Hvor grønt må gresset egentlig være da??! ….. ;-)

Du kjenner uttryyket: “Gresset er grønnere på andre siden av gjerdet”?

Men… altså HVOR grønt må gresset bli, før vi føler at vi kan ta av oss skoene, hoppe ut i det og være skikkelig fornøyde? For er det ikke sånn at vi aldri er riktig fornøyde med her og nå? Vi ser for oss noe der FRAMME, som mye bedre? En større bil….. litt mer penger….. en annen jobb…. en annen årstid… en annen sivilstatus…?

Bare det blir sommer, da skal jeg være glad... Og så kommer sommeren… og så er mange ikke så glade da heller… 

Bare jeg får en jobb med litt høyere lønn, da skal jeg være glad... Og så får man den jobben, og den høyere lønna… og så finner man ut at det var egentlig veldig greit i den forrige jobben…om enn lønna var litt lav…

Og noen tenker at man skulle vært litt tynnere…. eller litt tykkere…. eller hatt barn eller hund….eller hus på landet… Men sjelden er folk fornøyde med sånn som det er akkurat  NÅ… 

Og der er jeg nemlig ved en annen del av dette spørsmålet… For mange er heller ikke fornøyde med den ALDEREN de har… For er det ikke sånn at mange ønsker at de var mye eldre enn de er? Spesielt når man er ung, veldig ung…  eller i tenårene… man gleder seg til å bli eldre… for man tror at alt skal forandre seg…Bare jeg får begynt på ungdomsskolen…. bare jeg blir 18 år… da skal det bli så bra….

 

Når jeg blir ferdig med å studere, får meg kjæreste og familie og barn….  Når jeg bare VET litt mer, og har fått litt erfaring…… DA. skal det nok bli bra……..Og SÅ….

SÅ begynner vi å ble eldre… og ønsker at vi kunne gå tilbake i tid… Skulle ønske at vi var 17 igjen…. at vi hadde livet foran oss… med alle ting uoppdaget…. At man hadde en frisk og rask kropp, som man kunne gjøre hva man ville med… At man kunne se verden som en fargerik sukkertøy- eng….som et barn igjen… hvor man får vondt i magen av innestengt latter etter å ha rullet ned en gress-bakke.. Hvor gleden er en ny bamse… eller en tøy-rotte…. 


 

Eller er det ikke sånn?

Er det sånn at faktisk hver alder har sin sjarm? Og at vi faktisk kan leve MIDT I den alderen vi har nå…. uten å faktisk se oss stort  hverken forover eller bakover… Men være fornøyde med den vi er i dag?  Er det sånn at vi faktisk kan gå rundt her som 40 eller 50 år , og være lykkelig med den erfaringen og modenheten man har… Men samtidig ha lov å rulle ned en gressbakke i ny og ne….mens man hyler høyt? Er det kanskje greit å få lov å være lykkelig for å slippe all nervøsitet og spenning som en ungdomsskole-dag innebærer…. men samtidig kunne tillate seg å gå på rollerblades og å spille dataspill etter arbeidstid…?

Jeg for min del synes gresset er grønt nok NÅ jeg… Jeg har tatt av meg på beina… og løper rundt her. innimellom og samler sommerfugler…. selv om noen av flekkene sikkert ikke er all-verdens grønne.. Gresset er helt etter min smak likevel… mykt og deilig …og kiler når jeg går….  Og da er det i grunnen grønt NOK for meg 😉

 

Tror du gresset er grønnere noe annet sted?

Eller er du rimelig fornøyd med her og nå?

 

 

(en liten reprise fra 2014, som gjelder like mye for meg i dag…)

 

#synpålivet #livet #følelser #refleksjoner #tanker #tankespinn #ordtak

 

20 kommentarer
    1. Hanne Beate: Godt om man kan kose seg her og nå, ikke sette for mye grenser for seg selv, men nyte det som er NÅ , så ikke livet blir bare FØR eller SENERE… 🙂

    2. Etdiktomdagen: Hvis du nyter og koser deg med her og nå , så får du hvertfall mye ut av livet. Jeg tenker at det er trist om man plutselig oppdager at man hele livet har levd FØR eller SENERE,, men aldri i øyeblikket 🙂 God klem <3

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Fint du er fornøyd med noen områder hvertfall 🙂 Hvis man kjenner etter, jeg har det HVERTFALL bra om jeg kjenner etter… Og det er viktig å ikke leve bare FØR eller SENERE…men NÅ 🙂 Ha en fin dag 🙂 <3

    4. Søtmonsen ): Jeg ville aldri verden vært yngre, jeg trives så godt med den erfaringen jeg har. Jeg er trygg nå, og i ungdommen var jo ting veldig slitsomt tenker jeg… 🙂 Bra du sier fra og står på ditt <3

    5. Helge: Jeg er merkelig fornøyd med her og nå jeg, og ønsker lite endring 🙂 Jeg liker å glede meg litt, men ser det som en del av NÅ også. Men FOR mye fokus på SENERE eller for lenge siden synes ikke JEG er sunt for MEG hvertfall 🙂 Ha en fin dag 🙂

    6. Unni: Glede seg er også viktig , og en del av NÅ faktisk 😀 Men fint å være litt mer obs på NÅ og her, for hvis ikke lever man jo alltid et annet STED faktisk 🙂 God klem til deg <3

    7. Anne Grethe: Ja, av og til er det for mye fokus på var og snart og ikke her og nå…Og alt KAN blir bedre… Men hva med det som ER og er BRA nok i massevis? 🙂 Ha en flott fredag du også <3 Klemmer <3

    8. Kjersti Sandnes: Så bra gresset er som du vil 🙂 Sånn blir det skriverier av, og man kan traske i Homer-serker og kose seg <3 God klem <3

    9. Mia: Jeg skjønner VELDIG godt ditt ønske om litt grønnere gress 🙂 Noen ganger har vi faktisk lov å ønske oss det 🙂 God klem <3

    10. Jeg spiller enda dataspill, tross snart 30 år 🙂
      Ærlig, for meg lengter jeg etter litt grønnere gress. Men her i gården går det ut på bedre helse og økonomisk trygghet. Stort mer enn det lengter jeg egentlig ikke etter :p Alder synes jeg er vakkert med skummelt på samme tid, litt fordi min biologiske klokke tikker, og 10 år går plutselig veldig fort 😮 Var jo 20 i fjor, eller? Men når jeg ser ei gammel søt dame, eller et ektepar holde hender, så smelter noe inni meg <3 <3

    11. Absolutt verdt en reprise på dette flotte innlegget! <3 En tankevekker!
      Jeg er veldig fornøy med alderen min, hadde aldri i verden kunne tenkt meg å spøle tilbake noen år! Men jeg har nok ting jeg skulle ønske var litt annerledes, og ting jeg gleder meg til frem i tid!
      <3 Klem til deg flotte Frodith

    12. Når man klipper gresset ser man hvor grønnt det egentlig er. Det lukter godt men er kanskje ikke alltid grønnere på den andre siden. Den kan ta sin tid før du kommer ditt men uansett hvor man er møter man på forventnniger og uitfordringer. Alle med meg skulle nok ønske en forandring i hverdagen med mere handlefrihet. Ha en fin dag.

    13. Er nok både og. Jeg lengter veldig tilbake til da jeg var mindre, før alt det vonde. Men der igjen ble jeg mye mobbet, så det er jo det som er bra med den voksne meg at jeg tørr å si ifra nå, og ikke lar meg føye 🙂

    14. Ja her fikk du frem noe mange tenker.. jo man ønsker seg alltid noe annet en det man har!! Men samtidig så er man realist, og vet at sånn er det nå..godta det, og lev her å nå! Men veldig vanskelig noen ganger…jeg ser ofte bakover og syns det var veldig grønt der..på noen områder, mens andre områder er jeg veldig fornøyd, og syns det er grønt nok.. Ha en god dag!

    15. Hei!
      Jeg er rimelig fornøyd eller man kan vel si jeg er veldig fornøyd, der jeg er i livet nå. Alt er liksom slik det skal være.
      Men jeg har vært i alle disse fasene du skriver om. Gledet meg til jeg var konfirmert, hadde dårlig tid og gledet meg til 16 års dagen…… hadde dårllig tid og ville bli 18 og sertifikat…… måtte bli 20!!!! Alt skulle bli bedre etter hvert som disse fasene passerte……. men det var ikke alt som ble bedre ……. men sånn er det for de som er unge i dag og for oss som var unge den gang 🙂 Tror jeg 🙂
      Alt roer seg liksom litt etter passert 20. Da ønsker man at ikke tiden skal gå så fort…. men det er jo da tiden starter gå raskere og raskere………….. i dag snur en seg rundt og det er jul igjen… det var jo jul for litt siden……?????????
      Slik føles det nå i disse dager. Tiden går for fort!!!!!!!!!!!!!! MEN, jeg koser meg <3

    16. god morgen.Jeg synes faktisk att gresset er passe grønt nå,jeg er fornøgd med det livet jeg har i dag ))men jeg har også hatt et godt liv,ikke alle har det så for noen skjønner eg att lengselen etter å bli gammel nok til å flytte ut og skape sitt eget liv er stort

    17. Jeg er godt fornøyd med sånn det er nå, med all erfaringen og kunnskapen man har opparbeidet seg. Sist igår var jeg ute på sparkesykkel med sønnen min, og vi hopper stadig på trampolina. Man kan fint gjøre mange av tingene man gjorde før samtidig som man klarer ting man ikke klarte før. Etterhvert som man blir enda eldre vil det bli vanskelig med store fysiske utskeielser, men da er det andre ting man kan gjøre og glede seg over. Ønsker deg en fin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg