Hvor flink pike er man nødt til å være liksom…?

Hvor “flink pike” er man nødt for å være liksom?

Hva er det som gjør at vi, når vi har levd såpass lenge som vi har, fremdeles tror at vi må være flink pike? Hva er det som gjør at godt voksne jenter tror at de må stille opp til en helvetes mange USAGTE forventninger??

For det er mye som ligger der ute nemlig…ute i verden…masse usagte ord…masse regler og normer….Som slett ikke er skrevet ned…men som allikevel gjør at mange flotte jenter tror at de MÅ følge dem… Det finnes ingen POLITI som lurer bak hjørnene, så fort du bryter disse usagte reglene…Men det er mulig at det “usynlige politiet” er like så mye “fangende” som et synlig ville vært…


 

Når verden, eller muligens ditt eget hode, lager en masse rare forventninger til deg….så gjelder det å kjempe litt i mot. Fjerne den lenken med kule på,  som er låst fast i foten din…slik at det blir lettere å gå videre…

 

For det er jo vi selv som bestemmer hvordan vi skal leve.. og ikke disse “usynlige folkene” med alle reglene sine… Så da er det på tide å gi dem en på tygga, alle som en, med et rungende NEI til det du ikke vil være med på…

Så kan de bare sitte der, med skjegget fullt av postkasser og alle forventningene sine…MEG får de hvertfall ikke!

Jeg er flink nok i massevis så det holder!!

 

Følger du andres usagte forventninger innimellom?

 

 

(Her var en liten reprise, som er til alle som lider av “flink-pike-syndromet”.. Jeg har helt grusomt travle dager nå, så det blir litt repriser da..)

 

#forventninger #normer #akseptert #leve #flinkpike

23 kommentarer
    1. Så bra skrevet.vi noen få har sendt inn en klage på at vi må ha felles bursdager så nå er vi ikke noen som vill prate med oss vi gjorde det for barna våre det er ikke alle som paser til og ha bursdag med 30mensker huff slitt som og være den snille piken men nå har jeg sakt hva jeg mener iallfall ha en fin fin kveld

    2. SaraK: Ja, jeg sliter også en del med å si NEI til ting jeg ikke vil være med på.. Man tror man må gjøre sånn og sånn…for det er er liksom VANLIG å stille på det og det…Og man glemmer i det hele å tenke på hva man selv vil, …man ser mer på hva som forventes..

    3. Tror dessverre det er veldig mange som kjenner på disse følelsene. Så senest i dag et stort oppslag i VG og jenter som stresser seg syke i prosessen med å være flink i alt. Det er jo helt tulletet egentlig, men fryktelig vanskelig å ikke tenke sånn noen ganger.
      Jeg jobber mye om dagen og veldig varierte skift, noe som gjør at jeg blir litt sliten. Likevel vil jeg rekke å være så mye som mulig med venner og familie, holde bloggen i gang og ikke minst ha det rent og pent hjemme. Men tiden strekker ikke alltid til, og det er jo egentlig helt greit. Så gjelder det bare å skjønne det selv 🙂

    4. Godt skrevet :o)) Privat så gjør jeg ikke det, for der er jeg sjefen og bestemmer hvordan ting skal være. I arbeidslivet er det nok annerledes, for der er det forventninger til at man skal prestere og stå på. Sånn som det er nå om dagen, kan man ikke si… Det gidder jeg ikke, gjør det på min måte jeg!!!

    5. Arg, jeg er håpløs på å si nei…… Men jeg har bestemt meg fr å bli bedre. Ikke fordi jeg ikke vil bidra- men jeg har ikke kapasitet til alt lengre. Gi lillefingeren så tar noen hele handen, kjenner litt på den om dagen. Også er det kun meg selv å klandre. Irriterende nok 😉

    6. Ja jeg føler på det, noen dager har jeg lyst til å gi de en midt på tryne hehe mens de fleste dager biter jeg ting i meg og gjør som jeg blir forventet av…
      Håper du får en fin helg å gjør akkurat det DU vil 😉
      Så husk å ta deg litt Frodith tid i de travle dagene dine <3

    7. Kjenner til den der. Blir mye til at jeg tenker på at mamma eller mor f.eks trenger at noen kommer innom , enn at jeg tenker hva som er bra for meg..men jeg passer på å unne meg noen små fine opplevelser som er bare for meg selv også da :)) Artige illustrasjoner :)) Kos deg med dagen videre og klem fra Mjøndalen <3

    8. Så utrolig bra skrevet! Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen. Er nok litt for opptatt av hva andre forventer av meg, enn hva jeg egentlig vil selv. Gjør meg helt utslitt! Bra reprise-innlegg<3

    9. Det der var et flott innlegg! Jeg er en sånn flink pike som alltid gjør det jeg kan for å tilfredsstille andre. Jeg møter andres forventninger med iver etter å imøtegå dem. Jeg legger til side alt jeg ønsker for meg selv for å kunne hjelpe andre å få til det de ønsker… Eller – jeg håper at jeg snart skal kunne si at jeg VAR en slik flink pike. Jeg jobber aktivt med å endre ting, skikkelig å snu på flisa, liksom. Det er kjempevanskelig! Men – jeg har klart å løsne litt på fotlenka, så den glir litt lettere etter hvert 🙂 Vi er vel alle flinke nok – vi må bare finne tryggheten til å tro på det.

    10. Ja kjenner meg igjen i det du skriver… og følelsen av om man gjør en god nok jobb, er jeg god nok, flink nok, rask nok, osv osv! Spesielt nå som jeg er i ny jobb så føler jeg mye på dette.. 😀 Kos deg på shopping :))

    11. Jeg jobber knallhardt med å gå bort fra flink pike-trangen min, men det er ikke like enkelt bestandig. Jeg er i det miste veldig bevisst på å gjøre det som er bra for MEG.

    12. Hjertelig takk for de fine rosa sokkene som dukket opp i postkassen min!💕 Så koselig av deg å gi en premie til alle oss froggerne! Lykke til på shopping idag, – håper du finner det du er på utkikk etter.😊

    13. Ja der var den ja, og den er fin den. 🙂 Her fylles kalenderen opp av julebord, avslutninger, juleklubber og annet. Men dette er ting jeg gleder meg til, og da er det greit. I dag skal jeg ingen verdens ting, og det nyter jeg i dag 🙂 klemmer<3

    14. Jeg er ferdig med EN julegave men det er forid tantejenta mi skal på jordomsegling og reiser i november 🙂 Da måtte hun få med seg gave !
      Jeg skal til Oslo etter 16 november………… til Aurskog rettere sagt. Også skal jeg innom gutten min som bor i Oslo fra en lørdag til søndag eller noe…….. Han jobber på Rema 1000 mellom karl johan og Hlbergsplass 🙂 Kanskje vi sees denne gangen?! Hadde vært koselig det. Men vi ser. Når jeg først drar er det så mange som skal treffes. Men jeg blir der noen dager iallefall 😀

    15. Etdiktomdagen: Dagene roer seg ikke før jeg blir vant til dette tror jeg…Kan ta litt tid… Men får håpe..Blir slitsomt når det er mye sånn.. 😛 Men i dag er det shopping 🙂 klemmer <3

    16. ladyaugust: Ja, litt sånne forventninger kan vi like 🙂 Det er EGNE forventninger det, og DE er gull 😀 Jeg skal på shopping, vil ha nytt kamera 🙂 Må jo ta høstbilder, og begge kameraer ødelagte egentlig…Feil på linsa… Og litt julegaver må i sekken snart 🙂 Klemmeflatklemmen <3

    17. Ja jeg gjør såklart og mest fordi jeg ikke vil fortelle alle og enhver hvordan ting er. Nix morsomt. Ja du er flinkesen du søs, flink nok i bøtter og spann <3 Nå er det lørdag og da forventes det heldigvis noe småsnop :DDDD Godklæmmesøsklæmmen <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg