Veien…


 

Såre, nakne føtter
Skrukkete bukseknær fulle av jord
Rufsete hår, klippet av mor
Lua i hånden
Tung bør å bære for unge skuldre
Tunge skritt å gå på kald jord
En endeløs vei -i mentale skritt- om ikke i meter
Før det digre herskapelige huset viser seg

Lua foran seg
Blikket i bakken
Bedende øyne
Før han blir sendt ut på jordene
Takknemlig hjerte- for mat på bordet til kvelds
Tristhet og ensomhet godt skjult under den skitne luggen 

Fuglesang og humlesurr 
Lukten av markjordbær og grøftekant
Små lette barneføtter
Spretter avgårde på den gresskledde midtstripen

Lubne armer med smilehull
Kjoleforkle og musefletter


Blikket våkent og lett
Søker bestemor på tunet der
Vinker
Mens en sommerfugl lander lett
På blomsterbuketten hun knuger i den svette hånden

Glede i hvert skritt
Eventyr og frihet- hva venter der framme?

 

 

 

 

(Her kommer en liten tekst, skrevet over de stikkordene/assosiasjonene leserne mine ga meg da jeg la ut dette bildet. Det er en stund siden jeg fikk stikkordene, men nå er det klart: Det var mange ULIKE assosiasjoner som gikk i alle retninger, så derfor ble diktet slik det ble. Spennende DET også egentlig. Takk til alle som bidro <3)
 

 

#dikt #assosiasjoner #vei #foto #tekst 
 

20 kommentarer
    1. karidansen: Så koselig at du likte dem uansett og at det var litt gjenklang over noe du tenkte den dagen 🙂 Gøy å skrive sånn 🙂 og andre hadde mange positive tanker og minner, så her ble det litt av hvert 🙂

    2. Vakre tolkninger – begge to. Jeg så mest det dystre den dagen jeg skrev i kommentarfeltet her. Det vi “ser” handler jo mest om det som foregår inne i oss sjøl der og da. Jeg synes fortsatt at jeg ser mer dysterhet i bildet, og den dystre teksten appellerer mest til meg. Hadde bildet vært i farger, tror jeg at jeg hadde opplevd det mer som i den nederste teksten! Det er noe alvorlig og strengt over svart/hvittbilder, men som regel så liker jeg dem veldig godt. De har en annen detaljrikdom og renhet i seg, synes jeg!<3

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk, det var så mange forskjellige ord fra leserne, så vanskelig å få en novelle, her ble det dikt i stedet for 🙂

    4. Min matgale verden: Hvertfall godt for den siste, den første ikke SÅ bra. Mange hadde russisk, gods, går, gamledager og trist som stikkord, ikke lett å lage den stemningen 😀 Takk. God søndag til deg også min venn <3

    5. margarites: Ja, de ble helt forskjellige, det kom så mye forskjellige ord, at det ble best som kontrasthistorier 🙂 Jeg er også glad jeg er født her, og på det tidspunktet jeg ble født 🙂 Vi har hatt det fint 🙂 Ha en fin dag Grete 🙂 klemmer <3

    6. Dette var vakkert skrevet, og så to helt forskjellige historier! Men tenk, sånn er faktisk verden… Jeg er glad jeg er født på den tiden jeg er og for at vi har det så bra. Klemmer <3

    7. en vakkerberetning,ord som røres litt innvendig og ordene passet godt til bilde ) ha en fin søndag )
      Her ventes begge jentene våre og 2 barnebarn så det blir fullt hus

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg