Forventninger..

Hvordan klang gir dette i hodet ditt? Er det et positivt eller negativt ord? Forventninger kan jo være “magen full av sommerfugler”.. Eller det kan være “hodet fullt av solstråler”… Og tanker om det som skal komme… Enten om en liten time.. eller rett over sommeren.. Det kan være noe du selv har lagt opp til, eller noe som noen andre bidrar til… En tur… et ny jobb… Et treff med noen du ikke kjenner.. Det kan være “glede seg til ” blandet med litt HÅP, DET kan være forventningene… De du har til livet generelt…  Forventninger med sukker på…

 

Så, på hvilket tidspunkt er det FORVENTNINGER får en litt annen farge,eller  en litt annen lyd? Når er det forventningene plutselig går fra å være noe hyggelig inni en selv, til å plutselig være noe som kommer  fra andre, fra folk utenfra?? Og når og hvordan er det disse forventningene forandrer seg fra å være usagte litt vage forventninger fra omgivelsene, til å  bli noe litt mer FORVENTNINGS-press-aktige? Man BØR stille opp på en helge-middag… Skal man ikke feire jul på den tradisjonelle måten? Alle feirer da påske, 17. mai eller konfirmasjoner på DEN eller DEN måten??  Spørsmålet da er hvor flink du er til å være deg selv, fullt og helt, og stå for de valgene man tar.. At forventninger fra andre ikke nødvendigvis er noe som må oppfylles. At man selv velger SITT liv.. 

 

Og hva med de forventningen du har til deg selv? Hvor høye er de forventningene du SELV stiller til deg selv? Er de krevende og tunge og “klump-i-magen-aktige”?  Er de over det som er mulig oppfylle, slik at det ikke er nødvendig å prøve en gang eller har du forventninger som er akkurat passe? Som pusher deg akkurat et lite hakk videre, som gjør at du utvikler deg?

I mitt tilfelle tenker jeg at for meg er forventninger ofte av slaget: -“magen full av sommerfugler” , men jeg har også en del forventninger til meg selv som er av det mer krevende slaget…  når det gjelder å få til ting. Som ikke lar meg ligge på latsiden, og slappe av, selv om jeg gjerne skulle gjort det innimellom… Om å gjøre ting HELT og fullstendig ferdig, når jeg begynner på noe… Om å engasjere meg, og gjøre ting skikkelig…. Forventningene til meg selv er sånn nesten akkurat passe store tror jeg, slik at jeg pusher meg AKKURAT det lille hakket videre som gjør at jeg utvikler meg vider og ikke står stille, både i forhold til jobb, sosialt og til kreative sider 🙂 

 

(en liten reprise fra 2014 om dette med forventninger Nye lesere kommer til , så det er greit med noen repriser over tanker jeg fremdeles har.)

Har du høye forventninger til deg selv?  

For høye, eller akkurat sånn passe?

Følger du andres forventninger til deg?

Eller er du tro mot deg selv og det DU tror på? 

 

#forventninger #glede #ambisjoner #press #utvikling 

11 kommentarer
    1. margarites: Ja, i press ligger det mer negative greier. Men forventninger generelt kan også være litt negativt i mine ører…Forhåpninger er noe mer positivt . Og andres forventninger kan være ganske så masete.. klemmer <3

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Jo jeg tror du har kommentert, men det er noen jeg ikke har fått sluppet gjennom ennå, fikk det litt travelt i helga 🙂 Takk 🙂

    3. Mener jeg kommenterte dette, men jeg har nok trykket feil..Forventninger er negativt ord for meg..for jeg tillegger meg selv alt for høye forventninger..og jeg tror andre har store forventinger til meg..og det sliter..så jeg jobber med å senke forventninger! Flott innlegg!

    4. Har ikke så mange forventninger nå….. det er et negativt ord for meg egentlig….. blir sjelden sånn som forventet……. tar derfor alt som det kommer – det er deilig <3

    5. Selve ordet forventninger gir positive tanker hos meg, mens forventningspress er mer negativt…Kanskje fordi det øker forventningene til mer enn jeg selv i utgangspunktet hadde tenkt… Jeg tror ikke jeg har for høye forventninger til meg selv, jeg velger meg nok ting som jeg tror jeg skal klare eller løse på et vis. Kan ikke huske at jeg har gitt meg ut på ting jeg har måttet gi opp i hvert fall, så jeg har tro på at jeg klarer det meste – innen rimelighetens grenser. Jeg liker å tro at jeg klarer ting 🙂 Klemmer <3

    6. Ett tema som virkelig er til ettertanke.. Jeg har alt for høye forventninger til meg selv og vil gjøre alt så godt jeg kan + litt til, men følger ikke andres forventninger til meg selv. Vet ikke om det er fordi jeg fortsatt er “ung og dum“.. 🙂

    7. Forventninger ja..det er både på det gode og vonde..Jeg sliter med alt for høye forventninger til meg selv! og jeg innbiller meg at andre har høye forventninger til meg..DET kan slite.. så jeg vet at man ikke skal tenke sånn..men ikke lett..Har blitt flinkere med årene, og prøver å senke mine egne forventninger..til meg selv, og andre..og jeg prøver å leve MITT liv! Flott innlegg..og fikk igang tanker her..hihihi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg