En engel fra helvete??

Er det sånn at man er snill når man selv tror man er snill eller MENER å være snill? ELER er man snill når mottakeren oppfatter det som snilt det som blir gjort?

Tygg litt på den du… 

 Fordi det var nemlig sånn i mange år at jeg trodde selv at jeg var BARE snill og grei… Nærmest som en liten engel… fordi intensjonene var de beste og jeg MENTE jo å være snill. Det var en liten reality-check i GANSKE voksen alder å erfare at jeg faktisk ikke ble oppfattet sånn alltid. For dette med kommunikasjon er jo ikke alltid like lett..Og det at man MENER noe inni hjernen sin….og handler utifra det… betyr jo ikke alltid at DET man mener kommer fram eller mottas på den måten…. nemlig… 

Forsøket på å være snill, kunne i noen sammenhenger oppfattes som nedlatende, at mottakeren følte det som at man syntes synd på og stakkarsliggjorde osv. Og hvor SNILL er man egentlig DA??


Så da er altså spørsmålet:

Når er man snill?

Når man selv synes det…? …men ikke blir oppfattes sånn?…Altså en engel fra helvete…..

ELLER er det når man ikke har noen spesielle intensjoner i noen retning, men mottakeren plutselig opplever noe du gjør som SNILT?
 

Hva mener du?
 

 

 

 

#snillhet #tanker #intensjoner 
 

 

33 kommentarer
    1. Jeanett Michelle: Det er artig å diskutere sånt 🙂 For hvis man utfører noe man vil skal være snilt, så er det jo pga man forventer å være snill mot NOEN?? Ikke sant? Ikke i et vakum liksom…Og hvis den man prøver å være snill mot IKKE føler det snilt, hvor snilt er det DA liksom? He-he..man blir litt gal av sånne diskusjoner… 😉

    2. Tenker at har man gode intensjoner om å gjøre andre godt kan man vell kalle seg for snill. Ofte er det jo tanken som teller, og får man en positiv reaksjon fra vedkommende vil jeg tolke det som at man har vært snill. Men ja, er noe å tygge på 🙂

    3. Etdiktomdagen: Men man føler seg jo ikke snill lenger om man får beskjed om at det oppfattes annerledes 😀 Fin jobbdag :- )Jeg skal åpne Galleri Frodith nå 🙂

    4. God morgen!
      Klar for jobb her 😀
      Hmmmmmm ja si det……………. Det er viktig med følelsen av begge deler her……….. mottaker er viktig………….. for når du får tilbakemelding om at mottaker føler du er snill……….ja da føles det godt 😀 <3 Og intensjonen var vel da å være snill 😀
      Men om du føler deg snill og det oppfattes litt annerledes???? Ja..... men DU følte deg jo snill.... og hadde en god følelse for det 😀 hihihi
      Ja............
      Så får man være litt denne engelen fra helvete da 🙂 Bare man har følelsen som er den rette 🙂

    5. Selvfølgelig synes jeg selv at jeg er snill, men det er i egne øyne. Det er ikke opp til meg å vurdere hva andre mener. Så da er det vel greit å snu litt på flisa og prøve å unngå å gjøre andre no vondt, men bistå om noen ber deg om no, eller spørre om og evt hva du kan gjøre, synes jeg 🙂

    6. Jeg husker dette innlegget – og det er et veldig tankevekkende og GODT innlegg! Det KAN av og til være slik at man dekker et behov hos seg sjøl ved å være Den Gode Hjelperen, men man er kanskje ikke en gang klar over hvilke mekanismer som ligger bak! <3

    7. Helene: Nei, det var nok ikke så snilt av meg 😀 Og det var ikke meningen heller 😀 ha-ha.. Ja, sees i mårra, jeg har gjort klart alt :-)Klem

    8. ..hmmm..tror nå kanskje det kan være litt av begge – alt avhengig av situasjonen..hmmm..ja der fikk æ jaggu nåkka å bryne de små, grå på…var det snilt gjort..?? hehehe 😉 Ha en flottersfin kveld nede i galleriet – sees i mårra =)

    9. dvergpinschere i mitt hjerte: Man kan godt mene man har rett…Men hvis man mener å være snill mot NOEN…og NOEN ikke oppfatter det snilt…er det snilt da? Hi-hi..blir gal av sånt..ikke sant? 😀

    10. Hmmm – den er dyp…. ikke lett å vite, men mulig det er mottakeren som må definere snillheten….. klem <3

    11. Ja jeg mener da man er snill uansett jeg..for om du prøver å fremstå som snill, så gjør man jo så godt man kan da…og er ikke alltid din skyld at motakeren ikke oppfatter det som snilt..og om man blir oppfattet som snill, selv uten å ha ment å være snill..ja da er man bare super snill person da..en engel..hihih i mine øyne så gir jeg snillhet, så om mottakeren velge å ta i mot eller ikke..JEG har i såfall vært SNILL..i mine øyne..hihih. uff..skjønner? ble mye frem og tilbake..

    12. Nei, jeg vil jo ikke ta til meg at jeg er “slem” når jeg faktisk bare er snill- så da må det bli hva jeg mener 🙂 Men det er klart, noen kan føle seg “tråkket på”, selv om det ikke var med mening, og akkurat den handlingen kan spre seg fort til mange, så da hjelper det kanskje ikke hva jeg selv sier? 😛

    13. Enda en reprise av noe jeg visstnok har gått glipp av- me like!
      Og den var vanskelig å tygge på denne altså.. Jeg tenker jo med en gang at så lenge intensjonen er ment god, så er man jo snill. Men så er det jo det med hvordan folk oppfatter det selv da- den kan være vanskelig..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg