En engel fra helvete….? (gjenbruk ;-) )

Er det sånn at man er snill når man selv tror man er snill eller MENER å være snill? ELER er man snill når mottakeren oppfatter det som snilt det som blir gjort?

Tygg litt på den du… 

 Fordi det var nemlig sånn i mange år at jeg trodde selv at jeg var BARE snill og grei… Nærmest som en liten engel… fordi intensjonene var de beste og jeg MENTE jo å være snill. Det var en liten reality-check i GANSKE voksen alder å erfare at jeg faktisk ikke ble oppfattet sånn allitd. For dette med kommunikasjon er jo ikke alltid like lett..Og det at man MENER noe inni hjernen sin….og handler utifra det… betyr jo ikke alltid at DET man mener kommer fram eller mottas på den måten…. nemlig… 

Forsøket på å være snill, kunne i noen sammenhenger oppfattes som nedlatende, at mottakeren følte det som at man syntes synd på og stakkarsliggjorde osv. Og hvor SNILL er man egentlig DA??

Så da er altså spørsmålet:

Når er man snill?

Når man selv synes det…? …men ikke blir oppfattes sånn?…Altså en engel fra helvete…..

 

ELLER er det når man ikke har noen spesielle intensjoner i noen retning, men mottakeren plutselig opplever noe du gjør som SNILT?

 

 Hva er din mening? 🙂

 

 

#engel #handlinger #intensjoner #snill


32 kommentarer
    1. ja når vi innser at folk har et annet barometer enn oss selv da blir man noen ganger tatt litt på sengen…og man kan bli litt sånn what? men får man en forklaring så kan det være man lærer noe og innser at den andre heller ikkje sier i fra for å være dum
      Er folk dumme med vilje da driter eg i de 😛
      klememrier <3

    2. maiken: Det er interessant dette med kommunikasjon. Og man lærer jo av å få beskjed, om ting IKKE er som det skal også. Om ting oppfattes helt motsatt av hensikten. Jeg har fått et litt annet syn på dette med snillhet etter å ha fått en slik beskjed 🙂 OG jeg har skjønt at jeg ikke er en engel likevel 😀

    3. cuskima: Ja, her ble det sagt fra og jeg må nok innrømme at jeg stusset første gang, skjønte det ikke liksom. Men så gled det sakte inn 😀 Og jeg var sikkert fornørmet også 😀 Men man lærer jo så lenge man lever, og lærer å kommunisere bedre 🙂 Jeg er mye bedre på det NÅ 🙂

    4. Jeg tenker det kommer anpå hvem mottakeren for snillheten vår er. Er det en vi kjenner svært godt så tenker jeg begge parter vet om man er snill eller det er noe annet som ligger bak.
      Med ukjente er det verre. Eksempelet mitt er fra jobben min, der det er en nødvendig egenskap å være snill for å gjøre en god nok jobb. (min mening) Dette fordi pasientene er en så sårbar gruppe som er totalt avhengig av oss pleiere. Jeg prøver “sense” og følge godt med på nye arbeidstakere om hvordan de oppfører seg mot pasientene. Og tro meg, jeg er kapabel til å si fra…

    5. <3 klemmetingene ja kommunikasjon er vanskelig,men vi må slutte å være så redd for alt og å bli fornærmet for alt.
      Å være snill og hyggelig er jo i utgangspunktet MENT positivt at den som mottar ikkje føler det,nei da må man si fra.
      Noen er jo hyggelig for at andre skal si fine ting og alle skal syns de er all that likssom..men eg mener genuint fra hjertet er aldri feil...<3

    6. cuskima: Og kjempefint innspill fra deg også 🙂 Er så sant det du skriver. Og av og til må man bli flinkere til å høre hvordan folk vil ha det, og å lytte når de sier fra 🙂 Kommunikasjon vil nok alltid være litt vanskelig.. 😮 Klemmer i bøttevis <3

    7. Dette er litt som ordtaket gjør mot andre som du vil skal bli gjort mot deg. DET fungerer jo sjeldent.
      Fex bor man med noe og er eg syk vil eg være i fred, ikkje ha noen som maser og tyter hele tiden og trakker inn og ut av soverommet og spør om eg trenger ditt og datt. Klart er man ordentlig syk hadde det vært fint om noen kunne luftet hundene eller handlet noe mat,men siden ingen bor med meg og ingen leser tanker må eg noen ganger ringe og spørre om hjelp. Noe som er helt ok.
      Andre vil ikkje det og det er vanskelig for meg å vite fordi behandle dem som megselv ville jo vært å la dem være alene -mens de kanskje vil eg skal ringe dem ned eller komme med suppe og høre hvordan det går hele tiden. ( Exen fex mente eg ikkje brydde meg fordi eg ikkje løp ned soverommet hele tiden når han var syk)
      Eg liker å tilpasse slik at ting passer for flest mulig -da får eg ofte høre at eg er kontrollfreak som skal vite alt mulig. Eg trenger ikkje VITE alt for å sjekke om ferie passer for fler,middagsplaner, jobbeplaner osv.
      Eg opplever ofte også at det er forskjell på HVEM som spør og HVEM man spør
      Så hjelp, snillhet og å bry seg får forskjellig mening for alle -både den som sender ut og den som mottar. Og helt klart å få hjelp til noe man ikkje ønsker er pyton…..og å ikkje få hjelp når det trengs er verre….
      Gi med hjerte,ikkje med tankene…og om noen fex mister noen i familien tilby å være der for dem….det er bedre at du blir avvist enn at de må spørre…det er deres sorg.
      Flott innlegg og masse fine innspill
      klemmetingene <3

    8. Oslopadde: Men hva om det IKKE oppfattes som snilt av mottageren? At det føles som “for mye hjelp”… når man vil klare noe selv…? 🙂 Ikke lett å definere egentlig 🙂 Paddeklem uten strikk 😀

    9. Kanskje begge? Jeg tenker at snill er det samme som godhjertet og velmenende. Det hender selvfølgelig at mottageren ikke liker det som kommer, men det er jo godt ment, og da mener jeg at personen som utfører eller gir noe er ”snill” 🙂 og man kan også være snill uten å mene det på forhånd, – ”det bare skjedde”, og at noen profitterer på det, er jo bare fint 🙂 så min konklusjon i dag er begge. 🙂
      Paddestrikkeklem 🙂

    10. karidansen: Ja, jeg trengte tydelig å bli gjort oppmerksom på det, og det er greit å vite hvordan ting kan oppfattes for andre. For jeg hadde som sagt i hele mitt voksne liv trodd at jeg var nærmest for en engel å regne…. BAAAARE snill…men det var jeg ikke… 😉 Kommunikasjon er spennende, og viktig å snakke om DET også 🙂

    11. Vi kan fort gjøre det vi tror er snilt….ut fra vårt ståsted. Vi gjør det jo i aller beste mening….men noen ganger kan det oppleves nedlatende. Jeg har vært på begge sider : Både Den snille…og mottageren av “snillheten”. Hvis jeg skal ha nære venner må det være en balanse/ likeverdighet på sikt.Bra at du ser at du kan ha opptrådt slik i noen sammenhenger at andre har opplevd deg som nedlatende. (Og flott at noen har turt å si det til deg!) Det kan svi litt med det samme, men på sikt vokser vi på det! 😀

    12. Margrethe: Ja, egentlig så burde vel det være definisjonen…men ikke godt å si 🙂 Litt vanskelig tema egentlig, men interessant å diskutere 🙂

    13. ladyaugust: He-he…nei det er neimen ikke så lett det skjønner du. For jeg trodde også jeg var verdens snilleste, men så er jeg ikke det vettu 😀 For man kan mene godt, men det kan bli litt for mye HJELPING og styring for noen, så selv om JEG mener det godt da, så føles det mer som om man ikke har tiltro til dem (i noens oppfattelse) . Jeg synes det er spennende dette med kommunikasjon jeg 🙂 For vi gjør alle så godt vi kan, (hvertfall de fleste 😉 ) Men så er likevel kommunikasjon så vanskelig noen ganger, at det BLIR misforståelser..Ikke sant? Så jeg har ingen intensjon om å bli noe snillere altså, det holder i massevis det jeg er…Men det er interessant at man har så forskjellig ståsted liksom…og at det tok sin tid før jeg skjønte DET 😀 Ååå , tenk at jeg er den snilleste du vet, DET er et kompliment det!! 🙂 Og du er jammen meg ganske så snill selv da <3 Kanskje til og med den snilleste JEG vet. Og da må det nemlig ligge i slekta ;-D Hi-hi Snille klemmer <3 😀

    14. Men vil ikke folk ha hjelp, så må de jo si ifra- tydelig, tenker jeg.
      Vi er jo ikke maskiner som kan ta alle slike signaler på gjettningen heller 🙂

    15. Hahaha det der søs skjønner jeg ikkeno av liksom 🙂 Jeg bare gjør så godt jeg kan og så får det være godt nok 😀 Du er snill du søs, faktisk den snilleste jeg vet <3 gooodklæmme 🙂

    16. Lithanna: Ja, det er nemlig ikke lett det her 🙂 Og jeg trodde som sagt at jeg var verdens snilleste 😀 men det er jeg altså IKKE 😀 hi-hi. For litt for mye hjelping f eks, kan føles belastende for noen om de ikke VIL blir hjulpet, men heller klare selv. Og da kan SNILL-signaler heller virke nedlatende 🙂 Og det måtte jeg bli over 30 før jeg skjønte… Men jeg liker å diskutere og sette fingeren på slike temaer innimellom 🙂

    17. Godt tema, med vanskelig svar.
      Alle oppfatter jo forskjellig ut i fra hvordan de selv tenker, tror jeg.
      Jeg ser på meg selv som en ‘snill’ person, men jeg vet at ikke alle har sansen for meg som person, og det er helt i orden. Sånn er det bare.
      I mine øyne virker du som bare snill i hvertfall 🙂

    18. Inger: Ja jeg liker sånne små tankespinn jeg 🙂 Og jeg har som sagt vært der at jeg gjorde noe i beste mening, skulle hjelpe, og jeg er da ALLTID bare snill trodde jeg 😀 Så feil kan man ta. Noen kan oppfatte all hjelpingen som at man ser NED på også, at man ikke klarer ting selv liksom… Så dette med kommunikasjon er superviktig, OG vanskelig, man må gå mange runder for å bli sikker på at mottakeren har forstått hva man mener 🙂 Ha en fin fredag 🙂

    19. Jammen får det meg til å tenke ja, og jeg tror nok at hvordan mottager oppfatter det er det viktigste. Hva er å være snill? For eksempel å gjøre alt for noen eller oppmuntre dem til å gjøre noe selv? Hvis snillheten oppfattes nedlatende er den jo helt feil, men igjen, den trenger jo ikke være ment nedlatende. Så kommunikasjon er nok viktig, det å kunne se lengre enn seg selv, “lese” folk, spørre dem. Det finnes få fasiter på livet, det er jo det som gjør det både vanskelig og fasinerende. Men liker tankene du setter i gang 😀

    20. fruensvilje: Da skjønner du hva jeg mener ja 🙂 Det var en tankevekker for meg at ting jeg gjorde i beste mening, og tenkte var skikkelig snilt, ble oppfattet HELT motsatt…Man lærer så lenge man lever, og det er interessant hvordan kommunikasjon mellom folk er…Og at det ikke er sånn som de først ser ut 🙂 Ha en fin dag 🙂

    21. dedicat: Nei, det er tankespinn, og forskjellige oppfatninger og ikke noe fasitsvar her nei. Men greit å tenke over. For intensjonene kan være så gode som bare det, men hva hjelper vel det hvis den som skal motta snillheten ikke oppfatter det sånn?? Man må jo prøve bare å gjøre som er naturlig for en, men av og til prøver man å gjøre noe snilt, og tenker NÅ er jeg snill…men så er man slett ikke de i andres øyne …

    22. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Nei, ikke sant….ikke lett det der. Er man snill når man selv tror man er det, men ikke blir oppfattet sånn av den man er snil mot…Eller er man snill når andre oppfatter deg som snill, men intensjonen ikke nødvendigvis har vært det…Liker sånne tankespinn jeg 🙂 Er jo ingen fasit på det der 🙂

    23. jeg kjenner flere som gjør ting i beste mening,men det er ufattelig slitsomt og jeg har ofte følt meg trakket på.Så i mine øyne har den / dei peronane ikke vært snille ,men opptatt av å gjøre dei dei selv blir behaget av medan eg har sittet igjen totalt overkjørt og sur.Snill er mann ikke da nei

    24. Det spørsmålet ditt er ikke så enkelt som det kan se ut til 🙂 Essensen er jo hva man ønsker å formidle og hvordan det blir oppfattet. Og skulle man ha intensjon om å alltid bli oppfattet som snill, da tror jeg man fort gikk på akkord med egne meninger og hva man tror er til det beste for andre. Men det er vel umulig å være enten eller,, men å være konsekvent og ærlig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg