Tålmodighet er noe faenskap…

 Den overskriften sømmer seg vel ikke særlig for en lærer i grunnskolen, gjør det vel?… Vel, det får ikke hjelpe, for sånn er det bare av og til… Er det ikke?

På en skala fra 1-5 hvor tålmodig er DU for eksempel? Hvis 5 er veldig tålmodig og 1 betyr ikke i hele tatt?  

Jeg har alltid trodd at jeg var verdens mest tålmodige egentlig…  5 over hele fjøla…At min mor har påpekt noe annet i mange år, gikk liksom bare inn det ene øret og ut det andre.. Ikke kunne jeg skjønne hva hun mente… Men i voksen alder har jeg funnet ut at jeg kanskje ikke er fullt så tålmodig allikevel…

Når det gjelder køer f eks, butikk-køer… jeg KLARER å stå der uten å skrike, selv om armene blir lange som spaghetti, før du når fram til den kassa-mannen DU har valgt ut… Når køen i kassen ved siden av beveger seg i lynets hastighet, og de du kom inn sammen med er ute av døra og folengst begynt å lage middagen sin hjemme før du når fram til kassa-mannen, DA må jeg innrømme at jeg skriker litt, inni meg… For du som kjenner meg litt vet jo at jeg ikke er noe flink til å skrike høyt og si i fra HØYT, men INNI meg kan jeg skrike ganske så  høyt mange ganger.. Og det gjør jeg i sånne tilfeller… Skriker lydløst fordi jeg har havnet i feil kø, skriker lydløst fordi noen prøver å komme foran meg.. skriker lydløst fordi jeg er så skikkelig lei av å stå i kø… Så da er jeg vel kanskje på en 2-er eller noe på tålmodighets-skalaen…

 
 

 På en skala fra 1-5 er jeg vel en 1-er når det gjelder å følge oppskrifter, bruksanvisninger osv…  Selv om jeg noen ganger har hevdet at jeg er veldig visuell….her er likevel noe som stanger litt… Jeg KAN IKKE følge oppskrifter, blir veldig utålmodig hvis jeg ikke forstår med EN gang..  Jeg blir nesten aggressiv hvis noen prøve å forklare meg bruksanvisningene og jeg ikke skjønner det med EN gang også… Og velger derfor å gjøre alt mulig på frihånd… Det gjør at ting får en merkelig og morsom utforming innimellom, men det gjør meg også innmari kreativ 😉

 

 

Når deg gjelder å vente på ting er jeg helt elendig… Vente på folk? Skikkelig sur, hvis folk er for sene… mener de misbruker min tid.. Og det koker ganske ille i toppen innimellom. Jeg er nok en 1-er der også… Og det bunner vel i at jeg er ofte tidlig ute, og jeg blir derfor sittende en stund å vente. Og jeg har ventet en del i mitt liv, og det er jeg LEI av.. Så derfor piper og koker jeg som en gammeldags kaffekjele, hvis det begynner å nærme seg 15 minutter for sent.. Nå har jeg begynt å GÅ om folk ikke kommer innen en viss tid… sender en melding og sier JEG GÅR.. Litt utålmodig ja… kanskje..

 

Men når det gjelder undervisning og barn og elever, DA er jeg tålmodig da!! Og det er helt sant! Der er jeg muligens en 5, eller kanskje 6. For når elevene spør meg for hundrede gang om 8 x7 er 54,  eller om 2+2 = 5, så er jeg faktisk like blid… Jeg VET hvor problemene ligger, jeg skjønner HVORFOR det er vanskelig, og jeg vet også at å bli irritert hjelper ikke det spøtt. Så jeg bare forklarer en gang til, kanskje med en ny vinkling.. Og til sist så lærer de det 🙂

En dag på skolen...

 

Dagen etter….

 

 

På en skala fra 1-5, hvor tålmodig er du?

1 er IKKE tålmodig, og 5 er VELDIG tålmodig.. 😉

 

 

 

#tålmodighet #venting #utålmodig #irritert #hissig #køer #butikker #bruksanvisninger 

 

19 kommentarer
    1. Litt artig å høre og ikke minst godt å høre at flere har mer tålmodighet med noen ting enn andre. Jeg må innrømme at jeg ikke har så stor tålmodighet med barn, køer og folk som sniker, men har høy tålmodighet når det kommer til puslespill og håndarbeid.
      Vil kanskje si at jeg ligger midt mellom 2 og 3 på det jeg er minst tålmodig på …

    2. Jeg er vel nokså lik deg på det meste, jeg virkelig hater køer, jeg går gjerne en ekstra runde i butikken en å stå i kø, om det er utsikter til at den kan minke. Jeg har heldigvis blitt pittelitt mer tålmodig med årene, og det er en god ting 🙂

    3. Bra skrevet dette her. Jeg liker å tro at jeg er supertålmodig…men etter hvert som jeg leste innlegget ditt så raste jeg litt nedover på skalaen på en del ting. Med barn er jeg veldig tålmodig, for noe annet hjelper ikke. Og det går fortere å gi barna 10 sekunder ekstra med håndvasken feks fremfor å skynde på dem. Da starter de bare en gå-sakte-aksjon, og da tar det mye lenger tid. Når det gjelder mat oppskrifter, strikkeoppskrifter og bruksanvisninger, da er jeg også veldig tålmodig. Men når det gjelder å vente på folk som skal være klar på et spesielt klokkeslett, da merker jeg at de skal ikke være mange minuttene for sein før jeg blir litt småirritert. Og kassakøer….den ved siden av går jo alltid fortere….Derfor liker jeg matbutikker hvor jeg kan scanne varene selv, så slipper jeg en ergrelse. Bilkøer liker jeg ikke, men har lært meg at det får ta den tiden det tar. I Houston var det 6+4 filer hver vei (dvs ca 20 biler i bredden), og der tok det tid i rushen. Enten måtte vi unngå å kjøre på den tiden, eller så fikk vi bare godta at det gikk sakte. Her hjemme kan jeg godt kjøre bak en bil som kjører litt sakte…men står jeg på linje med noen i et lyskryss er jeg alltid først ut 🙂 Men stort sett tror jeg fortsatt at jeg er ganske tålmodig 🙂 Klemmer <3

    4. Det blir vel som deg at det kommer vel an på i hvilken kontekst….
      Men sånn sammenlagt så gir jeg meg selv en 4….:)
      P.S I kassa køen har jeg lært meg å kikke på forsiden av aviser og blader , og bevisst prøver jeg i fall å ikke være stresset, for det hjelper så lite….:)

    5. Det blir nok som deg, litt opp og litt ned. Ikke lett å tvinge seg til tålmodighet når jeg også helst har lyst til å hyle. Egentlig føler jeg meg litt falsk da. “Er jeg sen, unnskyld altså!” Jeg svarer:
      “Nei da, det går så fint så!” Men inni meg koker det skikkelig. Men sånn er vel livet. Jeg har funnet ut at jeg er alt for snill og alt for tålmodig mange ganger. Kanskje jeg skal gjøre som deg, å bare gå min vei der jeg står og venter? Men det er ikke så lurt det heller. Da jeg jobbet i butikk, hendte det at kunder bare gikk fra fulle handlevogner. Gjett hvem som fikk jobben med å rydde vekk halvtint kjøtt og pølser, iskrem og melk. Jo, vi som allerede var superstresset og ville hjem for dagen! Ikke gøy! 🙂 Men jeg vet å være tålmodig når det trengs og det er det viktigste. Klem til deg 🙂

    6. Jeg er nok ikke så veldig tålmodig når det gjelder å vente på folk jeg heller. Jeg er den personen som heller er et kvarter for tidlig, enn 10 sekunder for sen. Jeg er heller ikke så tålmodig når jeg ber noen gjøre noe, de sier ja, men gjør det ikke med en gang. Da kan jeg bli sint. Men ellers er jeg nok ganske tålmodig, og kanskje en 3 eller 4.. Ha en fin dag <3

    7. Min tålmodighet varierer også veldig, og det har med tid å gjøre. Det å stå i kassakø er slitsomt når man skal rekke et eller annet, og skifter man kø kan man være sikker på at den man sto i går mye raskere, hmrf! Jeg er heller ikke så tålmodig med sønnen min og lekser, – hvorfor kan han ikke bare gjøre de så han blir ferdig. Uff, noen ganger må man bare puste ut og telle til ti.😊

    8. Jeg er veldig tålmodig på noen plan- da er jeg 5+ liksom. Mens andre ting er jeg nok 1-. Ha ha..
      Det er fryktelig kjedelig å måtte vente på folk. Likevel har jeg en tendens til å alltid komme sist, når vi for eksempel skal ha hundetreff- selv når alle tar turen utover her jeg bor så kommer jeg sist. Men, jeg sender alltid melding underveis slik at alle veit at jeg er like rundt hjørnet, uansett om de kommer til meg eller jeg skal til de 🙂
      Noen ganger har et vært ulykker slik at veiene blir stengt og jeg da må ta en omvei som er nesten 30 minutter lenger. Da kommer jeg kanskje 15 minutter for seint, siden jeg som regel beregner god tid til å skulle finne parkering og slik.

    9. Har ofte fått høre at jeg er veeeldig tålmodig, men kan også være det stikk motsatte, så jeg kjenner meg godt igjen. Det kommer jo an på situasjon. Har jobba med data nesten hele mitt yrkesaktive liv, så jeg har lært at der er det tålmodighet som gjelder. Men køer er ikke så gøy, men det er jo heldigvis ikke så ofte jeg trenger å forholde meg til.

    10. Herlig beskrivelse av fenomenet – og veldig gjenkjennende. Jeg er nok definitivt en ganske rastløs og utålmodig sjel. Jeg HATER også bruksansvisninger. Jeg synes jeg er blitt ganske tålmodig i jobben min. Det har jeg øvd på og tvunget meg til, for “belønningen” i forhold til brukernes adferd er stor! 🙂

    11. Tror jeg er tålmodig men det kan hende at jeg ikke er det i alt. Det spørs hva det gjelder. Dersom det er noen som trenger hjelp fra noen instanser og det drøyer så er jeg utålmodig på deres vegne og hjelper dem med å purre og sånn.
      Herlig skrevet.

    12. På jobb er jeg en fem’er. Kan nok blir litt utålmodig der også, men viser det aldri. Å hjemme vente på at ungene skal høre, gjøre oppgaven de fikk beskjed om der er jeg sikkert en toer. Å vente på folk som ikke kommer i tide eller skal gjøre så mye før vi møtes. Der er jeg en ener. I klesbutikk.. ny ener. I bilkø, kassakø er jeg en 4. Blir nok utålmodig, men kobler ut og styrer oftest unna butikk når det er så masse folk. Liker å være handla ferdig før julerushet. Synes å stå i kassakø er bortkastet tid, og hender jeg setter varene fra meg og forlater om jeg ikke synes det er verd det, og det skjer nok noen ganger per måned når det jeg skulle ha ikke var altfor viktig akkurat den dagen.

    13. Hahaha, ja tålmodigheten min også går ganske opp og ned! Kan være veldig utålmodig i noen settinger, mens andre ganger er jeg veldig tålmodig, så det svinger litt! Kjenner meg godt igjen i det du skriver :)) Ha en fin dag <3

    14. Gooooood morgen!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Hehehe og her kjente jeg meg igjen tooooootalt! 😀
      Tålmodighet er ikke min greie. Åh joda jeg kan prøve i det lengste. Men inne i meg hyler det som pokker.
      I kjøer og når jeg kjører bil, ja da ser jeg for meg at jeg skulle hatt en knapp jeg kunne trykke på, for å få opp et skilt de foran og de bak kunne se. Som f.eks HALLO!!! KAN DU KJØRE FORTERE? ER DU HELT………..ELLER? Ja, om jeg hadde en knapp jeg kunne trykke på så skiltet poppet opp fra taket på bilen, DA hadde de sett hvor irritert jeg var og de kunne få ræva i gir liksom.
      Jeg tenker aldri, nei aldri, på at JEG kan være et like mye irritasjonsmoment for noen andre. For DET er jeg selvfølgelig IKKE 😀
      Ha en flott dag!!!

    15. Ja det er rart det der…at man kan være tålmodig i en sammenheng, og ikke i en annen..selv om du vet det ikke hjelper.. Jeg har alltid fått høre at jeg har en engels tålmodighet!! Men jeg føler selv at jeg ikke har noe tålmodighet i det hele tatt! Så jeg er nok veldig flink til å skjule trykk kokeren som bobler over innimellom!! Men jeg har blitt bedre med årene…køer og det å vente..ja har jeg tid, så står jeg bare stille og puster rolig..Men noen ganger, ja da koker jeg inn i meg, særlig vist jeg har det travelt! Så det blir litt situasjonsbetinget! og vanskelig å sette et nr på det.. 🙂

    16. Jeg er nok litt som deg. Misliker sterkt å vente på folk som er trege. Er utålmodig på bruksanvisninger og matoppskrifter, der klæsjer jeg helst sammen for å få det til å gå fort, men når det gjelder strikking og strikkeoppskrifter, der er jeg SÅ tålmodig:) Jeg er vel en effektiv person til tider, vil at ting skal gå fort slik at jeg rekker nest mulig av det som er koselig og gøy. Å vente på noe koselig er jeg også god til, men å vente på noe viktig går dprlig, da vil jeg helst vite med en gang

    17. jeg må si jeg er en veldig tålmodig person,oftast 5 i alle tilfeller,men klart tålmodigheten kan ta slutt selv for meg og da er jeg vistnok en veldig utrivelig person å omgås hi hi.Du må være en fin lærer å ha for barna

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg