Før i tida….

Noen ganger går jeg rundt for meg selv… og tenker på at “før i tida.” var vintrene mye bedre.. Det var ikke såpeglatte veier og slaps og faenskap. Det var ikke 10 plussgrader i januar og mangelen på snø nesten total…



Nei…før…da var det skikkelige vintre da…Med glitrende snødekte flater så langt øye kunne se, og brøytekanter høye som hus…Det HUSKER JEG!!!

 

 

Eller var det bare det at Frodithen var så veldig liten?? At brøytekantene virket så store??

Verden ser annerledes ut for en som er metern  😉

#snø #vinter #tilbakeblikk #brøytekanter #nåtid #oppvekst

17 kommentarer
    1. Hehe – kanskje det kommer av at vi bare var en meter, ja…… jo – det var glatt, og mye snø, eller lite snø……. tror det var mye likt som nå, jeg! KLemmer <3

    2. For noen år siden hadde vi snørekord i Tromsø. En snødybde på 252, tror jeg det var og det ga fantastisk høye brøytekanter og en følelse av at alt var akkurat likedan som når jeg var barn…
      He he, kanskje du bor på feil plass?

    3. Flere biler, og mer sur nedbør ;s For der jeg kommer i fra er det fortsatt mye snø x.x Men blitt litt mildere vintre der også, ikke bare 30 minus hele vinteren ;o Så vil nok si det er klimaet som er endret seg ;o

    4. Ja, det var mye mer snø og mange flere kuldegrader før i tiden. På 70-tallet var det gjerne rundt -40 når jeg skulle gå til skolen, og det passet dårlig for ei som klødde av ull. Jeg har ikke opplevd at det har vært så lite snø og mildt som nå, selv ikke i fjor var det så ille. Været minner litt om sånn det pleide være i Danmark eller Nederland før, – så dagens unger blir nok bedre til å gå på skøyter enn ski…..

    5. Det var mye som var annerledes før i tida 😛 Og heldigvis så vår hjerne skapt sånn at den husker så mye bedre de gode ting.. fremfor de som ikke var riktig så gode. Nå skal jeg jo ikke påstå at høye brøytekanter var så veldig gode. 😀 Men det var vinter 🙂

    6. verden ser nok annerledes ut når en er liten ja,men vi hadde mere snø før det er jeg sikker på )) i dag er det igjen bart og grønnt ute hos oss,så den frodige vinteren fikk vi beholde i 2 dager

    7. Ja det er mye man husker annerledes..og noe er nok fordi man var litt mindre, men også fordi man så på det med andre øyne..barneøyne..Men jeg mener også at før i tiden, da var vinter, vinter..og ikke et isbelagt land! Men husker de snakket om at det kom til å bli en ny istid..ja, kanskje det er den som har kommet…ha en god ny dag!

    8. Hei!
      Jeg husker også dette 😀
      Og for så vidt så stemmer det at vinterne var bedre før i tiden. jeg tror nok klimaet har forandret seg. For vi HADDE høye brøytekanter der store og små laget hus/hytter/huler………. vi gjekk på ski på fjellet i bygda………….. og snøen lå ganske lenge. Selv om vi hadde mye av det veret som er i dag…… så var vinteren mere stabil FØR I TIDEN.
      🙂
      Ha en flott dag, frodith!

    9. Det var mer snø, her var det iallfall det. Den lå gjerne fra desember og til februar. Akedager på skolen var normalt og det måtte ikke legges til de dagene det finaly kom snø. Men det fantes nok snøfattige vintrer da også.

    10. DET husker jeg også! Jeg er ikke noe vintermenneske, men jeg savner virkelig vinter med SNØ… Det er bare trist å skli rundt på holkeis med paraply
      Ønsker deg en strålende dag fra Down Under 🙂

    11. Det var glatt før også – Alt var mye bedre under krigen, synger Ole Paus. Men det er ikke så langt i tid du tenker. Du tenker heller på “Det året det var så bratt”(øystein sunde)eller glatt om du vil. Joda, det var mere snø og skiføre da i 1970-åra. Da måkte man snø i timesvis. Man klagde ikke. Men i dag klager man på ditt og datt, men man overlever en kuldeperiode og litt snø. Ha en fin dag.

    12. Ja ofte blir man litt skuffet, over at barndommens minner ikke stemmer sammen med opplevelser i voksen alder… Ha en fin dag, jeg har fri og skal kose meg innendørs i regnværet. Før jeg skal på tur med Bonnie da 🙂 klemmer<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg