Om å se verden med nye øyne.. :-)

Jeg tenker at dette med ståsted er en viktig sak. 

Mye her i livet handler om hvordan man ser på det. Altså ikke nødvendigvis hvordan man HAR det, men hvordan man TAR det. Vi opplever alle ting som vi selvfølgelig ikke har noen kontroll over. Ting som skjer utenfra.  Men det vi KAN gjøre noe med, er hvordan vi ser på det. Det er ikke like lett alltid, det skal sies….Men om vi øver oss litt, så mener jeg at man kan SNU situasjoner som er vanskelige. 

Det handler om å se verden med nye øyne…Om å se HVERDAGEN med nye øyne… Se hver lille del som LIVET… Gjøre de små lykke-tingene i hverdagen større en de problemene som kommer og pirker oss i siden innimellom..

Det gjelder å være kreativ…

Finne nye synsvinkler…

Og slik tenker jeg med mange ting her i livet…


En blomst er fin tatt ovenifra. Den gir det klassisk pene bildet… Men har du prøvd å fotografere den nedenifra… Det gir bildet en helt annen dimensjon… Det gjelder å se nye muligheter… Dette bildet tok jeg i slottsparken på lørdag.

 


Og dette har jeg tatt for et par år siden…Og du har nok sett det før…

 

Naturen…DET er livet det <3 Det gjelder bare å se det…

 

Klarer du å snu situasjoner som har blitt litt vanskelige?

Klarer du å finne nye måter å se ting på?

 

 

#foto #synsvinkler #tankegang

 

 

 

 

 

 


 

62 kommentarer
    1. Eva: Jeg prøver å få fokuset litt VEKK fra det negative, for det kan lett få overtaket…og lett å grave seg ned. Så selv om de tingene ER der, så skal det ikke få ta hovedplassen liksom 🙂 Klemmer og kjempegod dag til deg også <3

    2. En sak har som oftest flere sider 🙂 Det er helt sant 🙂
      Jeg har ikke alltid vært så flink til å snu negative ting til noe mer positivt. Men jeg synes det er viktig at man i alle fall forsøker. Det handler om innstilling. Og motivasjon 🙂
      Nydelige bilder, som alltid fra deg <3
      Klemmer og en god dag ønskes deg <3

    3. Av og til kan det være greit å la andre se på en vanskelig situasjon, jeg spør gjerne om råd til de jeg stoler på når “jeg ikke finner skogen for bare trær”…
      Etterhvert som tiden går, så vil man se ting på en annen måte, spesielt ting som har vært vanskelige…jeg tenker i alle fall at det ordner seg alltid….
      Veldig fine bilder

    4. Hahahaha, er så enig med deg når det gjelder å ta bilde av en selv nedenifra – det blir ikke mye pent her i gården, ihvertfall! Men å ta bilder av dyrene fra den vinkelen er bare knallsøtt:D Og det gir en helt annen følelse og dimensjon over et bilde, så sant:)

    5. ladyaugust: Gøy med foto og bra med ny vinkling på ting, både på bilder, og i verden ellers <3 Nå har jeg en plan...Og det skal være hemmelig :-DKlemmer søs <3<3

    6. Hanne Beate: Jeg har heller ikke særlig hull lenger 🙂 Hadde mye som ung …:-/ Nå gleder jeg meg til helgen, da skal jeg møte en venninne, og kanskje ta en tur på landet 🙂 Jeg skal også snaaaart få sendt deg froggepremien din 🙂 Hi-hi..har ikke glemt deg, bare har hatt det veldig travelt 😛

    7. Ja, det er viktig å ikke grave seg ned og bli der! Dessuten er det bra å komme seg ut og gjøre morsomme ting, og ha ting å glede seg til. Jeg går til tannlegen to ganger i året, og denne gangen tok han et hull som hadde utviklet seg en stund, tok det samtidig med en sjekk ellers. Pleier heldigvis ikke å ha hull da.

    8. ~Lin: Ja, man skal ikke bare se folk fra ANDRES ståsted, det er jeg jammen enig i. Man må passe på seg selv litt. Men om man er på vei ned en bakke… med hodet først…og er på vei til å BLI der…fordi tankegangen har hengt seg opp, DA er det viktig å tenke på en ny måte for å få det bra med seg selv. Jeg prøver å tenke sånn hvertfall, selv om man av og til selvfølgelig ikke er like flink 🙂 Takk skal du ha min venn <3 Klemmer med begge armer 🙂

    9. Fromfat2phat: Elsker å ta bidler fra denne vinkelen, prøver det på stadig nye ting 🙂 Jeg har funnet ut at det eneste som IKKE blir finere nedenifra og opp, er MEG 😀 Eller folk da 😀 Hi-hi… Men mye annet blir veldig fint nedenifra 🙂 Ja, man må prøve å forandre hvordan man SER det. Jeg snakker så klart om ting som ikke er livstruende, traumer, død osv…Det er selvfølgelig noe annet. Men litt sånne MINDRE smårpoblematiske ting vi henger oss opp i… DE kan snues 🙂

    10. Hanne Beate: Ja, man bør få snakket om ting, og om traumer og annet er det jo veldig spesielt. Men sånne middels store ting, som folk har lett for å BLI i … det er ikke så sunt. Snakke LITT, men ikke grave seg NED i ting… hvis det altså er på middels planet… Jeg tror mye på at en del ting er lettere å ta tak i og å analysere hvis man kommer seg LITT ut av gørra FØRST… Ja, masse positivt også , og viktig å se de også, for mange har MER lett for å se de dårlige tingene… Håper det ikke var mye hull for deg ? Tannlegen er ikke gøy :-/ Ha en nydelig dag <3 klemmer <3

    11. eg er ofte for flink å se ting fra andres perspektiv så har vært nødt å lære meg å se tingene fra mitt som voksen..dette med å ta for mye hensyn og respektere andre for mye og å bry seg for mye har vørt en gjenganger….eg bryr meg fremdeles,men på en mer konstruktiv måte for begge parter…så jo eg ser ting fra mange vinkler hele tiden og snur ting til positive etter å ha sett på dne negativt i noen minutter 😀
      nydelige bilder 😀
      klememtingene <3

    12. Det er så sant og så klokt sagt, det:) Hvis man ikke kan forandre situasjonen, forandre måten man tenker om det. Og herlighet, de bildene var bare fantastisk flotte og det gir virkelig en helt ny og egentlig enda finere dimensjon til dem ved å ta bildet nedenfra/fra undersiden:)

    13. Flotte bilder, – jeg har også oppdaget at blomster m.m nesten blir finere om man tar bilde av de oppover, for da får man himmelen som bakgrunn. Ja, du har helt rett i at mye handler om hvordan man TAR ting, og klarer man å se de positive tingene i livet går alt så mye bedre. Uansett hvor slitsomt og vondt livet kan være er det alltid noe positivt også. Idag f.eks. var jeg hos tannlegen, ikke den største krisa akkurat, men hvorfor skal man liksom grue seg til det. Før grudde jeg meg i lange tider, men nå gleder jeg meg nesten, for det gjør jo ikke vondt (bare dyrt!) Ekstra vonde ting er det viktig å få snakket om og bearbeidet, så det er ikke alt som skal oversees. Ha en fortsatt fin dag!😊 Klem💕

    14. Elin Slåen: Takk 🙂 Jeg ble ganske fornøyd med dette gule også 🙂 Med den herlige himmelen bak. Litt nedenifra dette også, men litt annen type blomster 🙂

    15. dedicat: Nei, det er lett å dyrke det negative, uten at jeg helt vet hvorfor. Men vi må prøve å vri det litt, så blir livene våre enklere 🙂

    16. Du har så rett så.. Det er jo det som skaper utvikling,, og finne de nye mulighetene. Og hadde vi mennesker brukt mesteparten av tiden på det,, og ikke dyrke de negative tingene,, da hadde mye vært bedre. 🙂

    17. Moving On: Du er da flink du da, du klarer da til stadighet å SNU, selv om du faller og snubler litt innimellom. Jeg synes du jammen meg er flink til å prøve og du KLARER det da også <3 Klem <3

    18. Anonym: Ja, vi gjør jo det, alle mann 🙂 Det er lurt å være åpen for nye vinkler, og prøve se dagen med nye briller, nye øyne, for å få mest mulig fine dager 🙂

    19. Min matgale verden: Jeg kjente ikke til Polyanna nei, før jeg leste om det hos Cuskima 🙂 Men jeg er for å se ting med litt fargede brilleglass om det er mulig, og prøve å se det fra andre vinkler, slik at dagene blir så fine de kan 🙂 Kose deg masse i Kjortelen 😀 OG JAAAAA , et stort rungende et, til at du går på skrivekurs her til våren. Eller FØR!! 😀 Klemmer min venn <3

    20. Toterota: Hei søsters 🙂 Ja, vi hadde en herlig dag, og jeg fikk masse fine bilder. Alltid kos å være på tur med deg, eller bare ha noen timer sammen til hva som helst. Verdens beste søster <3 Jeg er klar for nye safarier jeg 🙂 Klemmer <3

    21. birdbay: Vi kan bare prøve, og vi blir flinkere og flinkere er min erfaring. Ser man på ting med litt fargete brilleglass, så blir det som regel ganske så bra 🙂 Håper du får en nydelig uke du også <3 klem

    22. fruensvilje: Jeg har veldig inntrykk av at du er en harmonisk og positiv sjel ja 🙂 Og det er lettest om man ser det med litt positive briller, da BLIR det ofte sånn 🙂 Lykke til i dag <3

    23. Margrethe: Ja, jeg har veldig inntrykk av at du ser og titter fra alle mulige vinkler 🙂 Takk 🙂 Ja, jeg liker dem fra litt andre vinkler 🙂

    24. karidansen: Ja, man får gå litt på utsiden og titte inn på nye måter, og se at ting ikke er nødvendigvis bare det vi så først. Og er det mye vanskelig så er det alltid mye fint også i løpet av en dag 🙂 Men vi må være åpen for å se det 🙂

    25. ladyaugust: Ja, det er det det gjør 🙂 Og selv om det ikke er lett, så må vi bare øve oss, så blir vi vel flinkere 🙂 Det første bildet er nytt, og jeg føler det ble veldig fint 🙂 Klemmer søsklemmen <3

    26. etdiktomdagen: Vi får øve oss 🙂 Jeg finner alltid noe positivt med en dag, og hvis ting er supertungt så gjelder det å finne det fine i dagen også. FOr det er alltid NOEN fine ting også som skal skje i løpet av en dag, men man må være åpen for å se dem 🙂 Ja, det er Gaustadtoppen 🙂 Ble kanskje litt dumt, ikke jeg som har tatt bildet da, men jeg komponerte det 😀 Og jeg liker det veldig godt, turen var topp 🙂

    27. Anonym: Takk for det 🙂 Ja, vi får prøve så godt vi kan, og som regel går det meste å snu,og se fra en annen vinkel 🙂 Ha en vakker mandag du også 🙂

    28. Bra skrevet av deg!
      Viktig og prøve på det.
      Selv er jeg ikke så flink til akuratt dette du skriver her. Rimelig dårlig sånn igrunn.
      Men jeg prøver, så håper de telles litt! Haha
      Ha en fin fin dag! <3

    29. Jeg tror du må ha lest LIllasjel,hehe. Ja, er det ikke dette vi prøver på så godt vi kan, hver eneste dag ? 🙂 Det viktigste vi gjør for å få et godt liv.

    30. Absolutt en bra egenskap den polyanna-metoden. Leste du de når du var mindre?? Jeg husker jeg elsket de bøkene, eller, egentlig elsket jeg alle bøker…hehe Og du! Tuuuusen hjertelig takk for gaven i posten! Herlig “frogge-pose” Den passet jo perfekt til en frogge-konkurranse da! Du er så oppfinnsom og flink du!! Nå pakker jeg til hytten, jobber til 19,30 og tar bussen ut, Bonnie og jeg, Gubben og guttene har trening da nemlig. Så blir det to dager i ensomhet, håper på å skrive litt, Homer-kjortel skal pakkes ned 😉 Good mandag min venn! Ps. Håper for tiden på å finne et skrivekurs i Oslo til våren, hadde vært en super kombo, skrivekurs og å møte deg <3

    31. Hei! Takk for fin tur i byen på lørdag! Både koselig, morsomt og oppkvikkende😆 Bra bilder ble det også! Vi fortsetter med sånne herlige småturer👍🏼😀Ha en strålende dag. Klem!

    32. Så flink du er:) Fine bilder også:) Jeg øver meg hver dag jeg på å finne nye sider å se ting på. Jeg øver på å være fornøyd med å være akkurat den jeg er og ikke bruke livet mitt på å prøve å være så forb…. perfekt hele tiden. Noe jeg aldri kommer til å bli uansett hvor mye jeg prøver:) Det ble mye prøving i en kommentar:) Ønsker deg en strålende mandag og en fantastisk god uke videre:)

    33. God morgen.
      Det er faktisk et tema vi ofte stiller oss her hjemme,så det å se ting på en annen måte jobber vi med,uansett hva det er så prøver vi å finne det positive i det meste 🙂
      I dag er det en kjedelig dag for meg,men jeg snur det og sier att jeg får en fin tur :)) da blir dagen så mye hyggeligere 🙂

    34. Så sant….. jeg prøver – er en positiv person ! Som regel klarer jeg å se ting fra en annen vinkel om det skulle være nødvendig – men det er jo ikke alltid like lett….. flotte bilder – blir så annerledes <3

    35. Å se det hele littegrann fra oven…eller fra undersiden, alt etter som….Jeg mener at jeg i årenes løp er blitt ganske god til å omstille meg og gå inn for å finne løsninger når ting ikke går helt på skinner. Så, ja – bare jeg får summet meg litt – så klarer jeg som regel å snu en situasjon og se at det NESTEN alltid går an å se noe positivt i det som skjer. 🙂

    36. Oh nyyydelige bilder søs 😀 Jeppsi det gjelder å se ting fra rett vinkel og finne kreative løsninger når ikke alt går på skinner <3 goooodklæmmefinedagenklæmmen 🙂

    37. Hei og god morgen 🙂
      Ja det er enkunst å kunne snu et bilde – en situasjon – se nye muligheter. Ikke bare enkelt, men veldig bra når en klarer det 🙂
      Flotte bilder!!!
      Ha en kjempegod dag. Bildet ditt i konkurransen – var det fra Gaustadtoppen? Der har jeg ikke vært og har et mål om den turen en gang 🙂

    38. Veldig fint innlegg 🙂 det er det det handler om, å se ting fra andre vinkler 🙂 det er gjerne ikke så ille at man ikke skal klare å stå det igjennom 🙂 skjønne deg – ha en vakker mandag ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg