Stille glede… (reprise)

 

Uten så mye som et vindpust var morgenen der…

Uten selv å puste lå HUN der…I åndeløs spenning lå hun med nesen ut av den lille åpningen i teltduken…og  tittet utover det blanke vannet.. Håret lett fuktig, av morgenens damp på teltduken… soveposen godt trukket opp…. Noen små varmegrader i teltet,  var ikke nok til å holde varmen utenfor soveposen…

 

Hun tittet forsiktig vekk fra det blanke vannet, lot øynene hvile på han som lå der bare millimetere fra henne….Hun smilte for seg selv…  Han sov…med nesen tittende ut av den store soveposen, og av og til ga han fra seg noen små snork….Noe som fikk henne til å fnise lydløst ned i sin egen sovepose…for ikke å vekke han…

Blikket vendte utover mot vannet igjen. I grålysningen liknet landskapet på et bilde fra Japan. Slik silhuetten fra naturen vistes skarpt mot den stille, klare morgenhimmelen…akkurat slik var de vakre bildene hun hadde på netthinnen…. fra Japan…Slik hun husket dem …fra den sommeren de møttes….der i Japan…

 

De hadde ankommet dette lille bortgjemte stedet i går kveld.. fortøyd båten, slått opp telt…. Og i skumringen hadde de sittet på bryggekanten, snakket om Japan…. med beina så vidt i berøring med den kalde vannflaten…Løst verdensproblemer… holdt tett om hverandre…fortalt hverandre hemmeligheter… Hun hadde kjent det krible i hele kroppen…Underlig at det føltes slik.. fremdeles…så mange år etter… Hun hadde kjent en indre fred..

 

Plutselig ble hun revet tilbake til dagen i dag, av et plask der på utsiden av teltduken!  Øynene sveipet  fort over han ved siden av henne…han sov fremdeles… Hun tittet raskt i begge retninger gjennom den så vidt åpnede glidelåsen, og så noe som beveget seg nærmest lydløst gjennom grålysningen… En lang smal  silhuette seg forbi i vannet… mens hun holdt en hånd foran munnen, for ikke å avsløre at hun var der… Brått var hun våken som aldri før…øynene vidåpne, klar til å ta et fast grep i han som lå ved siden av, klar til å finne noe å kaste mot den smale skyggen i vannet der…klar til å rømme ut av det lille ubeskyttede teltet…

 

Da plutselig fikk hun se….det var en bever som hadde tatt plass bare meter fra henne…..Den pusset pelsen sin, med de små forlabbene, pusset snuten blank og fin…., før den igjen fløt utover med rolige og fredelige svømmetak…. Hun grep tak i den lille notisblokken sin, som lå der ved fotenden…boken  som alltid var med…Den hun noterte livet sitt i… En gang skulle det bli en bok.. Hun noterte noen få ord, med raske hender…. hadde ikke tid til å skrive lenge nå…

 

Oppildnet av den blanke, fine beveren i vannet… krøp hun raskt men lydløst ut av teltet, løp barbeint i gresset ned mot bryggen som lå der i morgendisen og landet med et plask og et  halvkvalt gledeshyl i det iskalde vannet… 

 

Hun hørte det mumle søvndrukkent fra teltduken, i det verden våknet …

#novelle #tekst #foto #sommer #tur
32 kommentarer
    1. margarites: OG tusen takk<3 for at du vil lese den igjen og liker den 🙂 Ja, her blir det litt repriser innimellom, så travelt som det er her nå..Klemmer

    2. Eva: Det er veldig moro å skrive sånn 🙂 Jeg vil gjerne gjøre det igjen, om jeg finner rette bildene 🙂 Litt moro å skrive i samarbeid på en måte 🙂 Og jeg blir så glad om noen liker dem 🙂 God varm klem tilbake <3

    3. Very nice 🙂 Kjekt å lese de novellene du lager ut fra stikkord. Ingenting i veien med kreativiteten og fantasien i alle fall. Og det er bare utrolig flott 🙂
      God lesegledeklem fra meg <3

    4. natheless: He-he…Nei, det er opp til deg. Jeg bare PIRRER jeg 😀 Det er liksom min greie, gjør folk nysgjerrig og så kan de “skrive” resten selv i hodet 😀 TUSEN takk <3 Moro å skrive da .-)

    5. Mitt liv som restehaug: Neida 😀 Jeg har skrevet dette på en spesiell måte, som jeg har gjort med de fleste novellene mine her inne. Jeg har først lagt ut et bilde, og så fått leserne mine til å assosiere. Hva de tenker om bildet. Stikkord. Og så ser jeg på stikkordene, og bildet selv på egenhånd, og så kommer jeg i en veldig spesiell skrive-stemning. Og da bare BLIR det en fortelling faktisk. Og jeg har IKKE opplevd dette overhode 😀

    6. tujanka: Takk skal du ha 🙂 Jeg skrev en del noveller på den måten at leserne mine er med og gir stikkord først, og så skriver jeg etterpå utifra hva stikkordene gir meg. Prøver å flette inne lesernes ord, og min egen stemning og tanker 🙂 Moro å skrive sånn 🙂 Jeg står på hodet i pappesker om dagen , så blir noen repriser… Ja, nå blir det sommer også faktisk…har jeg hørt rykter om 🙂

    7. Fru Stussli: Jeg skal også løpe litt snart igjen, jeg har en fin strekning langs elva. Trikken opp fra den nye leiligheten, og starte på toppen, og løpe ned…Håper det blir FUN etter hvert igjen også 😀 Ååå, jeg blir så glad når du synes jeg har en sånn gave 🙂 Jeg liker jo så godt å skrive sånne, når jeg har tid og er i rett humøret. Jeg må finne noen fine bilder igjen, så skal det bli flere, men har ikke funnet noen bilder jeg har tenkt passer enda … Tusen takk for gode ord <3 Smiler her jeg sitter 🙂 Klemmer masse <3

    8. Så koselig å lese denne igjen <3 Flinke dama. For en fantastisk gave å kunne sette sammen ord på en slik måte at det setter andre folk i en stemning og får dem til å reise inn i din i historie en liten stund. Du har en slik gave <3
      Nå har jeg vært og utført enda en bit av sju-ukers-prosjektet 😀 I dag het det Fun-Run og det levde ikke helt opp til navnet, men det er gjennomført og jeg har mestringsfølelse i etterkant 😀
      Ha en fortryllende dag vennen
      Klemmer

    9. Siv Svanem: Ååå, takk for gode ord 🙂 Jeg ønsket å bli forfatter når jeg var yngre, men da kunne jeg ikke skrive..Litt for ung.. Men nå kan jeg skrive bedre, men har allerede funnet et yrke jeg elsker. Men kunne jo vært gøy å fått noe på trykk 🙂 Ha en fin dag 🙂

    10. fruensvilje: Så bra 🙂 Jeg er glad hvis noen liker novellene mine. Det er litt mer spesielt for meg, så om noen liker det på en eller annen måte er jeg veldig glad 🙂 Ha en fin dag <3

    11. Tonje: Så koselig!!! Jeg blir mega-glad om folk liker det jeg skriver av kreative ting 🙂 Tusen takk 🙂 Fin dag til deg også <3 og god klem på veien <3

    12. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, her pakkes det og jobbes, så det får bli litt repriser innimellom, har mye nye lesere også , så det er liksom litt greit også 🙂 Ha en fin dag Vanja <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg