Noen ting endrer seg aldri…

Da jeg var liten Frodith var verden ganske skummel…

Jeg var redd for det meste av nye ting, og alt satte seg i magen… Det flakset vilt om hemningsløst der nede, og det ble til tider så ille at jeg måtte ha med spy-pose. For med mammas varme hånd som støtte, så dro vi avgårde..Man kan ikke GI SEG, som mamma alltid sa…Så avgårde med oss… Med mamma iden ene hånda og spyposen i den andre ankom vi dit vi skulle…Og det gikk jo alltid bra!!! Og var jo slett ikke så skummelt som man hadde tenkt…

 

Som voksen Frodith kan fremdeles sommerfuglene ta litt overhånd… Noen ting endrer seg aldri…

Man skal f eks få noen nye arbeidsoppgaver på jobb….Og slike ting er jo “mat for de grå sommerfuglene”…..de sommerfuglene med litt mer EKKEL flagring enn de snille og fargerike…Da er det hakking og stamming og blekt nebb, og noen sommerfugler som IKKE vil gi meg fred uansett hva jeg gjør..


 

Men jeg gjennomfører jo….som den gangen jeg var liten Frodith…Og som regel så går det jo veldig bra…

 

Neste gang det er en potensiell “grue-seg”-situasjon…så skulle man jo tro at NÅ har jeg lært at:  “Det skal gå  bra”!!

Men noen ting endrer seg aldri som sagt…Så er det PÅN IGJEN da!! Som når man skal holde tale i en fest-sammenheng…som jeg skulle i helgen.. Jeg hadde bestemt meg for LENGE SIDEN…at på 50-års-dagen til bestis…da skulle jeg holde tale… Jeg forberedte meg godt, var kreativ, laget plakater som skulle brukes, skrev talen på forhånd, hadde dikt som form…Og virkelig laget noe UT av det…

Og så kom lørdagen, og jeg startet med gruinga….allerde fra jeg våknet kl 09:00!!!…Festen var ikke før kl 19:00.

Er det MULIG ?? Grue seg en hel dag??

Kan man ikke få dressert disse sommerfuglene??

Kan man ikke lære dem at det GÅR BRA??  Jeg brukte hele formiddagen jeg på å fortelle dem det jeg.. uten at det hjalp det spøtt… De flakset like fullt fram til det var min tur å tale…

Og jeg gjennoførte jeg, som jeg alltid gjør…Og det gikk så bra atte? Masse gode tilbakemeldinger…Folk lo og klappet…Så hvorfor lærer jeg ikke da?? At det GÅR bra!!

For jeg VET at neste gang det er snakk om noen litt uvant så angriper sikkert sommerfuglene med FULL styrke…

Noen ting endrer seg aldri nemlig… 😉

 

Gruer du deg til ting?

Hva er det du blir nervøs for?

Liker du å holde tale?

 

 

#sommerfugler #nerver #endringer #tale

 

 

 

 

 

 

 

 

61 kommentarer
    1. Du høres absolutt helt normal ut… Tror det er bare de som har en jobb der det er dagligdags å stå foran en folkemengde som greier å ikke grue seg til slikt…
      Tenker tilbake til min fars begravelse. Vi er fra en fam. der flere har som jobb å stå foran og bli hørt av mange… Jeg ble bedt om å lese noe fra bloggen min på minnestunden etter begravelsen,(som handlet om besøk på sykehjemmet hos far) og gruet meg fra jeg stod opp den dagen. Men det gikk jo fint, er bare så forbasket at det skal være så kviefullt…
      Flott du gjennomførte da, og det gjør du neste gang også…:)

    2. eg sku holdt foredrag på TV eg LIVE heller enn å gå til tannlegen for uansett så skummelt TV hadde vært er det ikkje VONDT,det er tannlegen og eg blir skikkelig uvel.
      Eg hadde kanskje vært mer redd om noen hadde bedt meg hoppe på ski i Holmekollen eller isdans med skøyter…men tale..kan jo ikkje skade deg eller såre deg 🙂
      Eg er mer redd for ting eg får fysisk skade av eller KAN få :D:D
      klememtingene <3<3<3

    3. Jeg kjenner meg så igjen med det du sier angående talen å sånn, jeg å er utrolig nervøs, men det går som regel alltid bra! 🙂 Jeg tror vel egentlig at derfor jeg blir sånn er fordi jeg er redd folk ikke skal høre eller like det jeg har å si! 🙂 Men som du sier, det går som regel alltid bra! 🙂

    4. Haha så BRA!!
      det er jo en bra ting da – der sliter jeg litt ennå.
      Ja har måtte gjort det siste tiden selv – men like skummelt hver dag!
      så ringer alltid fra skjult nummer, da er jeg myyye tryggere.. falsk trygghet sa du!? hahaha

    5. Det er sundt å grue seg litt altså, virkelig. Jeg har jo sceneskrekk, likevel driver jeg med teater. Skjønner ofte ikke hvorfor jeg gjør slikt mot meg selv, men er jo så herlig etterpå.
      Hmm..joda, kan holde taler, men sommerfuglene flakser like før.

    6. Moving On: Jeg har kommet meg BITTELITT på det telefongreiene faktisk, må gjøre det hver dag omtrent, og nå er jeg hakket bedre enn før jul 😀

    7. Ja, du er garantert IKKE alene på den der!
      i ny jobben også, det og ta telefoner , hver jeg den som må “prestere/Levere” jeg dør like mye hver gang! uansett hvor mange telefoner jeg tar! hahahaha!!

    8. Tone: Jeg har ikke hatt problemer med å snakke som student, fra PLASSEN min, men sånn FORAN, og det skal være litt viktig og litt morsomt osv…da kommer sommrefuglene 😀

    9. Moving On: GOdt å høre vi er flere 😀 Selv om det er en ekkel greie å ha det sånn 🙂 Hjelper litt å vite at andre har det sånn liksom 🙂

    10. Eva: Jeg fortsetter jeg også, og håper det skal bli bedre etterhvert, men mange ting forandrer seg ikke stort :-DMen jeg gjør det igjen likevel 😉 Takk for det, jeg er glad jeg gjør sånt. Er sta sånn, skal ikke IKKE gjøre ting som er litt skummelt 🙂 Klemmer <3

    11. Helge: Nei, vi har alle våre greier på hva som er sånne grue seg ting: Liker ikke så godt å hoppe i vann jeg heller 🙂 Ha en fin kveld 🙂

    12. tepausen.blogg.no: Ja, jeg gjør ting igjen og igjen jeg også som jeg IKKE liker, for håper å like det og venne meg til det en gang….selv om det ikke ser lovende ut ENNÅ 😀 Så flink du var da som bare kjørte på. Nei, vi burde ikke bry oss så mye om hva andre tenkte, men jeg gjør det litt likevel i forhold til jobb og sånne høyt -snakkings -greier for mange folk.. 😉

    13. cuskima: Det er vel litt det samme som jeg sier da, jeg gruer meg for jeg VET hva det er, men vet jo ikke om det går bra DENNE gangen… Det å snakke høyt for mange vet jeg er en kile-i -magen -situasjon, jeg VET det vil bli mange som stirrer, for jeg skal jo si noe…og hva OM det blir helt feil, og jeg ikke husker NOE osv… Det er derfor jeg gruer..Men det går som regel bra. Er det noe jeg aner INGENTING om, da gruer jeg meg ikke så veldig jeg heller… Det er mer den vet LITT, men ikke KAN 😀 som trigger sommerfuglene.. Men det gikk bra som bare det , og var gøy , men på FORHÅND kunne alt gå galt 😀 klemmer i vei <3

    14. Hehehe jeg tror det er mange av oss som har det slik. Jeg kan gjerne ta en utfordring men når det nærmer seg blir jeg rett og slett dårlig………….. og jeg sier det hver gang…. Nå må jeg altså forstå at jeg overlever og at det går så bra 😀 hehehe

    15. Jeg blir vel også litt nervøs hvis jeg må stå foran en forsamling og si noe. Liker nok ikke å få fokuset rettet mot meg. Men jeg er veldig glad i å rette opp hånden og dele refleksjoner når vi har forelesninger. Da tenker jeg at jeg har utviklet meg litt:-)<3

    16. kjenner meg så utrolig igjen i det her! spyposen er med ofte her ennå da! haha
      helt ville tilstander kan bli.
      Men de blir mindre og mindre jo mer en gjennomfører ting ofte – Heldigvis.
      Men tale, Det går aldri over, er LIKE nervøs og spent hvergang da også!
      vi hadde et filmteam på jobb her får noen uker siden, som laget film, som ble vist i kinosalen midt i byn for litt siden.. trodde jeg skulle DØ av nerver når de kom for å filme!!

    17. Det er vel litt sunt med litt nervøsitet før man skal “opptre” med noe. Det skjerper hjernen og fokuset 🙂
      Jeg hadde en lignende greie for noen år siden. Gikk på kurs, kontor og administrasjon. Vi var 7 elever i klassen, og skulle lage en powerpoint presentasjon hver, og presentere denne. Jeg valgte markedsføring. Jeg var så nervøs at jeg knapt husker at jeg gikk opp og satte i gang. Og etterpå kunne jeg ikke huske hverken hva jeg sa eller gjorde. Og fikk topp score. Det så visst ut som at jeg aldri hadde gjort annet 😉 Så selv om jeg ikke den dag i dag husker hva jeg sa eller gjorde der, så har jeg i ettertid snakket i store forsamlinger, men da litt mer impulsivt. Noe som var helt utenkelig før den powerpoint presentasjonen 😉
      Synes nok barna nå til dags er heldige, de blir flasket opp med sånne ting. Og er vant til det. Og derfor er det sikkert piece of cake for datteren min når hun om to måneder (på sin konfirmasjonsdag) skal på scenen foran flere 100 mennesker og synge sammen med storband 🙂
      Jeg synes du er knallflink Frodith, som planlegger og gjennomfører det du vet er “skummelt”. Ja, du vet det går bra…men du vet også om “stresset” i forkant, og likevel dundrer du løs. Jeg er imponert jeg <3
      Goood klem til deg <3 <3

    18. Det er no jeg aldri tørr selv om det er en smal sak for mange. Jeg tørr fortsatt ikke hoppe ifra 1-metern stupebrett i bassenget. Her en dag i et badeland, jeg gikk ut på 1 metern og skulle hoppe men klarte det ikke. Liker meg i vann men overgangen fr luft til vann så fort er en terskel for meg enda. Men det er helt sikkert andre ting som jeg gjør lett som andre gruer seg til. Merkelige greier.

    19. Selvfølgelig har jeg også ting jeg gruer meg for men som jeg gjør, tannlegen!
      Det kan være kjekt å holde tale. I utgangspunktet likte jeg ikke det og derfor holdt jeg taler så ofte jeg kunne for å komme over taleskrekken. Det har jeg klart vil jeg si selv om det kan være sommerfugler i magen så er jo det normalt! Det går greit å holde tale obare jeg har noe å si. Tok intervju på NRK radio sparket da det gjaldt hundesaken somjeg har blogget om. Det gikk greit tror jeg og jeg bryr meg ikke om hva andre tenkte om meg for hva skulle de tenke om meg? Budskapet fikk jeg frem og det var det viktigste. men, det har vært en lang vei for å komme dithen at det er sånn ok å holde tale.

    20. Du er ikke alene om det der!!! Men som skuespillerene sier, er du ikke nervøs, så gjør du heller ingen god jobb. Noen av dem er jo vettskremte før de går på senen, men de gjennomfører med glans. Viktig å prøve seg, for de sommerfuglene flakser alltid noe veldig de, uansett! 🙂 Du er så flink atte! 🙂

    21. eg gruer meg egentlig bare til ting eg VET er pyton.eg gidd jo ikkje grue meg til ting eg ikkje aner hva er.
      Fex eg gruer meg til tannlegen fordi eg VET det er forferdelig…….eg blir uvel,tannlegen fortvilet eller sint alt etter hvilken tannlege det er….neste gang eg skal dit skal hun forsøke å borre -lykke til sier eg, hvis hun slår meg i svime er det mulig hun får det til men ellers neppe.og nå er det 17 dager igjen…men grue meg i 17 dager gidd eg ikkje..for muligens får hun ikkje gjort noe og hva skal eg kaste vekk 17 dag for?
      Eg gruer meg til å ta blodprøver og sprøyter fordi eg hater det…og eg VET det er fælt hver fordømte gang…så eg gruer meg til det sånn ca 30 minutter før eg skal inn 😀
      Eg har holdt foredrag og snakket til forsamlinger på 300 på storskjerm.eg som hater å bli tatt bilder av!!!! -siden eg ikkje visste de sku ha microfon på meg og ha meg på en diger skjerm hadde eg NULL sjansg å grue meg 😀
      men eg gruer meg til å fryse….og i dag snør det og blåser noe sykt her..så eg gruer meg til å gå på jobb…ikkje for å jobbe men hvor kald eg blir på veien 😀
      Så vi kan konkluderer med at eg gruer meg til ting som er ekkelt vondt og kaldt….:)
      du er så flink atte eg visste jo du ville ace den talen..selvfølgelig du er jo superfrodithen <3<3<3
      klemmetingene <3<3 ha en vakker dag aller fineste goeste du <3<3

    22. Fru Stussli: Oi, du får dem etterpå?? Og det er jeg sikker på du trenger ikke i hele tatt vettu. For DU er flink du , og sikker på at alle synes du er flink. Du SKAL ta stor plass, for det du fyller inn i plassen er så bra <3 Håper du får noen fargerike sommerfugler på plass snart, for de fortjener du. Så flink du er med trening da, jeg er skikkelig elendig. Men jeg har sluttet med sjokolade i det minste 😉 Klemmer på vei mot Stusslihuset <3

    23. Så flink du er som aldri gir deg 🙂 Jeg er sikker på at talen var super og at bursdagsbarnet var kjempeglad for den. Når du gjør ting har alltid inntrykk av at du gjør det skikkelig. Du forbereder deg og du legger litt av deg selv i det du gjør. Det er nok derfor det alltid går bra.
      Jeg gruer meg for mye forskjellig, men med alderen har det forandret seg litt. Jeg gruer meg fortsatt, men det er verst etterpå hvis jeg gjør noe uten for komfortsonen. Da angrer jeg. Tenker at det der skulle jeg ikke gjort. Nå “tok jeg for stor plass”, eller dette ble ikke bra nok. Alt dette til tross for at jeg har forberedt meg og fått gode tilbakemeldinger på det jeg gjør. Så da flytter de teite svarte/grå sommerfuglene inn etter at jeg er ferdig… Da skulle de jo vært reist bort og erstattet med de glade og fargerike..
      Nå skal jeg løpe meg en tur. Jeg har nemlig vært flink til å løpe regelmessig helt siden januar 😀 Det er bra det. Nå gleder jeg meg til snøen blir borte slik at jeg kan løpe ute også og ikke bare i kjelleren 😉
      Ha en fortryllende tirsdag!
      Klemmer i bøtter og lass

    24. Vera Lynn: Jeg VIL holde tale, fordi om jeg gruer vettet av meg. For det er hyggelig å si noe koselig til venner høyt. Men jeg skriver ned, og leser det mer eller mindre opp. Og i helgen hadde jeg bilder også 🙂 Jeg er glad jeg gjør det ETTERPÅ, og tror på et vis jeg vokser litt på å gjøre det 🙂

    25. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, skulle ønske jeg kunne tøyle dem litt de timene i forveien hvertfall 😀 Men det går ikke… Men etterpå er det veldig godt, og da er jeg glad jeg gjør det 🙂

    26. Min matgale verden: Veldig deilig etterpå, og jeg kommer nok til å holde tale igjen, men jeg kommer til å grue meg neste gang også 😀 Klemmer og fin dag <3

    27. Margrethe: Jeg tror heller ikke jeg kan holde en tale 🙂 Men det viser seg at jeg kan likevel 😀 he-he Men like nervøs neste gang 😉 Klemmer <3

    28. Etdiktomdagen: Litt godt å høre at andre har det likt faktisk 🙂 Jeg innbiller meg at det er BARE jeg som har det sånn…men det er visst ikke det 😀 Ha en fin dag Mette <3

    29. Jeg gruer meg faktisk til absolutt alt jeg, men jeg kaster meg ut i det å finner jo ut etterpå at det ikke var så ille som jeg først trodd. Da jeg var yngre gjorde jeg alt for å unngå de tingene jeg gruet meg til.
      Tale!!!! Huff nei, det holder jeg faktisk ikke. Det er nok den eneste tingen jeg ikke av de tingene jeg gruer meg til. Fixer ikke å være midtpunktet jeg, og fungerer bak som hun som fra bakerste rad kan si masse morsomt å krype ned bak ryggen til de foran :o))

    30. Slike sommerfugler i magen har jeg også innimellom. For eksempel tale klarer jeg ikke å holde. Men kanskje disse sommerfuglene roer seg med årene og at vi klarer å lære de at alt bruker å gå bra 🙂

    31. fruensvilje: Jeg har sluttet å bli svimmel 😀 Jeg er jo lærer og skulle tro jeg ble vant…men det blir jeg IKKE.. Veldig gøy ETTERPÅ..he-he

    32. karidansen: Jeg holdt talen på forbokstavene hennes ,som er A i det ene navnet og L i det andre. Og det var mange ord som starter med det, som var helt perfekt. I tillegg hadde jeg tegninger og bilder som jeg hadde laminert, som viste noen av disse adjektivene som jeg hadde funnet om henne 🙂 Moro. Men nervøs så det HOLDT 😀

    33. Godt å ha en støttende mamma når det er slik! Kjenner meg veldig igjen…..men som regel blir jeg ikke lenger SÅ nervøs av f. eks å holde tale at jeg får en sånn “Utenfor kroppen – opplevelse”.Sånn var det før. Jeg ble som gele, og verden ble nesten tåkete og uvirkelig rundt meg! Og etterpå…..så normaliserte verden seg igjen….og jeg fikk ofte positive tilbakemeldinger på talene!
      Jeg er sikker på at du holdt en veldig flott tale for din bestevenninne! Du er så dyktig til å ta folk på kornet. Det ser vi jo godt når du skriver bursdagsinnlegg! 😀

    34. jeg har desverre mange slike sommerfugler også,og taler holder jeg ikke sånn er det med den saken,en ting er sommerfuglane men jeg blir svimmel og føler att jeg vil seile om (men på muritunet hvor vi er sammen hver dag i 4 uker,trener,spiseer,bader og går turer sammen,da går det faktisk veldig bra )) kanskje det har noe med att vi står ovenfor fremmede mennesker som setter oss helt ut ? men du er flink du som gjennomfører igjen og igjen ))

    35. Jeg kjenner med sååååå igjen i det du skriver her 🙂
      Jeg liker å holde tale…… jeg skriver det jeg skal si ogkan det nesten uten at……. alt er helt ok til den dagen ting skal skje…. og når jeg reiser meg opp skjelver stemmen, tørrhet i halsen, svimmel……… æh….. men så går det seg til og alt går bra, som du sier.
      Jeg kan like å si ting i store forsamlinger – men på forhånd er jeg helt ødelagd.
      Jeg synger i kor og trives med det ja 🙂 Men kan bruke EN HEL UKE på å grue meg til vår felles opptreden….også går det som regel bra. Ja…. jg bruker mye energi på noe jeg egentlig ikke trenger bekymre meg over. heheheh
      Ønsker deg en flott 1 mars 🙂

    36. Så flink du er! som trosser disse utemmede sommerfuglene! For du sa det så bra. Jeg skulle også ønske jeg kunne temme disse sommerfuglene!! De gir meg så høye skuldre, og masse vondter! OG som regel så går det jo fabelaktig!! Så du er ikke alene..men jeg liker ikke å holde tale! har gjort det til barnas konfirmasjon, og er bare noe man MÅ gjøre.. liker ikke..

    37. Huff ja, disse sommerfuglene. Jeg kjenner meg nok veldig igjen i dette ja! <3
      Men som du skriver, vi VET jo at det går bra. Men fortsatt er det like skummelt...
      Ønsker deg en fin dag flotte Frodith! <3

    38. jeg både gruer og gleder meg når jeg skal gjøre viktige ting og hvis jeg skal holde tale og viktig å være godt forberedt.
      så bra at det alltid gikk greit med deg. om ikke gjør det en dag…vi må prøve igjen. ha en fin dag:)

    39. Neida, noen ting forandrer seg aldri. Og jo flere sommerfugler jo bedre blir det. Eneste er at det er vanskelig å få i seg mat på sånne fester, for det er så mye flaksing og baksing før man skal si noe at det nesten ikke går ned en bit, nåja, litt går det da ned, men ikke så mye som jeg hadde planer om. Og etter jeg har gjort mitt er maten liksom ferdig, haha Men så er det jo så deilig etterpå, og det er jo DEN følelsen du må gjemme og ta frem neste gang sommerfuglene kommer, ikke at det blir noe bedre, men det er jo godt å tenke på likevel:) God tirsdag. klemmer

    40. Kjenner mer litt igjen! Gruer meg inninellomf:) liker ikke å holde tale. Men jeg kunne klart det hvis jeg var veldig forberedt;) hihi! Jeg er et stabeist så
      Ting skal gå bra<3 fint innlegg <3

    41. Å så herlig! Du er møe lik meg…. gruer meg alltid til ting – som alltid går greit! Tale kan jeg nok aldri holde….og i store forsamlinger er jeg stille…. men ellers er jeg møe god! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg