Når kroppen snakker :-)

Tenker du over hvor mye kroppen din gir av signaler til andre? Tenker du over hvor viktig det er å være tydelig i beskjedene man gir til andre? Har du noen gang tenkt over eller visst at det finnes folk som er dårlig på å avlese ansiktsuttrykk, og at de  ved å høre stemmen din si en ting og  ansiktsuttrykket noe annet for eksempel ikke kan avlese ditt forsøk på ironi….og tror at det er ting du faktisk MENER…? Ikke…Vel, tenk litt over det nå noen minutter…

Vi som jobber med barn som ikke hører, og som til daglig jobber med tegnspråk, må prøve å være tydelige i mimikk og kropp. Vi lærer også elevene at kroppen og hodet henger sammen når vi skal snakke om noe.  Og at skal man snakke tegnspråk, og også spille teater, så er det viktig at de ansiktet og hendene sier, blir understreket av kroppen…

Ved å legge på nøytral-masker lærer vi dem hvor viktig kroppen er for å gi riktige beskjeder ut….For å kommunisere på rett måte…

Så nå har jeg et lite eksperiment her, for å se hvor mange av disse uttrykkene du tolker riktig, når du ikke ser ansiktet mitt og hvilken mimikk det har…

1)

 

 

2)

 

 

3)

 

 

4)

 

 

5)

 

Spørsmålet er altså: 

Hva prøver jeg å uttrykke? 
Hvilke signaler er det jeg gir? Følelser?

(En liten reprise, da jeg har mange nye lesere. Dette innlegget la jeg ut for to år siden, og mange slet med svarene. Så nå får vi se om det har kommet til noen luringer som tar disse på strak arm … 😉 )


#følelser #signaler #kroppsspråk #tegnspråk #masker #uttrykk

7 kommentarer
    1. 1. Sint 2. Oppgitt 3. Sliten 4. Redd 5. Tøff…..
      Studenten min har snakka mye om mimikk, og jeg ser det på filmer jeg får fra henne hvor viktig det er for helheten i tegnspråket. Klemmer <3

    2. Ansiktet sier mye, så det er ikke lett å skjønne om ansiktsuttrykket ikke stemmer med det som blir sagt. Jeg skal prøve meg på bildene dine, men dette var ikke enkelt, hm.
      1) Sint 2) Overrasket 3) Lei seg 4) Redd 5) Overlegen

    3. Ja dette var litt gøy. Må prøve og se…
      1: “skal vi slåss?” Irritert/ sint
      2: Overrasket/ sjokkert
      3: Trist/ lei seg
      4: Skremt/ redd
      5: Tihi.. Jeg tenker at denne henger litt sammen med Nr 1? 😉 Her er du litt sånn “yppen”.. “Kom igjen da..” Litt sånn ovenpå og kjepphøy
      <3 Håper dagen din er fin!? <3 Klem

    4. Ja kroppsspråk sier mye. derfor liker jeg å prate ansikt til ansikt med folk når det er noe viktig..ikke snakke i tlf.. Her er mine svar på utrykka . Sint , åpenhet, trist, redd, forsvar…
      Tror du er en dyktig lærer..eller det vet jeg egentlig :)) Klem <3

    5. Det du uttrykker her er sinne, glede, sorg, irritasjon og makt mener jeg. Kroppen snakker eller gir mere signal til andre mer enn vi aner. Det kan være måten vi går på, brå bevegelser eller andre ting

    6. ja det er viktig..og derfor farlig å diskutere for mye på sosiale medier..man ser ikke kroppspråk.. jeg prøver å tolke..men er litt tidlig på morgenen..hihih…
      1: Sinna, vil du sloss?
      2: Forskrekket, usikker
      3:lei seg, deprimert
      4: Redd, hold deg unna!
      5: Sterk, her kommer jeg! Ikke prøv deg!
      Ha en god ny dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg