“Faen så kaldt det var i dag!”…..

“-Faen så kaldt det var i dag!”

De høye hælene smalt som trommestikker mot den isbelagte asfalten der hun hastet avgårde… Hastet avgårde mot dagens avtale.. Hun dro dunjakken tettere om seg, og angret bittert på at hun ikke hadde tatt lue og votter… Varmen fra natten…. fra sengen…. fra han som lå der… fra den gode myke dyna…hang ennå igjen som en usynlig kappe rundt kroppen hennes…og hadde bare nylig møtt frostrøyken der ute… De bleke kinnene hennes hadde fått røde roser, etter isvinden som hadde rukket noen hastige strøk… på hennes lille tur fra dynen og bortover fortauet mot bussholdeplassen..

“-Faen så kaldt det var i dag!…. “

Tuppen på de høyhælte støvlettene traff en isklump, som så vidt satt fast i asfalten…. Den løsnet…tok en liten bue i luften, før den spratt bortover mot han som satt der… Hun enset han så vidt…

Frostrøyken sev stille ut av neseborene hans… Kroppen knirket lett i det han vred sakte på seg..Frosten og kulden satt i kroppen etter enda en natt under broen..

NOEN hadde gitt han en brukt saueskinnsjakke dagen før…Han visste ikke hvem…Han hadde sittet der i koften sin, strikket i gamlelandet…og hutret.. Plutselig hadde et manne-menneske sagt noe uforståelig, med høy, klar og medlidende stemme, og lagt fra seg jakken…. HAN hadde takket på sitt språk…sett ned i bakken… kjent skammen brenne i iskalde kinn… fordi han var nødt til å sitte der med koppen sin…Gråheten og tristheten han hadde hatt på innsiden av strikkekoften hadde forsvunnet noe akkurat da…i øyeblikket jakken hadde truffet bakken… og han hadde kjent et snev av håp… Men skammen var for stor til at han hadde møtt blikket til den fremmede…

I dag satt han der igjen…med koppen sin.. Sulten skrek i tarmene… Billig loff mettet ikke slik han hadde håpet… Han tittet i trillebagen sin…Der lå lommeboken… der lå bildet av de der hjemme han hadde forlatt…der lå de andre skitne klærne hans…blandet med poser med stjålet mat..  Han tittet på den lille familien på bildet, bildet som nå var ødelagt av vann og skitt……

“Det var jo ikke sånn det skulle bli!” Han spyttet ordene ned i trillebagen med en svak, maktesløs og trist stemme……….

“Det var ikke sånn det skulle bli…”

Forventningen hadde vært stor da han forlot gamlelandet…..I øynene på den lille familien….Datteren, mannen, og de små barnebarna…som sto i døren der hjemme og vinket.. I et bittelite og falleferdig hus… Øynene hadde lyst som små forventningsfulle flammer, i kontrast til det grå, slitne huset… .HANS flamme hadde brent på innsiden… Håpets flamme….Da han forlot gaten….forlot byen….forlot landet….  sammen med den lille gruppen av likesinnede…

I dag var flammen sluknet noe…. Han så på gruppen som sto litt lenger bort i gaten…hans folk….NOE hadde blitt ugreit mellom dem…da han ikke ville være med på det de foreslo….De hadde gått…latt han alene…. Det var flere dager siden nå…men han så de fremdeles…. flere ganger om dagen…der de sto litt lenger borte i veien…. Han dro blikket til seg igjen, tittet ned i bakken… Hørte noen skritt som nærmet seg….hæler som smalt som harde trommestikker i bakken… En isklump kom sprettende over den isete asfalten…. Den traff han på hånden i det han ristet litt forsiktig i koppen…Han begynte å blø…trakk hånden til seg….

“Faen så kaldt det var i dag!!”

En kvinne FÒR forbi….på vei til viktige gjøremål…

 

 

 

( Denne lille historien er laget på alle innspillene jeg fikk av dere på bildet over her i går Jeg la ut bildet på fredag morgen,spurte hva dere assosierte med dette bildet. Og på inspirasjon fra disse ordene fra dere laget jeg dette. Det er litt deres og litt mitt så klart. For jeg måtte jo lage den røde tråden 😉 Tusen takk for MAANGE og flotte innspill!! You made my day!!  🙂 Jeg tror de fleste vil kjenne igjen SINE ord, eller stemningen de laget)

 

 

#novelle #tekst #assosiasjoner #kulde #tristhet #samarbeid
25 kommentarer
    1. En utrolig fin historie, dette er en stor tankevekker! Kjente igjen mine ord og stemningen. Nesten så det rant over en tåre eller to, dette var bare en fantastisk historie å lese! <3 Tusen takk for at du lagde denne!

    2. Oy, for en tankevekker! Jeg fikk ikke vært med å levert inn forslag, men jammen ble det fint. Et stille vemod. Du skriver godt vennen. Klem fra meg, som gleder meg til mer fra deg.

    3. Hmm, veit ikke om den første kommentaren min gikk igjennom (jeg veit du har sånn godkjenning), for i det jeg trykket sendt fikk jeg opp en feil, og når jeg oppdaterte kom jeg bare tiilbake til innleggert. Så, jeg skriver igjen- tilfelle.
      For et flott innlegg!
      Jeg får ikke med meg alt hver dag alltid i disse tider, men det er fint å lese selv om jeg ikke bidro selv 🙂
      Du er nok den her inne jeg veit om som er den flinkeste til å engasjere andre 😀

    4. Det er nesten så jeg står der og ser på mannen på ordentlig, nesten så jeg kjenner tankene hans ut fra hva du skriver. Det er vakkert og vart, og det får meg til å føle meg heldig – fordi jeg slipper å tigge for å kunne kjøpe den maten jeg trenger. <3

    5. Oh nå ble jeg så trist at det kom en tåre i øyekroken tilogmed oooooh søs så vakkert og fælt på en gang. <3 <3 <3 gooodklæmmesøsklæmmen. Du burde blitt forfatter du <3

    6. Åååå, så BRA den ble. Du laget en kald og flott stemning av bildet. og fint spenn i historien når du får kulden fra to forskjellige ståsteder, mannen og damen. Veeeeldig bra Frodith!! Klemmer

    7. Sååå vakkert og flott satt sammen <3 Du burde jo blitt forfatter. Gleder meg til neste historie, for dette kan du virkelig.
      Ha en superfin helg
      Klemmer

    8. Så fin historie det ble ut av ordene..du kan det der med å fortelle historier både med bilder og ord 🙂
      Så de fine kjolene dine og deg 🙂 spent på om det ble noen handel på deg i dag :)) Klem <3

    9. At du har et talent for å skrive noveller er det ingen tvil om – og du har jo skrevet den i løpet av kort tid. Sjøl om dette er en trist og tung historie, er den lettlest. Korte setninger er med på å skape intensitet og “nerve”. Det er mange som sitter slik – med pappkruset. Det er lett å dømme og kjenne på vemmelse, men vi kjenner ikke “historien bak” der vi haster forbi dem og klager på kulda..Her har du skapt en slik historie – som er med på å menneskeligjøre den som sitter der. 🙂

    10. har æ sagt at æ syns din blogg e herlig? Detta va nok ett blinkskudd fra dæ… 🙂 historien va virkelig en tankevekker… Man vet aldri hva som skjuler seg bak en annens fasade…

    11. Så fin historie du hadde laget, – og ja enig at du burde begynne å skrive! Illustrere er du jo også god til, så det hadde blitt en fin bok! En varm klem fra meg.😊

    12. Hmm….plutselig følte jeg det var så kaldt, enda det er 21 grader ute 😉 Men vinteren og kulden er i anmarsj, samme hva 🙂
      Du er kjempeflink å skrive <3 Kjekt å lese, selv om det var en "iskald" historie 🙂
      Sender en varm klem jeg 😉 <3

    13. Så bra!! Det høres ut slik som bildet kjennes ut. Ble helt rett liksom.
      Du er jammen flink med ord. Gleder meg til neste bilde/historie
      Mange lørdagsklemmer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg