Om å utgjøre en forskjell… (reprise)

Jeg er visst i et veldig filosofisk hjørne nå om dagen… Forskjellige ting får meg til å gå å fundere, grunne og filosofere litt… Kanskje ikke akkurat på nivå med de tunge,store filosofene som Platon, Sokrates eller Kant liksom…. Jeg skal ikke påberope meg noen tanker som har betydning for andre enn meg selv… Men selve min eksistens, har den noe og si for andre?  Utgjør jeg en forskjell her i livet, fra eller til? Føler DU at du utgjør en forskjell her i livet? 

Jeg tror at vi ALLE utgjør en forskjell her i livet, for noen… Det trenger ikke være som nevnt over, at du  utgjør en forskjell for hele menneskeheten liksom… men for noen få… Noen nære.. At det er alfa-omega om du faktisk er her for noen…..det være seg : barnet ditt, et barn i barnehagen der du jobber, for den gamle nabodamen, for kjæresten, for din mor eller for gruppen med voksne ved asylmottaket….Er man alfa-omega om så bare for EN, så utgjør man helt klart en forskjell 🙂 

I mitt hode tror jeg vi er brikker på en måte, som i et vakkert puslespill, og hvis noen brikker ikke er her, så ville det ikke bli DETTE puslespillet… Det ville manglet noe viktig. Og det ville vi merket godt. I mitt hode utgjør jeg en forskjell for mange i livet mitt. Jeg VET jeg er viktig for mange folk, kjenner det langt inne i magen, både privat og på jobb.. Og jeg tar meg tid til å sitte ned mange ganger, å tenker over det::

I MAKE A DIFFERENCE :- )

 

Ha en fin-fin dag!!

You make a difference! 🙂

 

 

 

 

#filosofere #betydningfull #tanker
22 kommentarer
    1. At man betyr noe for noen tenker jeg er en av de viktige grunnene for å overleve. Og at man faktisk kan , som du her gjør, minne seg selv på det noen ganger.
      Og at nettopp du er viktig og gjør en forskjell for mange her i livet , det vet vi jo…
      Ellers er det kanskje høsten som putter deg i det filosofiske hjørnet…..

    2. Fint skrevet og mangt et ord til ettertanke her. Har sendt inn mitt bidrag til skyggeutstillingen. Håper du har fått det. Skal jobbe i morgen og det har vært en fin uke. Men neste tirsdag både gleder og gruer jeg meg til – hva resultate av den blir på sikt vil tiden vise. Men jeg skal IKKE gifte meg altså…ha en fin kveld.

    3. Dette er en veldig god og veldig viktig og fin tanke! Jeg tror absolutt at jeg betyr noe for mange – i alle fall for dem som er nær meg. Og at det er en god følelse som liksom skinner som en sol inni meg, føler jeg mange ganger. Og hadde det ikke vært for Deg, så hadde jeg nok ikke blitt kjent med så mange fine bloggere. Så du betyr noe for meg også! Klem <3

    4. Javist gjør du en forskjell 🙂 Vi er alle som du sier viktige brikker i et puslespill. Og så kan alle eller noen av brikkene byttes ut ved behov.
      Håper du har hatt en knallfin sommer Frodith 😀 Solen skinner og nå er det helg 😀 Glade klemmer til deg ♡

    5. Alle gjør vel en forskjell men på forskjellig vis. Noen lager vel større tomrom en andre om de blir borte. Og noen innbiller seg vel at de tomrommene blir digre og vanskelige å tette. Men på et merkelig vis så glir alt sammen igjen ganske så fort. Jeg pleide å si om meg selv når jeg skulle gå av med pensjon i jobben: Det er som å hive en stein i vannet, det blir hull en liten stund 🙂

    6. Vi er alle viktige for noen som du sier…og alle kan jo ikke “finne opp kruttet”og den slags….de små tinga som betyr noe for en selv og andre i hverdagen er mer enn nok :))
      Blogging hadde ikke vært det samme uten deg…:)) Klem <3

    7. Ja, klart vi har alle betydning for noe eller noen, eller aller helst begge deler. Selv om i tunge stunder kunne man av og til bli i tvil 🙂

    8. Alle har vi evne til å gjøre en forskjell, den forskjellen kan være god eller vond. Det er vårt valg. Men av og til kan smerta i livet væra så stor inni noen, at valget ikke eksisterer der og da.
      Men det er fint å bli minna på dette, når en får lov til å ha det overskuddet, den gleda i seg som en kan dele med andre. Spre det gode og det positive, som ringer i vann. Det tenkte jeg når jeg skulle ha barn, at de skulle evne å spre det positive…og hva jeg kunne gjøre i den forbindelse.
      Og du er en fargerik sommerfugl som sprer masse, både her og der…. Det med “der” veit jeg ikke, men jeg føler du gjør.
      Ha en strålende filosofisk fredag. Klem 🙂

    9. Takk for gode ord! <3 Ja, vi er alle betydningsfulle for de rundt oss. Det som er litt vanskelig er at vi ikke kan være like nær alle sammen geografisk, men heldigvis finnes det telefon og kanskje man også er flinkere til å besøke hverandre når man ikke bor i nabolaget. Ha en fin og ikke for travel dag! 🙂

    10. Ja, du utgjør en forskjell her på bloggen også – ingen tvil om det. Hvis de artige tegningene og spørsmålene og konkurransene til Frodithen forsvant her på bloggen . ja da ville de etterlate seg et stort tomrom. (Og DET er ikke tomme ord , altså!). Det er rart – akkurat som om mange av vi som er bloggvenner står i mye av de samme tankene. Ofte så leser jeg et innlegg og så tenker jeg : “Akkurat DET har jeg også fundert over i dag!” Tror ikke det er tilfeldig. Akkurat nå føler jeg kanskje ikke at jeg er så viktig for mange, og på en måte er det godt. Da har jeg nemlig ikke så mye ansvar og forpliktelser overfor andre i hverdagen heller. Men jeg vet at jeg er viktig for noen!:)

    11. Ikke alltid like lett å se at vi gjør en forskjell, men deilig de gangene man får det på “storskjerm” ;-).
      Jeg skrev en avhandling om innlegget ditt om vaskemaskinkjøring her om dagen, jeg hadde akkurat skrevet det ferdig og vips tok elektrikeren nette og borte var kommentaren på ca. en side eller så he he. Ha en vidunderlig fargerik fredag og en god klem på kjøpe

    12. Nå våknet jeg, dette har jeg også skrevet om noen ganger. Et liv betyr så mye mere enn det vi forstår. Livet ditt er viktig for mange, meg også. Jeg gleder meg over dine gode innlegg og liker å tenke på den fargerike fine damen som er min gode bloggvenn.

    13. du har helt rett vi er alle av betydning for noen.Akkurat nå mangler vi en brikke da min beste venn og nabo gikk bort på onsdag ) og savnet er ubeskrivelig stort

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg