Urban idioti :-D

Jeg får noen rare tanker innimellom, og de må jo selvfølgelig dele med deg og de andre her inne. For rare tanker kan vi alle ha, og deler vi dem for andre KANSKJE noe å le av. Og LE det liker vi. Så her er dagens lille mulighet til å smile litt over byens rariteter…Rett og slett litt urban idioti kanskje 😀

Det som er saken er hvor underlig vi oppfører oss i forhold til  kollektive transportmidler, som buss, trikk og T-bane.

Vi har eksempelet jeg har snakket om før: om mannen som løper forbi deg på vei mot trikken…Og man begynner automatisk å løpe etter han…som om han skulle være fasiten på når trikken kommer. Plutselig har du en hel gjeng løpende etter hverandre, uten at noen egentlig helt vet hvorfor…Den gangen jeg var med på dette, kom det slett ikke en trikk…Antagelig var det en mann på joggetur eller en som bare likte å bevege seg litt….Men når noen løper i forbi  om morgenen…så løper du etter…som en sau….Sånn der det bare…

 

Et annet eksempel er det sinne alle kan opparbeide seg på bussen, over de velkjente 1 5-setene…Som ikke gir plass til to personer, om man ikke er veldig “close”…Setene er akkurat for STORE til EN person, men har altså IKKE plass til to. Alle som setter seg på disse setene får stygge blikk hele bussturen…fordi de ikke gir plass til en til liksom….Selv om det ikke er den “sittendes” feil egentlig 😉

 

 

Og til sist det som slo meg i dag tidlig…. Hvordan vi alle står med hodene vendt EN vei…ALLE sammen, som en gjeng med sauer…Hodene vendt i samme retning, mot der T-banen kommer fra..Helt fra vi ankommer T-bane-stasjonen står vi og glor og glor mot der T-banen skal komme fra….som om den skulle komme noe FØR av den grunn?? 😀 Banen kommer når den kommer, og vi vil jo merke det om den kommer, selv om vi ikke alle sammen står og ni-glor i dens retning…??

Det ligger en eller annen form for urban idioti over oss når det kommer til kollektiv-reising 😉

 

 

Har du mye rare tanker?

Oppfører du deg rart når du er ute og reiser? 😀

 


#kollektivtransport #tbane #buss #trikk #atferd #reise
48 kommentarer
    1. Jeg er vell det som går under Hansen?
      Når jeg gikk på Markedsføringslinja, og salg så lærer vi om Hansen Osen og Jensen.. Eller om man vil si det 1-2-3.
      hvem er ute først, hvem venter, og hvem er dinosauene?
      Jeg er den som gjerne løper, står først, osv.
      Når jeg har ankommet sitter jeg og studerer andre.. Det har jeg bestandig gjort, og mange gøye historier ut av det.:)

    2. Hehehe … kjenner igjen disse punktene du nevner der ja fra den gang jeg bodde i Oslo. Du får virkelig sagt det 🙂
      Her er det ikke mulig å reise kollektivt hvis en skal komme fram til riktig tid uten å bruke halvannen time en vei. Så jeg kjører bil. Savner det å kunne se litt rundt seg og observere folk 🙂
      Ha en flott dag!

    3. dedicat: Ja, det er nok en del pendler -oppførsel dette, de som gjør det daglig…:-D Moro uansett 🙂 Jeg får mye rare ideer av reisingen hver dag 😀

    4. Ritamarita: Ja,jeg titter meg litt rundt jeg også, og det er da jeg ser hvor rart vi oppfører oss 😀 Ha en fin første mai du også, her skal det gjøres lite som mulig 🙂 Klemmer

    5. Helge: Ja, det er hvertfall mye merkelig oppførsel på kollektivkjøring 😀 Nå er det 1. mai, og her skal det gjøres så lite som mulig 🙂 Ha en fin dag 🙂

    6. Det er vel noe primitivt i oss alle som gjør at vi ikke tenker bare handler. Men en morsom beskrivelse var det og akkurat det er du veldig god på.

    7. God morgen. 🙂 ja det raser vel rundt en del rare tanker i en gammel skolt også. Nå reiser jo jeg ikke så mye kollektivt her da. Gjorde det en del da jeg jobbet og var i Oslo på møter. Men gjorde det i et par år her også,, etter jeg gikk av og tok en del fag på universitetet. Det jeg merket meg mest, var at de faste pendlerne stort sett inntok samme ”posisjonen hver dag 🙂

    8. Vi er rare, vi vet at noe kommer så oppfører vi oss deretter. Han som løper kan vøre et singal tegn til at flere skal løpe slik som han. Folk i form til OL het det før Lillehammer-OL i 1994, men her kan det bli Folk i form før T-bane, trikk eller buss. At alle ser en vei er noe som går på div holdeplasser, en smittesak. Men det er jo viktig at man beveger kroppen mens man venter. Når jeg en meget sjelden gang står og venter på buss går jeg gjerne litt rundt, ser på hus, titter på søppel og folk. Det er helse i hver bevegelse. Ha en fin dag.

    9. cuskima: Jeg sov et par timer og så var det brått slutt…Ja, naboen…Kom hjem kl 01:30, han er jo nesten ALDRI ute lenge. SIkkert fordi ingen liker han… Full guff på musikken….Og siden har han holdt på, ramler rundt og spiller musikk…noen folk på besøk og…Lyden går bare ned til oss…Og jeg orker ikke vekke vaktmesteren.. Plutselig skrur de av, og da ikke moro å ha vekket han..Så det får bli som det blir fram til vi flytter. Og da skal jeg sende en sinna-mail til eieren!! klemmer <3

    10. karidansen: Skikkelig flokkdyr, bæææ 😀 Jeg har bare tegnet på Paint her et par år, man blir flinkere etter hvert. Jeg hadde noen ganske skjelvne streker i starten 😀 Hi-hi

    11. Moving On: Ja, jeg ser INNE på banen er det mye stirring i mobiler etc…men akkurat på stasjonene står mange og glor, der jeg er hvertfall 😀 He-he

    12. monomarit: Jeg er skikkelig sau merker jeg 😀 Alle disse situasjonene er noe jeg har vært med på selv, siste med tankene rundt glaningen kom i dag 😀 Fin helg til deg også 🙂

    13. annebe: Fint om situasjonene blir gjenkjenbare med tegningene 😀 Hi-hi Her sitter jeg og leker russ…med naboen 😉 sent på natt…Klemmer <3

    14. Eva: Ja, mye rare opplevelser når man tar T-banen, og en del kunne jeg vært foruten…Men det går nå greit..:-) Og litt moro blir det jo ut av det 🙂 Klemmer <3

    15. cuskima: Ja, sånn venting er kjedelig og det er nok derfor vi her i byen står og glor i en retning også… KJeder oss, venteatferd…men dog litt rart 😀 klemmer <3

    16. Ha.ha! Dette er vel et tegn på at vi er “Flokkdyr” akkurat som kuer og sauer. Er litt imponert over de tegneferdighetene dine….. Virkelig ILLUSTRERENDE…. i dobbel forstand! Generelt har jeg nok mange “rare” tanker. En gang moren min var temmelig oppgitt over meg, utbrøt hun : “Støtt skar det væra no’ rart med deg!” Det har fortsatt inn i voksenlivet….Det ville vel bli kjedelig hvis det ikke var “noe rart” med noen av oss…..? Jeg er litt rar når jeg reiser med tog. Da vil jeg gjerne ha ei hel stillevogn for meg sjøl…. Får sjelden DET ønsket oppfylt – i alle fall ikke lenge av gangen…! 😉

    17. Det der med at alle står eller ser samme vei når man er i flertall og ingen kjenner hverandre, er visst et forsøk på å ikke stikke seg ut slik at man blir angrepet eller noe i den duren. Lærte det på National Geographic en gang. Et eller annet urinstinkt som vi fortsatt handler utifra 😉 Det med løpingen og at man får stygge blikk tviler jeg på har samme grunn. I hvertfall det med stygge blikk ;)) God langhelt til deg :))

    18. hahaha åå det første eksempelet har jeg også vørt borti.. føler meg såå passe MINDRE smart når jeg da ankommer perongen og NEEI kommer ikke noe bane før om 5 minutter.. så da stpr jeg der da, kaster etterpusten som en annen hvalross, bak han som løp føørst!! haha
      ååå de teite setene.. hate them!!
      har faktisk aldri tenkt over det med at alle står med hode i en og samme retning.. har mer tenkt over at når jeg fks går på jernbanetorget, så sitter ALLE med ansiktet ned i mobilen.. ALLE på benkene omtrent, sitter og stirrer i skjermen!! blir jo helt fainert av det til tider! 😛

    19. Ja, det gjør jeg nok. Jeg reiser jo veldig lite kollektivt så når jeg gjør det prater jeg med folk, de jeg ikke kjenner altså. Ikke alle synes det er ok, men av og til møter jeg spennende mennesker, sånn som på Asker stasjon en gang. En jeg ble stående og prate med om skrivingen og hun fortalte at hun var danser og vi hadde en spennende samtale…..syntes jeg da. For det rare var at jeg møtte henne først på busstoppen når jeg skulle ta bussen til stasjonen og så møttes vi igjen på samme perong for å ta toget 🙂 Fint møte ja. Noen ser bare surt på meg da, når jeg jabber i vei. Jeg er sikker på at du og jeg kunne hatt en lang fin samtale om vi møttes, selv om du ikke kjente meg og hadde du hatt med deg tøyrotter i sekken hadde jeg jo blitt henført, eller du og Kjersti utkledd i parken,hehe

    20. Leeeeeer, Ja prøv en kveld og still deg opp midt på et torg, stirr opp og pek opp i været litt, etter en stund kan du snike deg bort mens alle de andre som har kommet til står der og glaner etter noe de ikke aner hva er.. hih i
      Ellers har jeg faktisk fått høre av fremmede mennesker at “det er så koselig å sitte på samme buss som deg og venninna di, dere ler bestandig og er så blide mot alle andre også”…
      Og ja, det er nok mange sauer , og jeg er nok sau sjøl også av og til, Men tror jeg har tilgode å løpe fordi noen løper forbi meg mot bussen, med mindre jeg vet at jeg er sent ute hi hi
      Ønsker deg ei fin fin helg 🙂

    21. Jeg kan tenke på veldig mye rart jeg også ..og det var noen artige tanker du hadde reflektert over her…hehe..:)) Nå er det mange år siden jeg har tatt tog og buss..her vi bor er det så greit med bil…
      Men men kjenner igjen det med å stå å se mot der f.eks toget er ventet og følge med å se det komme på lang avstand :)) Du får frem ting så fint med tegningene dine :)) Klem<3

    22. Hehe, morsomme tanker 😀
      Gjør sikkert mye rart når jeg er ute å reiser, men er ofte så sliten at jeg ikke legger merke til det..

    23. Ja dette er jo helt sant. Man står og følger med på når banen kommer. Men man kan jo ikke unngå å se den når den stopper rett foran, så hvorfor vi gjør det – nei si det. Egentlig så finnes det mange sånne eksempler. Jeg husker at (for mange år siden) vi hadde vært på kino, og så ville vi ha det gøy. Vi var tre eller fire som stilte oss opp på fortauet, og så stirret og pekte vi oppover. Andre forbipasserende, både i bil og fotgjengere, snudde seg og så i den retningen vi pekte. Vi fikk oss en god latter, for jammen er vi mennesker nysgjerrig. Vi kan jo risikere å gå glipp av noe 🙂 Klemmer <3

    24. Haha, ja det kan du tro. Jeg tror for tiden at bussjåføren alltid skal glemme å stanse på mitt stopp, og at jeg må gaule utover i bussen. Det skjer aldri. Men jeg tenker det alltid. Hm, tror jeg må blogge om det en dag. Herlige tegninger, for ja, sånn er det. Litt mer i storbyen hios deg, enn i lille Bergen 🙂 klemmer

    25. Hehe….tror jeg oppfører meg som de fleste andre tenker jeg. Liker jo best å ta bilen, og ordne reisen selv. Uten venting, løping eller krangel om seter 😉 Men, det er jo ikke alltid at det er mulig 😉 Jeg har litt fobi mot buss og denslags. Men tar gjerne toget, om det er mulig 🙂 Den dagen jeg ikke kan bruke bil mer, vil bli en vanskelig dag. Men jeg kommer helt sikkert til å bli vant til det også 🙂
      Ha en fortsatt fin kveld 🙂 Klemmer <3

    26. litt anderledes med buss….ser du ikkje om din buss stopper på stoppet og ikkje vinker med hånden eller viser du skal på vil bussen bare kjøre forbi….eg har opplevd det nemlig eg sku bare sjekke tidspunktet engang til og da eg snudde meg kjørte bussen forbi…….never again….. eg HATER nemlig å vente på bussen og bybane osv
      klemmeting <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg