Miss Ferdigmat og hjemmelaget mat..

De som har kjent meg en stund her inne vet at jeg innehar en Misse-tittel… Den er kanskje ikke så mye å skryte av, selvutnevnt og lite flatterende som den er… MEN, det er nå en misse-tittel, og ikke alle kan vel skryte av å ha DET eller? 😉


 

Men nå har det seg sånn, at selv om jeg er gorre-lat når det gjelder matlaging og derfor heter Miss Ferdigmat, så er det ETT punkt hvor jeg ikke vil ha ferdigvarer, men deilige friske varer, NESTEN selv-dyrket… Og det er når jeg lager Smoothier.

Alle lager smoothie med frosne bær og frukt. Ferdige mix-blandinger med frukt og bær, som de handler inn i store kvanta fra frysedisken på butikken, uten å skjemmes overhode. Når det kommer til smoothie ser det ut som ALT er lov, selv om hele Norge (utenom meg) ser ut til å lage all annen mat fra BUNNEN.

ALLE lager middager med selvdyrkete grønnsaker, sopp plukket i skogen. Grisen er nærmest alet opp i bingen i bakgården, selv hos de som bor i byen…Og hvem har ikke høner på balkongen, for å kunne lage hønse-frikasse fra BUNNEN? Men når det kommer til smoothier er altså ferdig-produkter ikke noe å skjemmes over for folk flest…

For alle utenom Miss Ferdigmat…


Jeg er altså en “fein-smecker” når det gjelder smoothier, og lager den fra “bunnen” …Dvs råvarene er friske…Om enn ikke selvplukket eller dyrket i vinduskarmen i bygården…

Nå får du derfor en “once-in-a-lifetime-experience” her på min blogg: En oppskrift!! 😉

 

Miss Ferdigmats smoothie 

-En halv kurv bringebær

-En gul kiwi

-Noen skiver mango

-En banan

 

Putt alt i et litermål…f eks og fram med stavmikseren.  
Ingen væske tilsettes. Og du har verdens deiligste og TYKKE smoothie. Sunn og god, og det smaker like godt som sjokolade… Man kan hvertfall lure seg selv til å tro det…he-he

Lager du smoothie fra “bunnen”?

 

#mat #oppskrift #smoothie #råvarer #ferdigmat #missetittel #matfrabunnen

42 kommentarer
    1. frossenbær er supert å bruke for da slipper man isbiter. Jeg har masse frossen bær, bjørnebær til halsvondt og blåbær og alt men nå minker det fort 🙂 gooodklæmme <3

    2. Nei, fy fasiken. Prøvde en slik fra frysedisken en gang, fordi den så skikkelig god ut. Ikke bare var det helt forferdelig tungvint å skulle “varme”, den smakte dritt i tillegg liksom 😛 Husker ikke merke da.

    3. Takk denne skal jeg jammen prøve. Det er jo ikke hver dag det kommer oppskrifter fra den kanten 🙂 Jeg er også en super Toro-kokk, jeg sa i alle fall det før. Hvorfor skal jeg lage ting Toro har gjort for meg? Dvs jeg lager mye mat, men ikke helt fra grunnen. Og sauser er super fra pose… Det kommer an på tid og lyst, og hva annet som skal skje om ettermiddagen. Men jeg må ha friske grønnsaker, selv om jeg vet at de frosne faktisk er friskere – det sies så i hvert fall. Vi har alle ulike forhold til mat, og heldigvis kan vi alle gjøre det vi er god til. Klem <3

    4. ladyaugust: Jeg synes alt funker frossent jeg, OGSÅ bær og frukt til smoothie 😀 Men jeg måtte jo erte litt pga jeg faktisk bruker friske varer der 😀 Hvis jeg har tid lager jeg litt fra bunnen jeg også, foruten farging og slakting, men jeg har ikke tid i uka. For sent hjemme til å ville bruke opp bare tid på kjøkkenet 🙂 klemmer <3

    5. Vel, jeg spiser jo ikke middag hver dag, siden jeg liker best kald/brødmat 🙂 Men når jeg først lager middag vil jeg helst ha det sånn tålig fra bunnen av 🙂 Jeg lager hjemmelaget potetmos liksom, og ikke fra pose 😛 he he

    6. Jeg bruker kun råvarer- aldri frosset eller noe sånt- når jeg lager smoothie 🙂 Som regel er jeg til og med i økologiskavdeligen og plukker frukt og bær til smoothiene mine 😀

    7. Smoothie er superdigg og juice laget hjemme 🙂 Jeg liker litt å lage ting fra fra bunnen men ikke fange alt selv såklart 😉 I dag skal jeg lage noe utenlandsk brød og svinesteik tenkte jeg OG begynne der jeg skulle ha begynt da du var ferdig hahahaha gooodklæmme <3 Ps en frossenpizza funker den 🙂

    8. denne smoothien høresdeilig ut ) men jeg skal innrømme att jeg ikke lager smoothie,har vel forsøkt en gang og da mislyktes jeg,så jeg pøste på med yughert og frøs det ned i håp om att det kunne kalles iskrem hi hi

    9. Ja jeg har ikke laget så mange smoothier..men de jeg har laget, ja de er med noen friske og noen frossne bær. Frosne for å få en nesten is aktiv smoothi.. om de er frosne, eller friske har vel ingenting å si..så lenge de ikke er selvplukket! DA snakker vi husmorspoeng! hihih..neida..man må da finne ut selv hva man vil bruke tiden sin på..jeg er selv en sånn halvfabrikata husmor! Liker ikke å lage mat, og da blir det sånn.. Mat er bare noe man må ha.. Ha en god dag!

    10. Vera Lynn: Ja, ikke ha dårlig samvittighet for det 😀 Jeg bare tuller fordi jeg srlv er så ferdigmat på alt annet. Må jo tøffe meg litt når jeg faktisk skjærer opp råvarer en gang eller to 😉

    11. maiken: Jeg orker ikke når jeg kommer hjem i 17.30- tida å bruke 1-2 timer på kjøkkenet av de 4 jeg har i våken tilstand, for å kutte grønnsaker, kjøtt, lage sauser osv. Frosne grønnsaker er helt greit for meg til middager, halvfabrikata ja, men ikke i smoothie altså. Der går visst min grense He-he 😀

    12. Veronica Rona Thomassen: Ja, jeg bekymrer meg ikke, spiser ferdigmat med god samvittighet og lave skuldre 😀 he-he. Men smoothie, der må jeg altså gå for friske varer, fra butikken 😉

    13. Turid: Ha-ha, jeg synes ingen skal føle skam for noe slags mat jeg 😀 Jeg må bare tulle litt med de som lager alt fra skratsj, fordi jeg selv ikke gjør det 😉 bortsett fra smoothie altså. Men varene er så klart kjøpt i butikken. Jeg bor i en bygård midt i sentrum 😉

    14. Har faktisk aldri tenkt over å føle skam over å kjøpe frysevarer til å bruke i smoothien, men du har ett veldig godt poeng 🙂 Takk for oppskrift og veldig flott at du dyrker selv 🙂

    15. Lager smoothie nesten hver dag, men jeg kjøper jordbær og bringebær hos nabo´n og putter i fryseren, så har jeg hele vinteren. Den bæra er i alle fall kortreist. Med frosne bær har jeg gjerne litt eplejuce og yoghurt oppi og tar alt i blenderen. Nammmmmmmmm.

    16. Det tar ikke så mye tid å lage fra bunnen om du lager for flere dager om gangen…
      All den ferdigmaten og halvfabrikata-jeg blir dårlig bare med å tenke på det….
      Jeg lager oftest smoothie, så og si hver dag er det det første jeg ordner etter kaffen. Men jeg bruker frossen frukt, banan, yoghurt og juice. Frossen frukt er bra det, og frosne grønnsaker også

    17. Hehe, ja man skal ikke tulle med smoothier 🙂 Jeg er litt sånn av og på. Får jeg dilla på noe, lager jeg det i lang tid og så glemmer jeg det bare og da har det gått en stund siden jeg laget det. Smoothie er noe jeg ikke har laget på en stund men mest fordi mixeren min gikk i stykker… kos deg føken miss smoothie <3

    18. Jeg er også veldig flink til å lage ferdigmat, hehe. Det går også ofte i frosne bær til smoothie, men juice der i mot – da bruker jeg bare fersk frukt og grønnsaker! Oppskriften hørtes herlig ut, den må prøves <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg