“Når dørene åpnes….”

Når det hvite teppet sakte slipper taket… i alle kriker og kroker…

Når det pipler og siver ut små bekker på marken der du trår…

og det bruser og klukker i hver en foss…såvel som på innsiden …i blodårene…

Når du hører lyden av føtter i små-sko løpe elleville ned trappene i bygården…

Når du kan kan fornemme noen som forsiktig prøver å smyge seg fram

….mellom gamle gress-strå og råttent løv fra i fjor….

Når du plutselig ser et par gul-gule hoder stå der, forvirrede og glade..

med vann i luggen…. og kroppen rak….

Når dørene åpnes i husene igjen etter en lang , lang vinter……

Da er det vår da!!
 


(Jeg følte dette diktet trengte en liten reprise. Det er vår!! Selv om det snør litt dann og vann..Det blir fort bekker, og det er nok ikke SÅ lenge til vi ser den lille gule gledessprederen )

 

Har du sett noen vårtegn ennå?

 

#vår #mars #hestehov #vårtegn #glede

30 kommentarer
    1. Ja, jeg kjenner det på innsiden og ser det på utsiden, for det spirer i hagen gitt…
      Var nydelig beskrevet!
      Men er ikke mars en vintermåned?

    2. Et flott dikt kan godt komme i reprise. Og bildet av hestehoven er et skikkelig vårtegn. Jeg har sett en enkel Hestehov i år, 25. februar. Den må ha blitt lurt frem av et par dager med sol. Ellers har jeg sett Lungeurt enda tidligere, og ellers har det kommet opp både snøklokker og krokus i andre folks hager. Neste høst skal jeg også plante noen løker… Det begynner også å komme små skudd på noen busker, så våren er på vei, selv om mars er lunefull. Vi kan fortsatt få både kuldegrader og snø. Ønsker deg en flott fredagskveld. Klemmer <3

    3. Ja, og med min flaks hadde sikkert politiet kommet og kjeftet på meg 😛
      Sist tur måtte jeg stoppe langs veien å tisse. På motorveien kom jeg til en slik sos-lomme rett foran en tunnel. Jeg bare MÅTTE tisse- jeg var helt gul i øya liksom. Når jeg kom ut av tunnelen på andre siden sto politiet der :O Flaks jeg stoppet før tunnelen, ellers hadde jeg måtte tisse på meg i bilen siden politiet var på neste stopp 😛 ha ha

    4. Faktisk så jeg maaaaange før helgen på vei til Halden. De vokste langs veien, men det er motorvei så jeg kunne så klart ikke stoppe for da hadde sikkert noen kjørt på oss og det hadde ikke vært noe særlig 😛

    5. Ja det kan du ha helt rett i 😀 Vi stikker bare snuta opp og ser ikke på det hvite nede, luuurt. Oh kattefest med andre ord, da er det nok godt med en overnatting hos søsters 😀 Hils og kooos dere 😀

    6. ladyaugust: Jeg føler lyset er vår nå..Og innimellom lukter det litt vår..Og jeg er sikker på jeg hørte den vårfuglen du vet!! 😀 Hi-hi. Nå skal jeg til søsters, den biologiske. Skal sove der, for katten skal ha fest hjemme…så musa reiser bort 😀 Hi-hi

    7. Helge: Ja, det er litt opp og ned det her, enn så lenge 😮 Du trenger jo en sykkel som fungerer, for du sykler jo mye skjønner jeg 🙂 Ha en fin dag du også 🙂

    8. Min matgale verden: Så bra du har sett vårtegn. Det er ikke SÅ mye av det her ennå…men jeg VET det er vår…og jeg hører det drypper litt innimellom 🙂 God klem <3

    9. Noen dager har det vært vår i lufa mens andre ikke. Mindre og mindre is på veiene er tegn på at det går den rette veien. Det blir fint utover nå. Kjøpte sykkelolje i går så nå kan våren komme, da vil jeg vurdere en ny sykkel. Blir nok det må før eller seinere bytte til ny. Ha en fin dag.

    10. Så flotte ord og bilde!! ja, jeg her jo sett mange vårtegn jeg..og tenk..jeg fant blåveisen før hestehoven! Ha en riktig god dag og nyt helgen!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg