Frøken Frodith- hvorfor ble jeg det?

Har du alltid visst hva du skulle bli når du ble STOR??

Jeg har egentlig ikke det…. Det lå vel kanskje i kortene at jeg skulle jobbe litt med barn og ungdom. Men i starten, mens jeg fremdeles gikk på ungdomsskolen, og en stund etterpå var det jo SKUESPILLER jeg ville bli… Og da den drømmen fremsto helt klart som bare en drøm, etter et år på Romerike Folkehøyskole, så var jeg slett ikke sikker lenger på hva jeg skulle bli….

På Romerike gikk nemlig alle som skulle bli skuespillere, og i løpet av året så vi klart hvem som ville bli det 😉 Og mange av dem er det i dag…Men jeg pakket vel drømmen min ned og tenkte at det var like greit, og at jeg sikkert kunne bruke det eventuelle LILLE talentet jeg hadde i andre sammenhenger…

Så da Lærerhøyskole-planene nærmest dukket opp som troll av eske, så var det egentlig veldig bra. For når jeg ser tilbake på 20 år som lærer nå, så kunne jeg absolutt ikke gjort et lurere valg. Litt flaks skal man kanskje ha her i livet, og det viste seg jo at etter jeg fant veien som lærer for døve, at jeg kunne ikke havnet på riktigere hylle liksom.

Jeg ville vært en HVEM-SOM-HELST i et hvert annet yrke…men jeg er knakende god som lærer, om jeg må få si det selv…Og det mener jeg man må få lov til å si, når det faktisk stemmer 😉

Kombinasjonen “bittelitt” teatertalent, et godt språk”øre” og et brennende engasjement for mennesker, spesielt barn og ungdom, er en perfekt kombinasjon når man skal jobbe med døve og undervise på tegnspråk

Jeg har ikke angret en dag på mitt valg av yrke, selv om det var litt tilfeldig at det ble sånn.  Jeg har et yrke som ikke EN dag har vært kjedelig, hvor jeg utvikler meg HVER dag faktisk. Og hvor jeg som oftest gleder meg til å gå på jobb. Og DET er jo ikke alle forunt å ha det sånn, etter 20 år i samme yrke 🙂

 

Her en helt vanlig arbeidsdag… Neida… Her har vi et lite teater-stunt i forbindelse med ÅPEN DAG en gang..

 

Frøken Frodith er sjelden å se sånn… 😉

 

Har du et yrke som du synes er inspirerende og spennende?

Har du hele tiden visst hva du skulle bli?

 

(Dette er en liten reprise, som forklarer litt hvorfor jeg har den jobben jeg har. Jobben er LITT endret de siste årene. For fast-skoler for døve elever er lagt ned, så nå er de integrert hjemme. De kommer imidlertid på deltidsopphold hos oss, flere uker i året for å lære tegnspråk, så da er jeg lærer like fullt. Resten av året går med til forberedelser, skolebesøk i store deler av Norge, og masse papirarbeid og telefoner. Men nå til uka kommer elever, så da gleder jeg meg 🙂 )

41 kommentarer
    1. maiken: Ja, jeg tror også det hadde vært bra å ha døveskolene fremdeles. Men mange blir operert , får coclear implantat, og da forventer mange at de blir “hørende”, men de fleste blir fremdeles tunghørte, og mange har det ikke SÅ bra på hjemmeskolene. Men det er sånn det er nå, etter regjeringen for flere år siden bestemte dette, og bygget ned og omorganiserte hele systemet. Så nå er barna bare på deltidsopphold. Men det er fint når de er det da 🙂

    2. Ingeborg: Ja, noen ganger havner man på en litt annen hylle, og jeg tror faktisk jeg er på MER rett hylle enn om jeg hadde blitt skuespiller 🙂

    3. Fruemmel: Jeg har alltid vært stolt av meg selv. Jeg vet jeg ikke er noe BEDRE enn andre, men veldig bra som MEG 🙂 Og det er en viktig forskjell 🙂 Derfor kan alle skryte litt av seg selv synes jeg. Er man flink til noe er det fint å kunne vite det og si det til seg selv 🙂 Du har jo noen små utfordringer nå da 🙂

    4. Jeg tror det lureste for unge mennesker i dag som ikke vet hva de vil er å ta de store valgene først, som : vil jeg jobbe med mennesker. Da kan man luke ut mye. Jeg ser hvor ulikt mine barn har valgt, og at flere av de måtte velge om igjen…
      Jeg vet rett og slett ikke hva annet jeg skulle valgt, og har ikke drømt om noe helt annet. Har bare lovet meg selv å ikke jobbe en eneste natt etter 62. Da vil jeg kanskje bli skoleassistent og hjelpe min sønn og pensjonere meg? ….:)
      Tenker du absolutt er på rett hylle, og så får du bruke teatertalentet ditt også….
      Jeg visste ikke at det ikke fantes døveskoler mer. Er det lurt? Tenker at det hadde vært bra ogheller være med likestilte….?

    5. Så morsomt å lese litt mer om deg! Jeg hadde også lyst til å bli skuespiller, men det endra seg for meg å. Tror du passer godt til lærer da 😉

    6. Så artig å høre om hvordan du ble den du er. Det er så viktig å trives i det en holder på med så mange av døgnets timer. Og ikke minst er det viktig å kunne si at en er flink i den en holder på med. Det gir masse å få lov til å føle det slik.
      Jeg visste fra 7. klasse retningen min, nå er det ikke det jeg jobber med i dag. Men element får jeg bruk for.
      Klem 🙂

    7. Så herlig å lese at du vet du er god i jobben din. Jeg savner ofte at personer våger å si at de er gode i noe, når de faktisk er det! Og så flott at du er like sikker på yrkesvalget ditt i dag, som for 20 år siden.
      Selv skled jeg inn i en jobb helt tilfeldig, og ble i det yrket. På 36 året nå. Jeg trives veldig godt, men savner litt utfordringer innimellom 🙂

    8. Flott å være glad i jobben sin …det har jeg alltid vært også..det å jobbe med barn falt meg helt naturlig..og var noe som bare ble slik uten at jeg tenkte så mye på det..og jeg vet at jeg var /er flink jeg også :)) Ikke et sekund i tvil om at du er dyktig med mennesker :)) Hadde gjort deg som skuespiller også du..ikke alle som er så hyggelige hadde klart å se så “strikse”ut..hehe.. Klem <3

    9. Jeg skulle bli dyrlege jeg 😀 men så tåler jeg lite blod og sånt, og dette med å avlive dyr ;s stopp tenkte.. Nei.. Ikke noe for meg ;o så ble kokk da, som min mor 🙂 men ville bli musikklærer også 😀 kom ikke inn på musikkskolen pga så mange som søkte ;o Og nå skal jeg altså bli kokkelærer, siden helsen svikter meg til å jobbe som kokk. Bra du har trivdes så godt i så mange år ^^ er ikke vanlig det nei ;o sånn helt ærlig, mange som har ett eller annet som ikke er bra på jobben. Håper jeg blir en like flink lærer som deg da 😀

    10. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, jeg mener man skal skyte litt av seg selv jeg 🙂 Ikke sant, du er flink til det og trives og da blir man enda flinkere 🙂 Ha en fin dag <3

    11. Min matgale verden: Ja, nå kommer det noen fine små elever, jeg kjenner de ikke godt ennå, men regner med i løpet av uken at jeg kjenner dem 🙂 Ha-ha, ja ny karriere du 🙂 Ha en fin søndag, skal møte venninne snart ::-) Klemmer <3

    12. Helge: Vi spilte jo litt forskjellig det året på folkehøyskolen, og i året etterpå prøvde jeg litt amatørteater, men det var ikke NOK 🙂 Så da droppet jeg heller alt med teater og valgte meg andre hobbyer og jobb. Så gøy med karusell da 🙂 Ja, more seg litt som VOKSEN også .-)

    13. Etdiktomdagen: Det går seg til, og livet spiller inn litt her og der, så blir man til slutt noe man trives med, og hvis ikke må man bytte 🙂 Takk skal du ha <3 klemmer <3

    14. Vera Lynn: Synes det høres helt fælt ut på den skolen din. Tenk at lærere kunne være sånn. Og du har nå kommet til den jobben som er flott for deg. Ja, omorganisering er ikke bare bare skal jeg love deg. Jeg er enig. Spennende og litt skremmende 😮 Ha en fin søndag 🙂

    15. Unni: Jeg er snill, men bestemt, klar og tydelig, og SER hver og en 🙂 Det fungerer godt da 🙂 Men moro med litt streng-lærer-look, de elevene som fikk se dette lo godt. Vi hadde det på åpen dag på skolen for noen år siden 😀 klemmer <3

    16. Herlig og viktig å være glad i, og trives med jobben sin! 🙂 Og nei, jeg trodde nok ikke at du var sånn (som på bildet) som lærer! :-p Tihi..
      Jeg ser nok deg for meg, som en rettferdig, omtenksom, lyttende, mild og god lærer!
      <3 Søndagsklem

    17. Som mange andre jenter så ville jeg jobbe i barnehage, men hvor gjennomtenkt det var vet jeg ikke. Derfor sørget jeg for å få plass i en barnehage i arbeidsuken i 8 klass, og allerede etter en dag forsto jeg at det ikke var et yrkesvalg jeg skulle gå videre med… Med et temperament så eksplosivt som mitt uten sikkerhetsventil så sa det seg selv.
      Dessverre er ikke Pittbulljedda noe skolelys, både ord- og talldyslektiker, ble hun fort stemplet som en idiot på skolen. Lærerinnen de første fire årene på skolen skulte aldri at hun mente jeg var idiot, og ikke var i stand til å lære meg noe. Da ga lille Pittbulljedda opp hun, og bare dukket opp trofast på skolen hver dag og bare var med…
      Den store drømmen etter barnehagen var å bli fotograf, men pga dårlig karakterer på skolen gikk dessverre også den drømmen i vasken. Da endte Pittbulljedda opp på Handelskolen, og sånn i ettertid er det egentlig ganske latterlig at jeg gikk der et år….
      Nå jobber jeg med forsikring, og har gjort det siden 1980. For mange høres det kjedelig ut, men det er det langt fra. Jeg stortrives med jobben min, som stadig er under endring å nye ting kommer til. Forrige uke omorganiserte vi oss, og fra i morgen av får jeg en del nye arbeidsoppgaver. Det er spennende og litt skremmende :o))

    18. så bra at du havnet på rett hylla og det kan jeg også si til meg selv. Artig når vi kan gjøre noe vi elsker og får betalt for det til og med:)
      kos deg fremover:)

    19. Da jeg var liten. hadde vi hytte ved sjøen, det var 100 trappetrinn fra brygga, å opp til hytta, En lang tur for en liten jente. så jeg sa altid at jeg skulle gifte meg med en prins, på hvit hest, som kunne få meg opp alle trappene på hytta. Jeg giftet meg med en Heismontør 🙂 Åhan er fortsatt min prins. Karieren min, har blitt til mens jeg går. Jeg trodde jeg skulle bli, Barn og ungdoms arb. men ble kontor dame 🙂

    20. Herlig,, og det har ikke vært vanskelig å skjønne at du stortrives i yrket ditt. Jeg dro jo til sjøs etter realskolen og var ute et år og tok telegrafist skola. Så var det Marinen, så traff jeg min kjære kone mens jeg var i marinen. Og da ble det slutt med tanker om sjømannslivet. Men der jeg har jobbet det meste av livet har aldri gitt meg dag jeg har vantrivdes. Begynte som maskinoperatør,, og så ballet det på seg til jeg var fabrikksjef de siste 11 årene 🙂 Ha en nydelig dag,, du kan se litt streng ut.. leer. 😛

    21. Jeg tviler overhode ikke på att du er en knakande god lærer,noen bare er det,og noen skulle overhode ikke vært lærere ,men sånn e det ))
      Tja hva jeg skulle bli ? drømte om sjukepleier og hadde nok blitt hjelpepleier om vi ikke hadde flyttet inn hit og blitt bønder med kumelk ))

    22. Ja er det ikke rart hvordan det lager seg til 🙂
      Jeg jobbet i Oslo som kontorfullmektig i alle år, uten utdannelse 🙂 Så flyttet jeg hjem og trodde jeg fikk jobb med min erfaring. Men den gang ei. Jeg hadde ikke eksamensresultater eller fagbrev!!!!!
      Så da tenkte jeg at jeg liksågodt kunne søke legesekretær (og i tittelen sier det seg at en blir sekretær). Og jeg tenkte ikke over det før den dagen vi stod der og skulle lære oss ta blodprøver og alt mulig laboratoriearbeid. HVA!!!! Var det det jeg hadde søkt på da??? Jeg som skulle jobbe på kontor???!! Men jeg ble en dyktig legesekretær <3
      Og når helsen sviktet etter 12 år som legesekretær flyttet jeg arbeidsplassen nærmere min kommune så jeg slapp pendle 6 mil hver dag.....og endte opp med å bli Helsefagarbeider med fagbrev i 2015 (hjelpepleier) Og jeg er en dyktig Helseagarbeider 🙂 Ja for jeg trives kjempegodt i jobben min <3 Og vi må få lov å skryte av oss selv!!!
      Kjempestilige bilder av deg da selv om du der så veldig myndig og streeeeeng ut 🙂 hihihi
      Tror sikkert du kunne vært en god skuespiller, men jeg ser for meg at du er en ypperlig lærer <3
      Du har en fantastisk utstråling i bilder du legger ut av deg selv 🙂
      Ønsker deg en flott søndag!!

    23. Jeg har vært på helt villspor hele tiden i så måte. Har du prøvd deg som revyskuespiller eller i revy? Var på farten i hele går bl.a var jeg innom tivoli på Elverum og kjørte karusell. Man må jo unne seg litt når man nylig er blitt eldre. Ha en fin dag.

    24. Ja, det må være godt å finne sin plass. Jeg vet enda ikke hva jeg vil blir når jeg blir “stor”! Jeg har vært innom mye, og fikk en kommentar en gang at jeg snart måtte bestemme meg og konsentere meg om EN ting. Men det er visst umulig, for jeg liker variasjon! Klemsiklem til deg på søndagen.

    25. Så deilig at det blir noen elev-uker nå da, så får du gjort det du er aller best på. Kanskje til og med aller best i hele landet! Jeg skulle bli husmor jeg, og det ble jeg jo, nå er jeg jo en jobb-hore, og det visste jeg slett ikke da jeg var ung, og det var kanskje like bra, for jeg vet ikke om den”karrieren” var godkjent før i tiden, hehe. God søndag. klemmer<3

    26. Ja det er lov å si at man er god!! Flott spør du meg..at man kan ha tro på seg selv! Ja det høres ut som du har fått jobben som passer til deg! Jeg viste tidlig at jeg ville jobbe innen helsevesen. Jeg er skapt til å hjelpe folk! Ingen dag er lik når man arbeider med mennesker..:-)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg