Det er håp for Norge :-)

Jeg delte et øyeblikk med en dame på t-banen her en dag. Hun snudde seg til meg og smilte glad, og jeg vet akkurat hvorfor. Jeg er SIKKER på vi var helt enig, uten at vi vekslet et ord..

For ved siden av oss, litt skrått overfor oss på banen satt det noen jenter i 11-12 års -alderen, og de ga oss et inntrykk av at det er håp for landet vårt.  Barn og ungdom får uforholdsmessig mye TYN innimellom …for å være for late, trege, lite intelligente, for opptatt av seg selv og moro, for uoppdragne osv…  Men har du satt deg ned og hørt etter noen gang?? For det er nemlig ikke bare Ipad, Ipod, Iphone, kjærster og klær det handler om…Neida…

Jentene i 11-12 års alderen, med rosa topper, sminke, regulering og Dolce Gabbana-vesker, de satt nemlig å diskuterte politikk på vei til skolen tidlig en fredags morgen. Det var sterke meninger om hvilken regjering som hadde “driti seg ut” i hvilke saker, og hva som måtte til for å rette det opp. Det var klare meninger om ulike politikere, og hvem som ville føre best skolepolititikk. De var fryktelig engasjerte!

Så om de ikke hadde RETT i alt de sa, så lover det likevel godt når små hoder bryr seg om fremtiden og om hva som gjøres rundt dem. Og det er viktig for oss STORE hoder at vi lytter  litt innimellom, og hører etter hva som blir pratet om bak  Ray Ban- solbrillene og tyggisen….

 

Har du tillitt til den kommende generasjon?

Synes du de som vokser opp nå får for mye TYN?

 

 


 

 

#ungdom #barn #oppdragelse #politikk #tillit
22 kommentarer
    1. Ungdom har i alle tider fått tyn av den eldre generasjon, jeg syns ikke dagens ungdom får mer tyn nå enn når jeg var ung Samtidig er det viktig å si at man må høre på ungdom nå, og da for de har viktig synspunkter på mye. Noe tar de sikkert feil på, men likevel viktig å høre på dem. Jeg har alltid levd etter reglen: Kua må ikke at hun har vært kalv. 🙂

    2. Herlig.:) Det finnes , som voksne, også barn og ungdommer av alle slag. Heldigvis er det ikke noen ensartet gruppe. Hurra for disse da…

    3. Hvis ungdommene er “håpløse” så har vi vel “misset” i vår måte å oppdra dem på. Moro at 11-12-åringer “diskuterer politikk”. Et visst ungdomsopprør er vel et sunnhetstegn. Jeg tror nesten det verste vi gjør (utenom direkte omsorgssvikt) er å hjelpe unga FOR mye. Da blir de fort usikre og usjølstendige. 🙂

    4. Jeg har stor tro på kommende generasjoner. Jeg har jo gjennom jobben min fått gleden av å holde foredrag på skoler. Og de to,, tre første årene som pensjonist så tok jeg jo flere fag på universitetet. Og det er utrolig mye fin og engasjert ungdom, så jeg er ikke det minste bekymret. Bare for en ting.. at man har for lett å glemme hvor verdiskapning og grunnlaget for det velferdssamfunnet vi har kommer fra. Det er nemlig ikke skapt på børsen og gjennom flytting av papir 🙂 Og nå har jeg aldri hørt ordet ”TYN” før.. men skjønner jo hva som menes. Og for mye og for lite.. vanskelig å si.. jeg tror kanskje det er samfunnet rundt som har fratatt unger for mye av muligheten til å engasjere seg og finne på ting. Ikke ungdommene selv.. men kan så vel hende jeg tar feil..

    5. Ja ofte blir det mye tyn på ungdommen. Det kan være spennende å høre på hva den kommende generasjonen sier, noen er utrolig oppdaterte og har helt klare meninger og synspunkter. Andre tenker kun på hva som er best for dem selv – der og da, og tenker ikke litt langsiktig engang. Men de skal overta en gang, de skal styre eldrepolitikken når vår generasjon trenger dem, så jeg håper de velger fornuftige valg. Vi er jo avhengig av dem, så vi får vel legge til rette for at de blir så opplyste og selvstendige som vi kan. Nyt søndagen. <3

    6. Syns igrunn media motsier deg selv ganske ofte iforhold til ungdommer jeg.
      I det ene er de bare tull, i de neste er det engler. Mem ja, de for mest tyn, men det er nok pga av de som tuller de til får oppmerksomhet og ikke omvendt.

    7. Syns ungdom får ofte unødvendig mye tyn og har ofte fått det i alle generasjoner….men nå sytes det ofte for at de ikkje er opprørske nok….ikkje tenker nytt, ikkje står på for landet osv
      For meg som voksen er så mye så forvirrende ofte at eg forstår det er forvirrende for barn og unge.
      Eg var veldig engasjert i krig og fred og sånn som ungdom, det avr klare regler om hvem som var dum og ond hvem som var snill-nå er situasjonen nyansert og eg er nok noen ganger litt som da eg avr ung -hvorfor er det så mye krig, hvorfor kan vi ikkje bare nekte dem å HA krig? neida….så er det pga den avtalen og den avtalen og pga ditt og datt og apekatt
      Så ser man ting er urettferdig og man vil gjøre noe,men man føler seg litt maktesløs..og vet at noen stemte feil siste runde i de fleste land – ellers ville vel ting vært bedre flere steder
      klemmeting <3 hurra for engasjerte ungdommer

    8. Så herlig!! Og jeg tenker at dagens ungdom får TYN, akkurat som vi fikk, og generasjonene før oss. Så viser det seg til slutt at det blir reflekterte og gode samfunnsborgere av de fleste <3

    9. Veldig sant, mange får ganske mye tyn. Kjekt at det er noen som gir oss håp..for dessverre er mange nå som vokser opp bortkjemte og utakknemlige.. dessverre. Men sånne lysglimt er BRA! Og ja..det gir meg håp for den generasjonen som faktisk skal bringe verden videre.

    10. Det er bra at de som vokser opp nå er opptatt av mer enn moter, fest og digitale nyheter. Det er de som er fremtiden og kan påvirke samfunent på flere måter. Artig og komme over slike tilfeldige samtaler, det kan være inspirasjon for mye. Ha en fin sændag.

    11. Så bra!
      Med en 10 åring (snart 11) i huset lytter jeg stadig vekk og gleder meg over hva de tenker på. Da jeg kom fra jobb denne uken satt Frøkna og en venninne og leste aftenposten junior i sofaen her og diskuterte. Da handlet det om forskjeller i Norge og hvor heldige de var som gikk på akkurat den skolen de går på 🙂
      Jeg tror vi store har masse å glede oss til fra disse minder menneskene 🙂
      Håper du får en fortryllende søndag
      Stor klem

    12. Morsomt å komme over en slik diskusjon 🙂 No tror jeg det finnes flere sorter ungdommer på lik linje med ulike typer voksne personer,så att det finnes mange flotte ungdommer er det ingen tvil i,og så har vi noen som burde gått en litt bedre skole :)) men hallo det gjelder oss voksne også ikke sant

    13. Min matgale verden: Ja, jeg ble riktig så glad av samtalen deres. Spiller egentlig ingen rolle om det var rødt eller blått, bare at de var engasjert 🙂 klemmer <3

    14. Helsedagbok: Ikke sant 🙂 Mange av foreldrene til disse jentene stemmer nok blått, og man kan lett tro at foreldrene påvirker dem, og det spiller egentlig ingen rolle hva man stemmer, bare man Vil noe synes jeg. Likte denne lille samtalen de hadde 🙂

    15. Ja, hva skal man gjort uten engasjerte ungdommer?
      Om de kommer fra øst eller vest, og verre eller beste, det har ikke noe å si for meg, som bor 50 mil unna 🙂 Kjenner ikke til Oslo i det hele tatt, annet en det som er fra media.
      Jeg er uansett enig med dem 😉 hehe

    16. Helsedagbok: De kom fra beste vestkant, men de var fryktelig opptatt av å bytte regjering. De var hvertfall engasjerte, og det var det jeg synes var det beste 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    17. Man skal bestandig høre og respektere hva kommende generasjon sier, de har nok helt rett i sine ord.
      BLÅ BLÅ, har tabbet seg skikkelig ut i alt de har gjort.
      Så inn med AP. Helst rent AP. 🙂
      Ønsker deg en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg