Tankeløs??

Jeg kan faktisk ikke slutte med disse rare tankene…

Når et dyr snur seg og stirrer meg RETT i øynenne…så er det ikke fritt for at jeg tenker:

-Hva tenker han på? Hva er det som går gjennom hodet på den tassen nå?

 

Og det er om det er en hund, en katt ELLER en måke…….Altså når jeg har “øyenkontakt” med et dyr…..

-Hva i all verden tenker han når han stirrer meg sånn rett i øynene?

 

Men alle vet jo at dyr ikke tenker noe særlig…mest instinkter sies det… Og HVERTFALL ikke fugler…

Dyr tenker ikke…..

 

Eller gjør de det?…

Hva tror du?

 

 


 


#foto #dyr #fugler #tankevirksomhet
63 kommentarer
    1. Naw, for en fin måke! <3
      Jeg er nok en av de som ikke tror dyr tenker, men det er gøy å gi dem litt personlighet da. Sånn som du ofte gjør her på bloggen, legger ord i munnen dems. Og noen ganger virker det jo faktisk som at de tenker, katten vi hadde før gjorde så mye rart at man skulle jo nesten tro det foregikk noe oppi der 🙂

    2. ja noen Sokrates er de neppe,noen ganger lurer eg på om noen er hjemme oppi hodene deres..men sånn tenker eg om endel mennesker også…..lyset på ingen hjemme likssom…..men føle sanse og tenke joda 😀
      :D:D

    3. cuskima: Ja, jeg hører hva som blir sagt på forskning jeg også Og Husmannsplassen forklarte meg litt her i stad, og det tror jeg på. Men velger å kalle det tenking bare 😀

    4. For en tid tilbake så eg en film fra en begravelse til en dame som har reddet hundrevis av løshunder og katter oppigjennom livet hun elsket dyr!! I kirken når de skulle ha begravelsen kom en flokk med helt fremmede gatehunder og la seg ned på gulvet rundt kisten -hunder hun IKKJE hadde reddet….
      Er det instinkt?
      Er det instinkt som gjør at Tussi ikkje viker fra meg for å spise,drikke eller gå på do når eg har migreneanfall?
      Eller om katter og dyr som går i evigheter for å finne familien sin igjen…
      Hva med han løven som vokste opp i London og ble satt fri -fikk egen flokk og en hunn og da de som hadde oppdradd ham kom på besøk sa alle han aldri ville gjenkjenne dem…..han kom jo løpende mot dem og kastet seg rundt halsen på dem og var så glad og viste dem hunnen sin….helt unormal løveoppførsel,både av ham og henne..HUN kjente jo ikkje disse menneskene….
      Tilfeldig? aldri verden -så eg bryr meg ikkje hva forskning sier 😛
      så bra du flytter….gleder meg til du er superduperlykkelig i ditt nye hjem <3<3<3

    5. Moving On: Ja, du har vært så mye med dyr at jeg er sikker på du vet litt om dette. Husmansplassen kan litt sånn vitenskap om dette , zoologi, men jeg liker å tro at de tenker noe likevel 😀

    6. Helge: Ja, jeg synes det virker som de tenker litt 🙂 Godt de har sin egen verden 🙂 Men de er jo blant oss, og vi har et samspill..Jeg tror de tenker litt 🙂

    7. cuskima: Ja, hundene dine er jeg overbevist om tenker en masse 🙂 Det har jeg skjønt at de gjør 🙂 Jeg har hatt en veldig aktiv dag, og det ser ut for at uken blir det også, vi skal jo flytte … i løpet av helgen …en del hvertfall…KLemmer <3

    8. Linn: Ja, vi liker vel å tro at hunder tenker litt mer, katter muligens også, men fugler..ikke så mye nei…:-D Jeg tror liksom de tenker når jeg får den øyenkontakten..

    9. Siv Svanem: Nei…ikke samme intelligens-nivå sikkert, men at de tenker noe,gjenkjenner, eller SER noen og har en “tanke” om det de ser 🙂

    10. Eva: Ja, hadde vært gøy å hatt en slags oversetter noen ganger 😀 Håper du har hatt en fin dag, jeg er litt travel med flytting etc, så blir ikke så mye her inne om dagen. Kos deg med pus 🙂 Klemmer masse <3

    11. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, jeg mener også at de ha noe slags tanker, det er det NØDT til, man får jo øyenkontakt med dem 😀 Og du ser forskjellig atferd, utifra hva de vil etc 🙂 Ja, ja, kunne vært gøy og visst HELT sikkert en gang 🙂

    12. Åse Helen: Ja, jeg er ikke så aktiv på Insta, men LITT 🙂 har jo mye bilder HER, som jeg har der også 😀 HÅper du har hatt en fin dag 🙂 klemmer masse <3 Her er det travelt 😛

    13. Min matgale verden: Ja, ikke sant, at hun TENKER noe, når hun ser deg f eks 🙂 Sånn: “Der er hun, …den aller beste”… og slikt 🙂 Har hatt en travel og aktiv dag…med flytting … klemmer i vei <<3

    14. husmannsplass: Fint å lære litt av deg som kan om dette 🙂 Nei, ikke helt samme, og jeg tenker heller ikke at de gjør sånne store tankeksperiment, men at de f eks tenker noen sånne her og nå -ting når de ser oss f eks…Når en hund ser deg i øynene at det er noen sånne : Der-er- HUN -ja…tanker 😀

    15. Jeg tror dyr tenker, de har følelser, der er så myyye mer smarte en hva vi tenker om de.
      Bare i dag når jeg og pakket sekken for å reise videre, så skulle en venninne ut med hunden ( som før var min). Han elsker og gå turer, og han hadde ikke vært ute siden i går. Han nektet, han satte seg ned ved siden av sekken min og rikket seg ikke en millimeter..ikke før jeg hadde klappet og nusset ble han med, men gikk med hode ned og halen ned.. nooe tenkte han da.. nooe gjorde at han ikke ville ut.
      Meeen tror ikke de er noe avanserte tanker! Men mer typ her og nå type tanker!:)

    16. DET var en tenksom sjel…på bildet der altså. Jeg tror dyr kan tenke og planlegge. Når katta mi vil ha oppmerksomhet, smyger hun seg mot meg. Hvis jeg ikke gir respons, er neste trinn å hoppe opp på bordet og ødelegge noe…… DA vet hun at hun får oppmerksomhet, først i form av skjenn og når jeg har besinnet meg…KOS og klapp! 😀

    17. De tenker garantert!
      Zamba “snakker” jo til meg med kroppspråket sitt. Når hun kommer løpende mot meg og legger seg flat på forlabbene mens rompa og halen er i været og veiver som besatt, da sier hun egentlig “Åååååååååh, skal vi leke? Løpe omkring og være helt tullinger!?!” og da gjør vi det, ha ha 🙂

    18. Dyrene tenker mer enn vi vet. Katter og hunder er kloke, smarte er fugler og andre dyr også. De lever i sin egen dyreverden men vet at vi mennesker er der.

    19. Dyr tenker og løser neppe verdensproblemer,men forskjellige dyr har forskjellig bevisshet….vi tillegger dem ikkje nødvendigvis menneskelige egenskaper,men eg har jo 3 helt ulike hundejenter….med helt ulike bakgrunn og oppvekst…..som etterhvert ble 3 ulike liv…og hvordan de løser ting….noen ganger sammen,andre ganger individuelt er overhodet ikkje instinkt….det er planlegging. Noen ganger er det muligheten som inntreffer og noen ganger tar instinker overhånd og eller gamle mønstre…..men de tenker….
      Noen ting er Pavlovs bjeller…..de hører en lyd de forbinder med noe kjekt…som matsekken,plast,døren der vi oppbevarer medisin for da får de hundenam eller leverpostei etc….
      Hun ene legger seg i buret når eg skal på jobb uten at eg sier eg skal på jobb…..eg dusjer og steller meg og hun er i buret når eg er tilbake….de andre later som de ikkje vet eg skal gå og later som de ikkje vet de må i bur…..men hun er klar lenge før eg går….
      Eg kan dusje og stelle meg for å være hjemme også da legger hun seg ikkje i buret….hun VET når eg skal på jobb…..litt viktig å fortelle eg jobber deltid og skift og ikkje helt identisk hver uke….ergo er det ikkje instinkt fra hennes side.
      Mange sånne små ting….som å sjekke vesken min for mat eller noe når eg kommer hjem og eg lufter en av de andre….hahahaha….det måtte eg slutte med….å ha i vesken altså
      Eller hoppe på bordet og drikke opp teen min mens eg luftet en av de andre hundene…..nå må eg flytte teen min om eg ikkje drikker den før eg går ut.
      Kunne fortsatt i evigheter…..så ja de tenker 😀
      ha en flott pinsemandag
      klemmetingene

    20. He he, slike tanker har jeg ofte selv! Jeg tror absolutt at dyr kan tenke, men jeg klarer liksom ikke helt å forestille meg hvordan tankegangen er 🙂 Det er nok slett ikke alle dyr som har noe særlig med tanker, men jeg tror f.eks at hundene mine kan tenke.

    21. Hm, jeg tror de tenker… Og de kan planlegge langt frem, for trekkfuglene drar jo til syden. Kanskje skjer det på instinkt, men de skjønner nok hvorfor de drar. Om de kan tenke konsekvenser av det de gjør, er jeg litt usikker på – men at dyr tenker – det er jeg sikker på. <3

    22. Hehe…har tenkt samme tanke som deg. Spesielt når Pus møter blikket mitt. Men kan se at han har forskjellig uttrykk, så har begynt å lære meg litt hva tanken er 😉 Man må vel kjenne dyret før man kan tolke det, tenker jeg 😉
      Ha en flotters dag i dag <3 Klemmer godt <3

    23. Jeg nekter å godta at dyr ikke tenker. De er nødt til det i forbindelse med jakten sin.
      Så om de ikke tenker slik som oss er nok aktiviteten høy hos de også.
      Ta bare min katt og hund. Jeg vet jo når de ser på meg hva de ønsker? De ser på meg med forskjellige blikk alt ettersom hva det er de vil meg.
      Mat, ut, lek osv?
      Så jeg tror dyrene tenker om enn anderledes..:)

    24. De er veldig flinke til å sense stemning ikke alle fall. Jeg pleier å prate med fuglene når jeg f.eks er ikke Bugårdsparken og da er de helt med liksom. Nysgjerrige og tillitsfulle de fleste og når jeg går pleier de å gå etter meg. Jeg pleier å snakke med de mens min mann tar bilder av de, men nå har jeg begynt å ta bilder selv 🙂
      Fant deg på Insta ikke går 🙂 Jeg har ikke hatt konto der før ikke går, så får vi se om jeg kommer til å bruke den.
      Ha en knallfin dag igjen sola 😀 solklemmer til deg 🙂

    25. Jeg tror fugler og dyr er flinke til det vi mennesker higer etter, nemlig å leve i nuet, å bare “være” der og da. Dyrene er rett og slett supergod på å “gilla läget” Tror jeg…hehe. Men i Bonnies øyne ser jeg kjærlighet når hun ser på meg.. og det tror jeg hun tenker når hun ser på meg….kjærlighet! Ah…så godt det finnes dyr og fugler. Tenkt så stille og trist verden hadde vært uten! Klemmer kvitrende klememr

    26. Det er iallefall kjempespennende 🙂 Hjernen til oss mennesker er tredelt (“reptilhjernen” (der amygdala sitter : alarm/instinkt ) så har vi en følende del, og en tenkende del (frontal delen.. ) Dyr har nok ikke den samme Frotal Cortex som oss (tenkende) Men de har den følende delen godt utviklet – mange av dem 🙂

    27. Fru Stussli: Jeg tror de tenker litt, kanskje ikke sånn “løse-verdensproblemer” kind of way, men litt sånn småtterier liksom 🙂 Ååååååå, gleder meg til bakrommet 🙂 Nysgjerrig 🙂 Klemmer spent <3

    28. Flaggermusvinger: Nei, vi vet at de tenker vi, ikke sant 😉 så mye nærkontakt som vi har 😀 Jeg tror virkelig de tenker over det de ser. Ikke sikkert de er lynende intelligent liksom, men tenker, ja helt klart 🙂

    29. fruensvilje: Ja, ikke sant, jeg tror også det 🙂 Skal ha mer håndfaste bevis på det motsatte hvertfall, før jeg går med på noe annet 😉

    30. Jeg tror vi tilegner dem menneskelige egenskaper 🙂 Så lenge vi vet at vi gjør det og at det kanskje ikke er helt sånn, synes jeg det er både hyggelig og greit å la fantasien vandre.
      Kattene her i huset er jo nesten mennesker på innsiden i følge oss som bor her ;-D
      I dag skal jeg starte flink-pike-7-ukers-prosjektet-mitt 😀 Skal komme på bakrommet senere og fortelle 😀
      Ha en fortryllende dag!
      mange klemmer

    31. Jeg tror ikke noe på at dyr ikke tenker, i hvert fall. Først krever jeg bevis… 🙂 Synes absolutt de dyrene jeg har kjent opp igjennom tenker. Siden dyr ikke formidler sine tanker til oss med ord, så har vi liksom bare bestemt at de ikke kan tenke? Jaja…
      Fin hettemåke, østensjømåke dette?

    32. Jeg er så heldig å jobbe med dyr, og er ganske overbevist om at de fleste dyr har følelser 🙂 – de reagerer og planlegger og oppfatter.. følelsesmessig (Reptiler har nok bare instinkter )

    33. Jeg tenker i alle fall sånn de gangene det skjer.. hva i alle dager er det den krabaten tenker på. Men du som kan tegnspråk,,har du prøvd deg på det du? Ikke godt å si hva som skjer da 😀

    34. jeg er sikker på at dyr tenker,fugler hvet jeg ikke men jeg er sikker på att den tid vi hadde dyr i fjøsen så tenkte di,og dei utrykte seg om dei var lei eller glade

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg