Når den blinde må lede den seende… :-D

Hva er det som gjør at vi tror vi HJELPER blinde folk, når vi puffer dem foran oss inn på trikker, over fotgjengerfelt og inn i heiser osv… For når du tenker nærmere etter…det er da DE som er blinde… ikke VI… 


Hvorfor har vi fått det for oss at den beste måten å hjelpe en blind over gata på er å ta tak i armene på dem, skyve dem ut i trafikken foran oss, mens de peiver litt forskrekket i vei med den hvite stokken, med et LITT påklistret smil klart og en “takk skal du ha” hengende i munnviken…

Jeg hadde nok fortsatt med det jeg også, om jeg ikke hadde tatt tegnspråktolk-utdanningen, hvor LEDSAGING av døv-blinde var en del av utdannelsen. Da ble det tydelig forklart -og med ett så VELDIG selvfølgelig for meg også: 
Den blinde skal gå BAK. Det er JEG som ser, og den blinde kan bare holde løst i armen , så vil de merke hver dump i veien, hver trapp du vil opp, og er klare til å ta de samme stegene, når de kommer bittelitt bak der…

En episode på trikken i går fikk fram smilet mitt. Og fikk meg på disse tankene…
En blind dame, kom med stive , litt motvillige bein, av trikken i går. Hun takket pent og smilte, mens ansiktet så ut som en maske… Bak sto en TYDELIG stolt mann, som hadde gjort dagens gode gjerning: Skjøvet , eller LØFTET den blinde damen av trikken, mens stokken hennes danset samba på vei ned trikke-trappen, før den og damen traff fortauskanten med et SMELL i det hun “landet”…

 

 

HAN var blid som en sol, og ville nok leve lenge på det der med hvor flink han hadde vært…
HUN så bittelitt redd ut, men er vel rimelig vant etterhvert…
Og JEG …vel JEG fikk meg en liten god innvendig latter…. Jeg lo så klart ikke av den blinde…men jeg lo av vår rare, feilskrudde logikk… 😉

Har du “hjulpet” blinde over gaten, på trikken eller liknende?
Har du tenkt på dette før?

 

 

#blind #ledsaging #hjelpsom #logikk #tegninger

 

15 kommentarer
    1. Hahaha, ja dette var en fin påminnelse, ikke alltid så lett å hjelpe, men godt ment var det jo 😀 nå jobber jeg med døve og døv-blinde så vet litt om å ledsage en blind person… 😀

    2. Ja, men det er en stund siden. Kan hende jeg treffer henne på festen i morra. Hun har vært med i swingklubben og jeg har hvertfall vært instruktør på kurs hun har deltatt på, og hun har også vært med på turer og andre festligheter.

    3. Nei, jeg holder meg langt vekke fra blinde, for jeg vet de greier seg selv om de går ut og trenger konsentrasjonen sin…men nei, jeg hadde ikke tenkt på dette før og det var et veldig interessant innlegg.

    4. Nei jeg har nok aldri hjulpet noen blinde, ikke ofte jeg ser noen…og når jeg ser noen har de som regel hund med. Når vi har hatt tegn-til-tale kurset har vi snakket om dette med å ikke tvinge noe på den man skal snakke med. Vi øvde oss også på å være blind og seende og la hendene hvile i den andres når den gjorde tegn for å føle forskjellen. Men “vårt” barn er både hørende og seende så vi praktiserer kun enkle tegn for å forsterke ordene. God fredagskveld til deg. Klemmer <3

    5. Dette visste jeg faktisk 😀 Men jeg har aldri vært så heldig at jeg har fått hjulpet noen, for det er jammen ikke ofte man møter blinde (og det er jo positivt på sitt vis det) og de få gangene jeg har truffet på noen så har de ikke hatt behov for hjelp 🙂
      En gang tok jeg meg selv i å fullføre setningen til en som hadde et kjempestort problem med stamming- dette er mange år siden, men det sitter så hardt i meg enda at jeg får helt vondt i magen bare ved tanken.. Jeg har på en måte lært at man ikke skal få andre til å føle seg hjelpesløse ved å ta det som en “selvfølge” at de trenger hjelp.
      Er jeg i tvil noen gang, med en blind, om vedkommende trenger hjelp, så skal jeg heller spørre høflig 🙂

    6. Hm, det var greit å bli minnet om ja. Har ikke hjulpet noen som jeg husker, men nå vet jeg iallefall at jeg skal gå først 🙂 Ha en strålende deilig fredag. Jeg er på vei på julebord, et rolig et, siden det er min jobbehelg 🙂 klemmer<3

    7. Tror faktisk ikke jeg har det, bare eldre 🙂 Har ikke tenkt på det før, men tenker på det nå. Det er jo egentlig logisk! Hadde vært merkelig om førerhunden hadde gått bak for å si det slik 😛 Da tror jeg den hadde mistet jobben gitt, hihi

    8. He he he ser det for meg. Jeg har faktisk øvd på å både være ledsager og å være blind, og da får man pittelitt innsikt i hvordan det må være å ikke se. Jeg holder meg klokelig unna, uten at de spør om hjelp da.

    9. Ja, jeg husker at jeg hjalp en blind mann som hadde forvillet seg ut i veien en gang. Da gikk jeg ved siden av han og fikk hjulpet ham “På rett kjøl”. Jeg tror ikke jeg dyttet ham foran meg, men jeg måtte jo le litt av det du forteller her. (Enda så håpløst det egentlig er). Jeg vet at blinde helst vil holde i armen og gå ved siden av, ja. Viktig å opplyse om sånt, så ikke folk går rundt og tror de har gjort noe “flott” ved å ta fullstendig styringa over den de “hjelper”!

    10. Nei, men det er heller ikke så ofte jeg ser blinde. Jeg tenker egentlig at de klarer seg godt selv, og som regel har de med hund som ikke skal forstyrres. Ellers var det en flott påminnelse om at man skal gå foran og lede de der det trengs.

    11. Ja det har du jammen rett i! Men man tenker ikke..for når du sier, og illustrerer det, så er det jo helt logisk! hihih..jajaja..der fikk jeg noe å tenke på..Men ikke ofte jeg er ute i gatene…så lite hjelpe å få fra meg..men jeg tror nok også disse blinde egentlig hadde klart seg mye bedre selv! Vist de ferdes ute i trafikken, så er de nok godt utlært til å klare seg selv! Men der kommer nok den trangen til å hjelpe frem ja…uff.. Det må jo være forferdelig for dem! Takk for en påminnelse!! ha en god dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg