Hvor lik skal man være liksom?..

 I verden rundt oss er det viktig på mange måter å innordne seg noen regler.. Det er de fleste over en viss alder enig om.. Hvis ikke ville samfunnet bli fullstendig anarki, noe som jeg har liten tro på ville fungere over lengre tid. Så en viss LIKHET er nødvendig på mange måter.. 

Alle er enig om at det er greit at disse er ganske like:

Det er nok en økonomisk grunn til at disse er støpt i samme form… 

Det samme gjelder nok for dissse recycling-kassene:

 

…Det er vel en funksjonell grunn til at disse er laget HELT like…

…og en praktisk grunn til at disse garderobe-stativene i Operaen er prikk like..


 

Det ville nok vært både upraktisk og lite plass-besparende om alle disse sykkelstativene hadde hver sin form…

….selv om det hadde vært mye mer fargerikt og gjort verden litt mer morsom…

Men jeg FORSTÅR at store deler av verden må se sånn ut, ganske så grå og LIK….så kan heller fargeklattene være noen hyggelige innslag innimellom. 

MEN når det er sagt, hvor godt liker vi å se bilder som DETTE??:

 (google)


Hvor menneskene er blitt en MASSE, uten for mye indviduelt særpreg… og som kun står under EN stor, sterk MAKT?

(google)


..eller dette? Hvor hverdagsmenneske blir presset inn i en form, for nærmest å se HELT like ut..

Mange liker tanken på at hver og en av oss er unike, at vi har noe eget, og noe ekstra å tilføye her i verden….at vi er inviduelle personer, med egne meninger og egne særtrekk, som er en berikelse for folk rundt oss. Og det stemmer nok også. Vi ER jo unike, egne selvstedige personligheter, som beriker hverandres liv. Hvertfall er det sånn JEG ser det..

Samtidig skal vi altså ha en form for likhet, følge noen regler for at det hele skal gå rundt. Og mange av oss liker også dette med å være lik noen, værre en del av en gruppe..


Enten den er SÅNN…. 

eller SLIK:

Så spørsmålet blir liksom bare:

Hvor lik skal man være liksom, uten å miste sin selvstendighet og EGEN identitet? 

Viktig å ta vare på sin egenart også 🙂

(En liten reprise fra 2014 på meninger jeg fremdeles har 😉 )

 

#likhet #konformitet #særpreg #gruppefølelse #identitet 

5 kommentarer
    1. Syns det er veldig viktig at man er seg selv, og ikke hele tiden prøver å kopiere andre. Man kan selvfølgelig hente inspirasjon, og lære fra ande. Allikevel utrulig viktig å beholde seg selv i prosessen. Man ønsker jo helst at en skal like den man er, og da kan man ikke være en kopi av en annen. Liker å tenke at alle er unike, men har noe som er veldig spesielt for dem. Kan være alt i fra øyne til et talent. Verden hadde vært litt kjedelig om alle var like i tillegg. Personlighet er viktig mener jeg, men man skal også huske på å være snille med andre. Syns det er viktig at man kan respektere hverandre for den man er. Veldig fint innlegg som tar opp mange gode synspunkter.

    2. Godt spørsmål!
      Du fikk meg til å tenke men klarer ikke helt finne ut hvordan keg skal formulere meg. Jeg er trøtt. Kanskje jeg kommer sterkere tilbake i morgen når jeg Jar fått sove litt. Jeg tenker hvertfall at det er viktig å ikke være helt like. For ingen er gode nok til at vi kunne det. Vi alle må bidra på hver vår måte med våre forskjellige ting. Når det kommer til å være like på utsende så er det vel litt på hvor vi får inspirasjon og hva vi syntes er pent. Vi hermer 😉
      Jeg syntes det er godt å se ikke alle hermer og at noen kan velge en helt annet stil enn alle andre. Så kjipt om vi alle var like like som sykkelstativene. Vi hadde ikke merket forskjell på hverandre og vi hadde ikke hatt noe moro å se på.

    3. ja det er viktig å følge sitt eget hjerte ) jeg har mer enn en gang fått høre att jeg er vel fargerik i klesveien,men det preller av meg,jeg kunne ikke gått i noe annet det hvet jeg med sikkerhet ) så jeg er og blir en litt utenom )

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg