Angrer du?

Angrer du på noe?
Jeg er muligens litt rar, men jeg har bestemt meg for at å se for MYE bakover, er ikke noe stort poeng. Så klart i mange sammenhenger er det hyggelig det, sitte og mimre litt og tenke på hyggelige ting man har opplevd, og ta med seg de minnene videre i livet. Det som det har kommet noe godt ut av. Det er fint å kunne ta med seg disse tingene videre og bygge nye minner i tillegg. Samlet vil disse minnene kunne  gi en følelsen av at livet kan være en dans og deilig å leve.

Men hva med de negative tingene, det som ikke var så bra? Skal man også ta med seg det videre? Det man angrer ? Da er spørsmålet litt også, er det noe å angre på? Jeg angrer nesten ikke på noe jeg har gjort. Og det er ikke for at jeg aldri har gjort noe “angre-bart” om dere forstår det uttrykket.. Jeg har sikkert gjort ting andre synes jeg virkelig kunne angret litt på.. Men jeg er vel mer sånn at jeg mener at de tingene jeg har gjort her i livet, ofte har vært tenkt gjennom- utifra det ståstedet jeg var på DA. Og om jeg da hadde andre måter å se ting på, så gjorde det muligens at jeg gjorde valgene annerledes DA enn jeg ville gjort NÅ.. Men det betyr ikke at det er noe poeng å se tilbake og fordømme den man var da, eller å skulle sette seg ned å ANGRE noe som helst.
 

Nye år, annen erfaring, nytt ståsted. Jeg ser meg ikke tilbake, og sitter med en bitter-emmen smak over ting jeg har gjort. Hadde jeg gjort  noe som hadde såret eller skadet noen andre, og som var gjort litt overilt eller noe slikt, kunne jeg kanskje ønske at veien var blitt tråkket litt anderledes.. Men det er altså ikke tilfelle. De “angre-bare” tingene jeg har gjort, har kun kunnet vært plagsomt for meg selv. Og da ser jeg ikke noe som helst grunn til å se bakover eller angre på ting jeg har gjort. Bruke energi på det liksom. Ergo er det heller ikke som mye slikt å dra med seg framover.

Jeg bygger videre på det som har vært bra og positivt, lever mye i det som er NÅ og gleder meg også til hyggelige ting som kommer 🙂 Noen tror kanskje jeg går med skylapper? Nei,jeg gjør ikke det, jeg bare velger ut hva jeg vil ha med meg videre, og ser foran meg et blankt ark jeg kan fylle med det jeg selv vil. Jeg kaller det bare optimisme.. 🙂

 

Angrer du på mye du har gjort? 

 

 

(En liten reprise tekstmessig fra 2013, men med nye illustrasjoner)

#anger #livet #hverdagen #selv #fokus #framtiden #fortiden

25 kommentarer
    1. dvergpinschere i mitt hjerte: Bare gå med hodet forover, og tenke at ting som ble gjort da var også dine valg, og sikkert noe som føltes greit på et vis den gangen.. 🙂

    2. annebe: Ikke sant, fortids-Annebe hadde vel sine grunner…og omgivelser å ta valg utifra 🙂 Sånn er det bare 🙂 Nå har det vært flott i helga 🙂 Klemmer <3

    3. Helge: Man får jo ikke endret på ting som allerede er gjort, man kan heller gjøre annerledes en annen gang, fordi man har lært av det forrige. Men å bruke mye energi på det er nytteløst. Nei, man blir aldri for gammel til å lære nytt. Jeg lærer nytt på jobb stadig vekk, ting jeg ikke trodde jeg skulle gjøre… 🙂

    4. Mia: Ja, det er jo lærdom i alt, og man får jo ikke ENDRET ting man har gjort, bare NESTE gang. Det er dumt å bruke krefter på noe man ikke kan endre. Sånn tenker jeg hvertfall 🙂

    5. morsmiddag: Ja, alt som skjer lærer man av, og jeg ser ikke poeng i å angre på noe man ikke får endret på, og som JEG sikkert gjorde av en grunn DEN gangen 🙂

    6. Det var et godt spørsmål 🙂 Må nok si nei i utgangspunktet – jeg/vi har tatt noen valg, så kommer det noen krumspring som kanskje gjør at man burde andre, men som den realisten jeg er så angrer jeg ikke, men gjør det beste ut av det. Det er noenting som bare er meningen …
      Eneste jeg kanskje angrer på er bilkjøpet mitt for 3 uker siden … i går fikk jeg beskjed om at servopumpa er gåen og den koster ca 15000 pluss moms og arbeid …. Irriterende …. men det er vel en mening med det og da … selv om jeg sliter med å se den 😉
      Ha en flott kveld Frodith 🙂 Klem

    7. Angrer vell mest der og da. Du vet, når man får en slik synkende følelse “oj, det var kanskje ikke så lurt”. Eksempelvis om man sier noe som kan virke sårende, uten å mene det slik. Talte uten å tenke. Men deretter, når den synkende følelsen siger litt bort, så ser man lærdommen i det. DET skal jeg ikke gjøre igjen 🙂

    8. Jo jeg angrer på endel valg. Hvorfor sa jeg ja til det og ikke la om veien når jeg hadde tid til det. Tror man agrer mere og mere desto eldre man blir. Men all det kjipe som man må oppleve er en erfaring rikere, man lærer mye av slike ting. Men nå er det bare og se fremover og hoppe på noe nytt, man blir aldri for gammel til og lære noe nytt. Utfordringer og erfaringer venter for de fleste av oss..

    9. Er vel ting jeg tenker kunne vært gjort på en annen måte… men som du sier da det ble gjort var ikke ting likt som det er nå… så jeg bruker ikke mye tid på å “dvele”ved det :)) Supre tegninger :)) Håper du koser deg i finværet.. litt kjølig enda men deilig med sol :)) Klem <3

    10. Gjort er gjort.. Ikke mye å gjøre med, uansett! <3 Jeg angrer på noe... Men jeg vet at jeg ikke hadde vært MEG nå i dag, hvis det ikke hadde vært for de tingene også. Og jeg ønsker jo å være meg, i dag! <3
      <3 God klem

    11. Da jeg var yngre angret jeg på noen av valgene jeg hadde tatt, men jeg dvelte ikke så lenge ved det. Nå som jeg har blitt eldre, angrer jeg ikke på noen ting lenger. Jeg får ikke gjort noe med det i ettertid allikevel. Bedre å ta lærdom av det å gå videre å se framover :o))

    12. Så flott skrivi… hender jeg angrer på småting, men ikke på STORE VALG! Unntatt ett…. og det får jeg glemme raskest hihi…… klemmer til deg <3

    13. Så utrolig bra og vakker måte å tenke på 🙂 I et langt liv så er det ikke tvil om at det er mye grums som kunne vært gjort på helt andre måter. Men hva nytter det å dra med seg negative ting og anger og tunge følelser?? Nei man skal ha gode og kjære ting i bagasjen. Om man føler for å tenke bakover på negative ting, så burde man gå baklengs med rompa frem. Så finner man fort ut hvor dumt det egentlig er 😛 Ha en herlig forlengs helg 🙂

    14. Jeg synes du er god som klarer det, å ikke dvele så mye med ting man skulle sett ugjort.
      Jeg har flere ting jeg angrer på. Ikke sånn at jeg ødelegger meg selv med det. Men jeg skulle gjerne likt å tatt et annet valg den gangen. Men det som ble gjort, og ikke gjort, er jo noe som har formet meg til den jeg er i dag. På godt og vondt. Og noe lærer man jo av. De tingene jeg gjerne angrer på, de passer jeg jo på at aldri gjentar seg 🙂

    15. Ja det er jo lurt det…og ikke se seg så mye tilbake..Det som har vært, kommer aldri tilbake..men det vi har foran oss, skal vi gjennom..så mye bedre å se fremover…og forme det..Alle skulle jo ha tenk sånn, da hadde vi ikke hatt så mye depresjoner..for de kommer ofte av tanker om hva vi har gjort, hvorfor, hvordan..så se fremover..det er dit vi skal! Flotte tanker og ord..ja også de søte bildene dine..Ha en flott dag!

    16. Jeg prøver tenke på fortiden som noe nødvendig………at det som jeg kanskje kunne angret på har blitt til lærdom…………….ikke alle valg har vært like lure.,………….. men noe har kommet ut av det også 🙂
      Det er godt å se fremover og tankene som går bakover kan man ikke få gjort noe med, man får ikke rettet opp noe av fortiden………..bare ta med erfaringen i tiden fremover 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg