Hvor bor de døve? ;-)

Mange lurer på mye rundt dette med å være døv, og å kunne tegnspråk. Det å være døv sees ikke på av de døve selv som et handikap, men som det å være en språklig minoritet. Så døvheten bringer med seg en egen kultur, som er fargerik, spennende og noe helt eget. Tilhørighet, identitet, språk og kultur er ord som er naturlig en del av dette samfunnet. Som hørende som kan tegnspråk blir man en del av denne kulturen, men man kjenner det så klart ikke på samme måten som en som er født og oppvokst som døv, og som er en naturlig del av denne kulturen. Jeg kunne sagt mye om tegnspråk, døvekulturen og andre spesielle ting som henger sammen med det å være født døv. Men jeg vil heller vise denne videoen.
 
En litt artig vri på dette med å være døv, og hva det er 😉
En liten innføring i døvekulturen 😉 Har du ikke tid å se alt nå, så se litt nå, og litt senere. Den blir liggende her 😉
Kjenner du noen døve?

Kan du tegnspråk?

#tegnspråk #døve #døvekultur
28 kommentarer
    1. Ingen i min bekjentskaps krets er døve, mange som hører dårlig, men ikke slik.
      Det er mange små klikker inne i den store, og slik er det med alt som ikke er “normalen” hva nå det egentlig er ment å være tror jeg de lærde strides om enda.
      Herlig å se og ikke minst leve seg inn i noe en ikke får servert i hverdagen uten å være delaktig.
      Skjønner godt at du liker jobben din.:)

    2. monomarit: Så bra 🙂 Jeg har masse mer å dele, av tegnspråkpoesi f eks. Jeg tar nok en runde igjen snart 🙂 Har vist flere ganger 🙂 Så kos du så denne, og likte den og fikk noen aha-opplevelser 🙂

    3. Da har jeg sett filmen ferdig, den satte spor i hjertet denne her.
      Lærerik og bra på et sett jeg ikke har sett døve tidligere, Fasinerende!
      Takk til deg som deler denne! 🙂

    4. monomarit: Ja, og veldig rart hvor mye man skulle øve på ting man ikke KUNNE, i stedt for å gå gjennom veien/kanalen man kunne for å lære litt mer andre ting. FOR mye fokus gikk nok med på selve talen…tar mye tid…Man trenger jo å bruke tiden til å lære ting man kan prate OM også..;-) Gøy å høre at du så så mye av den 🙂 <3

    5. Veldig interessant dette, og den filmen er lærerik, har sett nesten 30 min av den nå, resten i morra tenker jeg.
      Jeg har ei venninne som er døv, som har fått implantat for ikke så lenge siden, og hun synes noe av det mest fantastiske var å høre regnet som falt mot vinduene, at det hadde en lyd 🙂 Og så har jeg ei -kanskje ikke venninne, men en bekjent som er offentlig døvetolk, hun har en døv bror, og er nok derfor hun valgte den veien 🙂
      Tenke seg til at de døve ikke fikk bruke tegnspråk.. – Men jeg husker jo når jeg var ung, hvordan voksne diskuterte døve som brukte tegnspråk, det var nok ikke helt “kristelig” nei.
      Det har kanskje med det at en døv ikke selv hører lyder som kommer ut, og derfor ikke helt har styring på dem uten stor øvelse… grusomt å tenke på så uvettige vanlige “fornuftige og friske” mennesker kan være! …
      Og ja, det Nederlandske språket er rart, skrudde bort lyden her og, men fant ut jeg skulle prøve likevel, og jeg har hørt sagt før at Nederlandsk er mye Norsk -nordvestlandsnorsk, og jammen, jeg hører faktisk flere ord ja, hadde ikke forstått dem uten den engelske teksten da, men de er der.. -både “høre” og “prate” f eks.. 🙂 morsomt! 🙂
      Jeg er glad jeg kan høre for jeg er så glad i språk! 🙂 🙂

    6. maiken: Jeg var allerede på vei til å bli lærer, vanlig… men hadde lyst å spesialisere meg. OG jeg har hatt språk og teater som interesse i alle år. Tegnspråk er en fin kombinasjon av språk-interessen og teater-interessen 🙂

    7. Jeg har en nabo som er nesten døv. Jeg registrerer at han observerer mye mer enn vanlig og det kjenner jeg også til , at man supplerer på en måte med de andre sansene man har. Det må være kjekt å kunne tegnspråk, var det en spesiell grunn til at du valgte dette som yrke?

    8. Grete/Margarites: Ja, lurt å ta bort lyden 🙂 Jeg merket det samme 🙂 Veldig forskjell på hvor stor hjelp folk får av CI også. og forholdene rundt må være ganske optimale for at det skal være bra. Og mange blir bare rimelige tunghørte likevel, og ikke hørende. Jeg skal også se mer på filmen senere.. Ikke sett hele. God natt <3

    9. natheless: Da kjenner du flest døvelærere du da 😀 De døve bor jo overalt 🙂 Men i filmen blir det fremstilt NESTEN som et eget land ;-D

    10. Trulte H: Ja, tegn og tale er jo litt annet. Det er ikke et språk, men et hjelpemiddel til hjelp til talen Tegnspråket som fullt er et eget språk med egen grammatikk etc Men kan være et sted å starte om man vil lære mer 🙂

    11. Jeg kjenner nok ingen døve, eller jeg gjorde det en gang. For på barne og ungdomsskolen gikk jeg i klasse med en døv jente, men hun kunne høre litt, og leste på leppene. Hun brukte ikke tegnspråk da. Læreren hadde mikrofon og hun hadde headsett på seg. Og så har jeg passet et lite barn som viste seg å være helt døv. Men vedkommende fikk operert inn CI når det var 2 år, så da ble det å regne som hørende. Med barnet hadde jeg litt tegn-til-tale, nå har jeg ikke kontakt med familien lenger. Foreldrene sa at de møtte litt motstand fra døve når de ville at barnet skulle få CI, de mistet litt rettigheter, men for dem så ble det stor lykke med CI. Men alle kan ikke få dette har jeg forstått. Jeg har sett på litt av filmen, og skal se mer senere. Jeg måtte ta av lyden for det nederlandske språket “forstyrrer” nå jeg leser engelsk tekst. 🙂

    12. Nei, jeg kjenner ingen døve,men en barndomsvenn som er døvelærer og du da lærer!!!! Men jeg kjenner mange tunghørte og flere med høreapparat. En jeg kjenner mistet det meste av hørselen på grunn av influensa? Nå har hun høreapparat på begge ørene og klarer seg,men livet er slett ikke som før. Hvilket land de døve bor i? Ja, si det, i Fingertegneland!

    13. Jeg kan ikke tegnspråk men har jobbet med psykiskutviklinghemmende og har der måtte vi bruke noe som het “Tegn til tale” og vi måtte ta et kurs i det, så kan noen tegn som også døve forstår. Men ordforådet mitt er sterkt begrenset.

    14. foreignerat50: Ja, er man døv og blind er det skikkelig vanskelig. Og hvis man er født blind eller født døv og får det andre problemet i tillegg, så blir det noe annerledes.. Da går ikke tegnspråk alltid heller nei… Ja, den forteller på en litt annerledes måte denne filmen…:-)

    15. karidansen: Artig at noen titter litt 🙂 Jeg har ikke sett hele selv, men skal se resten i morgen. Og mye er ting jeg har sett før på en måte 🙂 Er ganske stor forskjell på de som er født døve og de som bare blir litt tunghørte som gamle. Sånn med kulturen og sånn 🙂 Nei, lett å bli irritert, og som du sier-han kunne jo ikke noe for det. Det viktigste FØR man kan tegnspråk er å ha munnen vendt mot den som hører dårlig 🙂

    16. interessant film.
      Men far var tunghørt i hvert fall og blind. Så det var virkelig handikapp. Vi kunne ikke bruke tegnspråk, men han hørte oss hvis vi snakker høyt:)

    17. Jeg kikket litt på filmen. Skal se mer….. Jeg kjenner ingen som er helt døve. Min eks fikk gradvis veldig nedsatt hørsel fra han var i midten av 30-årene, men har god hjelp av høreapparat. Jeg ble ofte irritert på ham da vi var gift, fordi jeg måtte gjenta så mye, og det var jo ikke bra. Han kunne jo ikke noe for det. Jeg har ikke topp hørsel sjøl heller, men det er ikke slik at det hemmer meg.

    18. dedicat: Artig at du så litt 🙂 Jeg så den var lang, og jeg har ikke sett hele selv. Men det er jo så mye jeg kjenner igjen, og kan noe om fra før 🙂 Men jeg skal se resten på jobb 🙂 på onsdag 🙂 Ja, en spennende verden 🙂

    19. Spennende 🙂 Så nesten 10 minutter så jeg får ta resten i morgen 🙂 Takk skal du ha. Jeg kjenner ingen døve,men det må være utrolig spennende å lære den verden de lever i å kjenne. Det er ikke lett å forestille seg et liv uten lyd 🙂

    20. Eva: Jo, det er jo store forskjeller, men generelt føler de fleste musikken, bassen, og kan like å danse. Mange unge liker å gå på konserter også, store rocke-pop-konserter. Men felles er ønsket å kunne bruke tegnspråk fritt, da dette er mest naturlige kommunikasjonsformen 🙂 Gleder meg til å se bildene dine 🙂 Klemmer <3

    21. Jeg kjenner ingen døve. Men jeg husker at jeg møtte en dame en gang, på et utested. Hun var døv, men både danset og koste seg der blant oss alle. Nå vet ikke jeg om det er forskjell på det å være døv. Men hun følte nok rytmen i gulv og rom generelt, og elsket å danse. Jeg så hun kommuniserte med andre på døvespråk. Det var fascinerende. Hun var også flink til å lese på munnen, og kunne skjønne hva jeg sa. Det er vel det nærmeste jeg har vært en døv person. Og jeg var imponert over hva hun kunne, uten å kunne høre.
      Jeg har hatt en rolig dag i dag. Litt sliten etter photowalk i går, men holder på å redigere bilder som skal ut i blogg. Forhåpentligvis i kveld 🙂
      Ha en kjempefin kveld 🙂 Klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg