Jente eller dame..?

Når er det man endrer status? Sånn inni sitt eget hode liksom…?

Jeg vet at andre kan synes at man er en “kjerring” , når hårrullene spretter for eksempel….Eller at noen kan oppfatte deg som en baby, når du står og øser deg opp over et eller annet, og nærmest tramper i beina….

Men nå tenker jeg mer på ens egen oppfatning om seg selv… Når er det DU begynte å tenke på deg selv som DAME?? Når slutter man å tenke på seg selv som JENTE..? Eller GJØR man det… Vil jeg for alltid tenke på og omtale meg selv som JENTE?

Fra å være liten Frodith, har jeg jo blitt både noen cm høyere og bredere , og helt klart noen år eldre… Så på dette bildet er jeg jo klart en JENTE…. Men siden jeg vokste til har det alltid vært sånn at jeg har hatt litt problemer med å tenke på meg selv som DAME… Det er liksom de andre som er DET…

De over 20 år….var det en stund….Siden ble det de over 30 år…

Nå er jeg over 40 år…og snart 50 faktisk… Og jeg kan gå med på at jeg kan være litt “damete” innemellom…, men verken kjerring eller gammel…Og jeg er fremdeles ikke HELT komfortabel med å si: Jeg er en DAME i 40-årene…HEH…JEG?? Jeg er jo bare ungsauen….og må vel fremdeles betraktes som en JENTE?? Eller?

Dette har ikke noe med modenhet eller lekenhet å gjøre. For jeg er leken når jeg vil, og moden når det trengs…Det er mer en greie om hva man KJENNER seg som 😉

 

Hvar omtaler du deg som? Dame? Jente? Kvinne?

Og for deg som er gutt/mann….hva omtaler du deg som?

 

 


 

 

#dame #jente #alder #tanker
68 kommentarer
    1. cuskima: He-he…Jeg er ikke mett, men veldig tørst. Må finne noe drikkbart her 🙂 Er sol og glede på utsiden av vinduet 🙂 Klemmer <3

    2. cuskima: OOOOiiii 😀 Så herlig. De hørtes deilig ut, alt sammen, og skjønner du nærmest trillet etterpå da 😀 Vi har fått is på jobben i dag 🙂 Nammi 🙂 Klemmer <3

    3. cuskima: Oi, mett som et fly til og med 😀 Så kos med bursdagsmiddag da, hva spiste dere? 🙂 Klemmer i vei 🙂 Ja, ble det vet du 🙂

    4. klemmerier eg er så mett som et fly……..etter bursdagsmiddag for kjærsten til datteren min…vi rullet fra bordet
      <3<3
      ble det kontrakt???????

    5. cuskima: Jeg har sovet i natt også 🙂 Deilig 🙂 OG i dag skal vi skrive kontrakt 🙂 Spennende…kanskje…eller bare helt vanlig muligens 😀 Klemmer i bøtter og spann <3

    6. eg hadde besøk fra 13 til 24…så eg var trøtt..ble middag klesvask oppvask og sjokoladekakebaking på dne tiden ahahahaha
      gratulerer superdupermasssse
      klemmetingene <3<3

    7. cuskima: Jeg er en voksen jente, fant jeg ut i går 🙂 Det kan man si, ikke sant 😀 Har du hatt fin søndag? Min var skikkelig slapp og god, i dag skriver vi kontrakt 🙂 Jippie!! Klemmer og god morgen <3

    8. eg bruker ordene om hverandre…..på jobb sier eg gjerne til en kunde som er voksen at du vet vi damer……bla bla
      er det yngre kunder sier eg gjerne vi jenter…..osv
      Ellers sier eg noen ganger at eg er en gammal kjerring……derfor har eg lov til ditt og datt….men eg føler meg jo 14 eller 100…så eg er det….sier eg at eg er jente…..om megselv……..usikker….sier aldri dame hvertfall…..
      tror kanskje eg er Kvinne…..men det varierer….:P
      nattinatt <3

    9. hahahha.. takk (?) for den, tror jeg!
      Ja når blir man dame?
      ser også for meg at dame, er som din mor sier, når man kler seg fanzy og “damete”, men igjen da, hva er damete? hahaha
      nei vanskelig spam gitt 😛

    10. margarites: Det er litt sånn, hva skriver man i en søknad på jobb liksom. Dame? Jeg tror jeg er generelt sett en voksen jente jeg også 🙂

    11. Oi oi dette var litt av et spørsmål. Jeg føler meg kun som en dame når jeg er litt ekstra pent kledd, med kjole og høye hæler, eller litt mer kåpetype og finere bukse. Men til vanlig er det dongeri og t-skjorte eller genser, og da føler jeg meg ikke så damete… Kvinne ja, men det er et ord jeg bruker lite. Jente er jeg vel litt for gammel til å si, men tror det må bli en voksen jente likevel. Du ga meg litt å tenke på her 🙂

    12. morsmiddag: Ha-ha, takk for det 🙂 Ja, da sier vi det sånn 🙂 Og hvis noen lurer, så sier jeg bare at Morsmiddag har sagt det 😀

    13. Jeg er vel den persom som spiller forskjellige roller. Bytter fra å være gammel, dame eller jentete:) Spørst hvem er jeg sammen med. Ellers er jeg en bestemor med ungt hjerte:)
      Eller

    14. InoSc: DU er jente, og kan kalle deg det i mange år ennå. Når til og med vi på 40 helst vil det 😀 ha-ha Men når synes DU folk blir damer? Er det på alder tro? Når synes andre folk at jeg er blitt dame liksom…? 😀 He-he

    15. Jeg mente CV, men det går jo for det samme 😉 he he.. Nei, jeg satser på det er en evighet til jeg eventuelt må, eller kommer til å vurdere å bytte jobb 🙂

    16. Alltid lurt på hva jeg skal omtale meg selv som.. Føler at dame blir for gammel, men jente blir for liten 😮 vanskelig det her , hehe 😀

    17. Merevil: Ja, du sier noe der, for du kjenner deg som ei jente i hodet…og det kommer ikke til å endre seg skjønner du 😀 Selv om alderen forandrer seg så er hodet ganske likt 😀 Og NÅR synes man i tilfelle at man bør begynne å kalle seg dame? 😀 jeg har aldri funnet ut det. JEg har skjøvet den betegnelsen foran meg hele livet. Og gjør det visst ennå ;-D he-he. Men jeg er en VOKSEN jente ;-D

    18. I hodet mitt er jeg ei jente. På søknader er jeg en ung kvinne. Når jeg undersøker barn på jobb, ber foreldrene disse om å gjøre som damen sier. Jeg tror det avhenger helt av hvem man er sammen med, og hvilken situasjon man er i. Som tjuefemåring, synes jeg at det er litt merkelig med femtiåringer som omtaler seg selv som “jente”, men samtidig har jeg i det siste innsett at man går ikke igjennom noen omfattende personlighesforandring desto eldre man blir, selv om jeg trodde det da jeg var 12 år. :p

    19. Voksen jente- ja, den hadde jeg ikke tenkt på. Mulig jeg skal bruke den fremover. Men, det var jo det med CV da. Vi får heller satse på at vi rekker å bli damer føre vi eventuelt må skrive en ny søknad 😛 ha ha

    20. cathrinehenriksen: Så koselig å se deg Cathrine 🙂 Du er jo som en jentunge du 🙂 Ungdommelig som bare det vettu 🙂 Men livserfaring ja. Så vi kan kalle oss voksne jenter 🙂 ? Klemmer i bøtter og spann og fin kveld og natt og alt 🙂

    21. karidansen: Ja, jeg liker å være begge deler. Jeg er så voksen at jeg VET hvem jeg er, er trygg på meg selv, men har masse lekenhet 🙂 En VOKSEN jente 🙂 høres ikke det bra ut ? 🙂 Jeg kan godt være litt damete, men har det ikke så veldig i meg det heller…he-he…Ikke guttete, men ikke spesielt feminin heller:-D

    22. Åse Helen: Ja da er vi enige du og jeg 🙂 Jeg er kanskje en voksen jente fant jeg ut i dag. DET kan jeg si 🙂 En godt voksen jente 😀 Jeg har sovet som en jentunge 😀 ha-ha. Er i skikkelig form i dag 🙂 Klemmer masse <3

    23. Veronica S: Hi-hi, vi er voksne jenter så lenge vi vil, INGEN skal få presset på meg noen dame-tittel om jeg ikke vil 😀 HI-hi Og du er jo en ungdom, så klart 🙂

    24. Moving On: DU er bare jente, helt klart 😀 Men NÅR blir man dame…? Det er ikke godt å si… Er det alder som avgjør? Mamma mente hun var blitt dame da hun begynte å jobbe, og hadde fine klær 😀

    25. Helge: Ja, jeg fant ut at jeg kanskje kan si vosken jente 🙂 det blir litt begge deler 🙂 Håper du har hatt en fin søndag. Her ble det litt tid på landet, og tur her hjemme. Nå er det middag 🙂 Ha en fin søndag kveld 🙂

    26. Min matgale verden: Ja, vi hadde jo nesten identisk vinkling i dag, sikkert fordi vi er så opptatt av hvor ungdommelige vi er 😀 Nå er jeg hjemme igjen og skal spise indisk snart 🙂 Klemmer store ungdommelige klemmer og high five ;-D

    27. V for Vendetta: Jeg har sovet som en jentunge 😀 ha-ha Jeg er nok litt jente og litt dame, litt ettersom tror jeg… Men akkurat ordet dame klinger ikke godt i mine ører. Jeg er ei voksen jente heller 😀 KLemmer og fin søndagskveld <3

    28. Jeg tror det at man kan være litt dame i enkelte situasjoner og samtidig føle seg veldig som en ung frøken ( jente ) i andre 🙂 Så jeg er nok både å , KANSKJE mest jente , men gjerne en med litt livserfaring om det går ann å si , hihi ……
      Å DU er det DU føler du er 🙂 Bare vi selv som vet og kan kjenne på dette heldigvis ;)) Ikke sant ??? Må jo være sånn ….;))
      Klemmer masse herfra 😀 Fin søndag og snart ny uke herfra 🙂

    29. Du virker jo veldig ungdommelig – både i sinn og skinn. Det er viktig å beholde et åpent sinn og en viss lekenhet, sjøl om man er blitt voksen. Og så får en ta med seg erfaringene en har fått på livets vei, som kanskje har vært med på å gjøre en litt visere…..Jeg liker egentlig best ordet “kvinne”. Det er mer feminint enn “dame” synes jeg. Jeg sliter vel litt med den femininiteten. Jeg har lett for å se på det som en svakhet, og så “Tøffer jeg meg opp” for å virke litt “sterk og karslig”. Men noen ganger har jeg på meg kjole og leppestift og er “Jåledame”. Da blir jeg glad og stolt(og litt flau og sjenert) hvis jeg får komplimenter. Ellers ser jeg jo i speilet at jeg ikke er ei lita jente lenger…. Litt rynker og noen kilo ekstra har det blitt med åra….. 😀

    30. Jeg er en jente 🙂 Både presenterer meg som det og skriver det. Har vanskeligheter med å se for meg at jeg skal bli dame noen gang. Men hvem vet en dag 😉
      Håper du har sovet kjempe godt i natt som en ekte prinsesse 🙂 Kos deg i dag 🙂 klemmer

    31. Jeg blir jo 29.. og det er rart å si at jeg er en dame i 20 årene.. virkelig. Men så sier man jo en dame i 30 årene til de som er passert trenull.
      Nei, jeg lever lenge på hva noen søte små sa til meg i barnehagen da jeg sa at “vi voksne er jo her for å passe på dere og det er vi voksne som bestemmer hvor mye dere skal ha på dere når vi skal ut”.. og får svaret, dønn alvorlig “men Veronica, du er jo ikke voksen, du er ungdom”.
      Og skal innrømme at det høres like merkelig ut når en nyhetsoppleser sier at feks en KVINNE på 18 år ditt..eller datt.. for altså.. de som er 18 er jo bare barnet..enda. Jente på 18 høres liksom mer rett ut haha.
      Vanskelig dette.

    32. Hvor mange ganger har ikke vi i venne gjengen diskutert akuratt dette.. det samme skjer hver gang, vi finner aldri ut av det!! Haha
      men i mitt hode har dame Vært eldre Noen i venne gjengen sa at de mente en ble dame når en ble mamma, andre mente de var når en ble bestemor.. finnest det igrunn noen fasitt?
      Kvinne er lettere, jeg er kvinne!:)
      jeg er over 20 og live er godt i gang! Men ser også på meg selv som en jente, for så gammel er jeg jo ikke!:)

    33. En ung mann er en bra beskrivelse av meg. Hvis jeg kaller ei dame over 40 år ei ung jente så er det ment som et komplimang. Ei ung jente sier jeg til de som er mellom 18 og opptil 30 år kanskje, men “ei ung jente” blir mere og mere komplimang desto eldre dama er. Når man bruker ordene “ei kjerring” sier det lite eller intet om alder men mere om man er gift eller ei.
      Jeg vil beskrive deg som ei ung jente selv om en ung dame kanskje er mere passende.
      Ha en fin søndag.

    34. God spørsmål! Jeg omtaler meg aldri selv som dame, men i noen sammenhenger passer det liksom ikke med “jente” heller. Slik som når jeg skulle skrive CV. Jeg er ei jente på 28 år? Det føles liksom litt feil det også. Og det høres i alle fall feil ut med “jeg er ei dame”… Trur i slike sammenhenger at jeg bruker “ung kvinne”. Ha ha.. Alt høres bare feil ut når man begynner å tenke 😛
      Ellers har jeg noen venner som sier “Frøken Elin”. Eller “Unge Frøken Elin” fordi jeg ser så ung ut. Frøken er ei grunn greit, men jeg kjenner jeg rynker litt på nesen hvis noen sier “unge dame” 😛 he he.

    35. På en måte er man vel mere modent. Man har et annet tankesett og en bedre innsikt. Men inne i meg som dame sitter en liten pike og hun blir nok der livet ut.

    36. Dame høres egentlig litt for fint ut til å være meg, kvinne er litt rart, men jeg er ikke jente lenger heller, annet enn inni hodet, og jeg er litt kjerring, kanskje mest det, så jeg er kanskje alt på en gang, unntatt dame, men jeg sier kanskje dame likevel. Jeg måtte faktisk inn på innlegget mitt i går for å se hva jeg skrev og der brukte jeg dame ja. hehe. Er ikke noe som passer meg egentlig. Hunkjønn kanskje?

    37. Morsomt at du spør om det. Hadde en diskusjon med sønnen her om dagen, hvor han kommenterte at jeg kunne ikke si vi jentene (om en gjeng med kollegaer) .. vi var damer mente han … Føler meg ikke som en dame, så tenker på meg selv som en jente 🙂
      Ha en flott dag!

    38. Haha, som om jeg skulle skrevet det selv! Vi er vel hverken det ene eller det andre, vi er jo bare ung! For ung er jo helt relativt. Så jeg er hverken dame eller jente, jeg er bare ung jeg. hihi Ung og ungdommelig, er det ikke det vi er da 🙂 Ha en strålende søndag på landet i solen 🙂 klemmersøndagssolklemmer

    39. God morgen 🙂 Håper du har sovet godt i prinsessesengen <3 Og fått sovet UT litt..
      Jeg troor jeg kaller meg selv "dame" nå etter at jeg passerte 40. Jeg føler meg ikke gammel, men jeg føler meg ikke som 20 eller 30 lenger heller 😉 For meg så var "damer" kvinner som kledde seg pent og dannet... Nå føler jeg at det har mer med modenhet å gjøre og hvordan man fremstår - enn hva man har på seg.
      For min del - som har en 19-årig ung dame i hus, så blir jeg veldig bevisst på at jeg IKKE er undom lenger 😉 Jeg er veldig opptatt av å være en trygg rollemodell, og ikke en "kul venninne", hehe..
      Jeg kan være veldig jentete sammen med venninner. Da lar vi ofte fnising og mimring få fritt utløp 😉
      Så da blir det som for deg da egentlig. Jente noenganger, og moden når det trengs 😀
      Ha en fin søndag <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg