Prosjekt: “ta-vinteren-tilbake” fortsettter… ;-)

Jeg kjenner jeg hadde gått meg bort litt i vinter… Det er lett å glemme hvilken vei man skal…og man blir liksom bare gående å surre på samme plassen som mange ganger før… Man liker ikke akkurat den ihjeltråkkede flekken man står og stamper på; grå, slitt og helt ute av stand til å gi noen glede som den er….Men man blir allikevel stående der å traske….

Hva snakker jeg om? 

LIVET så klart! Og om hvor lett det er å bare bli gående å vente på noe ANNET… Når vinteren kommer går mange av oss inn i en form for dvale… Vi lever ikke… Vi bare VENTER… Vinteren har en lei tendens , som jeg har skrevet om før her, til å ble en årstid som kun er en slags overgang til noe annet… En overgang mellom høst og vår….og ikke en årstid som står på egne bein liksom… Den eneste gruppen som virkelig EIER vinteren, og helt klart har den som favorittårstid, er de med istappene i munnen og stivnet snørr under nesa… jepp: småttingene…

Jeg har de siste tre-fire årene satt i gang prosjekt: “ta -vinteren- tilbake”! Det er på tide også for oss over snørr-alderen å få tilbake de 3 månedene som faktisk har “forsvunnet” for oss i mange år.. Jeg har faktisk blitt flinkere og flinkere jeg, til å ta vinteren tilbake. I årene som gikk har jeg flydd villmann ute i snøskavlene og knipset bilder og kost meg. Og prøvd å la vinteren få fotfeste på INNSIDEN av kroppen også, som en hyggelig tid.

Men før jul her, i desember,  gikk jeg meg bort…Surret meg vekk igjen…i gamle trege tanker om at ALT var vanskelig, ting var krøkkete, slitsomt, vinterlig drepende…. Jeg bare svevde litt sånn halvsur der i ingenmannsland,tvinnet tomler og VENTET… på våren og bedre tider..

Men nå er det slutt!!! Smilet er på plass. Jeg skal smile meg vei, helt fram til mars-april….Jeg skal bruke vinteren til å få fram smilet , HVIS det skulle bli litt slitsomt i hverdagen… 

Det er ikke kun de tre andre årstidene forunt å være de som får fram smilet hos meg!!! Ikke nå mer 😉

Liker du vinteren?

Er du flink til å ta grep om eget liv, hvis du surrer deg bort litt?

 

 

#vinter #humør #glede #vinterdeprimert #prosjekt #endringer

24 kommentarer
    1. Jeg HATER vinteren… men akkuratt nå vokser den litt på meg..nå som snøen faktisk LIGGER… noe den ikke pleier å gjøre i Bergen. Det pleier å være et sansurium av vekslende temperaturer her om vinteren, noe som tærer på en stakkars “gammel” dame sin leddgikt.. (gu..høres ut som eg e 80 år)… mens nå har det vært ganske stabilt… så da har eg hatt det greit.
      Jepp.. eg er vel egentlig ganske flink til å ta grep om eget liv..om ikke har eg noen rundt meg som dunker meg på plass der jeg skal være..

    2. Den der har vi snakket om før ja. Akkurat nå er det bom stilt med alt sånt her, men planen er å komme i siget i februar igjen. Var ute å måket snø på morran og det var virkelig forfriskende. Glemte selvsagt å ta bilde for tiden hikk og jeg måtte rekke kobb. Du har vært skikkelig flink

    3. ja jeg liker vinteren!
      det er mye morro med vinteren.
      aking, ski, snøhuler, snølykte, engler i snøen, hopping og leking i snøen, snøhuler, snøtunneller.
      en kan lagesnømenn og male med malin, noe en også kan gjøre med alt annet i snøen også!!
      det er såå mye en kan gjøre med snø som ikke funker på sommeren og når det ikke er snø.
      lufta er frisk og sykt kald, så en får virkelig pakket seg inn, og har en på nok klær, så er det utrolig digg og gå ute også!! 😀

    4. Jeg trenger disse innleggene dine, for jeg står å stamper typ hele tiden- så takk for påminnelsen 🙂
      Men, i går likte jeg vinteren mer enn noen ganger. SOL, rein og tørr snø, glade hunder og mer enn nok overlevbar temperatur med gode sko og lue 😀 Herlig og vakkert- bare syns jeg ikke rakk en tur til føre jeg sov bort hele dagen 😛

    5. Ja vi har nok surret oss litt bort begge to 🙂 For meg er det ikke akkurat vinteren i år, selv om jeg ikke er glad i den jeg heller. Men det er vel mer at jeg nå er hjemmeværende på heltid og liksom fortsatt venter på mer aktivitet. 🙂

    6. Ja vinteren er på en måte en overgang….vi venter på våren liksom. Men jeg synes vinteren er fin når det er kalde fine dager sånn som nå. Vi har jo til og med snø her nå! Det jeg reagerer mest på om dagen er at jeg får ikke tatt så mange bilder som jeg skulle ønske. Det er liksom litt mørkt når jeg går til jobb, men lysere på vei hjem. Men før jeg har fått ordnet middag er det helt mørkt igjen. Ikke kjekt å ta bilder i mørket heller. Da gjenstår helgene, og da kan jeg ta bilder – men jeg vil jo helst ta fler! Jeg liker nok vinteren, men ikke glatte veier. Der kjenner jeg at jeg blir mer skeptisk med årene, liker ikke biler som sklir av gårde og spinner i oppoverbakkene. Men snø på marker og fjell er helt greit. Kulden gjør meg ingenting for jeg har godt med varme klær, det er bare den der glatten….den kan jeg være foruten. Klemmer <3

    7. Jeg elsker vinteren 😀 Elsker dette med å kose meg med en varm kopp te eller kakao i et stort pelspledd å se på film 😀 Og jeg synes det er godt å pakke med inn i en stor vinterjakke og når man puster ut så ser man frostrøyken står 😀 Digger det ^^

    8. Vinteren blir lett litt slik ..vente på våren tid for meg også…selv om det er en årstid jeg ikke vil være foruten…Litt ekstra vanskelig å ta noen grep nå om dagen…men prøver så godt jeg kan :)) Herlige tegninger som alltid :)) Klem <3<3

    9. Jeg er ikke så veldig glad i vinteren, men når snøen ligger rolig og sola skinner er livet likevel ikke så verst. Om man i tillegg har på seg nok klær går det fint an å være ute en stund også 🙂
      Livet mitt går i bølgedaler og innimellom må jeg ta meg selv i nakken så jeg ikke bare blir sittende og synes synd på meg selv. Jeg burde nok vært enda flinkere til det, men jeg øver hver dag 😉
      Ha en fin kveld

    10. Jeg liker godt vinteren bare det ikke er altfor kaldt og for mye snø. Nå framover er det nydelig med sola som er oppe på himmelen lenger for hver dag, og passe med snø så det går an å gå på ski. Dessuten blir sola varmere og varmere også, så det gjør det ikke så mye om det er kaldt fra morgenen av. Ha en fin dag!😊

    11. Vintern er tross alt en fin tid, man kan ha det mye gøy uti snøen. Så det er bare og komme seg ut hvis man kan og nyte det hele.
      Ha en fin dag.

    12. Jeg er kjempeglad i vinteren, håper at du også nyyyyyter det som er igjen av den! Det er jo så utrolig vakkert ute. I dag skinner sola, på tide å komme seg ut snart! Håper dagen din blir god!

    13. Jeg kan velge mine tanker og hvordan jeg vil ha det. Og mine valg legger grunnlag for fremtiden. Jeg vet det så godt, men veldig ofte surrer jeg meg bort i vintermørket, setter livet litt på vent….. Og det er jo så dumt!!! Det er NÅ livet er, det er nå jeg lever. Og jeg ønsker av hele mitt hjerte å leve modig og hver eneste dag fullt ut. Men av og til, ofte helt uten at jeg merker det ender jeg opp med å gå her å vente på bedre tider…. Bedre tider er I DAG 🙂 Jeg har en hund som drar meg med ut på tur, og når jeg endelig er der, DA er det vakkert og gir så mye energi 🙂 Vi skal også ha respekt for at alt går litt saktere på denne årstiden, mindre lys og mindre energi. Jeg tenker at det er helt normalt også for oss mennesker. Litt roligere og latere dager er bra. Tenk på alt det vakre i naturen som bare ligger der og venter på å komme fram. Og tenk at om ikke så altfor lenge skal vi løpe rundt i florlette sommerkjoler og skinne om kapp med vårsola 🙂 Ønsker deg en fortsatt glad og livsbejaende vinter 🙂 Klem, klem <3

    14. Synes du er flink til å snu på ting og se deg sjøl. Jeg har nok surret meg litt bort de siste månedene…Ikke bare fordi det er vinter, men fordi jeg har lengtet etter at en fase skal ta slutt….og nå er jeg jo NESTEN der. Man slutter ikke å løpe maraton når man ser MÅL….Og jeg har fått med meg masse erfaring som jeg sikkert kan bruke til noe vettugt! Jeg tror det er det som er meningen, så da får jeg holde stø kurs og planlegge neste skritt……For eksempel….ringe banken og avtale møte, for DET må ei som veldig snart skal løpe rundt på visninger! 😉 Dessuten går det mot….VÅÅÅÅÅÅÅÅR. Ikke mørkt før 16.30 på ettermiddagen! 🙂

    15. Hei!
      Så bra! Ta vinteren tilbake <3
      VInteren er jo her om vi vil eller ikke - og jeg har ikke lyst å være sur pga den, så da koser jeg meg. Jeg har ski jeg kan prøve - spennende med tur i fjellet i alt det hvite - nye formasjoner dukker opp og lyset en flott vinterdag er bare fantastisk. Det eneste jeg ikke er glad i så veldig, er å kjøre på slush/holkeføre. Måking tar jeg som en treningsøkt. Det gjelder å være positiv 🙂
      Så nå skal jeg snart gå meg en tur. Har hatt arbeidshelg og u går ble det bare måking etter jobben 🙂 FOr vi har fått masse snø !!!! Ja, kanskje jeg måker litt også går jeg meg en tur 🙂
      Det gjelder å gripe dagen 😀 Oj nå hørtes jeg veldig positiv ut..... men... det er slik jeg ønsker å ha det og prøver så godt jeg kan 🙂
      Ønsker deg en flott dag, frodith!!!!!

    16. Ja, vinteren er også min! Jeg liker årstidene så godt. Ut og leke sier jeg til mine venner og de smiler litt oppgitt over meg. Men jeg tror at om de hadde kommet seg litt ut, så hadde de sett skjønnheten, kanskje laget en engel eller to i snøen, støpt noen islykter og bare vært ute noen minutter i ny og ned, så hadde vinteren blitt fin for alle! Jeg skal ut etterpå, men jeg venter til sola kommer så det ikke er riktig så kaldt.Ha en vakker dag med snø! 🙂

    17. For et fantastisk oppmuntrende innlegg:) Det føltes meget treffende for å si det sånn:) Håper inderlig jeg klarer å hive meg på bølgen av optimismen du har klart å drive frem her:) Herlige tegninger og du gjorde akkurat morgenen min en smule lystigere:) Tusen takk og ha en strålende mandag:) En takknemlig klem fra meg:)

    18. Jaaaa! Så godt når man finner ut av sånt! For vi bestemmer jo selv, hvordan vi vil ha det. Og vil vi ha det bra, så FÅR vi det bra 🙂 I dag gikk jeg litt engstelig og med dårlig samvittighet for at Gubben kanskje ikke kom opp bakken fra huset med bilen, det hadde nemlig snedd mer i natt. Burde jeg blitt hjemme for å hjelpe ham? Jeg gikk med bonnie til fjells og tenkte at nei, det der klarer han jo fint. Frempå toppen kan jeg se ned til huset. og AKKURAT når jeg kikket ned, kjørte Gubben rolig og fint opp. God følelse! Ha en nydelig mandag. <3klemmer

    19. Jeg var ikke så veldig glad i vinteren for et par år siden! Men det er mest fordi jeg hater å kjøre bil på vinterføre!
      Men elsker å ake! Og å gå på ski, lage snømann og snølykt. Gå turer. Og bare “ta inn” og nyte det fine og magiske snøen gjør med verden!
      Så jeg bare bestemte meg, på en måte. Vinteren er fin!
      Men glemmer det av og til… Takk for at du minnet meg på å huske å like vinter! 😉
      Ønsker deg en fin mandag! <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg