Prosjekt “ta-vinteren -tilbake”…også i år..

Dette er en gjentakende tema her på bloggen. At vinteren må “gripes” og “ristes litt” for få en form som man kan glede seg over. Så her kommer en liten reprise over tanker fra i fjor, som har gjentatt seg litt i år:

Jeg kjenner jeg hadde gått meg bort litt i vinter… Det er lett å glemme hvilken vei man skal…og man blir liksom bare gående å surre på samme plassen som mange ganger før… Man liker ikke akkurat den ihjeltråkkede flekken man står og stamper på; grå, slitt og helt ute av stand til å gi noen glede som den er….Men man blir allikevel stående der å traske….


 

Hva snakker jeg om? 

LIVET så klart! Og om hvor lett det er å bare bli gående å vente på noe ANNET… Når vinteren kommer går mange av oss inn i en form for dvale… Vi lever ikke… Vi bare VENTER… Vinteren har en lei tendens , som jeg har skrevet om før her, til å ble en årstid som kun er en slags overgang til noe annet… En overgang mellom høst og vår….og ikke en årstid som står på egne bein liksom… Den eneste gruppen som virkelig EIER vinteren, og helt klart har den som favorittårstid, er de med istappene i munnen og stivnet snørr under nesa… jepp: småttingene…


 

Jeg har de siste tre-fire årene satt i gang prosjekt: “ta -vinteren- tilbake”! Det er på tide også for oss over snørr-alderen å få tilbake de 3 månedene som faktisk har “forsvunnet” for oss i mange år.. Jeg har faktisk blitt flinkere og flinkere jeg, til å ta vinteren tilbake. I årene som gikk har jeg flydd villmann ute i snøskavlene og knipset bilder og kost meg. Og prøvd å la vinteren få fotfeste på INNSIDEN av kroppen også, som en hyggelig tid.


 

Men før jul her, i desember,  gikk jeg meg bort…Surret meg vekk igjen…i gamle trege tanker om at ALT var vanskelig, ting var krøkkete, slitsomt, vinterlig drepende…. Jeg bare svevde litt sånn halvsur der i ingenmannsland,tvinnet tomler og VENTET… på våren og bedre tider..


 

Men nå er det slutt!!! Smilet er på plass. Jeg skal smile meg vei, helt fram til mars-april….Jeg skal bruke vinteren til å få fram smilet , HVIS det skulle bli litt slitsomt i hverdagen… 

Det er ikke kun de tre andre årstidene forunt å være de som får fram smilet hos meg!!! Ikke nå mer 😉


 

Liker du vinteren?

Er du flink til å ta grep om eget liv, hvis du surrer deg bort litt?

 

#vinter #kulde #årstider #humør #livet #tanker

18 kommentarer
    1. Er ikke så glad i vinteren egentlig, men tror det er for at jeg er så lite ute. Liker ikke kulden spesielt godt da det går sånn på leddene mine, men jula er en litt spesiell og koselig tid. Da elsker jeg om det har snødd masse. Sensommeren/ høsten er en fin tid med alle fargene. 🙂

    2. Ja vi må bli flinkere til å nyte vinteren også. Den er fantastisk når himmelen er blå og kuldegradene får oss til å finne frem luer og votter. Med sånn er det bare noen timer eller høyst et par dager før regnet overtar igjen – i alle fall her jeg bor. Men jeg tenker at jeg er heldig! Jeg har en jobb som gjør at jeg kler meg etter været og er ute uansett sol eller regn. Da setter man pris på alt vær, det gjelder bare å kle seg der etter. Men jeg hra nok blitt mer bevisst på å glede meg over vinteren også…og jeg vet at etter den kommer våren :-)Klem <3

    3. Jeg er egentlig veldig glad i høst og vinter.. vet egentlig ikke hvorfor.. hihi 😀 Det er menneskelig med dårlige og tunge dager, men hvis det blir for ille er det viktig å ta grep om det..
      Heldigvis har jeg greidd å holde hodet over vannet etter så mange år med mage som ikke funker, men har aldri gitt opp håpet.. ♥ Ny operasjon blir det løpet av året her. Pacemaker blir fjernet og stomi blir det neste.. Jeg har blitt rolig med tanken på utlagt tarm, og det blir min nye livsglede til å ta grep på de tingene jeg har savnet og mistet i mange, mange år.. ☺♥
      Mange gode og varme klemmer til deg ♥♥

    4. Et veldig godt innlegg, og et godt bilde på hva som er viktig i livet! <3 Jeg liker skiftet i årstidene, men senhøsten er ikke favoritttida. Jeg liker den tida vi har foran oss nå, når det blir lengre dager igjen og sola faktisk kan varme litt på en ellers kald dag. Nå har jeg tatt tak i livet mitt igjen, blant annet er jeg i ferd med å bygge opp et nytt nettverk av mennesker rundt meg! Foreløpig bare i det små, for jeg har vært så mye alene det siste året, at jeg trenger en "Tilvenningsperiode"! Fjoråret var året for de store omveltningene.....Nå går jeg mot en ny vår - på flere vis, det er jeg nesten sikker på! 🙂

    5. Jepp, jeg er glad i vinteren og er glad vi bor i Norge med så skiftende årstider. Jeg skulle gjerne hatt litt mer snø, men i de siste årene har det pleid å komme på slutten av vinteren. Jeg liker å gå på ski, og i februar varmer sola så mye at det er greit å gjøre sånt. Ellers har vi hage og drivhus, og nå framover er det fint å så diverse, bl.a. stemor, paprika og tomater.

    6. Det kan være fint med vinter, men den trenger ikke være så lang og kald.. I år ble det veldig spesielt så har egentlig ikke tenkt over årstiden..men gleder meg til vår nå 🙂 Klem <3

    7. Jeg ELSKER vinteren! Ikke fordi jeg er så mye ute akkurat, men de stundene man er å trasker så dufter det så godt av vinterlufta <3 Alt blir så hvitt og vakkert, som et helt nytt lerret. Alt viskes ut å gjøres klart til nye farger neste vår. Og ikke minst er det deilig å sitte inne under pledd å høre været rasle ute <3

    8. Hei Frodith, fint innlegg. Bra du tar grep om å få flere gode årstider. Jeg liker vinteraktiviteter. Liker bare ikke kaldt og hålkeføre. Ellers er vinteren viktig også, og hadde blitt å savne snø og fint lys. Ha en fin dag 🙂

    9. Det er jo rett..man går i dvale og en vente periode..Tja..jeg føler jeg er flink til å ta grep om eget liv..men vet nå ikke helt..jeg surrer meg nok bort innimellom..men har blitt flink til å finne veien tilbake..Flott skildret..og ha en flott dag!

    10. Ja, jeg liker vinteren også, enda jeg fryser for ingenting! Det er jo så gøy med snø- og isbilder. Den grønne vinteren vi har i år er ikke så morsom synes jeg. Jeg elsker at det er vinter, og så kommer våren fram!!!! Men vi får glede oss over det vi har uansett. Nyt dagen!

    11. Nei jeg er nok ikke spesielt glad i vinteren, men jeg er veldig glad i alle aktivitetene jeg kan gjøre inne, så da er det jo lettere å unngå dårlig samvittighet for ikke å være ut 😉 Mener jeg er ganske god til å ta tak, om jeg har surra meg bort litt som du sier, og er ikke redd for å be om hjelp om nødvendig heller 😉

    12. Ja en må leve om vinteren også det har du rett i )) jeg har forsøkt å nyte dagene,jeg har vært masse ute når snøen var i ferd med å begrave oss,men når det regner frister det litt mindre,i dag skal jeg uansett på tur ,skal hente pakke på posten en pakke bestilt hos ekte bajas )) bestilt 25 desember så det tok laaaaaaaaaang tid å få den,men i dag ligger den og venter hi hi gleder meg til det ) kos deg ute i vinterdagen

    13. Litt snø hade vært greit men ikke for mye. Ellers er jeg utrolig tafatt når det gjelder forandringer i livet – en hest uten sal nesten. Men alt kan rettes på men nå haster det. Håper føre er bedre i dag enn i går, så en tulling som kjørte moped på det føre i går, var tidlig på ettermiddagen men likevel. Håper du skor deg godt i dag og ikke ramler på bakken. Ha en fin dag.

    14. Ikke så veldig glad i vinter…. men klarer meg bra…. hihi….. om jeg surrer meg bort , tar jeg med sjøl i nakken fort! Er nok litt sta og vil vil vil….. klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg