Når er det mat går fra å være Nam-nam, til å bli Jæk…æsj…ekkelt…?

Dette er bare en liten tanke som dukker opp i hodet mitt stadig vekk.. Har en del rare tanker innimellom, men for det meste er jeg ganske godt plantet… Det jeg lurer på er NÅR er det den fantastisk deilige maten vi sitter og koser oss med, plutselig blir noe ekkelt, og vi kaller det søppel..?

Vi har stått lang tid på kjøkkenet, råvarene har forandret ansikt… Ved hjelp av krydder, steking, smør og annet, har den lille grisen f eks skiftet helt utseende, og ligger der fin og ugjenkjennelig i panna. Den kommer med min hjelp som regel, opp på tallerkenene, og med hjelp av nydelig tilbredte grønnsaker, legges det innbydende og fristende opp for å inntas (Ja, Kjersti, jeg gjør dette av og til… ;-)) Så setter vi oss til, skjærer, deler, fører til munnen, gasser oss og smatter, lager koselyder og har det i det hele tatt helt smaskens.. Kanskje orker man ikke alt.. og noe blir liggende igjen.. og skal i søpla.. Og det er nå det spennende begynner… :.

NÅR er det blitt søppel? Spiser vi søppel?? Jeg opplever bare at jeg noen ganger får fingrene borti sausen som ligger der, i det jeg skal dytte noe av dette ned i søppelposen, og kan ta meg i å si høyt.”ÆÆÆsjj..”.. Og hvorfor gjør jeg det? Har dette jeg nettopp stappet i meg, med den største fryd,  blitt fryktlig ekkelt søppel? Spiser vi søppel?? 

Hm… noen som blir klok på dette?

Når er det transformasjonen fra  gourmet-mat til søppel skjer…?? 😀 

#mat #søppel #endring #tid #humor #tanker #refleksjoner

19 kommentarer
    1. nei vi spiser ikkje boss,men eg føler ofte at når vi er ferdig så er vi ferdig.er litt som med sex….når det er gått er det ikkje godt lengre hahaha sorry……altså…..når vi er METT så frister ikkje maten lengre….vi er jo ferdig og forsynt..og mat endrer seg litt når den blir kald…og frister da ganske lite -med mindre det er pinnekjøtt…..salat……etc….
      og når det er på benken begynner nedbrytingen av maten…..varmen i rommet påvirker maten og sopp og bakterievekst…….klart ikkje 5 minutter etter vi er ferdig,men du vet……
      men artig innspill
      ha en vakker onsdag klemmetingene <3

    2. ..hehe..aldri tenkt på dette ..men tenker på mye rart jeg også :)) Saus som ligger igjen på tallerkenen ser ikke innbydende ut selv om den akkurat smakte godt…merkelig det der :)) Klem og kos deg med middagen <3

    3. Jeg vet sannelig om jeg har noe godt svar på det der… Jeg gjør akkurat på samme måte som deg, og syntes at det er skikkelig ekkelt når jeg får maten som skal kastes på hendene, eller det kommer på gulvet. Kanskje det er så enkelt at det er for at maten har blitt kald, og sausen litt snerkete?

    4. he he ,nei vi spiser nok ikke søppel ,men en ting er smak noe annet er kalde rester som kanskje har stivnet litt til en fyldigere masse,liggel vel helst der att vi ikke liker å få det tilgriset på fingrane ))

    5. Hehe, vel jeg kaster sjelden mat. Jeg spiser opp alt jeg har på tallerkenen, bortsett fra flesket på koteletter da. Det kaster jeg eller så får pus det. Jeg spiser også mat som har gått ut på dato så sant det ikke smaker vondt. Her går med andre ord alt ned, hehe. Det eneste jeg synes kan være ekkelt er mat som er bedervet og det er nest før det går avgårde av seg selv.

    6. Artig tanke……..Det må jo være når vi er mette da?? Da har ikke maten samme funksjon for oss lenger. Jeg vil jo tro at en som er sulten vil se på våre rester/søppel som deilig mat??

    7. Nå måtte jeg le! Jeg også sier æsj om jeg kliner saus når jeg skal rydde vekk! Man slikker ikke fingrene da! Merkelig. Men det er vel det at vi er så mette at restene ikke frister tror jeg. Klem til deg 🙂

    8. Interessant og pussig….Har ikke tenkt over det før, men kjenner meg igjen, og “MÅ” skylle fingrene hvis jeg kommer bort i sausen på tallerkenen når jeg skal rydde opp…..:P Rart……

    9. Hihih..ja det er sant..men for min del så er det fordi det har blandet seg med annet søppel som råtne fersken, og muggent brød osv.. DA er det smittet med annen søppel! og dermed æsj.. Ha en god dag!

    10. Hei og god morgen 😀
      hehehehehehe ja her kjenner jeg meg virkelig igjen 🙂 Bare jeg har smurt en skive eller noe med smør, skal legge kniven i oppvaskmaskinen, og får på meg bitte litt smør……. ja da er det frem med ÆSJ…ordet………..
      Og om sausen kommer på fingre når jeg legger noe i søpla…. ja da er det også æsj…..
      jeg tror det skjer i det øyeblikket det er på vei i søppelposen………… eller har stått litt på kjøkkenbenken…………… ???
      Ha en flotters dag kjekke du <3

    11. Haha, så du gjør det altså 🙂 Men for en interessant tanke. For ja, det som er så godt, blir plutselig søppel…og ekkelt. Ofte skjer vel den transformasjonen idet øyeblikk vi blir mett. Når vi ikke orker mer, ikke orker synet for vi er så mette! Men ja, spiser vi søppel? Nei dette nå jeg tenke på 🙂 klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg