En bedende stemme på morgenkvisten…

 

Når noen stikker hånda fram…

Når noen dytter papp-koppen sin opp i nesa vår…

Når noen forstyrrer oss i vår trauste hverdagsrytme….

Når noen sitter der..,med et fotogalleri av familien sin,

og pirker litt i samvittigheten vår…

 

Intenst stirres det  i en annen retning…

Trekkes på skuldrene..

Ristes på hoder…Skrittene setter opp farten..

Ikke forstyrr..

 

Kanskje er det slik det er innimellom..Men av og til får man en annen opplevelse, og noe som får en ti lå tenke litt..

I går morges da jeg suste gjennom Oslo City… i full fart,.. opptatt med mitt….Bare en snartur innom Narvesen…Kjøpe kaffe latte på kaffe-maskin/automatene deres… Plutselig dukker det opp en person, rett ved siden av meg..En bedende stemme spurte forsiktig på gebrokken engelsk om jeg kunne tenke meg å kjøpe kaffe til han også… OG en bolle..

Og ganske umiddelbart tenkte jeg at DET kunne jeg faktisk tenke meg!! 🙂

Å gi litt kaffe og mat, etter han spurte så pent.. det føltes mye greiere enn å gi penger i en kopp av en eller annen grunn. Jeg skjønner jo det at de fleste kommer jo ikke hit for å få KAFFE og BOLLE liksom…så de vil jo neppe ha glede av DET i lengden…Men mat og drikke må man også ha…så hvis jeg kan stå for delen innimellom, så var det faktisk veldig greit. Mannen bukket og takket… og takket igjen…og takket i tillegg de på Narvesen litt…  

Et øyeblikk i hverdagen, som fikk meg til å tenke litt…igjen…

Ha en fin fredag du <3

 

#tiggere #penger #mat #reflektere #hverdag

 

 

 

 

 

 

15 kommentarer
    1. maiken: Ikke sant 🙂 Alle er forskjellige 🙂 Og de har jo sine grunner. Jeg følte det var veldig greit å gi han noe, han spurte fint, og det var mat og kaffe han ba om 🙂

    2. De er like forskjellige som oss de som tigger. Og innimellom synes jeg det er greit å gi, men ikke om de oppleves som pågående. Men om vedkommende som spurte deg gjorde det på en fin måte så forstår jeg at du synes det var greit å kjøpe til han.
      det har vært endel historier i media hvem det er som tigger, og jeg velger tro at de ikke hadde gjort det om det ikke var nødvendig. For nedverdigende er det. Men bedre å tigge enn å stjele!

    3. Så utrolig fint gjort Frodith! <3 OG, det hadde jeg også gjort! <3 Hadde aldri i verden greid å si "nei" til det... Litt medmenneskelighet, omsorg og forståelse er ikke så vanskelig å vise, hvis man bare kan og vil!
      Du er en goding du! <3 Stor klem

    4. Jeg er vel en slik en som ser det ann litt.. Har sett for mange av de som kommer fra Romania, som gir pengene videre til folk som kommer å samler opp.. Og at de sitter å prater i telefoner, som de egentlig ikke skulle hatt råd til om de må sitte med en kopp :/ så jeg gir heller til de narkomane som selger =Oslo og de som faktisk trenger det. Slik som du gjorde, der hadde jeg også kjøpt dette til han.

    5. En god gjerning.. Er litt sånn jeg også, at å kjøpe en kaffe eller mat til dem er bedre enn penger.. Det er noe alle trenger uansett.. Du er god du frodith.. 🙂
      Ønsker deg en herlig fredag videre!

    6. Det var fint gjort av deg!👍 Jeg tenker at det er bedre å gi mat enn penger, fordi mat er jo basisbehovet. Vi har en tendens til å tenke at om vi ikke gir noe, så slutter de å tigge, men alle må jo ha mat. Ha en fin dag!😊

    7. Åååå så snill du er! og ja, tror jeg også hadde gjort det, om de spør pent..Men liker ikke når de er for frempå..da blir jeg litt redd selv..så hvordan de spør har litt å si.. og ja, de trenger mat og drikke også.. Du er et godt medmenneske du!! 🙂 God fredag til deg også!

    8. dere har nok mer av slike opplevelser i byen en det vi har ,jeg har sett en som sitter med en kopp i Volda ,mulig det finnes flere men jeg har ikke sett dem.
      Mat er greiere en penger i en kopp ,desverre er det for mange bakmenn som sender ut personer for så å håve inn dagens fangst selv,så en hvet ikke hvem som sitter igjen med pengene i en kopp

    9. Jeg opplevde det samme på Oslo S engang men da var det bare kaffe han var ute etter. Man kan alltids dele litt med andre. Man bør tenke slik at jeg ville vært takknemlig hvis jeg var i hans sko og fikk noe av andre. Ha en fin dag.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg