DEN STØRSTE….

(google)


Det nådde til slutt meg også i går..Den triste nyheten om at David Bowie var død. 

Jeg hadde gått i min egen lille boble i går, på jobb, med hodet fullt av tegnspråk og elever…og først da jeg tok banen hjem forstod jeg at han var død..

Jeg vokste opp med David Bowie…Ikke sånn at jeg bodde i nærheten av han, og vokste opp i hans nabolag…Nei, så langt i fra…Men jeg vokste opp med huset fylt av Bowie på en måte. En søster som var “blodfan”, en bror som hadde sansen, en mor som var NØDT å lære seg titlene på de forskjellige albumene….og selv ble jeg  “blodfan” også da JEG kom i rett alder.

Jeg hørte på ALT han laget…og i de senere årene hørte jeg også en del på det han laget FØR han ble David Bowie, men faktisk bare var en guttunge nærmest…og het David Robert Jones… Og da spilte han DENNE musikken…(under)

Det geniale var allerede på gang. Litt sirkus/tivoli-preg, over noen melodier. 

xWWDsILFSkU

Jeg har hatt gleden av å høre han på konsert EN gang i mitt liv. På Norwegian Wood i 2004. 

Det var en opplevelse for LIVET!! Jeg har aldri verken før eller senere vært på en liknende konsert… Han var rett og slett magisk på et vis. Karismatisk. Nådde HVER OG EN som sto i striregnet på plassen der, med sine vakre melodier, med sin særegne stemme , med sine øyne.. Man følte han sang til hver og en av oss… 

Jeg har aldri noen gang vært så kliss-våt som den gangen…Og jeg merket det ikke en gang… Han var våt også…og det spilte visst ingen rolle for han heller…Konserten var ENORM.

 

dLYafk0Lui0

David Bowie hadde noe eget, noe man neppe vil se igjen på samme måten. Rare kombinasjoner, spesielle klanger, både i instrumenter og stemme, spesielle tekster, rare kostymer…Og han ble aldri kjedelig..Når du trodde han hadde funnet EN måte, så var han kjapt i gang med noe nytt…endret seg, fulgte en ny innskytelse og ide…

Jeg skal garantert kjøpe det nye albumet hans. Jeg er bare veldig lei for at jeg ALDRI skal oppleve han på konsert igjen

 

Kos deg med den særegne musikken jeg har lagt ut her.. Jeg kommer garantert med mer 🙂

 

Har du et spesielt forhold til David Bowie?

Har du vært på konsert med han?

 

 

#musikk #davidbowie 

26 kommentarer
    1. Ritamarita: Jeg visste ikke hvem det var jeg, men Hr Frodith forklarte meg det 🙂 Ha en fin kveld du også , kaldt ute, men deilig her inne 🙂

    2. Det var en veldig trist beskjed å få! Selv om jeg aldri har vært noen storfan har man jo alltids et forhold til musikken hans. Han hadde mange gode låter, og flere kunne det sikkert blitt.
      Godt at du fikk vært på en konsert med han da! Sånne øyeblikk pleier å være litt magiske, og man glemmer alt om vær og vind 🙂

    3. Veldig fint innlegg! Jeg hadde ikke noe forhold til han, men utrolig trist likevel. Så fantastisk at du fikk oppleve en konsert med han, hørtes helt sykt ut :)) Jeg husker jeg var på Shakira konsert for maange år siden, det var fantastisk!

    4. Først må jeg si at det er utrolig trist at han er borte… Noen blodfan er eller var jeg nok ikke at musikken hans. Jeg var nok mer begeistret for ham som skuespiller. Jeg så den siste videoen hans i går, og det var en merkelig opplevelse spesielt med tanke på at jeg da nettopp hadde lest at han var død.

    5. Jeg hørte på klippene. Jeg hørte også litt på musikken hans i går. Han var definitivt ingen dusinvare i bransjen, og ganske så modig og banebrytende på mange måter også. Jeg har aldri vært blodfan, men det har jeg ikke vært av NOEN musiker, sjøl om jeg synes mange (inkludert Bowie) er ekstremt dyktige og begavede!! Kjenner til flere som har vært og er veldig Bowie – fans!

    6. Det er mange minner knyttet til David Bowie sin musikk. Det var utrolig trist å høre at han har gått bort så altfor tidlig!
      Har mange favoritter blant hans musikk.

    7. Vakker magnetisk karismatisk person som hele tiden utviklet seg og kom med nye varianter av segselv. En person med utrolig mange fasetter. Som eg skrevt til deg i går ,eg finner det påfallende at du har holdt på hele høsten med mimring om han når han er syk…uten at noen visste det..veldig spesielt. Du har også delt noen sanger av ham eg ikkje husker å hørt før -både i høst og vinter og i dag.
      Eg har 2 eldre brødre som elsket musikk -han ene med litt videre smak enn han andre og han har oppdradd meg…med Bowie, Queen,McLean,Elton John og mange mange andre som ingen hørte på da vi begynte…men som etterhvert ble megastore og allemanseie….
      Han laget mixed kasetter til meg på 90 minutter med alt mulig og eg kunne dem utenat….elsket dem…..fremdeles er noen av disse mine all time favoritter i dag…
      Eg har aldri vært på konsert med Bowie….men eg har møtt Brian May fra Queen, da han avr en av sjefene til min søster i London. OG min konsert med Toto i sommer var et minne for livet……som din konsert så druknet vi nærmert..eg hadde dammer i lommene på jakken min…og busskortet mitt var klissklass….
      Musikk sier så mye…utrykker så mye…gjør så mye og er noe som kan nå alle uavhenging av kultur og religion…musikk er for alle og inkluderende…<3
      Takk for en flott innlegg <3<3 klememtingene
      Han vil heller aldri glemmes

    8. Noe forhold til DB har jeg aldri hatt, husker Let`s dance og ikke noe mere, har hørt litt av han uten og ha festet meg med det. Reaksjonen var mere hos meg når John Lennon døde, mere kjent han. Og det vil bli større og dypere sorg hos flere den dagen Bob Dylan dør.

    9. Har egentlig ikke noe særlig forhold til han. men har jo hørt musikken hans mange ganger opp igjennom årene.) Og ikke har jeg vært på konsert med han heller:) Men det er alltid leit når noen en har et forhold til går bort. Enten det er fjern eller nær. Ønsker deg en fortsatt nydelig dag:)

    10. <3
      Jeg har aldri vært på konsert med David Bowie. Men jeg har likt hans musikk siden jeg fikk åpnet øynene for han og musikken på 80-talet <3
      Særegen og fantastisk!

    11. det er trist når et menneske går bort i så ung alder pga kreften,en fryktelig sykdom.Jeg har hørt en del av hans musikk ,men jeg har nok ikke hatt det samme forholde som du,flink var han åkkesom )

    12. Ja det er enkelte kunstnere som setter sine spor på en eller annen måte. Jeg har på langt nær hatt samme forholdet til han som det du har og ikke vært på konsert med han. Men det er jo andre bak i tid hvor dødsbudsskapet satte sitt preg på dagen. 🙂 Men at han var en eminent stor kunstner er det jo ingen tvil om 🙂 Ha en fin dag

    13. Ja, han vil vi huske lenge. Jeg hadde aldri det forholdet til han som deg, men hans musikk har vært med i mange år her også. Trist. Klemsiklem 🙂

    14. Så fin hyllest til David Bowie – er trist når noen så kjent artist dør. Jeg har hørt om han men har ikke hørt så mye musikken hans. Men hørte på disse du la ut nå 🙂

    15. Fint innlegg! Ja tenk, nok en legende er ikke blandt oss lenger! Jeg var nok litt for ung til å komme inn under hans “vinger” men det har jo aldri vært noen tvil om at han he gjort det STORT! Har
      Hørt en del på musikken da;).
      Ha en god dag kjære deg:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg