Verden forandrer seg… ;-)

Ja, det er sånn som vi over 40+ tar oss i å tenke på innimellom… Det er nesten tendenser til: “I gamle dager… DA var alt så mye bedre…”…Men ikke helt.. Jeg bare undrer meg litt…Som en ekte 40+-dame skal…

Her om dagen sto jeg og ventet på trikken eller var det T-banen…som jeg jo ofte gjør.. Og ofte står jeg og titter litt på folk, ser små detaljer, ting som får meg til å tenke, komme inn i rare tankespinn…..Men sjelden blir jeg stående nesten å STIRRE… som jeg var nær ved å gjøre nå..

En bestemor og barnebarn… En hyggelig blanding, helt klart.. Men jeg tok meg i mitt stille sinn i å tenke på at jammen meg forandrer tiden seg, og JAMMEN MEG måtte sikkert den bestemoren ha fått noen rynker EKSTRA i ren  forfjamselse over den voldsomme endringen i samfunnet….. Hun var litt grå i håret, sikkert 20 år eldre enn meg… (det MÅ hun jo ha vært…) og hun så litt sliten ut…


Ved hennes side sto barnebarnet, ei jente på en kanskje 9-10 år, fregner, lang og hengslete, helt klart et BARN ennå. Og det var henne jeg stirret på…Jeg tenkte STAKKAR!! For der øynene skulle blunket lett og uskyldsrent, var det tungt med øyesminke, på grensen til løse øyevipper. Med munnen full av lipp-gloss, og iført trange SKINNY-fit jeans… sto hun der som en liten klone av en voksen og prøvde  å se ut som hun var 20…Kun øynene, bak all sminken der, avslørte at dette jo bare var ei lita jente, som egentlig burde hoppet tau nede i gate der…  For en endring av roller og ytre staffasje på noen år…

Jeg tok meg i å tenke noen negative tanker om foreldre som lar barna sine “kle seg ut” sånn…. før jeg hepset litt på sagge-buksen min i det jeg skulle gå på trikken….. 😉

Snakk om rolleforandring…snakk om en verden i forandring..

 

 

#barndom #voksenliv #endringer

39 kommentarer
    1. Turid: Ja, du har nok opplevd mye mer av det enn meg. Glad jeg vokste opp når jeg gjorde 🙂 Det var NOE da også så klart, men jeg ser det er MYE verre nå.. Jeg skal lese innlegget ditt 🙂

    2. Den Rutete Skjorta: Ja, det har blitt sånn at de nesten står og PRATER i fine klær, i stedet for å sprette rundt i friminuttene på skolen også..jeg ser det jo..

    3. cuskima: Ja, jeg synes bare det er litt trist…Hadde hun hatt på litt stygt, som om hun gjorde for første gang, men hun så DREVEN ut..og 9 år…og veldig selvbevisst der hun sto…SER noen på meg…Jeg tenker det er synd at de må tenke så mye på det med utseende så tidlig, jeg ser det på elevene mine…og at de synes det er tungt.. Klemmer <3

    4. Ingeniørfrue: Ja, litt brutalt, men jammen er det mye rare menn ute og går også…så kanskje hun gjorde det for å være på den sikre siden.. 🙂

    5. Da jeg var yngre (type 11-16 år), ble mamma helt i harnisk hvis jeg sminket meg veldig tungt, og advarte mot menn som ville komme til å gjøre meg vondt. Jeg er glad for at hun brydde seg, men det var nå litt brutalt fremstilt også. :p

    6. Det er skremmende å se den utviklingen, virkelig. De er søren meg sånn 5 år når de kommer med leppestifter på lekedagen i barnehagen og kan stå foran speilet for å se om de ser ordentlige ut. DET ER BARN og de må få lov til å gå litt med primrester rundt munnen i litt skittne klær som tyder på at de hadde det litt for travelt med å komme seg fra lunsj og ut igjen for å klatre i trærne eller hoppe tau.
      Jeg rir av og til med en jente på 12, er så opptatt av utseende og sminke noe ganger at jeg bare sier STOPP! Vi er i stallen nå og her skal man være skitten under neglene og håret skal være rufsete, fordi vi jobber og har det moro. Hestene og faktisk de andre i stallen gir blanke F i hvordan vi ser ut.
      Så på Allsang på Grensen på torsdag og merker jeg er utrolig glad for at duoen Marcus og Martinus var der i stor kontrast til Tone Damli, Alexandra Joner og Adelen trioen som var kledd i alt for korte skjørt og spilte alt de kunne på kropp for å kompensere for at de sang utrolig surt. Dette skal liksom være jente forbildene til barna i dag? SKAMMELIG!! SKAAAAMMMEELIIIIG!!! Men så kommer Marcus og Martinus, snakker i munnen på hverandre, løper rundt og skaper liv.. DET liker vi og TAKK GUD for at det var heldigvis dem de fleste kom for å se…
      Jeg blir skremt.. spesielt når trioens ene medlem en gang uttalte “jeg blir flau når jeg må spille sexy” også stiller man i kveldens korteste skjørt og deiger seg… stakkars unge jenter i dag..

    7. Ja de begynner tidlig, og ser ikke helt grensene for pent og oversminket. Men jeg kan huske så spennende det var med den sminken…ikke at jeg fikk lov så tidlig, men åh så spennende .)

    8. Ja det er det som er galt……………. og media er nok mye med på dette………… og når foreldre tillater det…….. ja jeg synes også det er trist.
      Jeg er ikke på noen måte gammeldags eller prippen eller noe sånt……. men når små jenter nesten kler seg som voksne – og går utfordrende kledd…….. masse sminke…nei……. vet du hva………… foreldrene MÅ da se at det ikke er slik det skal være……..

    9. Dagens bestemor er en moderne bestemor som gjerne snakker med barnebarna via skypa, har egen side på FB og går gjerne på byen.

    10. Ofte blir barn påvirket av foreldrene…enten fordi foreldre er slik eller at de ikkje setter grenser..eg husker selv eg lekte med dukker lenge……men eg husker også avsar eg hadde for søsken…så man kan ha begge deler…..
      Er dumt at ikkje alle lærer å være unie og seg selv….men kanskje er hun unik og segselv med trang bukse og tung sminke.kanskje er hun neste makeupartist? eller kanskje var det første gang……eller masse tanker….men ja verden har forandret…….på noe
      Vi sminket oss hjemme fordi mamma solgte kosmetikk..men min søster i dag bruker omtrent nada…..mens eg er litt jåledukke som du vet :D-men var også veldig guttejente før….så man kan være alt mulig i samme kropp 😀 klemmerier <3

    11. Jeg kjenner nesten at jeg blir litt lei meg jeg… Og litt sint også! Ikke mer å si om det! <3
      Men god helg og kos deg du, flotte frodith, det vil jeg si! <3 Klem

    12. Huff…trist. Jeg kjøpte min første leppestift da jeg var rundt 15. Den het “Young yellow” og var svakt rosa. Så gikk det vel ett år til før jeg kjøpte min første mascara……. Og klær….Vel jeg var vel kanskje den som var mest umoderne kledd……. på hele ungdomsskolen ;).Jeg var nok veeeeeeldig sent utviklet på sminkefronten – til og med tatt i betraktning at dette var på slutten av 70-tallet! 😛 Jeg er ikke bestemor ennå, men BLIR jeg det, synes jeg det er trist hvis barnebarna blir “Voksne” på den måten når de er 9-10 år.

    13. Så utrolig vakkert skrevet da Frodith <3 Synes det er helt forferdelig slik om samfunnet har endret seg den dag i dag.
      Jeg har jo selv vokst opp i min generasjon med ufattelig mye kroppspress, noe man ubevisst blir påvirket av, enten om man vil det eller ikke..
      Man kan ikke lenger kan se forskjell på om en jente er 12 eller 20 siden alle bruker de samme klærne, sminke, hairextensions +++ Har selv opplevd MAANGE ganger at f.eks kompiser blir sjokket over hvor unge en jente er, bare fordi de ikke klarer å skille alder lenger.
      Jeg skrev faktisk ett innlegg om noen lunde det samme temaet på bloggen min for et halvt år siden 🙂 http://turiiid.blogg.no/1444992919_hva_er_skjnnhet.html (Hvis du vil lese)

    14. maiken: Ja, stor forskjell på bestemødre også , det er sikkert 🙂 De kommer i alle aldre snart 😀 Jeg synes det var trist når jeg så henne, og at hun prøvde å se så voksen ut, hun kunne jo kost seg og lekt i mange år til… i stedet prøvde hun å gjøre ting BEDRE i ansiktet sitt, på noe som sikkert var vakkert nok i massevis fra før, som det VAR..

    15. margarites: Ja, de er annerledes…og det mest komiske var jo at jeg til slutt ble bevisst den 50-åringen med det røde håret som OGSÅ visst prøvde å se ut som hun var 20 😀 ha-ha.. klemmer <3

    16. Mia: Ja, og jeg sto og så på henne og så hvor bevisst seg selv hun var, sto liksom å ordnet voldsomt med håret….Hun skulle jo bare kunne være barn lenge enda, i joggebukser og musefletter…

    17. missmommy.blogg.no: Ikke sant…Men kravene fra jevnaldrende og kanskje andre også ligger der og lurer…stakkar..Alle vil visst se ut som 20 år, enten de er 9 eller de er 50 😉

    18. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, ser ut som det har blitt sånn, men synd de ikke kan bare være barn og slippe tenke kropp og ansikt… 😮

    19. Ja det er helt sant..de begynner sååå tidlig å stasje seg å prøve å være voksne..de skulle bare ha vist..det går en stund, så skulle de ønske de var barn igjen..hihih…og ikke latet som de var voksne..Jeg tror jeg hadde prøvd å få datteren min til å være “naturlig” så lenge som mulig..men det er kanskje blitt sånn?? Ille..

    20. Ja, barndommen stanser MYE tidligere enn før! Ser mitt eldste tantebarn på 11 år, moteklær og sminke. Greit med litt sminke, det hadde jeg også. Elsket å bruke min lillebror som sminkedukke, men det var for lek. De skal se pen ut, de får komplekser! Mitt tantebarn har komplekser pga magen hennes, og jeg ser det er sårt… Det bør ikke være slik, hun er bare barnet… hun bør ikke trenge å tenke kropp enda 🙁

    21. Vi snakket faktisk om endringer på jobben i dag – når det gjelder besteforeldre. Min mormor var en typisk bestemor, langt hår satt opp med hårnett over, hun hadde kåpe, hatt og stokk når hun skulle ut, og jeg så henne aldri i bukse! Min mor er sprek og kledd flott, kjører bil og jobbet helt til hun ble pensjonist – helt annerledes enn sin mor. Og en kjenning med en datter på 9 år er også sminket og kledd som “mini-voksne”, og vi diskuterte og syntes at dette er alt for tidlig. Hvor blir det av barndommen, eller er det sånn “minivoksen” barndommen har blitt? Men unger i dag er nok litt annerledes enn min generasjon barn var, og er opptatt av andre ting. Klem <3

    22. Ja, en bestemor er ikke bare en bestemor lenger, og barn er jammen ikke bare barn heller…
      Jeg reagerer også slik som deg om jeg ser unge barn kle og te seg litt vel voksent…
      Når det gjelder bestemorer må jeg bare si at de er en ganske så ulik aldersgruppe. Min mor var bare 39 når hun ble bestemor. jeg var nesten 50….

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg