nydelig søndag <3 klemmer <3

    8. Morsomt skrevet da. Jeg har nok vært for nysgjerrig. Men duppeditter var og er dyrt, så jeg fikk og får de ikke så fort som jeg ønsket kan man si. På videregående ville jeg gå datakurs, men det var bare to som meldte seg???? Jeg så fremtiden og andre så visst trøbbel ja. Tv hadde vi ikke da jeg var barn, men telefon hadde vi tidlig. Mobil fikk jeg senere enn deg, og fortsatt har jeg en sånn gammel en. Hvert år sier jeg at nå MÅ jeg ha ny, men jeg ser at de nye tåler så lite at jeg blir litt skremt.Min kan jeg miste i gulvet og ta fram i regnvær i hvert fall. Her i huset er det for det meste jeg som styrer opptak på tv og boks, kopierer fra data til eksterne bokser og fikser ledninger hit og dit. Mens mannen fikser kopimaskiner og andre ledningsgreier. Men det nye skremmer meg også. Utviklingen går så fryktelig fort, at det er ikke lett å henge med i svingene. Myyyyyyyyyyyyyye jeg ikke fikser kan man si. Men da spør jeg sønnene mine om hjelp!!! 🙂

    9. Grete/Margarites: Jeg er HELT lik deg der!!!! Det aller verste for meg også er fjernkontrollene. Vi har bare 3, men jeg må spørre HVER gang… Stort sett er det samboer som setter på, så jeg lærer jo ikke heller…Og hvis han skulle sovne eller noe på kvelden, midt i en film, så er problemet at jeg ikke klarer å komme TILBAKE på vanig tv igjen…For da må det jo slås AV, settes på TV på en eller annen kontroll (GET-boksen)….?? Og så velges hdm 1 eller 2 eller…, avvelge dvd hvertfall 😀 Og jeg lærer det bare IKKE:.. Så her blir det vekking hvis han sovner. Ikke at det skjer så ofte, men det kan jo skje om vi begynner litt sent, og han er litt segen. Gr…. Nei, det der får HAN styre… I dag er det landet en tur 🙂 klemmer <3

    10. dandilion: Ja, du er ikke mye å se her mer.. Synd. Men Instagram går jo litt fortere. Skjønner den 🙂 Jeg er jo også der, men liker meg bedre på blogg, for jeg har mer muligheter til å gjøre det jeg liker 🙂 Jeg er blitt ganske god på duppeditter ja…blir litt presset..og når jeg KAN dem er jeg ikke redd lenger 😀

    11. Jeg liker ikke nye duppeditter. Det tar tid å sette seg inn i, og når jeg endelig har lært meg det viktigste, er det nesten på tide å skaffe noe nytt. Noe av det verste er faktisk fjernkontrollene! Vi har 6 ulike kontroller! Det kan umulig være nødvendig. Det går jo ikke an å sette på en DVD uten å være ingeniør snart, for jeg skjønner ikke logikken med alle boksene. Ok tv’n får jeg på med en kontroll, tuneren med en og forsterkeren (for bedre lyd rundt i rommet- i følge min bedre halvdel) med en. Så er det noe appel- greier, og noen jeg ikke aner hva er til. Boksene står i en slags tv-kontroll vase, som en blomst! Takke seg til en kontroll og mindre kanalvalg som i gamle dager. Selv med massevis av valg er det jo ofte “ingenting bra å se på”.
      Nå er det sengetid her. God natt. Når jeg kjørte hjem i natt, ca kl 02.00 – så snødde det! Men det smelter når det når bakken, for nå er det vår! <3

    12. Jeg liker duppeditter, jeg 😀 Synes du er god til å bruke disse duppedittene du er litt redd for. Tegningene dine er flotte! 🙂 Jeg har i-phone og så hender det jeg låner i -pad av de andre i familien. Når det gjelder blogging så foretrekker jeg å bruke pc-en, men det har hendt at jeg har blogget fra mobilen. For tida surrer jeg mest rundt på instagram 🙂

    13. Lisbeth Pedersen: Jeg har blitt ganske tøff, ikke sant 🙂 Og med nytt løst tastatur og greier 😀 Skal prøves på toget i morgen 😀 Hi-hi Skal en tur på landet 🙂 Og det trengs med litt landluft. Jeg er sint og ergerlig her i byen i helga :-/

    14. Æsj jeg hater nye duppeditter eller endringer i gamle duppeditter 🙂 det værste er egentlig å få ny mobil, der er det mye å sette seg inn i. Vi er jammen noen vanedyr. Men jeg syntes du er flink både med data tegninger og bilderedigeringer, ser ut som du har full kontroll 🙂
      Klemmer

    15. dedicat: Ja, nå hadde jeg ikke orket å blogge uten å kunne touch, så mye som jeg skriver innimellom… 🙂 Ha en fin helg du også 🙂

    16. karidansen: Ja, jeg har blitt skikkelig tøff etter å ha blogget 😀 Tegner i Paint, redigerer bilder, kjøpt meg tastatur med Blue-tooth. Prøvd meg litt på tegnebrettet til samboeren 🙂 Lært meg masse om linking på blogg, sette inn videoer osv 🙂 Så føler meg ganske tøff 🙂

    17. aha,,så bra da 🙂 lærte meg da jeg gikk telegrafistskola i Tønsberg for et par mannsaldre siden. men tvang meg selv til å lære det på nytt for noen år siden.. så utrolig bra å kunne det 😀 ha en flott helg

    18. Det er jo imponerende det du får til på bloggen, på tross av duppeditt – skrekken. Det er MORO når en endelig våger. Synes jeg har blitt litt tryggere på det tekniske ved å blogge. Det er ikke avanserte saker, men da jeg startet bloggen måtte dattera mi hjelpe meg. Nå trykker og ordner jeg på egenhånd. Jeg lærte jo noe av deg også , slik at det ble lettere for meg å kommunisere med dere andre! 😀

    19. dedicat: He-he…jeg KAN touch nå altså. Lært i voksen alder da jeg tok tolkeutdanning for å bli tegnspråktolk, vi måtte da kunne skrivetolking også nemlig… Ikke veldig kjapp da på tastaturet. Men NÅ er jeg rimelig rask, i MIN målestokk hvertfall. Derfor kjøpt det løse tastaturet. JEg skriver touch på bloggen, alltid 🙂

    20. cuskima: Jeg tror jeg var eneste i klassen på videregående uten egen telefon altså 😀 Altså FAST-telefon liksom…. Men vi fikk når jeg i andre gym da… 😀 klemmerier <3

    21. Moving On: Hater å sette meg inn i jeg også 🙂 Og noe bare VIL jeg liksom ikke lære…og stritter mot leeenge…Men til slutt må jeg visst…her i huset 😀

    22. Nemmen i alle dager,, 😀 hør om det er reprise på det kurset og lær deg touch metoden.. 😀 da trenger du ikke se på skjermen en gang.. så det så .. men den angsten der er du nok ikke alene om 😀

    23. hater nye duppeditter og endringer på det eg kan…litt……for da må eg lære nytt…og det er ugøy……på duppedittfronten hahaha
      i hear you .heck vi hadde sveive telefon på landet vi!!!!
      klememtingene <3

    24. ai ai ai!!
      jeg liker nye ting, men hater og sette meg inn i nye ting.
      missliker og lære nye ting, fordi jeg lærer såå seint! haha
      mobil synst jeg er morro og få nytt, for de vet jeg hvordan funker.. men tvér , pcér og andre slike ting, de kan jeg være foruten nyere modeller, for det er vanskelig og sette seg inn i! =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg