Den gang da… NÅ…Not so much… ;-)

Da jeg var liten…..DA  var 17. mai årets beste dag….

….. sånn på en god 2. plass etter julaften hvertfall….

Verden og det lille tettstedet på landet var superstort, litt skummelt, men hvertfall fullt av is, brus og pølser…

Og jeg var veldig glad i mat og snop.. Selv med en far som eide godtebutikk var jeg ikke kurert….

Så 17. mai var en højadere…

 

Nå……….. 17. mai i Oslo sentrum…..En højdare?? Not so much….

Jeg har prøvd EN gang, da jeg var ung og rebellsk…, og det var IKKE gøy….

Ikke langt fra å bli tråkket ned, få noen flagg i øyet, miste alle vennene du kom med, bli frastjålet

lommeok…eller lommene….. Ikke langt fra å miste stemmen….og følelsen i tærne… selv med vernesko…

Ikke langt fra å få oppkast på kjolen av folk rundt….

 

Nei…etter den gangen har stort sett 17. mai vært en deilig dag i pysj… eller plysj….

De i plysj  og pysj her hjemme har hvertfall kost seg med tog  og annet 17. mai- stuff på tv….

 

Og 50 epsisoder “Friends” i reprise ;-D

 

Men det skal innrømmes at jeg fremdeles liker is og brus og pølser…

… men det kan man få i seg i pysjen også det altså … 😉

 

Åååå- for en deilig dag <3

 

 

 

Har du kost deg i dag? 🙂

 

 

 

#17.mai #innedag #is #avslapping
42 kommentarer
    1. Jeg er enig i at det er litt masete å dra ned til sentrum på 17.mai, vi har gjort det to år på rad, men i år holdt vi oss bare hjemme. Begge to holder på med innlevering av det siste arbeidet så vi er ganske kaputt om dagen begge to. Men det var godt med en rolig feiring også. Likevel er det noe som mangler, jeg så liksom ikke nok folk i bunad, live xD Hehe, så neste år skal det feires litt ekstra 🙂

    2. Jeg spiste det jeg liker minst av de 3 tingene du nevner, is, pølser og brus. Jeg spiste pølse 🙂 Og så spiste jeg kake, og deretter en god middag om kvelden. Som gjorde meg syk om natten 😉 Det var ikke maten som var feil altså, men mengden jeg stappet i meg 😉
      Dagen høres ikke feil ut i koseklær må jeg innrømme. Men føler enda en stolthet over dagen og landet, så enda en stund vil jeg nok fortsette å kle meg opp, iføre meg vonde sko, og menge meg blant andre utendørs i noen år. Så får jeg heller kose meg alle dagene imellom 😉
      Klemmer <3

    3. Vi hadde en kjempefin 17.mai, uten å dra ned til sentrum i kaoset 🙂 Det er kaos her i Trondheim også, selv om det ikke er like “ille” som i Oslo 🙂
      Jeg er litt som deg, jeg likte 17.mai godt da jeg var lita, og spesielt godt likte jeg å dra på arrangementet på skolen på ettermiddagen, hvor det ble arrangert leker, konkurranser osv 🙂
      Akkurat den “gå i tog”-biten var som regel veldig kald og sur..
      Vi dro til skogs i år vi, etterfulgt av middag hos mamma, og late timer i sofaen om kvelden 🙂
      Klemmer <3

    4. Ja, vi hadde en kos dag. Først var vi og så på et tog, for å vinke til minstemann og så gikk vi i et annet tog og vi drakk kaffe og spiste kaker før vi avsluttet med familiemiddag hjemme hos oss.

    5. Er det bare jeg som ikke har noe i mot å være i Oslo sentrum 17. mai…? Jeg synes det er hyggelig jeg – bare det ikke regner 🙂 Men godt å komme hjem til et roligere sted om ettermiddagen og den tradisjonelle grillingen 🙂 Jøss, er rottene dine tv-slaver…? 😀

    6. Nei, en sånn festdag du beskriver først her ønsker man seg ikke.Da er det bedre å være hjemme ja. I vår by går det roligere for seg. Det synges fra barn og ungdom, salutter smeller, flaggene vaier og vi storkoste oss i går med familien. Men hva som skjedde etter at vi dro hjem, vet man jo ikke. Sikkert mye styr overalt på en sånn dag. I dag er det opprydning ,og så kanskje jeg rekker å se igjennom bildene. Klemsiklem på fødselsdagen. Kos deg!

    7. Ja, du har hatt varierte 17. mai opplevelser! Det finnes heldigvis ingen”oppskrift” på hvordan dagen skal feires.Koselig at Høne Pøne Von Bentasil og alle rottevennene får være med å se på film. Det virker som om rottene har litt omsorg for henne, der hun sitter i midten…? 😀

    8. Helt herlig og lese at det er flere en meg som liker freden hjemme på en slik dag og heller bare kose seg og gjøre som en vil selv:-) Is brus og pølser smaker like godt hjemme og så slipper en og stå i kø for og kjøpe det på en slik dag:-) Så høres ut som du har hatt en fin dag og det har jeg selv også her i mitt eget hjem:-)

    9. for en nydelig kosegjend du har hatt rundt deg i dag :)) og dagen din hørtes slettes ikke dum ut nei.
      Det er hyggelig å gå ut og oppleve livet men jeg liker friheten til å nyte roen også,i bobilen fikk vi massevis av nydelig 17 mai sang og musikk og da er eg fornøgde

    10. husmannsplass: Skjønner godt du ville ned å se henne da 🙂 Russ og alt 🙂 Nevøen min var også .-) Og søsters skulle få med seg han 🙂 Jeg gikk akkurat i pysjen på butikken faktisk…strekker strikken litt langt i dag 😀

    11. ssilje89: Tror det er svensk 😀 En højdare :-DJa, det var fint med en far med godtebutikk, men vi fikk ikke spise så mye vi ville altså. Bare lørdag. Og jeg er ikke akkurat vokst opp som noe rikmasnnsbarn 😀 Man ble ikke RIK på godtebutikk 😀 Men jeg har hatt en flott oppvekst <3 Og masse minner fra godtbutikken faktisk..(en gammel landhandel faktisk) 🙂

    12. Moving On: Gratulerer med dagen til deg også 🙂 Og skjønner godt at du også ikke dro dit ned i gryta 🙂 Bedre med stille og rolig 🙂

    13. Hørtes deilig ut! Jeg pleier også å bare være hjemme (henger opp flagg og lager kake.. og har på TV ;)… i dag måtte jeg ut – jenta mi gikk i russetog, og det tror jeg var første gang jeg var ute blandt bunadkledde på 7-8 år faktisk 😉 Ryggen virker dårlig og bunaden (vikingdrakta) passer ikke “for tiden”, så jeg stilte i joggesko og olabukse faktisk, og det gikk så fint.. jeg ble ikke sendt hjem, haha 😉

    14. Aldri hørt ordet højdare 😛
      Så heldig som har en far som jobbet i godteributikk 😀
      Høres ut som en flott feiring det, avslappende og godt 😉
      Har kost oss vi også 😀

    15. Byn? De er nærmest selvmord..
      Gjorde de også før, men i år, som første edru 17mai, hell no!! Skjønner ikke at jeg faktisk har Vært i byn en gang.. der er jo overfult av folk.. de kryyyyper ut all over!! Sånn seriøst all over!!
      Så nei takk ikke noe byn/sentrum på meg heller, ble en rolig og fin venne frukost med “sjampagne” i glasset og good mat på tallerken!:)
      GRATULERE MED DAGEN!!!:)))

    16. Jeg har jo eldste sønnen der sør, bodde en stund på Oppsal men nå på Skedsmo med familien. Vi hadde med eldste barnebarnet og eneste jenta et par ganger til Oslo på 17 mai. Jenta var vettskremt, og jeg har verker før eller siden regelrett kjempet med nebb og klør for å skaffe tilveie etterlengtet pølser og is 😛 Så den “pysjefeiringa” der i sør,,har jeg faktisk sansen for,, og i alle fall i det været der nede i dag 😀

    17. Tone Lund: Jepp, deilig 🙂 vi pleier å “feire” sånn vi 😀 En god fridag <3 Oslo sentrum er et herk på 17. mai 😀 Og hva skal vi dit etter 🙂 Nei, jeg og Hr Frodith koser oss her 🙂

    18. Mellom spising av is og kjeks har jeg kost meg med steiking av kjøttkaker. Det blir fort mye stress på en slik dag. Lommetyver er det nok av på plasser hvor mye folk er. For min del putter jeg gjerne noen sedler i skoen i så måte. Man bør passe på, sikkert mange som mister mye på slike dager. Ha en fin kveld.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg