Fra slitt, micro-size- bule til stilig palass er ingen lett overgang… ;-)

For små prinsesser (eller egentlig er jeg ganske STOR….) er ikke overgangen fra slitt bule til stilig palass BARE enkel…

 

Man er vant til at det er ganske trangt….ganske slitt… ganske på halv tolv…og ikke så nøye i det hele tatt…

 

Så når man tar skrittet helt…og blir ekte prinsesse i nytt palass, med FLERE kvadratmeter større plass…(i det minste føles det sånn), ja da er det jammen ikke greit å vite hvordan man skal opptre…


Vi kjøpte så klart ny seng, nytt skap og en flunkende ny spisestue, med bord og 4 vakre stoler: Sorte med HVITE puter…. De stod der og skinte så nydelig på Ikea…Og like nydelig stod de her og skinte, etter vi hadde fått skrudd dem opp….EN DAG eller noe sånt….

 


For når man ikke har VÆRT prinsesse før…så er det liksom som noe jobber MOT deg….

Den fine hvite stolen stod liksom der og SKREK etter oppmerksomhet….. Og den kunne liksom ikke bare bli stående der så skinnende hvit så lenge..

Den SUGDE liksom den Indiske gryte-retten til seg!!

 

For selv om det ikke var store flekken…. så traff den så klart ….

 


…RETT på den fine hvite stolen…

 


…Og jo MER vi pusset og gned på flekken…jo MINDRE hjalp det selvfølgelig… Flekken ble HVERTFALL ikke borte…Og det ble  en større og større ring med “lyse-indisk-mat”- farge i stedet for…

 

Men det er her Ikea igjen er geniale!! (innlegget er IKKE sponset 😉 )

For når prinsesser og prinsesser ikke vet å oppføre seg….og fortsetter grise-faktene fra gamle-bula….

Nå det IKKE hjelper å vaske og gni, selv om man har fått litt trening på SÅNN etter hvert….

…DA vet Ikea råd igjen…

De selger super-billige stol-trekk, så man bare kan bytte ut de gamle (les møkkete) på et VIPS!!

Det er mulig at det er flere i Kongeriket som ikke vet å oppføre seg som kongelige i egne palass….siden Ikea har kommet opp med denne løsningen 😉

 


Nå er stolene gode som nye, og de andre lagt til vask.

 

Og Snipp, Snapp osv….

Jeg er igjen prinsesse i Frodiths Palass 😉

 

 

Har du problemer med for lyse møbler?

Er du flink til å la være å søle?

Kjøper du møbler på Ikea?

 

 

 

 

 

 

 

#ikea #møbler #vasking #tegninger
58 kommentarer
    1. Fromfat2phat: Ja, vi hadde visst ikke tenkt så langt vi heller.. Men det er greit når man kan BYTTE ut, da tåler møblene noen runder med grisene, før de blir skikkelig palass-vante 😀

    2. Hahaha, herlig med Ikea som alltid leverer;D Kunne ikke falt meg inn å ha hvite møbler slik som jeg kløner og griser! Herlighet, jeg bruker ikke engang hvite klær pga det, hahaha – så gale er det:p

    3. maiken: Sjossete har jeg hørt om 😀 Fra Kjerstisandnes 😀 Skinnsofa høres lurt ut 😀 Godt å kunne vaske lett av.. 🙂 Men vi har nå trekk i stedet vi da , som bare er å slenge i maskinen 😉 Smarte løsninger ja 🙂

    4. Hehe .. har også opplevd det der. Skulle sette en bolle med taco-kjøttdeig på bordet, snublet og mistet bollen i gulvet og kjøttdeigen spratt over det hele og da på trekket til mine nye IKEA-stoler … så da er det bare å få kjøpt et ekstra trekk og bytte det ut.
      Godt det finnes slike muligheter 😉 Kos deg videre prinsesse Frodith 🙂

    5. Jeg er kjent for å søle latterlig mye, er rett og slett litt , det man kaller, sjossete:) , så jeg ville ikke hatt hvite stoltrekk. Har en lys skinnsofa, men den kan vaskes. Jeg kjøper bare reoler/ hyller og lignende på Ikea, er egentlig ikke noe tilhenger. Men de har mange greie løsninger, det vet jeg.

    6. Lydia: Fint med venner i alle aldre <3 Gjør ikke noe om det er spesielt så lenge man trives med folk 🙂 Å ja...jeg visste ikke du fulgte min. Skal legge deg til 🙂

    7. Jeg følger bloggen din, men du følger ikke min -Så jeg fikk ikke sendt melding! Tenkte å forklare meg litt, men det går bra. Jeg har jo funnet mine, men det er liksom litt “spesielt” i mange sine øyne. Har en ekte venn på min alder, de andre er voksne, i forskjellige aldre. Har en på alderen din faktisk, og noen eldre, noen yngre 😉

    8. jada IKEA er supert sånn….og man skal leve,,eg hakkje puter på barstolene selvom de er kvite :D:D
      men de er ikkje prioritert i vasken nå…eg må nesten fokusere på å ferdigstille badet til besøk 😀
      Deilig med besøk på landet…..håper dere fikk god middag også 😀
      Det er det beste med å være på landet…..middagen etter endt økt 😀
      klemmetingene til deg besteste du <3

    9. Lydia: Fok kommer og går en periode i livet. Jeg er sikker på at du finner de folkene som du skal kose deg sammen med etter hvert 🙂 <3

    10. Ja, billigst å bo hjemme! Og når jeg får førerkortet om ikke så lenge (forhåpentligvis) så blir jeg mye friere uansett. Og så lenge man ikke er i noe forhold er det ikke vits å bo alene, for det er dyrt og ensomt! Jeg trenger folk rundt meg, klarer ikke å være helt alene.. Så da bor jeg hjemme til jeg har blitt tøffere eller møter en “prins” på veien 😛

    11. Sånn er det. Litt støv i krokene, er bedre enn et rent helvete…det lever jeg etter. For jeg er ikke hysterisk selv om jeg ser en hybelkanin. Noen ganger vokser de alt for fort 🙂

    12. margarites: Vi spiser jo mye indisk mat, og det er jo så mye rødt og Orange i fargene. Og det er helt som en magnet disse hvite stolene 😀 OG støv…. vips ligger det støv der etter et par timer 😀 Men det får være…VI får vaske de trekkene ofte 😀 Ja, jeg skal også gjøre ALT på en gang, lage middag OG vaske opp på en gang 😀

    13. Lydia: Ja, det er lønnsomt å bo hjemme en stund 🙂 Jeg flyttet da jeg var 19 år, begynte på folkehøyskole, og da jeg var ferdig der var jeg veldig klar for å bo i Oslo å studere. Så jeg har bodd mye i Oslo. Men også en periode i Alta 🙂 Mye i kollektiv, for det er for dyrt å bo alene, en stund på studenthybel, og så nå med samboeren i 20 år snart 🙂

    14. Therese: Ja, skinnsofa er nok ofte lurt 🙂 Og sofaen vår er jeg glad er blå-grå, for den kan ikke skiftes på tror jeg 😀 Men spise-stua, YES, herlig. Kan bare ta av å vaske. Og billig nye trekk 🙂

    15. Hanne: Ja, det er de garantert 🙂 Jeg synes de er super-lure 🙂 Vi har jo omtrent alt av oppbevaring i sengen og i skapet vårt. Har ikke bod her, og det er lure løsninger overalt, takket være Ikea. Og med disse vaskbare trekkene, så ser vi ut som kongelige en stund til 😀 Hi-hi

    16. cuskima: Ja, vi har også mye svart og hvitt nå 🙂 Og skjønner godt det med skinn til hunder er bedre enn stoff. VI er jo bare oss to, for rottene lager lite poteavtrykk noe som helst sted… Og vi burde klarte hvitt stoff…Men vi skal også bo her og for dumt å legge på puter OPPÅ også, man skal bruke det man har. Men med geniale Ikea så blir det jo supert 🙂 Da er det bare å bytte .-) Vi har vært på landet <3 Klemmer godklemmer <3

    17. Vi kjøpte hvit sofa på IKEA i Houston, og min datter har en tilsvarende på rommet sitt her. Trekket kan tas av å puttes i vaskemaskinen, og det er genialt, for selv om det ikke blir mye søl på dem, så farger mørke bukser av i lengden. På kjøkkenet har jeg trestoler uten pute, noe annet hadde vært bortkastet her.
      På -80 tallet hadde jeg en del lys rosa bluser og topper, og når de var på klarte jeg bestandig å søle spaghettisaus eller ketchup og sånt. Hadde jeg mørke klær skjedde det aldri (tror jeg). Det hender nok at jeg blir litt ivrig og skal gjøre mange ting på en gang på kjøkkenet, og da kan det fort bli litt søl 🙂

    18. BforB: Sofaen vår er grå-blå …og det er en grunn til det…Vi vet vi er litt slumsete…Og spesielt foran tv 😀 Men vi sitter rimelig fint ved det spisebordet, så det går NESTEN greit 😀 Men altså trenger vi LITT hjelp fra Ikea til å holde det sånn hele tiden 😉 Men så lenge trekke koster 40 kr pr stykk, eller noe sånt, var det greit å kjøpe 4 reserver som vi bytter på når de andre er til vask 🙂

    19. Margrethe: Jeg skal BARE kjøpe fra ikea framover. De er så lure, for man kan bytte hele tida 🙂 og kjøpe del-løsninger og brekk og nye små-ting når noe går feil 🙂

    20. Eileen: Nei, er visst ikke brukandes her heller 😀 vi sølte med en gang 😀 Men nå er løsningen, ta av vask, og på med reservene 😀 Og vask igjen de andre 🙂 Vi er jo bare to voksne, så det MÅ jo gå bra 😀 Ja, støv og annet er på plass etter et par timer. Med vinduene åpen og bor midt i sentrum, så er det ikke fritt 😀

    21. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Ja, Ikea er genial 🙂 Mye fint å få , og mye løsninger når man søler, trenger ny look osv. Kjøpe nye trekk 🙂 Jeg er fornøyd med palasset her altså 😀

    22. Ja, det er fint med noe nytt! Er ikke alltid ferien kan brukes til å slappe av på og gjøre ting som en ferie er ment til. -Men det er bra det var verdt det 😀
      Jeg har tenkt til å bo hjemme til jeg er feridg med lærlingstida om jeg ikke møter noen spesielle i mellomtida, hehe ^^

    23. Fru Stussli: Ja ikke sant det er magisk, de tryller det til for meg hvertfall .-) Men ditt palass er super-fint med retro. Men jeg har BARE bodd i arvet og lånt og fått før, så for meg var det superviktig å ha NYYYYYYYTTT 😀 Gleder meg til du kommer tilbake med full fres her inne 🙂 Savnet deg masse vettu 🙂 Håper du har hatt en super søndag, vi har vært på landet i dag 🙂 KLemmer godklemmer <3

    24. Lydia: Så deilig å ordne litt på eget rom i det minste 🙂 Det er vel ikke så lenge til du flytter ut og da blir Lydias Palass sikkert super-flott. Jeg er jo voksen, men har aldri giddet å være så nøye. VI har arvet og kjøpt gammelt og FÅTT i årevis, jeg og samboeren. Nå var jeg SÅÅÅÅÅ lei!! Og ville bare ha nytt!! Vi flyttet nettopp i annen leilighet. Og det kjøpte vi, masse nytt fra Ikea. Så ble ikke stort til sommerferie, men det var det verdt 🙂 Vi eier ikke leiligheten her vi bor, men denne gangen eier vi alt inventaret 🙂

    25. traust: Ja, jeg må si at Ikea er genialt. Billig og smart. Og bruker -vennlig eller hva man skal kalle det 😀 Når man kan bruke ting, søle, og ta av og vaske, man trenger ikke kjøpe nye møbler liksom 🙂 Håper du har hatt en strålende dag 🙂

    26. Helge: Ja, vi prøvde å fjerne så fort råd var vi, men hjalp ikke det spor med RØD saus nesten… Men så lenge trekkene er så lette å fjerne og sette på nye, bare et par skruer å skru ut, så er det greit 🙂 Ja, man kan putte noe OPPÅ eller plastikk osv, men vi må jo bruke det vi kjøper også, hvis ikke er det ikke noe vits synes jeg ..Men vaskbart er bra 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    27. fruensvilje: Ja, jeg får unnskylde meg med det, at litt uhell kan skje selv dronninger eller KONGER 😉 Kongen er ikke det spor bedre skjønner du 😀 Men Ikea har billige løsninger på det også, så Palasset er inntakt 😀

    28. Hanne Beate: Ja, det nytter ikke om man bor på gård kanskje 🙂 Og nytter ikke om man ikke er vant å går rundt til STAS bare heller…Vi er for aktive og for slurvete og VIPS ikke hvitt mer 😀 Men Ikea vet råd 😀 Heldigvis 🙂 Håper du har hatt en fin dag <3

    29. Jeg er så glad jeg har svart skinn sofa akkurat nå, hehe for jeg er en verdens mester på å søle : ) haha Å jeg elsker Ikea, for at de er som de er 🙂 Er billig å bo så lenge man handler på ikea 😀

    30. Hehe 🙂 Fantastisk!! 🙂
      Handler lite på Ikea, meeen, skal bytte kjøkken etterhvert, da blir det nok Ikea. Håper de er like geniale på kjøkken 🙂

    31. eg ordnet det der da eg leste innlegg fra Åse Helen, eg ønsket meg kvit sofa,men orket ikkje hundejenter og poteavtrykk på stoffet -IKEA eller ei..hadde blitt mye vasking likssom…..
      så eg fikk skinnsofa….og fordi skinnsofa er litt kaldt i stumpen så sitter eg på et teppe og hundejentene på en hundepute på sin side. Når de trenger det vaskes alt i maskinen og sofaen tørkes over og ingen flekker eller peltz…very nizzz
      Elllers går det i sort og kvitt hjemme hos meg….eg har barstoler fra IKEA og de kjøpte eg brukt sammen med kjøkkenøyen min da eg bodde i den andre leiligheten. Og først NÅ ser eg at eg trenger faktisk å vaske dem….så de har holdt en stund og endel middager 😀
      I love IKEA, er jo der badet mitt kommer fra..ja minus vask og dusj da…men…resten <3<3
      ha en smashings dag <3

    32. Jepp, har opp til flere møbler fra Ikea….blant anna en hvit sofa. Hvit sofa har stått på ønskelisten siden åttitallet etter en alt for trang hybelleilighet. Da vi flytta hit ble de brukte sofaene for brukte etter hvert og en Ikea sofa ble kjøpt inn…..med HVITT trekk. Kan tro det var fint. Inni mellom ble det vasket. I fjor skiftet jeg ut til grått trekk. I vår skiftet jeg tilbake til det hvite…og det var da jeg så det, det var ikke så fint lengre.
      Men Ikea er god og ha, det er så greit med dette som kan skiftes og byttes. Da kan en spise og kose seg, bo og bruke uten det blir krise om en bor på en måte for mye :)))).

    33. Lyse møbla e ikkje brukanes i detta huset i allefall… Hvis ikkje ungan søle te slottet så gjør mora d.. 🙂
      Hær e d sånn at hver gang æ har vaska huset å setta mæ ned.. så e d nåen som klare å søle ett eller anna kliss på d reine fine golvet.. Æ har reine golv i maks 30 min….

    34. Det er veldig greit med ting som kan byttes ut. Hvite møbler er ikke så greie? Da er Ikea genial.
      Jeg har mye skap fra de, men ingen sittemøbler og annet. Skapene deres er geniale, og jeg har både garderobe, vaskerom og bademøbler fra de. Så lenge en skrur det sammen skikkelig fungerer det også.:)
      Jeg søler lite.. Heldigvis..)

    35. IKEA er litt magisk <3
      Her i palasset er det veeeeldig lite hvite møbler. En komode og et kleskap i andre etasje er det eneste jeg kan komme på i farten. Her i gjenbruksslottet er det ganske fargerikt, men jeg skulle ofte ønske at det fantes IKEAløsninger til 60-70tallsmøblene våre 🙂
      Nå har jeg en plan om å sakte men sikkert vende tilbake til blogging og hverdag. Sommerferien for denne gang er over og jeg kan slå fast at en pause fra bloggen har gjort at lysten til å skrive og fotografere er kommet tilbake 🙂 Så nå gleder jeg meg til å henge med på hva alle dere her inne driver med og til å dele litt mer selv igjen.
      Ha en fortryllende søndag!
      Mange klemmer

    36. Jeg bor fortsatt hjemme, og her er det ikke akkurat mye ikea… Her skal alt helst kjøpes brukt, så det å se på møbelbutikker, i blader med møbler osv gjør så jeg bare har lyst til å flytte ut å lage mitt eget drømmehus 😛 Det er fint her hjemme da, liker meg godt.. -Men jeg vet at når jeg flytter ut, da blir det andre saker! Jeg fikk faktisk lov til å ordne rommet mitt her hjemme da, malte det og kjøpte helt nye møbler unntatt senga. -Lydia stil på rommet mitt, bare at det er et lite rom.. Men jeg føler meg hjemme på rommet mitt, og forestiller meg et helt hus i Lydia stil.. -Det blir flott det! 😉

    37. Ha-ha….VEEEELDIG gjenkjennende! Jeg har mørke møbler , og det er en grunn til det. Jeg burde ha hatt bare mørke klær også….men det er så stusselig. Tror ikke klesforretningene godtar det hvis jeg kommer med den lekre off-white blusen med middagsrester på….og spør om å få bytte. Av og til har jeg på meg forkle når jeg spiser, men det kan jeg jo ikke når jeg er på besøk.;)

    38. Jeg elsker stoler og sofaer fra Ikea – greit nok er en liten “gris” jeg også – men det mest geniale er at jeg kan skifte farger og føle at jeg har kjøpt nye møbler 🙂 Ha en flott søndag og ta vare på deg og dine 🙂

    39. Ikea besøker jeg sjelden. Jeg søler nok jeg også men det spørs hvor man spiser maten. Blir mere søl på stoler og sofa hvis man spiser i stua enn på kjøkkenet. Man kan få tak i plastikk til og dekke over men alikevel fort gjort f.eks på duker. Men når man fort søler bør man fjerne det så fort man kan. Ha en fin dag.

    40. he he sånn kan det gå ja 🙂 godt det fantes råd da.Vi har nok aldrig kjøpt møbler på ikea,ikke har vi ikea i nærheten heller,møblene våre er mørke,men vi kjøpte en lys liten hjørnesofa da vi bodde et år i huset vårt i Volda,da vi solgte huset havnet den i kjellen her,planen er å sette den på hytta,hvordan det vil gå får tiden vise.
      Lit søl er vi vel borti alle mann en gang iblant,uhell kan skje selv dronninger 🙂

    41. Åh, så kjekt med trekk som passer til stolene. Jeg har faktisk aldri vært på Ikea, men må nok ta meg en tur og nesten alle jeg kjenner har vært der. Hos oss går det ikke med hvite møbler, for alle i huset er gode på å søle og ikke minst minstemann. Dessuten bor vi på gård og da har det lett for å bli med jord inn.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg